This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

[Theorie] harder met grotere sproeier

Cipher

Well-Known Member
Oke.. de topictitlel klinkt misschien n00b.. maar ik ga het helemaal beargumenteren en toelichten

Een scooterblok krijgt zijn mengsel door te zuigen aan de carb. Als je hem start slinger je zelf de krukas aan (met kickstart of startmotor), waardoor aan de carb wordt gezongen, je blokkie mengsel krijgt, aanslaat, en blijft draaien.
Je stationairschroef houd je luchtschuif (en dus ook gasnaald) op een bepaalde hoogte, waardoor je blok een bepaalde hoeveelheid mengsel krijgt, en op een bepaald toerental blijft draaien.

Als je gas geeft gaan je luchtschuif en gasnaald omhoog. Je carb krijgt meer benzine en lucht, en geeft meer mengsel aan je blokje, waardoor de ontbranding sterker wordt, de zuiger harder wordt terug geblazen, en je blokje dus sneller gaat draaien. Hoe meer gas je geeft, hoe meer mengsel hij krijgt, en dus hoe harder hij gaat draaien.

Op volgas staan je luchtschuif en gasnaald zover omhoog, dat alle benzine en lucht die aangezogen kan worden, ook aangezogen worden. Je blokje krijgt een bepaalde hoeveelheid mengsel, waardoor de ontbranding een bepaalde kracht heeft, je zuiger met een bepaalde snelheid naar beneden wordt geblazen, en op zijn maximale toerental draait. Harder draaien zal hij niet, daarvoor heeft de ontbranding niet genoeg kracht.

Tot nu toe heb ik nog niets raars verteld toch? Bovenstaande lijkt me algemeen bekend en kloppend.

Maar..
Stel nu dat er meer mengsel in je verbrandingskamer past, dan dat er bij volgas beschikbaar is. Dat zou betekenen dat als je er toch nog meer mengsel in propt, de ontbranding nog sterker wordt... etc.. en je dus nog meer toeren maakt.
In principe is dit namelijk precies wat je met een grotere carb doet. Een grotere carb heeft een grotere mengkamer, waardoor er meer mengsel aan het blok gegeven kan worden dan door zijn kleinere broertjes.
En de meeste weten wel wat een grotere carb met je vermogen onderin doet (ik kom later terug waarom het op top weinig uitmaakt)

Maar nu vraag ik mij dus af.. als je een grotere sproeier neemt.. en je luchttoevoer hier natuurlijk op aanpast (we willen geen te rijk mengsel natuurlijk).. dan zou je dit toch ook moeten merken onderin je toeren gebied?
En als je huidige carb om welke reden dan ook tekort schiet bij volgas (lees: niet genoeg mengsel kunnen leveren om de verbrandingskamer te kunnen vullen) dan zou dit toch ook een verschil moeten maken op je topsnelheid? (max toeren).

Begin me niet meteen te flamen. Ik heb hier over nagedacht.. maar twijfel heel erg. Ik weet alleen niet waarom. Wie kan mijn ideeën ondersteunen, of onderuit halen met goede argumenten?

Natuurlijk zit hier een bepaald limiet aan. Je kan niet oneindig veel mengsel in je verbrandingskamer blijven stoppen. Buiten dat er natuurlijk maar een beperkte hoeveel in past, heb je ook maar een beperkte tijd om hem te vullen.
Hoe meer toeren je draait, hoe minder tijd het mengsel heeft om van onder het carter boven de zuiger geperst te worden, en hoe minder tijd het mengsel heeft om vanuit je carb door je membraam in je carter te komen.
Grote van spoelpoorten (dat zijn de poorten in je carter welke zorgen dat het mengsel van onder je zugier naar boven kunnen komen toch) en de grote van je membraam lijken me hiervoor dus ook belangrijk. Maar het is maar een theorie
 
Wat wil je nou zeggen? dat je met een snellere pijp een grotere sproeier nodig heb waren we wel achter ja, hetgeen genoemd "Afstellen". 8)
 
grotere sproeier is meer benzine in je cilinder ,

dan zou je er wel een powerfilter op moeten zetten anders krijgt ie geen genoeg lucht , ik denk dat je er niett veel mee opschiet tenzij je een andere cilinder koopt

EDIT : Grotere cilinder koopt
 
Tot zover waren wij ook allemaal, lees eerst het hele topic door. En geef dan een verklaring WAAROM het geen nut heeft meer mengsel te gebruiken....

Ben nl. wel benieuwd naar DE verlossende verklaring... :7
 
Tjonge, wat een moeite doen op niks af. Met een powerfilter krijg je meer lucht. Dus je doet zon ding erop, je stelt hem perfect af, maar, hij gaat er nix harder op, sterker nog, je hoort veel van mensen dat ze door de powerfilter prestatie verliezen. Maar dat laatste heeft met afstelwerk van sproeier te maken

maar nu, wat denk je te kunnen bereiken. Denk je dat je hetzelfe kunt bereiken als een 17.5? Dan ga je je afvragen: wat doet een 17.5 dat de 12.5 niet kan, of doet.

geeft die meer mengsel met de zelfde luchtfilter, goed afgesteld dus: NEE

geeft die met volgas meer benzine af: lijkt me niet, maar dat weet ik niet cker.

heeft die een grotere benzine opslag: JA

kan die meer benzine doorlaten: ja


Maar, wat doet de 17.5 met je prestaties, als je altijd met 12.5 gereden hebt: Hij heeft meer koppel onderin

Waarom is dat zo: dat weet ik niet, maar ik denk dat door de grotere opslag, en door de grotere inlaat, dat je blok sneller het mengel opzuigt, en daardoor sneller kan exploderen, waardoor je sneller toeren maakt, en sneller trekt.

Kan dit ook met de standaard carbu: Dat denk ik dus niet, en ik heb het zelf geprobeerd, maar met de goede afstelling met de zelfde powerfilter voor beide carbs, was er zeer zeker een duidelijk verschil tussen de 17 en de 12

Mijn conclusie: Hoop blaat, hoop discussies, maaaaaaaaar wel leuk, en ik zou zeggen

probeer het zelf, en vind het uit. Discusseren over tunen is wel aardig, maar veel leuker is het door het zelf uit te vinden

later
 


Ok, ooit eens grafiekje(tabel) gezien van het benzine verbruik bij verschillende toerentallen ?

Ik kan m nu ff niet vinden, maar ik kan je vertellen dat ie bij heel weinig toeren(ver buiten de powerband) veel verbruikt en daarna een stuk minder, eenmaal bij de powerband aangekomen gaat ie weer iets meer verbruiken en op toptoeren weer iets minder.

Oftewel, met een arm mengsel loopt ie beter.

Nou komt er alleen bij kijken dat ie met een arm mengsel een stuk warmer wordt(exponentieel meer slijtage) plus dat je meer kans krijg op detonatie.

Om op jouw verhaal trug te komen:
Een 17,5mm carb is goedkoper dan een 12mm met een grotere sproeier en een systeem die de lucht erin 'duwt'.
Daarbij komt nog kijken dat je zonder kleppen werkt, samen met de grotere druk (door je luchtsysteem) blaas je al je mengsel je uitlaat in. Je zult dus ook een andere uitlaat moeten ontwikkelen.
Al met al zou ik gewoon voor de grotere carb gaan...

Nou was je andere vraag wat het maximum is van de grootte van je carb: dat kun je theoretisch gezien gewoonweg niet berekenen omdat afhangt van teveel factoren, is een kwestie van testen, testen en testen...
Voor een hoogtoerige 50cc ligt het maximale tussen de 24 en 28mm, en voor 70cc tussen de 28 en 32mm (ja dit is getest door andere mensen).


BTW: ik stoor me echt ernstig aan mensen die hier een hoop blaten zonder er ook maar enige ervaring mee hebben of er zelfs iets over gelezen te hebben :|
 
aerox-evo70 said:
BTW: ik stoor me echt ernstig aan mensen die hier een hoop blaten zonder er ook maar enige ervaring mee hebben of er zelfs iets over gelezen te hebben :|

dat heet er over nadenken. Ipv te zeggen, wat een geblaat, proberen we er uit te komen. :|
 
waaruit ? als je nou gewoon eens een paar boeken leest ofzo, dan weet je hoe het zit ipv dat je hier gaat luisteren naar mensen die niet eens weten waarover ze het hebben...

ik heb het hier dus niet over iedereen, maar sommigen kunnen beter niks zeggen.
 

ik snap je +ralf+
 
ok mijn 1e post maar wil toch ff reageren:als je een 70 cc heb dan zuigt ie per slag maar 70cc aan(al heb je een 50mm carb) wil je meer mengsel dan moet je meer lucht invoeren en dat kan alleen als je de lucht comprimeerd (lees turbo) en daarbij een injectie (zodat er benzine bij gespoten wordt)en zo kan je meer mengsel inbrengen,het belangrijkste is dat de verhoudingen kloppen en dat red je dus niet met een groter sproeiertje(misschien zit ik er helemaal naast, darom reply ik in het beginners forum)
 
verhoudingen zijn inderdaad het belangrijkste.

wat jij zegt klopt voor een deel, het gaat er niet echt om hoeveel er in je cilinder past(hij zuigt zoiezo minder aan dan 50 resp. 70cc, je compressiekamer is kleiner dan je slag) , maar het gaat er meer om met welke druk en welke snelheid het wordt aangezogen. Deze worden weer bepaald door je timing, expansiekamer(uitlaat) etc etc.
 
Maar hoe zit 't dan als je er een 17,5 op zet, jullie zeggen dat je cilinder niet meer mengsel aanzuigt dan dat hij nu al doet. Wat doet een 17,5 dan?

Ons idee is met een 12mm meer mengsel in de cil. te pompen, dit kan volgens jullie niet omdat de cil. niet meer aanzuigt (wat me vrij logisch lijkt), maar wat doet een 17,5 dan anders? Die zuigt/geeft toch ook meer mengsel aan? Bij dit laatste zit waarschijnlijk bij mij (lees: ons) de fout in redenatie, dus het verschil tussen carb's van verscheidene grootte.
 
ik denk, dat je het zo moet zien: adem eens door een rietje..........en daarna door een stuk steigerpijp....voel je het verschil??,dat is misschien ook de reden dat een (nóg) grotere carb. geen zin heeft: want of je nu door een stuk steigerpijp ademt of een stuk rioolafvoer pijp dat verschil merk je niet
 

Ik blijf erbij dat dit waar is.
Ik zei dit ook al tijden geleden, alleen mensen @t forum zeiden dat dat gewoon simpelweg onmogelijk was.
Ik heb zelf hier zo vaak mee getest.
Ben ergg moe praat hier morgen wel over mee.

Groetjes
 
albert, je hebt gelijk

alleen bij weinig toeren is de stroomsnelheid in de 19mm erg laag, en zul je dus verlies merken.

bij een goed afgestelde scoot (constant toptoeren) zal ie dus met een 19mm beter optrekken.

nu is de vraag alleen of een std cilinder(icm std uitlaat) wel zoveel mengsel kan verwerken. kwestie van testen of de 17,5 misschien beter werkt dan de 19mm. (een 21mm is zoiezo overkill )
 
aerox-evo70 said:
Ok, ooit eens grafiekje(tabel) gezien van het benzine verbruik bij verschillende toerentallen ?
Nope
Ehmm.. oke. Nu ik;
Als een kip een haas kan vangen, kan een koe beter vissen
|( Wat heeft de hoeveelheid gebruikt mengsel te maken met de samenstelling van het mengsel? 1st praat je over de hoeveelheid mengsel dat wordt gebruikt, waarna je vervolgens de conclusie trekt dat de samenstelling van het mengsel dan maar armer moet zijn.
Mijn theorie gaat ervan uit dat zowel het luchtfilter als de carb niet aan hun maximaal zitten, en deze dus heel makkelijk zelf meer lucht kunnen geven wanneer het blok hierom vraagt (zuigt). Technieken met compressors of koeling zouden dus niet van toepassing zijn.

 

oeps liet me ff teveel gaan (al die lompe opmerkingen ook )
je hebt idd gelijk, ik bedoelde dus te zeggen: meer mengsel geeft niet altijd meer vermogen !!!

en nog steeds(alweer): zonder kleppen heeft het geen nut er mengsel in te pompen.
 
lol

Ik ben het inderdaad met je eens dat dat geen nut heeft. Dat blaas je er dan net zo hard weer uit. Maar dat is ook niet mijn bedoeling.
Ik wil dat mijn carb meer mengsel kan geven in de korte tijd dat het membraam open gaat.

Maar volgens mij is heerst hier ook een beetje de vergissing dat ik dit als opvoermethode zie ofzo :?
Het is meer een persoonlijke queste. Ik heb het gevoel dat mijn cil harder hoort te draaien, maar dat hij niet genoeg mengsel krigjt om dit ook daadwerkelijk te doen. Ben ook benieuwd wat ie doet als er een 17,5mm onder hangt.
 
mja, met veel toeren staan je kleppen eigenlijk continu open, dan bepalen in principe alleen de druk en stroomsnelheid de hoeveelheid mengsel die hij aanzuigt, en niet de tijd waarin het gebeurd. de tijd kan je namelijk niet aanpassen, de druk en snelheid wel.

volgens mij blaat ik nu echt :S tis al laat...