ff wat vraagjes betrefd standaard vario.

ModKid

1000+ post
Ik heb ongeveer 6000km met een standaard vario gereden, daarna heb ik voor altijd met een hebo vario gereden.

ik ben vorig jaar gepakt etc, dus ff snel terug gevoerd, maar toen. Ik de standaard vario erin, vario ring erin. gruwelijk hard klapperend geluid enzo, en voorbij de 45km ging ik me toch toeren maken zeg !!! oei oei oei.

Zelfde verhaal met standaard vario met een teruglopertje. Normaal merk je wel dat als je bv een heuveltje af gaat ofzo dat je steeds meer toeren gaat maken. Met een race vario heb je dat niet, bij blijft op een optimaal aantal toeren haken dan zit ie gelijk boven in de vario. Ik een tjt promo uitlaat eronder gegooid, Rond de 50 ging die steeds meer toeren maken en bij de 75 zat ik al rond de 10.000 toeren !!! Kwa rollen zat ik ook best hoog volgens mij

Hoe is dit mogelijk? dat van die vario ring okee, vreemd, maar het gaat me meer om die overtoeren met standaard vario.

Aangezien ik niet veel harder adn rond de 75 / 80 teller ging met die tjt promo 50, zit ik dus onder de 2kw, maar wel dikke trekkracht, helemaal perfect, zeker nu met die aso aanpakken, en strenge juten.
 
Advertisement - register to remove this

niet toevallig de rollen van je hebo vario erin gezet???,die moeten al tamelijk licht zijn,ik rij nu std met laser xpro,4gr malossi rollen in mn std vario,zijn ook wel wat te licht,ik moet rond de 5gr hebben,en ik draai ook 11.2 rpm op mijn toerenteller,std toerenteller van MBK nitro?

MZZL
 
bammens ken said:
niet toevallig de rollen van je hebo vario erin gezet???,die moeten al tamelijk licht zijn,ik rij nu std met laser xpro,4gr malossi rollen in mn std vario,zijn ook wel wat te licht,ik moet rond de 5gr hebben,en ik draai ook 11.2 rpm op mijn toerenteller,std toerenteller van MBK nitro?

MZZL
blaaaaaaat:p



+ralf+


waarschijnlijk zijn je rollen te licht, of miss is je drukveer te straks? ofwel je riem versleten? met een te smalle riem draai je ook soms overtoeren..
 
Overtoeren betekend dat je krukas versnelt terwijl je snaar niet klimt. Dat kan door te lichte rollen komen, of door een te klein loopvlak op je vario.
Gezien je snelheid kan je de te lichte rollen uitsluiten. Je snaar zou dan namelijk niet bovenin komen en je zou de 80 niet halen.

De truuk van de centrifugale versnelling van een scooter is als volgt;
Je krukas draait harder en harder. Vanaf een bepaald toerental, afhankelijk van je rollengewicht, worden je rolletjes zo hard naar buiten gedrukt dat ze je gradenplaat wegduwen. Je vario zet uit, en je naar klimt een stukje.
Op dat moment veranderd de overbrenging, net als wanneer je schakelt op je fiets.
Je snelheid wordt hoger, maar je krukas moet ook meer kracht zetten (als je even hard blijft trappen op je fiets en een versnelling hoger gaat, moet je meer kracht zetten).
Doordat je krukas meer kracht moet geven stagneerd zijn versnelling. De rolletjes blijven waar ze op dat moment zijn, en je toerental en snelheid blijven ongeveer gelijk.
Als je weer iets meer gas geeft herhaalt dit zich. Krukas gaat harder draaien, snaar klimt, krukas stagneerd. Zo blijf je altijd rond hetzelfde toerental hangen en ga je toch steeds harder.

Op een gegeven moment kan de snaar echter niet meer hoger. Of door een vario ring, of gewoon omdat hij al op zijn hoogst ligt.
Als je krukas dan wel nog genoeg power heeft om te versnellen, doet hij dit ook. En omdat de snaar niet meer klimt is er niets dat hem tegenhoud om tot naar het einde van zn powerband te lopen. Wanneer hij boven de powerband uitkomt heeft hij niet meer voldoende kracht om je snelheid vast te houden, waardoor hij weer lichtjes inzakt. Zo blijft hij rond het eind van zn powerband hangen.

Wat er dus bij jou aan de hand is.. ik weet het niet. Is er wel iets mis? Zijn het wel overtoeren die je maakt? Is dit niet gewoon de powerband van je uitlaat waar hij braaf in blijft hangen?
 
het zijn duidelijk overtoeren jah :D

net zoals met een vario ring ff erin gedaan met de standaard uitlaat, ik zat 10.000 toeren te janken :D

het geblaat van hebo vario rollen in me standaard vario? doe ff normaal man :L

ik heb toen der tijd met iets van 7gram geprobeerd, en een gele drukveer. Ik rij nu met een hebo vario dus, nooit overtoeren. alleen als ik weer terug wil naar een terugloper ofz, dan is een zx ofzo met standaard vario een uitkomst, je gaat rete langzaam :D geen 2kw, maar ik wil niet mer overtoeren de dijk onveilig maken.
 
Shizzle Snizzle said:
blaaaaaaat:p



+ralf+


waarschijnlijk zijn je rollen te licht, of miss is je drukveer te straks? ofwel je riem versleten? met een te smalle riem draai je ook soms overtoeren..
blaaaaaaat???? zegt wie shizzle snizzle,weet niet waar hij het over heeft,te veel stuppa wuppa in zn kopke blijven stekeb :L:L:L probeer eens zwaardere rollen ofzow,drukveer te sterk kan ook,maar dit kan je normaal compenseren met zwaardere rollen,

mzzl
 
ModKid said:
hier help je me niet mee {!

kan niet aan die afstelling liggen, 7 gram jongens... weet je hoe zwaar dat is, en nog overtoeren.
die overtoeren gaan blijven als je die varioring er niet uithaalt,althans helemaal krijg je het er niet uit,en als je het eruit krijgt trekt ie niks meer denk ik,mijn maakte ook overtoeren met mn xpro en vario rondell erin,vario rondel eruit en ie reed perfect,...

mzzl
 
haha, lezen 9||6 die vario ring is er in geweest met standaard uitlaat, en standaard cil etc, omdat ik als de jesus moest af voeren :D, rij maar eens voor de grap met een metrakit uitlaat en een vario ring :~ lijkt net of je een evo hebt hahahaha. dat is eigenlijk een vraagje wat niet boeit, alleen waarom dat ik overtoeren heb met een standaard vario, terwijl het vroeger perfect ging met een terugloper.
 
Back
Top