vraagjes vario

bram_015

Well-Known Member
heej,

ik heb een paar vraagjes,
ik zit al een tijd hier op het forum,maar nog nooit ergens op gereageerd of zo (een stille genieter O-) )
maar heb nu wel paar vraagjes:
wat is "vario" & wat houd dit in? en heeft het een verband met die "prop in de uitlaat" wat houd dit juist in? vaag weet ik het wel,maar niet genoeg naar mijn mening.
ik heb deze vragen omdat ik binnekort een wallaroo heb,en deze wil sneller laten rijden,(als ik hem heb,zal ik hem hier op het forum wel neerzetten,word namelijk een project)

Grioeten;)
 
Advertisement - register to remove this

De vario is een afkorting van variomatic, dit is de overbrenging. Zoek even op Google..
Varioring is een dikke ring die tussen de poulies zit zodat de poulies niet dichter naar elkaar kunnen en de v snaar niet hoger kan komen wat zorgt voor een lagere top. Ook hier geldt, zoek op

Een prop in de uitlaat is ook een ring die gelast is in de uitlaat, wat dus een vernauwing is. Dit belemmerd vooral het optrekken. Zoek evt bij Google afbeeldingen om te zien hoe het eruit ziet.

Succes ;)
 
Ja een peugeot fox heeft een prop (vernouwing) in de uitlaat origineel.
Wanneer deze bij (snor iig) verwijdert word zal de top rond de 35 liggen

Bij een fox (delux iig) is deze ook begrenst op de gradenplaat. Als je een gradenplaat vervangt door een met een andere grade hoek loopt deze weer een stuk harder en zal het toerenverloop ook beter zijn.
Top zal dan bij een (snor) rond de 55 zijn.

Je kan ook een andere vario monteren maar vaak komt dan de oliepomp ter vervallen. (bij delux)
 
bedankt
en zit die prop in de uitlaatbocht of ?
ik weet niet precies wat voor fox het is. ik zal er eens een foto van nemen zodat jullie me kunnen zeggen wat voor één het is. momenteel start hij wel niet en voorheen starte hij perfect en reed goed,wat zou dit kunnen zijn dan ?
 
nix ik heb er gewoon mee gereden en dan wou ik hem terug starten en toen als ik gas gaf deed hij vreemd stopte ik even en viel hij uit ... en sindsdien start hij niet meer.. en neeh ik moet hem in gang trappen. graag hulp
 
de bougie vonkte niet dus heb ik er een nieuwe in gestoken en het vonkt nog steeds niet . hij word ook niet nat,vuil in de carburator dan ? en zou die bobijn dan ook stuk zijn ? zo opeens ?
 
en hoe zit het met die choke kabel? ik heb hem telkens zonder chooke gestart,maar misschien dat het daar aan ligt ? dan moet ik wel eerst een nieuwe kabel monteren want die is er niet meer . en er gaat ook een kabel naar de cilinderkop waarvoor dient die? want ik heb ook niets aan men stuur of zo waarmee ik die kabel kan bedienen. het enige wat ik heb is een uitknop,toeter en de gas. meer niet . dus wat mist er dan nog allemaal ?
Graag hulp,want het is vrij dringend .

edit: na verder zoeken ben ik tot de consultatie gekomen dat de zuiger niet op en neer gaat bij het trappen & er geen vonk komt. dat dit het probleem dan is dat hij neit rijden wil,weet ik,maar wat eraan te doen ?
 
Last edited:
Als je zuiger niet op en neer gaat dan lijkt me dat een probleem met je kickstart.
Komt je kickstartrondsel wel tegen dat dingetje op de vario aan? (Ben de naam ff kwijt..)

En hoe kom je er eigenlijk bij dat je zuiger niet op en neer gaat?
 
Als je zuiger niet op en neer gaat dan lijkt me dat een probleem met je kickstart.
Komt je kickstartrondsel wel tegen dat dingetje op de vario aan? (Ben de naam ff kwijt..)

En hoe kom je er eigenlijk bij dat je zuiger niet op en neer gaat?

er zit op een bepaalde plaats op de zuiger wel een vrij diepe kras,en in de cilinder ook,maar denk niet dat het daarom is,als ik de cilinder eraf haalde zat er tamelijk veel grond of iets in men cilinder,hoe dit erin gekomen is,weet ik niet,maar heb deze nu dus wel schoon gemaakt. maar als de cilinder er nog op zat,maar de cilinderkop niet meer, en ik fietste ermee(met men hand) ging/gaat de zuiger niet op en neer,als ik ze zuiger zelf met men hand beweeg,draait hij perfect in de lagers,..

bedoel je dit ?





dus die krassen zouden er niet mogen zijn,(cilinder ging er ook vrij moeilijk af,misschien door het vuil dat er in zat) maaar denk wel dat er nog mee te rijden valt.
 
dat het geen fox was,was ik ondertussen ook al op uitgekomen,maar wat voor iets het is wist ik niet,maar dan weet ik dit ook al weer,momenteel staat het er zo bij:

het is misschien niet zo duidelijk,maar het is maar snel gedaan,

als ik gewoon trap,beweegt het zwarte gedeelte en niet het rode,als ik met de hand de zuiger beweeg,beweegt het rode gedeelte en niet het zwarte,ook zit er een beetje speling op,misschien die bout aandraaien? hoedanook,hier krijg ik geen beweging in..

 
dat grijze schuifje op de 2e poelie is om de fietsstand aan en uit te zetten.

staat de stand zo dat je met de trappers de poelie aan drijft zal de voorste poelie meedraaien ,aan deze poelie zit een startkoppeling , zodra er voldoende centrifugale kracht is pakt deze aan en drijft de motor aan. Andersom net zo , als de motor in toeren op loopt gaan de stalen ballen van de koppeling ongeveer net als een variateur naar buiten en brengt het achterwiel in beweging , het is echter niet zoals bij een variateur op een scooter , deze koppeling grijpt namelijk 1 keer aan en slipt daarna dus niet meer , die van een scooter wel.

verder is het interessant om te weten dat bij het aantrappen de decompresseurhendel ingeknepen moet worden , om ze de motor eerst op gang te brengen en dan het hendeltje los te laten , zo krijg je voldoende snelheid om het motortje genoeg kracht te geven om te kunnen laten lopen. zonder gaat het allemaal vrij zwaar en kan het zijn dat de startkoppeling doorslipt!!


verder is een kras in de cilinder en zuiger natuurlijk nooit goed!
 
bedankt voor je uitleg!
wat die kras betreft,weet ik,zodra ik kan zet ik er ook meteen een nieuwe zuiger / cilinder op,ik hoop echter wel dat hij nu nog gaat starten. als ik hem in gang wil trappen, beweegt die rubbere riem en drijft id een poulie aan,maar die startkoppeling beweegt niet mee .. misschien omdat ik niet hard genoeg trapte?( ik deed het gewoon met men hand)

en een echte vastloper zou het toch niet kunnen zijn,want als hij een vastloper heeft zou je toch niet meer kunnen trappen als hij niet in fietsstand staat ?
en als hij niet in fietsstand is,en je wil hem starten,moet je dus eerst die "uitknop" inhouden, even trappen en dan die knop los laten ?
 
dat is de decompresseur en heeft dus behalve het uitzetten ook de functie om de motor lichter te laten draaien bij het starten. en ja , deze inhouden , vaart maken en dan loslaten.

dit kan het beste door erop te zitten en te trappen ,dus met het achterwiel vrij van de grond.

een kras is niet goed .

de startkoppeling beweegt overigens wel mee , echter zie je dit niet ;)
 
Back
Top