Het valt me op dat er mensen zijn die denken dat ze kunnen tunen als je het boekje van Bell hebt gelezen. Geloof me, het is maar een klein deel van wat je moet weten, waar ik tot nu toe het meeste van heb geleerd :
Splits je carter, laat krukas aan een kant erin, en de zuiger erop, schuif er een cilinder op, en kijk wat er nou allemaal gebeurt als je aan de krukas draait, en ga hard nadenken. Op die manier leer je gelijk de cartertuning ook.
Verder ben ik eerlijk genoeg om te zeggen dat ik een hoop leer door te kijken naar andermans werk, alleen maak ik hier geen misbruik van. Ik bewerk wel me eigen zooi (niet de speed-meuk hoor), en heel soms iets van mensen in de directe vriendengroep, maar ik zal nooit een 'bedrijfje' oprichten oid, omdat ik dat gewoonweg niet kan maken, want dan verdien ik geld met de moeite die andere mensen voor mij hebben gedaan.
Dus...leer gewoon het 2 tact principe tot in de details, inclusief carburatie/spoeling/uitlaat enz, dan wordt je vanzelf duidelijk hoe je een cilinder sneller kan maken. Er zijn gewoon nogsteeds teveel mensen die denken als je een speed of een evo poort breder maakt dat je meer koppel erbij krijgt, het enige wat je met deze cilinders moet doen is het eventueel afwerken, en de uitlaatpoort passend maken op de uitlaat, daarom vindt ik bijvoorbeeld stage-tuning bij een speed/evo echt complete onzin, maar dat is mijn mening.