This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Tunen, Hoe en Wat?

Originally posted by JohanS
Dat vinden ze intressant staan. Meeste "geheimen" zijn toch gekopieerd. De meeste 'tuners' op dit forum hebben niet eens een testbank.

Juist, als je je gewoon verdiept in alles wat er over tweetakt in boeken en op inet staat en een beetje gezond verstand, weet je net zo veel als de gemiddelde "tuner" hier .............

De gemiddelde ("max" ) getunede cilindertimingen (opp zijn natuurlijk ook erg belangrijk.....) kan ik zo ook wel gokken, de uitlaatpoort zal net iets onder de 200 graden liggen, met spoelers die iets boven de 130 liggen.........

Het is trouwens niet zo dat als je de "perfecte" cilinder hebt gemaakt, dat je gelijk een brute scooter hebt, je uitlaat en je cilinderkop zijn zeker net zo belangrijk.

Verder ben ik heb met JohanS eens dat je erg vaak moet testen om echt hoog te scoren,

Dit hoop ik deze zomer ook te gaan doen, ....als mario zn testbank heel blijft tenminste8P
 
Originally posted by marbossi
Die geheimen zijn vaak alleen blijk van onkunde of eigenlijk niet goed weten wat je aan het doen bent.

Dat ben ik niet met je eens, als je na veel testwerk tot een bepaalde conclusie gekomen bent, zou ik dat niet aan de grote klok hangen en op een forum posten.....
 
Als het je broodwinning is niet.(Koopmans, Dila etc.) Maar anders, het is best iets om trots op te wezen. JIJ bent tot die conclusie gekomen.
edit/ zolang niemand iets zegt kun je ook geen onderscheid maken tussen amateurs en semi amateurs
 
Originally posted by JohanS
Dat vinden ze intressant staan. Meeste "geheimen" zijn toch gekopieerd. De meeste 'tuners' op dit forum hebben niet eens een testbank.

Deze tuners zijn meestal hobbisten die geen geld hebben voor dat zulk kapitaal.

En als je dan leuke resultaten neer zet, mag je daar best trots op zijn vind ik.

Maar ik ben wel met je eens dat die "geheimen" helemaal niet zo geheim zijn.
 
wat is de precieze naam van het boek van bell?

dan ga ik maar es langs de donner, ik heb al gezocht @ scootertuning.net maar ik kan ze niet vinden (was een hele pagina over die boeken)

wat is de naam van het boek dat je het beste kan lezen als je cilinders wilt gaan tunen?? en hoe duur is tie??? THANKS!!

mark

ik heb em gevonden, ik wou me post deleten maar dat ging niet :S, hier de link dan maar:

http://www.scootertuning.net/showarticle.php?ID=26
 
Zo ziet mijn MK70 er ook uit! Is toch een leuk examplaar, eerste cilindertje waar je in hebt zitten hakken
 
Ik snap niet dat het zo brak eruit kan zien bij de eerste keer ? , zelfs met je ogen dicht zou ik het nog meer symetrisch maken ..
Niet gaan zeuren dat ik nu opschep of 'laat zien dan dat je het beter kan' maar ik meen het , als je gewoon voorzichtig freest en een net poortmapje maakt lukt het altijd wel.
 

Juist dat is het hem, na 10min ben ik gewoon gaan frezen als gek, cilinder was al aan zijn einde. Puur om te kijken wat er gebeurd als ik uitschiet, is de wand dan zwaar aagetast etc. Gewoon evne kijken met de verschillende frezen wat je ermee kan.
 
Originally posted by [R]unner [R]eloaded
Fraaiii

edit// verkeerde gequote //

Daarom oefenen robert, en ik ga meer voor de lol een beetje hakken in een verziekte cilinder...

ik heb ook nog 2 ac standaard cilinders die zo vast zijn als de...
lijkt me lachen om ff te kijken, mischien als alles meevalt eens een goede cilinder tunen (stage 6 of andere goedkope)

idd, wel goede poortmapjes maken, na elke bewerking weer nameten en.........lezen ;-)
 
Voordat jullie gaan tunen, maken jullie dan eerst een poortmap met hoe je de poorten wilt hebben en plakt deze vervolgens weer terug in de cilinder en dan frezen of gebeurd dit met het blote oog?
 
Over dat tuningsgeheim.
Ik bedoel ik heb der geen maar ik vind wel dat als ik voor mezelf iets "nieuws" bedenk, zoals bv. een nieuwe uitlaatpoortvorm of iets extra's in mn carter, dan probeer ik het eerst uit en probeer ik ook werkelijk resultaten te laten zien alvorens ik het overal rond ga vertellen.

Big B NRG, jij gaat nu als eerste:
- een dremel starterspakket halen, al geef ik de voorkeur aan proxxon met een externe voeding (lichter in de hand) met een zooi freesjes.
- daarna ga je langs de dealer en regelt een gare cilinder
- dan daarin lekker oefenen en proberen
- en dan een serieuze planning maken voor je eigen cilinder.

Over de vorm van mn eigen uitlaatpoort heb ik een week of 2 gedaan om em te bedenken, al is he niks bijzonders. Ik wilde gewoon zeker wete dat ik nie erges in een koelkanaal of tapeind zou uitkomen

Boek van A. Graham Bell heet trouwens: Two-Stroke performance tuning, en is te bestelle bij bol.com :!
 

Is een proxxon duurder en ook te verkrijgen bij doe-het-zelf zaak?
Cilinder is ws al geregeld

Eigen cilinder komt later idd, beetje zonde om die te verneuken...