Vario vraagjes

Bob

Jaguar racer
Hoi,
Ik heb gisteren iets lichtere gewichtjes gestoken in mijn scoot. Hij trekt iets beter op, herneemt ook beter.
Maar nu had ik wel gezien dat die nieuwe gewichtjes net iets breder waren in diameter dan de originele. Hij trekt hierdoor minder hard na de 60-65 en blijft ook lager in toeren op top (+-500rpm)
Nu mijn vragen, het gaat em om een onbegrensde nitro (aerox)
1. Toen de originele gewichtjes eruit kwamen schrok ik nogal... ze zagen er zo uit... is dit normaal na 2000km op de teller? waarvan 500 met varioring en vanaf +-8-900 uitlaat onbegrensd?

2.Er zat een klein ringetje tussen de vaste poulie (ventilvar) en de variobus, ik had ergens gelezen dat als je dit ringetje tussen de moer en de ventilvar doet dat dat 5km in top scheelt.... klopt dit?

3.Hij trekt minder hard door naar de top, is hier iets aan de doen? (buiten uitlaat en cil vervangen...)

4. hij zit nu duidelijk in een iets hogere versnelling op top (zelfde speed, minder rpm) Hij trekt nu wel minder door naar de top voor mijn gevoel. Nu dacht ik eraan van een multivar te steken, maar die zou een, nog iets hogere versnelling op top geven normaal. Kan hij dat dan nog wel trekken? of gaat hij gewoon blijven hangen omdat hij niet genoeg pk's heeft om op die hoge versnelling een goed toerental te draaien?

Alvast bedankt vo het lezen van mijn vraagjes en moest je er een antwoord op weten zou ik je eeuwig dankbaar zijn ;)
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Bob
Hoi,
Ik heb gisteren iets lichtere gewichtjes gestoken in mijn scoot. Hij trekt iets beter op, herneemt ook beter.
Maar nu had ik wel gezien dat die nieuwe gewichtjes net iets breder waren in diameter dan de originele. Hij trekt hierdoor minder hard na de 60-65 en blijft ook lager in toeren op top (+-500rpm)

MISSCHIEN EEN OVERBODIGE VRAAG, MAAR HEB JE WEL HETZELFDE FORMAAT ROLLEN WEER GENOMEN? BIJ STANDAARD NITRO IS DIT 15x12.

Nu mijn vragen, het gaat em om een onbegrensde nitro (aerox)
1. Toen de originele gewichtjes eruit kwamen schrok ik nogal... ze zagen er zo uit... is dit normaal na 2000km op de teller? waarvan 500 met varioring en vanaf +-8-900 uitlaat onbegrensd?

DIE ROL IS WEL ERG AFGEPLAT JA... RIJD JE SOMS VEEL MET Z'N TWEËEN EROP?

2.Er zat een klein ringetje tussen de vaste poulie (ventilvar) en de variobus, ik had ergens gelezen dat als je dit ringetje tussen de moer en de ventilvar doet dat dat 5km in top scheelt.... klopt dit?

DIT RINGETJE ZORGT ERVOOR DAT JE VARIOBUS PRECIES DE JUISTE LENGTE HEEFT ZODAT DE V-SNAAR HELEMAAL TUSSEN JE VARIO EN JE HALFPOELIE KAN ZAKKEN. HIERDOOR KAN JE IETS SNELLER OPTREKKEN OMDAT JE V-SNAAR VÓÓR HELEMAAL LAAG KAN KOMEN, MAAR JE KRIJGT ER GEEN EXTRA TOPSNELHEID DOOR.

3.Hij trekt minder hard door naar de top, is hier iets aan de doen? (buiten uitlaat en cil vervangen...)

HEB JE HET GOEDE ROLLENGEWICHT GENOMEN? ALS JE NU MINDER TOEREN DRAAIT KAN JE EEN STUKJE VERMOGEN ZIJN KWIJTGERAAKT DOOR HET VERKEERDE GEWICHT.

4. hij zit nu duidelijk in een iets hogere versnelling op top (zelfde speed, minder rpm) Hij trekt nu wel minder door naar de top voor mijn gevoel. Nu dacht ik eraan van een multivar te steken, maar die zou een, nog iets hogere versnelling op top geven normaal. Kan hij dat dan nog wel trekken? of gaat hij gewoon blijven hangen omdat hij niet genoeg pk's heeft om op die hoge versnelling een goed toerental te draaien?

IK BEGRIJP HET NIET HELEMAAL... WIL JE NU EEN MULTIVAR NEMEN MET DE ORIGINELE VARIO? DAT LIJKT ME ALLEEN HANDIG IN COMBINATIE MET EEN MALOSSI VARIO... HALFPOELIE OP ZICH VOEGT NIET ECHT IETS TOE.

Alvast bedankt vo het lezen van mijn vraagjes en moest je er een antwoord op weten zou ik je eeuwig dankbaar zijn ;)

Succes ermee! 8)
 
- de rollen zijn wel degelijk van het goeie formaat. Het verschil is miniem... Verschil op top komt ook omdat deze niet afgeplat zijn en de andere wel

-heb niet extreem veel met 2 gereden. neem 100-200km max

-Dan laat ik dat ringetje lekker zitten, leek me ook wel sterk, ringetje is <1mm

-heb in totaal 2 gram lichter. Eerst 7000 in vario, nu 7250 +-. Eerst trok hij tot 8000 op top ( 77km/u) nu 7500 op top (75km/u)
Heb nu 5.0 g steken in originele vario

-Zal het goed uitleggen nu.
Ik rijdt nu nog met originele vario en originele halfpoulie. Ik ben van plan van een multivar+ventilvar te steken.
Maar nu vraag ik me af of mijn motor dat wel kan trekken omdat ik met die multivar combo een hogere versnelling heb op top en ik weet niet of ik dan nog wel genoeg vermogen ga hebben
 
Ik heb zelf in mijn Neo's (50cc onbegrensd) ook een multivar+ventilvar liggen. Hierdoor zal je een veel constanter toerenverloop krijgen en je topsnelheid zal waarschijnlijk 5-10 km/h hoger worden. Dit vermogen kan je standaard cilinder makkelijk opbrengen en je cilinder zal juist blijer zijn met de multivar, omdat het toerental dan juist constanter blijft.

Greetz VorteX
 
Mijn toerenverloop is nu (voor zover ik dat op mijn tellertje kan zien natuurlijk) heel constant. Misschien dat hij net als de vario begint te werken (koppeling heeft gedaan, schiet plots omhoog in toeren en dan) een klein dipje heeft dat hij heel ff lager in toeren gaat... maar nix ergs.

Maar ik ga niet het probleem krijgen dat bij een klein beetje tegenwind of een lichte bergop dat hij niet meer top bovenaan in de vario geraakt of uit de vario geraakt omdat de versnelling waar hij dan in zit (grotere vario) te groot is?

Ik ben wel nog van plan van andere membraanklepjes en een grotere carb te zetten (alle kleine beetje helpen natuurlijk;)) Dus ik hoop van nog een ietsie pietsie meer vermogen te krijgen als nu. Ook denk ik dat mijn uitlaat nog een beetje begrensd is (pijpje is eraf, maar binnenkan van dat pijpje zit er nog in) en daar ga ik ook nog iets aan doen
 
Back
Top