Tunen, Hoe en Wat?

ik meen zelfs goedkoper :D
verkrijgbaar bij elke zelf-respecterende doe-het-zelf zaak.

Originally posted by Big B NRG
Is een proxxon duurder en ook te verkrijgen bij doe-het-zelf zaak?
Cilinder is ws al geregeld:)

Eigen cilinder komt later idd, beetje zonde om die te verneuken...
 
Originally posted by Big B NRG
Is een proxxon duurder en ook te verkrijgen bij doe-het-zelf zaak?
Cilinder is ws al geregeld:)

Eigen cilinder komt later idd, beetje zonde om die te verneuken...

Ik heb eerst een ferm gehad. Daarna proxon. Met mijn proxxon heb ik (veel) minder gevreest als met de ferm. Mijn proxxon heb ik gesloopt. Er kwam rook uit en een knal. (terwijl ik met proxxon minder wild ben geweest als met mijn ferm)

ferm was 20 euro bij gamma met 3 jaar garantie, flexibele stang.

Proxxxon zou beter moeten zijn en kost meer. Maar garantie en service vind ik kut.

Ik ben het gewoon zat dat je een dure proxxon koopt die zo verrot is. Je proxxon dan niet eens kan benaderen via e-mail oid. Je moet hem dan maar moet wegbrengen naar een dealer en kan zitten wachten en hoort vervolgens niets meer.

Ik zou dus geen proxxon kopen...

Originally posted by Bas@Area
Ik snap niet dat het zo brak eruit kan zien bij de eerste keer ? , zelfs met je ogen dicht zou ik het nog meer symetrisch maken :P..

Mijn eerste cilinder is nog brakker. Ik heb voor het eerst met een boor in een maxi cilinder gezeten. Lang voordat ik ook maar op internet zat en wist wat een dremel was:) .

Maar een evo tunen zou ik nooit mee beginnen. Al heb je wel een vaste hand. Het wil nog niet zeggen dat de wijzigingen de motor beter/fijner laten presteren.

Veel mensen gaan ervan uit tijdens tunen dat de onmtwerpers van cilinders niet wisten waar ze mee bezig waren. en denken wel eventjes de boel te verbeteren....
 
Last edited:
de makers weten zeker wel waar ze mee bezig waren, maar die houden ook in hun achterhoofd dat cil op bepaalde toerentallen getuned kunnen worden ivm uitlaten etc.

over het tunen wat ik tot nu toe zelf heb ervaren: spoelers mooi recht en egaal maken, en de spoelgangen vanaf de voet zo recht mogelijk maken (staat @grahambell boek hoe te doen )

De Uitlaatpoort lijkt me nog het meest belangrijk, ik zou trouwens je uitgesneden poortmap erin hangen, met een markerstift oid het te freezen gebied aftekenen en dan de map eruit halen, met mapje erin werkt niet bepaald handig, altans dat is mijn mening;)

meer weet ik er nu ook niet over aangezien ik ook nog in het verste begin stadium zit en ook maar op mn airsal aan het oefenen ben, zal soon wel pics posten:)

-Tom
 
Originally posted by Lycorda

De Uitlaatpoort lijkt me nog het meest belangrijk, ik zou trouwens je uitgesneden poortmap erin hangen, met een markerstift oid het te freezen gebied aftekenen en dan de map eruit halen, met mapje erin werkt niet bepaald handig, altans dat is mijn mening;)

Goeie Tip :!

En hoe kom jij bij je spoelpoorten dan, heb je een haakse frees thuis liggen?
 
Originally posted by Big B NRG
Ik denk dat het dan een dremel wordt, aangezien je daar ook veel verschillend gereedschap kan kan voor krijgen.

de freesjes van een dremel kunnen ook in bv. een ferm

Mijn ferm is nu ook versleten (kan de as niet meer blokkeren), ding gaat nu ook al 2 jaar mee.

Originally posted by Lycorda

over het tunen wat ik tot nu toe zelf heb ervaren: spoelers mooi recht en egaal maken, en de spoelgangen vanaf de voet zo recht mogelijk maken (staat @grahambell boek hoe te doen )

De Uitlaatpoort lijkt me nog het meest belangrijk, ik zou trouwens je uitgesneden poortmap erin hangen, met een markerstift oid het te freezen gebied aftekenen en dan de map eruit halen, met mapje erin werkt niet bepaald handig, altans dat is mijn mening;)

spoelers zou ik bij een beetje redelijke cilinder zelf vanaf blijven, enkel bij een immi of eurokit kan je soms nog dingen verbeteren zonder haakse frees.

aftekenen met een stift werkt idd wel goed.
 
Ja ik zou dat graag willen relen het tunen van cilinders en carters ik woon in schijndel en hier in de buurt is dat niet echt dat er mensen tunen dan ben 1 van de enigste die nog wel eens voor iemand krukasje vervangt of scoot afstel ofzo veel noobs hier maar omdat ik noob ben op cilinder en carter tjoenen is er hier iemand bij mij uit de buurt die mij dat zou kunnen leren en wat ik allemaal nodig heb waar ik die poortmapjes koop of moet je da gewoon op papiertje maken dat soort dingen 8P
 
Originally posted by Kneiter
Juist dat is het hem, na 10min ben ik gewoon gaan frezen als gek, cilinder was al aan zijn einde. Puur om te kijken wat er gebeurd als ik uitschiet, is de wand dan zwaar aagetast etc. Gewoon evne kijken met de verschillende frezen wat je ermee kan.

Juist... Deze cilinder was toch gehoond, oud en versleten dus kon hem niet echt meer gebruiken. Je kan wel zoals Bas in een keer goed gaan proberen, maar dan heb je nog niet veel ervaring op gedaan vind ik. Ik ben gewoon gaan raggen in dat ding, met totaal niet de bedoeling dat poort symmetrisch 8P te maken ofzo. Gewoon hulpstukjes proberen, kijken hoe snel het pakt, hoe ik het beste erbij kom, wat er gebeurt als ik de wand raak, etc.

Met een markeerstif in de cilinder werkt nooit goed bij mij, als ik in alu bezig ben houdt ik het nat zodat het alu niet direct in mn freesje zit, en als ik dat doe, verdwijnt na verloop van tijd het gemarkeerde deel, en als je dat dan 2 x heb gemarkeerd doet je stift het niet meer goed, althans bij mij. Ik laat meestal het papiertje er STRAK inzitten. Ik ben toruwens wel benieuwd hoe profi en 'profi' tuners dit doen.

Bij mijn laatste cilinder is mn trouwe dremel kapotgebrand trouwens :'( kwam in 1 keer rook uit, dat was einde verhaal. Mn andere doet ook niet echt meewerken want dat slot om de as vast te zetten verslijt als een gek. Al met al eist het tunen nu zn tol.
 
spoelers met een flexibel stuk maar dat gaat niet bepaald soepel, vandaar dat ik mijn athena dus ook uitbesteed aan de pro`s.

en spoelers idd alleen doen als het nodig is..en dat is bij airsal dus het geval:D
De athena heeft al een zeer goede afwerking net als de meeste bekende merken..zou eerlijk gezegt ook niet weten wat er aan spoelpoorten opzich te tunen valt.

/edit: vind ook niet dat de pro`s dat moeten posten, net zoiets als goochelaars hun geheimen hebben, zouden de tuners ook hun geheimen moeten houden. anders krijg je 1000000 wannabe`s :p

en superdude...LEESTEKENS!!:o

-Tom
 
@ Lycorda: Tunen van spoelpoorten kan wel degelijk nut hebben. Wat denk je voor de spoelrichting. Ik bedoel dan de hoe waarmee het mengels in de cilinder komt...
 
Originally posted by Sjoerd

Bij mijn laatste cilinder is mn trouwe dremel kapotgebrand trouwens :'( kwam in 1 keer rook uit, dat was einde verhaal. Mn andere doet ook niet echt meewerken want dat slot om de as vast te zetten verslijt als een gek. Al met al eist het tunen nu zn tol.

Haha, bij mij zijn er de laatste tijd ook al een paar doorgebrand, ik ga nu over op luchtgereedschap, wel erg prijzig maar praktisch onverwoestbaar.............
 
Het valt me op dat er mensen zijn die denken dat ze kunnen tunen als je het boekje van Bell hebt gelezen. Geloof me, het is maar een klein deel van wat je moet weten, waar ik tot nu toe het meeste van heb geleerd :

Splits je carter, laat krukas aan een kant erin, en de zuiger erop, schuif er een cilinder op, en kijk wat er nou allemaal gebeurt als je aan de krukas draait, en ga hard nadenken. Op die manier leer je gelijk de cartertuning ook.

Verder ben ik eerlijk genoeg om te zeggen dat ik een hoop leer door te kijken naar andermans werk, alleen maak ik hier geen misbruik van. Ik bewerk wel me eigen zooi (niet de speed-meuk hoor), en heel soms iets van mensen in de directe vriendengroep, maar ik zal nooit een 'bedrijfje' oprichten oid, omdat ik dat gewoonweg niet kan maken, want dan verdien ik geld met de moeite die andere mensen voor mij hebben gedaan.

Dus...leer gewoon het 2 tact principe tot in de details, inclusief carburatie/spoeling/uitlaat enz, dan wordt je vanzelf duidelijk hoe je een cilinder sneller kan maken. Er zijn gewoon nogsteeds teveel mensen die denken als je een speed of een evo poort breder maakt dat je meer koppel erbij krijgt, het enige wat je met deze cilinders moet doen is het eventueel afwerken, en de uitlaatpoort passend maken op de uitlaat, daarom vindt ik bijvoorbeeld stage-tuning bij een speed/evo echt complete onzin, maar dat is mijn mening.
 
mja ik heb ook een proxxon gesloopt.
ding was al 12 jaar oud.
tis een beetje hoe je ermee omgaat?
zo maak ik al mn gereedschap altijd schoon als ik ermee klaar ben, dus stofzuigen zodattie van binnen ook weer schoon wordt.
ik vind dremel nie lekker in de hand ligge.
puur kwestie van smaak :)
 
Originally posted by Pronk
Het valt me op dat er mensen zijn die denken dat ze kunnen tunen als je het boekje van Bell hebt gelezen. Geloof me, het is maar een klein deel van wat je moet weten, waar ik tot nu toe het meeste van heb geleerd :
dat heb ik iig nooit gedacht. het is wel een hele fijne opstap naar mijn mening :)
 
Originally posted by Sid
dat heb ik iig nooit gedacht. het is wel een hele fijne opstap naar mijn mening :)

Sorry, ik heb van iemand een foto gehad van een cilinder die jij bewerkt zou hebben maar dat zag er wel erg brak uit en die txt erbij was ook wel vaag...
Als ik thuis ben PM ik je hem wel...misschien is het wel niet echt zo :)
 
Originally posted by Bas@Area
Sorry, ik heb van iemand een foto gehad van een cilinder die jij bewerkt zou hebben maar dat zag er wel erg brak uit en die txt erbij was ook wel vaag...
Als ik thuis ben PM ik je hem wel...misschien is het wel niet echt zo :)
is prima. kheb nooit een andere cilinder dan die van mezelf bewerkt namelijk :)
 
Back
Top