[Theorie] harder met grotere sproeier

Cipher

Well-Known Member
Oke.. de topictitlel klinkt misschien n00b.. maar ik ga het helemaal beargumenteren en toelichten :p

Een scooterblok krijgt zijn mengsel door te zuigen aan de carb. Als je hem start slinger je zelf de krukas aan (met kickstart of startmotor), waardoor aan de carb wordt gezongen, je blokkie mengsel krijgt, aanslaat, en blijft draaien.
Je stationairschroef houd je luchtschuif (en dus ook gasnaald) op een bepaalde hoogte, waardoor je blok een bepaalde hoeveelheid mengsel krijgt, en op een bepaald toerental blijft draaien.

Als je gas geeft gaan je luchtschuif en gasnaald omhoog. Je carb krijgt meer benzine en lucht, en geeft meer mengsel aan je blokje, waardoor de ontbranding sterker wordt, de zuiger harder wordt terug geblazen, en je blokje dus sneller gaat draaien. Hoe meer gas je geeft, hoe meer mengsel hij krijgt, en dus hoe harder hij gaat draaien.

Op volgas staan je luchtschuif en gasnaald zover omhoog, dat alle benzine en lucht die aangezogen kan worden, ook aangezogen worden. Je blokje krijgt een bepaalde hoeveelheid mengsel, waardoor de ontbranding een bepaalde kracht heeft, je zuiger met een bepaalde snelheid naar beneden wordt geblazen, en op zijn maximale toerental draait. Harder draaien zal hij niet, daarvoor heeft de ontbranding niet genoeg kracht.

Tot nu toe heb ik nog niets raars verteld toch? Bovenstaande lijkt me algemeen bekend en kloppend.

Maar..
Stel nu dat er meer mengsel in je verbrandingskamer past, dan dat er bij volgas beschikbaar is. Dat zou betekenen dat als je er toch nog meer mengsel in propt, de ontbranding nog sterker wordt... etc.. en je dus nog meer toeren maakt.
In principe is dit namelijk precies wat je met een grotere carb doet. Een grotere carb heeft een grotere mengkamer, waardoor er meer mengsel aan het blok gegeven kan worden dan door zijn kleinere broertjes.
En de meeste weten wel wat een grotere carb met je vermogen onderin doet (ik kom later terug waarom het op top weinig uitmaakt)

Maar nu vraag ik mij dus af.. als je een grotere sproeier neemt.. en je luchttoevoer hier natuurlijk op aanpast (we willen geen te rijk mengsel natuurlijk).. dan zou je dit toch ook moeten merken onderin je toeren gebied?
En als je huidige carb om welke reden dan ook tekort schiet bij volgas (lees: niet genoeg mengsel kunnen leveren om de verbrandingskamer te kunnen vullen) dan zou dit toch ook een verschil moeten maken op je topsnelheid? (max toeren).

Begin me niet meteen te flamen. Ik heb hier over nagedacht.. maar twijfel heel erg. Ik weet alleen niet waarom. Wie kan mijn ideeën ondersteunen, of onderuit halen met goede argumenten?

Natuurlijk zit hier een bepaald limiet aan. Je kan niet oneindig veel mengsel in je verbrandingskamer blijven stoppen. Buiten dat er natuurlijk maar een beperkte hoeveel in past, heb je ook maar een beperkte tijd om hem te vullen.
Hoe meer toeren je draait, hoe minder tijd het mengsel heeft om van onder het carter boven de zuiger geperst te worden, en hoe minder tijd het mengsel heeft om vanuit je carb door je membraam in je carter te komen.
Grote van spoelpoorten (dat zijn de poorten in je carter welke zorgen dat het mengsel van onder je zugier naar boven kunnen komen toch) en de grote van je membraam lijken me hiervoor dus ook belangrijk. Maar het is maar een theorie ;)
 
Advertisement - register to remove this

Cipher said:
Als je gas geeft gaan je luchtschuif en gasnaald omhoog. Je carb krijgt meer benzine en lucht, en geeft meer mengsel aan je blokje, waardoor de ontbranding sterker wordt, de zuiger harder wordt terug geblazen, en je blokje dus sneller gaat draaien. Hoe meer gas je geeft, hoe meer mengsel hij krijgt, en dus hoe harder hij gaat draaien.

zie mn startpost...
 
Xearo said:
maar als hij net zo hard kan draaien met minder brandstof.....
Ter versterking: hij draaid zelfs harder met minder (iets te arm) mengsel. Waar die kracht dan naartoe weet ik zo ff niet, mar is echt wel een logische verklaring voor...
 
Er is een wereld van verschil tussen "minder mengsel" en "armer mengsel"
Waarom blijft iedereen dat toch door elkaar halen? |(

Als een scoot harder/beter loopt met een iets armer mengsel.. dan lijkt het me dat dit "armere-mengsel" het optimale mengsel is. Of dit nou goed voor de koeling en smering is of niet.
 
Op verzoek van Cipher dan: Ter versterking: hij draaid zelfs harder met een iets te arm mengsel. Waar die kracht dan naartoe gaat weet ik zo ff niet, mar is echt wel een logische verklaring voor... Ben er ff nie helemaal met me hoofd bij, druk met school ;) Dus iedere x snel typen... Margoed... 't iets te arme mengsel is dan idd. het optimale mengel lijkt mij, maar voor hoe lang.... :rolleyes:
 
Tjah.. maar is dat in dit geval van belang.
Laten we zeggen dat we dit armere-optimale-mengsel wegens slechte eigenschappen (minder koeling en smering van je blok) niet iwllen gebruiken, en nemen toch het iets rijkere-optimale-mengsel wat iedereen momenteel als het-optimale-mengsel zien.
Van dat optimale mengsel stoppen we een beetje in de verbrandingskamer, en steken we aan. BOEM! Zuiger naar beneden, heel mooi.
Nu gooien we weer wat van dat optimale mengsel in je de verbrandingskamer.. maar 2x zoveel. BOEMM!! Zuiger naar beneden.. maar veel sneller. Nog mooier.

Ter versterking: Dit topic gaat niet over het optimale mengsel, de verhouding benzine-zuurstof. Dit topic gaat over de mogelijkheid dat er meer optimaal mengsel in je verbrandingskamer zou kunnen passen dan een std carbje leverd, waardoor je in vermogen kunt winnen door bijv een grotere carb te nemen, of te zorgen dat hij op een andere manier meer benzine en zuurstof krijgt. Met meer vermogen kan je krukas harder daaien, en je achterwiel dus ook. (ik zeg KAN je krukas harder draaien.. of hij dit ook zal doen is erg afhankelijk van je uitlaat natuurlijk)
 
Daar komen we dus weer op het punt waar dit hele topic om gaat;
Is het waar dat dat niet past
En ik zeg ook niet dat de boem 2x zo groot is heh.. maar dat we er bijvoorbeeld 2x zoveel mengel ingooien. Dat had ook 1,2x zoveel kunnen zijn. Hoeveel groter de boem daardoor wordt kan ik niet zeggen.. maar in ieder geval iets groter.

Je mag er niet van uitgaan, vind ik, dat bij volgas je carburateur dusdanig veel mengsel geeft dat dit je verbrandingskamer volledig zou vullen.
In mijn theorie ga ik er dan dus ook van uit dat dit niet het geval is, en er nog wel wat meer inpast (zonder andere maatregelen. Door koeling kan je er nl. sowieso meer in krijgen) dan je std 12mm carbje kan geven in de korte tijd dat je membraam open staat.

Maar ook dit heb ik al meerdere malen toegelicht. De hele eerste pagina al gelezen? Is best interressant? :L
 
je bougie is levert btw ook maar een vonkje waardoor maar een kleine boem kan ontstaan in die korte tijd dat de zuiger op zijn hoogste punt staat. om al het mengsel te verbranden heb je tijd nodig, omdat benzine niet zo heel snel ontbrand. dus langer tijd nodig om te ontbranden =lager toerental.
 
Xearo.. je moest eens weten hoe licht ontvlambaar benzine is met de juiste hoeveelheid zuurstof. Dat gaat sneller als jij met je ogen kunt knipperen ;)
En er is altijd nog zoiets als het vervroegen van je ontsteking.

Maar laten we niet afdwalen naar de praktijk.. maar het ibj de theorie houden ;)

@runner.berg
Heb je er ook nog een eigen aanvulling of mening bij.. of heb ik alles al gezegd wat in je opkomt?
 
Cipher said:
In principe is dit namelijk precies wat je met een grotere carb doet. Een grotere carb heeft een grotere mengkamer, waardoor er meer mengsel aan het blok gegeven kan worden dan door zijn kleinere broertjes.
En de meeste weten wel wat een grotere carb met je vermogen onderin doet (ik kom later terug waarom het op top weinig uitmaakt)

Hier maak je je grote fout, een grotere carb geeft juist een slechtere gas reactie. Bij hogere toeren haal je juist meer uit een grotere carb aangezien deze je cilinder beter kan voorzien van een grotere hoeveelheid benzine.
 
Gmuze said:
hogere toeren haal je juist meer uit een grotere carb aangezien deze je cilinder beter kan voorzien van een grotere hoeveelheid benzine.
Dank je.. dus als je je mengkamer beter vult (voller) heb je betere prestaties.
Dan moet je dus niet "nee" zeggen, als je daarna mn theorie bevestigd.
Over de gas-reactie heb ik het nog helemaal niet gehad...

@Marcel-NRG
Waarom niet? Wat doe ik fout? Wat klopt er niet? Wat denk jij?
Geef eens wat argumenten, hier heb ik niets aan.
 
Cipher said:
Dank je.. dus als je je mengkamer beter vult (voller) heb je betere prestaties.Dan moet je dus niet "nee" zeggen, als je daarna mn theorie bevestigd.
Over de gas-reactie heb ik het nog helemaal niet gehad...

@Marcel-NRG
Waarom niet? Wat doe ik fout? Wat klopt er niet? Wat denk jij?
Geef eens wat argumenten, hier heb ik niets aan.

Jij snapt niet dat een mengkamer niet voller dan vol kan en dat een 32mm geen betere prestaties hoeft te geven dan een 28. Wat wel kan is de kwaliteit van je mengsel verbeteren/ optimaliseren. Dit doe je dus door DE juiste combinatie van sproeiers, gasnaald etc te kiezen. Verder kunnen toevoegingen als n2o zorgen voor een betere verbranding, dit is niet het zelfde als meer lucht toevoegen!!

edit: Wat de gasreactie betreft jij roept dat je 2 takt er beter op gaat rijden bij lage toeren met een grotere carb terwijl dit onzin is. Met een grotere carb verschuif je je powerband naar hogere toeren, bij lage toeren lever je dus wat in. Dit hangt samen met de gas reactie en het van je plek af komen. : edit
 
Last edited:
Nog zo iemand die niet goed leest...

Optimaal mengsel = Optimaal mengsel. Dat is zo, dat blijft zo, daar moet je niets aan veranderen. Aleen de hoeveelheid van het optimale mengsel verhoog je, zodat je nog meer optimaal mengsel hebt om te verbranden.
Past dat dan wel in de verbrandingskamer? Daar gaat dit topic over.

En ovierigens lees je over het hele forum dat een grotere carb vooral voordelen geeft onderin je toerengebied (iets meer koppel)
 
Cipher said:
Aleen de hoeveelheid van het optimale mengsel verhoog je, zodat je nog meer optimaal mengsel hebt om te verbranden.

maar bij meer(optimale) mengsel mengt(benzine/lucht) het (optimale)mengsel niet meer goed en daardoor is het niet meer optimaal.
 
Dan maak je het weer optimaal door de juiste maat sproeier te gebruiken?
Of bedoel je, zoals je al eerder zei, dat je denkt dat meer mengsel slechter ontbrand?
Want dat is namelijk niet het geval..
 
Back
Top