Tunen, Hoe en Wat?

Big B NRG

Well, this is awkward
Beste forum gasten,

Ik had een aantal vragen over het tunen van cilinders [als je dit zelf gaat doen].

Vraag 1:
Wat voor steentjes heb je nodig voor het frezen in cilinders, dus dingen groter maken. Ik heb gehoord dat hoe harder het materiaal hoe zachter je steentje moet zijn, omdat dat het beste freest. Is het andersom ook zo?

Vraag 2:
Wat voor steentjes heb je nodig al je je cilinder wilt afwerken, dus bevels aan wilt brengen?
Kan dit met een "schuursteentje" en dan vervolgens langs de horizontale kanten van de poorten gaan of zijn daar andere slijp/schuur steentjes voor geschikt?

Vraag 3:
Wat moet je vooral wel doen en wat vooral niet ?!


Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ik gebruik voor het grof op maat maken 9903. Hierna pak ik een schuur tool (430) om uitlaat poort wat gladder af te werken. Bevels maak ik gewoon met 9903. Btw let op met bevels maken als je een vers freesje gebruikt.
 
Ik doe bevels altijd met een steentje, met een freesje vindt ik het echt te snel gaan. Zoals je dus al merkt Bram...heeft ieder zijn eigen methode. Als ik jou was zou ik een vastgelopen cilinder opkopen voor een paar euro's , wat freesjes inslaan, en gewoon ff oefenen.
 
welke ook erg fijn werken voor met name de uitlaatpoort vind ik zijn die rubbere staafjes met een schuurpapiertje eromheen :)
 
Originally posted by Pronk
Ik doe bevels altijd met een steentje, met een freesje vindt ik het echt te snel gaan. Zoals je dus al merkt Bram...heeft ieder zijn eigen methode. Als ik jou was zou ik een vastgelopen cilinder opkopen voor een paar euro's , wat freesjes inslaan, en gewoon ff oefenen.

Idd frees ff in een oude cilinder en je merkt van zelf wat je het fijnst vind werken.
 
Originally posted by Kneiter
Tool 430 dus :p
aight 8)

430:
430.gif


911:
911.gif


9901:
9901.gif


115:
115.gif


531:
531.gif


hier doe ik het meeste werk mee.
voor de bevels gebruik ik een stuk tandheelkundig gereedschap waardoor hele fijne kleine bevels ontstaan.
 
Iedereen gebruikt andere hulpstukjes..... Ik vind bijvoorbeeld hele andere hulpstukjes "tof" dan andere mensen...

Ik heb gewoon een airsal gekocht voor 30 euro...en heb daarlekker op geoefend.... Doe dat gewoon...:)
 
Bedankt voor de tips mannen!

Zal binnenkort eens gaan kijken voor een leuk oefen cilindertje.

Mocht je nog iets hebben liggen voor een schappelijke prijs, dan mag er gepm-ed worden :)
 
Originally posted by Big B NRG
Bedankt voor de tips mannen!

Zal binnenkort eens gaan kijken voor een leuk oefen cilindertje.

Mocht je nog iets hebben liggen voor een schappelijke prijs, dan mag er gepm-ed worden :)
zoek eens in de afvalbak van de dealer. daar heb ik een vastgenaaide airsal uitgeplukt voor nop en op geoefend :)
 
Ideetje :! :)

Zijn spoelpoorten een beetje te bewerken met een dremel [+ eventuel z'n flexibele slang] of moet je daar echt tandsartsgereedschap voor hebben?
 
mooi topic dit big B :)
ben ook wel eens naar de praktijk van het tunen, zoals hier al een paar dingetjes staan.
want daar hoor je verder weinig over.
hoe werken jullie poortspijlen af bijvoorbeeld, en egaliseren jullie de spoelpoorten zonder de timing zelf te verneuken?
 
In princiepe hoef je alleen je uitlaatspijl terug te leggen, dat is omdat die het warmst wordt [verbrande uitlaatgassen].

Het egaliseren van spoelpoorten is de "gietresten" eruit halen. Daarmee verneuk je de timing niet, je maar de cilinder er gewoon netter mee :)

Bevels aanbrengen doe je door de horizontale kanten van de poort naar binnen te schuren/frezen. Ik zal wel ff een foto maken van hoe het in het Bell boek staat :)

EDIT: Foto:

DSC01888.JPG
 
Last edited:
spoelpoorten moet je gewoon vanaf blijven. Wil je ze op een hoger niveau krijgen monteer je een spacer/extra/andere pakking.

Kijk maar na in het boek van bell wat hij over aanpassen van spoelers zegt..
 
Was ook niet van plan die te bewerken, maar af te werken.

Heb het boek van Bell nog niet uit gelezen, maar dat komt wel.

Voor de rest, wat zijn nog meer nuttige dingen om te doen aan een cilinder, wat met een dremel kan gebeuren?
 
Leuk topic dit:)

Heeft het zin om de binnenkant van je uitlaatpoort te polijsten... of juist een beetje ruwer laten zoals in je carter het beste is?
 
Back
Top