[Theorie] harder met grotere sproeier

Cipher

Well-Known Member
Oke.. de topictitlel klinkt misschien n00b.. maar ik ga het helemaal beargumenteren en toelichten :p

Een scooterblok krijgt zijn mengsel door te zuigen aan de carb. Als je hem start slinger je zelf de krukas aan (met kickstart of startmotor), waardoor aan de carb wordt gezongen, je blokkie mengsel krijgt, aanslaat, en blijft draaien.
Je stationairschroef houd je luchtschuif (en dus ook gasnaald) op een bepaalde hoogte, waardoor je blok een bepaalde hoeveelheid mengsel krijgt, en op een bepaald toerental blijft draaien.

Als je gas geeft gaan je luchtschuif en gasnaald omhoog. Je carb krijgt meer benzine en lucht, en geeft meer mengsel aan je blokje, waardoor de ontbranding sterker wordt, de zuiger harder wordt terug geblazen, en je blokje dus sneller gaat draaien. Hoe meer gas je geeft, hoe meer mengsel hij krijgt, en dus hoe harder hij gaat draaien.

Op volgas staan je luchtschuif en gasnaald zover omhoog, dat alle benzine en lucht die aangezogen kan worden, ook aangezogen worden. Je blokje krijgt een bepaalde hoeveelheid mengsel, waardoor de ontbranding een bepaalde kracht heeft, je zuiger met een bepaalde snelheid naar beneden wordt geblazen, en op zijn maximale toerental draait. Harder draaien zal hij niet, daarvoor heeft de ontbranding niet genoeg kracht.

Tot nu toe heb ik nog niets raars verteld toch? Bovenstaande lijkt me algemeen bekend en kloppend.

Maar..
Stel nu dat er meer mengsel in je verbrandingskamer past, dan dat er bij volgas beschikbaar is. Dat zou betekenen dat als je er toch nog meer mengsel in propt, de ontbranding nog sterker wordt... etc.. en je dus nog meer toeren maakt.
In principe is dit namelijk precies wat je met een grotere carb doet. Een grotere carb heeft een grotere mengkamer, waardoor er meer mengsel aan het blok gegeven kan worden dan door zijn kleinere broertjes.
En de meeste weten wel wat een grotere carb met je vermogen onderin doet (ik kom later terug waarom het op top weinig uitmaakt)

Maar nu vraag ik mij dus af.. als je een grotere sproeier neemt.. en je luchttoevoer hier natuurlijk op aanpast (we willen geen te rijk mengsel natuurlijk).. dan zou je dit toch ook moeten merken onderin je toeren gebied?
En als je huidige carb om welke reden dan ook tekort schiet bij volgas (lees: niet genoeg mengsel kunnen leveren om de verbrandingskamer te kunnen vullen) dan zou dit toch ook een verschil moeten maken op je topsnelheid? (max toeren).

Begin me niet meteen te flamen. Ik heb hier over nagedacht.. maar twijfel heel erg. Ik weet alleen niet waarom. Wie kan mijn ideeën ondersteunen, of onderuit halen met goede argumenten?

Natuurlijk zit hier een bepaald limiet aan. Je kan niet oneindig veel mengsel in je verbrandingskamer blijven stoppen. Buiten dat er natuurlijk maar een beperkte hoeveel in past, heb je ook maar een beperkte tijd om hem te vullen.
Hoe meer toeren je draait, hoe minder tijd het mengsel heeft om van onder het carter boven de zuiger geperst te worden, en hoe minder tijd het mengsel heeft om vanuit je carb door je membraam in je carter te komen.
Grote van spoelpoorten (dat zijn de poorten in je carter welke zorgen dat het mengsel van onder je zugier naar boven kunnen komen toch) en de grote van je membraam lijken me hiervoor dus ook belangrijk. Maar het is maar een theorie ;)
 
Advertisement - register to remove this

Xearo...in mijn ogen lul jij in dat laatste dus poep....maar goed...ik ben dan ook een noobjuh he:) maar kvind 't wel leuk om dit allemaal te lezen....maar wat ik mij afvraag...stel je doet er dus meer mengsel bij...zal de extra energie die hij levert dan niet in de vorm van warmte komen, of is er een of andere wet die zegt dat een ver/ontbranding altijd in zoveel procent druk en zoveel procent warmte e.d. komt?
 
oke het maximale mengsel gaat boem en dat gaat rete snel maar die zuiger gaat ook retesnel en uiteindelijk zullen de 2 krachten elkaar tegen gaan werken dus het maximale wat er in past is niet goed maar als je van max steeds iets minder gaat dan vind je vanzelf de beste hoeveelheid
 
@Jeffie
Dank je. Ik vind het ook leuk om met jullie in discussie te gaan over mijn opvattingen

@mad_gertje
Welke 2 krachten gaan elkaar tegen werken? Je bedoeld de extra kracht die de zuiger nodig heeft om de grotere hoeveelheid mengsel te comprimeren in de verbrandingskamer?
Ja.. het zal inderdaad meer kracht kosten om dit te comprimeren, maar deze kracht heeft je zuiger ook door zijn snellere bewegng.

Maar het is ook niet mijn doel om 20k RPM te scoren of iets dergelijks hoor. Het gaat er nog steeds om dat ik denk dat een standaard carbje met de standaard luchttoevoer en een daarop afgestelde sproeier niet voldoende mengsel geven om de verbrandingskamer optimaal te gebruiken. En dat als je dit wel zou doen je meer vermogen kan behalen.

Het zou dus zelfs zo zijn.. dat een ontgrensde scoot waarvan je de std 12mm carb vervangt met een 19mm carb (en deze goed afsteld) meer koppel zou moeten hebben, en wat sneller zou moeten gaan rijden ;)
(en nou ben ik beneiwd of mensen het nu opeens wel met me eens zijn. Die hebben dus noot goed verder gedacht)
 
ok, toch nog ff antwoorden. Cipher heeft dus 100% gelijk als hij zegt dat een grotere hoeveelheid mengsel verward wordt met een betere samenstelling van een hoeveelheid mengsel. Volgens mij zit er een kern van waarheid in je theorie MAAR:
als je een grotere carb neemt wil dit zeggen dat je je vermogen vergroot. Dit staat vast heb het ff opgezocht. In tegenstelling tot bij motoren met grotere cc's maakt dit bij een brommer niet zoveel uit. Bij brommers dient een grotere carb gewoon om een betere smering te bekomen zodat je cilinder niet zou vastlopen. Als je daarentegen bij auto's andere carburateurs neemt vergroot het vermogen (uitgedrukt in pk's of kw's) natuurlijk wel. Misschien kleine illustratie: als je bv bij Gran Tourismo een grotere carb neemt en installeert krijg je er een aantal pk's bij. Dit is natuurlijk een slecht vb omdat iedereen weer gaat beginnen zagen over het al dan niet realistisch zijn van het spelletje. Stap gewoon eens binnen in een autowinkel en vraag het dan als je me niet gelooft.
 
Ik geloof je.. het klinkt heel geloofwaardig en logisch. Maar waarom zou hetzelfde niet gelden voor een scooter?
Een scooter heeft maar 1 cilinder, en niet 6 of 8, waardoor het effect 6 of 8 keer zo klein is, maar dan heeft het toch effect.

laagvlieger said:
als je een grotere carb neemt wil dit zeggen dat je je vermogen vergroot
Dan rijst de vraag; wat doet een grotere carb anders dan een kleinere carb.
Waarop mijn antwoord zou zijn; Die heeft een grotere mengkamer en kan dus meer mengsel leveren, waardoor je verbrandingskamer voller gevuld wordt, je ontbranding sterker wordt, en je daarom een vermogenswinst hebt.

Mijn theorie klopt dan dus ook alleen als;
- De verbrandingskamer niet volledig benut wordt met een std carb, omdat deze een te kleine mengkamer heeft om genoeg mengsel per slag te kunnen geven
- Je de mengcapaciteit van een carb kan vergroten met een grotere sproeier en meer invoer van lucht (denk bijv aan geforceerde inlaat lucht met een luchthapper. Je carb gaat natuurlijk niet zomaar meer lucht aanzuigen ;))
En om mijn theorie zelf te ondersteunen; bovende 2 lijken mij beide waar.
 
Cipher said:
Ik geloof je.. het klinkt heel geloofwaardig en logisch. Maar waarom zou hetzelfde niet gelden voor een scooter?
Een scooter heeft maar 1 cilinder, en niet 6 of 8, waardoor het effect 6 of 8 keer zo klein is, maar dan heeft het toch effect.

Dan rijst de vraag; wat doet een grotere carb anders dan een kleinere carb.
Waarop mijn antwoord zou zijn; Die heeft een grotere mengkamer en kan dus meer mengsel leveren, waardoor je verbrandingskamer voller gevuld wordt, je ontbranding sterker wordt, en je daarom een vermogenswinst hebt.

Mijn theorie klopt dan dus ook alleen als;
- De verbrandingskamer niet volledig benut wordt met een std carb, omdat deze een te kleine mengkamer heeft om genoeg mengsel per slag te kunnen geven
- Je de mengcapaciteit van een carb kan vergroten met een grotere sproeier en meer invoer van lucht (denk bijv aan geforceerde inlaat lucht met een luchthapper. Je carb gaat natuurlijk niet zomaar meer lucht aanzuigen ;))
En om mijn theorie zelf te ondersteunen; bovende 2 lijken mij beide waar.
Idd nu zijn we er. Het komt er dus op aan om alles optimaal te gebruiken en af te stellen. Het vergroten van het vermogen is er maar het is nauwelijks merkbaar. Eigenlijk zouden we onze conclusie nu moeten testen. Gewone std scoot eerst op de rollen met std carb en dan met grotere.
Toch bedankt voor een interessante discussie dit zou meer moeten gebeuren.
 
Ik vind zelf ook dat het niveau in dit beginners forum veel te laag is. hoopte ook een informatieve discussie te kunnen opstarten.. wat niet echt helemaal is uitgepakt in wat ik wou, maar wel n beetje ;)

Jammer dat weinig mensen de moeite willen nemen om wat langere teksten te lezen. Maar je hebt nou eenmaal wat meer tekst nodig om je duidelijk uit te drukken.

Ik ben nog nooit op de rollen geweest met mn scoot.. maar er komt binnenkort wel een groter carbje onder..
Maar ik vind het wel jammaer dat de ervaren tuners hier niets van zich hebben laten horen, die hier veel meer van weten dan wij, en ook tests kunnen draaien op banken.
 
idd daar ben ik het volledig met je eens. Heb hier onlangs nog een vraag gesteld over hoe je een yasuni r moet ontgrenzen. Daarop zei er iemand dat er een buisje in de demper zit. Heb die dus opengedaan maar zie alleen maar demperwol en buisje voor je uitlaatgassen zitten. Heb daarop thread gestart met vraag daarover. Geen enkele pipo weet dat dus blijkbaar.
Dit volledig terzijde en met vriendelijke groeten.
 
Begrenzer zit over het algemeen in je bocht, waar je hem op je cilinder zet ;)
Ik verwacht vanavond een reactie van $aint.. die zou er eens zijn gedachten over laten gaan :) Die jongen weet ook wel waar hij het over heeft.
 
ik heb niet heel het tropic door gelezen maar een beetjuh.
maar julie vergeten volgens mij ook de uitlaat poorten he.
die is nml heel belangrijk want die bepaalt nml je toernetal ook.
als die eerder open gaat kan hij ook meer toeren maken.

maar meermengsel aanzuigen kan niet.
want dan zou de de zuigerslag groter moeten maken.
die zuigt nml het mengsel aan.
of je moet iets zien te maken
dat er mengsel inpomp waardoor er meer drukonstaat.

of vertel ik nu onzin.
 
terror-hardcore said:
ik heb niet heel het tropic door gelezen maar een beetjuh.
maar julie vergeten volgens mij ook de uitlaat poorten he.
die is nml heel belangrijk want die bepaalt nml je toernetal ook.
als die eerder open gaat kan hij ook meer toeren maken.

maar meermengsel aanzuigen kan niet.
want dan zou de de zuigerslag groter moeten maken.
die zuigt nml het mengsel aan.
of je moet iets zien te maken
dat er mengsel inpomp waardoor er meer drukonstaat.

of vertel ik nu onzin.
Ik ben hier niet helemaal zeker van maar volgens mij vergis je je. De timing van je uitlaatpoort bepaalt volgens mij wanneer je scoot begint op te trekken.
Natuurlijk heeft dit ook te maken met toeren maar door de timing van je uitlaatpoort te veranderen kweek je volgens mij niet meer vermogen dan anders.
Dit is een veronderstelling kan dus zijn dat ik fout ben.
 
Nj.. zeker geen onzin. Maar misschien niet helemaal waar :p
Als je cola drinkt door een rietje kan je op 2 manieren meer cola binnen krijgen. Harder zuigen.. of een dikker rietje pakken.
Je blok harder laten zuigen zal lastig gaan.. het dikke rietje bespreken we in dit topic
 
ah ok. Dus toegepast op scoot wil dit dus zeggen dat als je je uitlaatpoorten uitkottert je meer vermogen gaat krijgen. Krijg je dan ook meer vermogen door de timing te veranderen?
 
jah ik bedoel.
waneer er meer mengsel in de verbrandingskamer is en ontbrand het zou toch ook weg moeten.
als het niet weg kan doormiddel van kleine of lage uitlaat poort wil die ook niet veel toeren maken.
 
Maar in dit topic ga ik er dus van uit dat je nog niet aan het maximale van je cilinder zit. Dus niet aan t maximale van je verbrandingskamer, en ook niet aan het maximale van je uitlaatpoort. De grotere carb zou dan een stapje richting het maximale moeten zijn.

@laagvlieger
Welkom in de wondere wereld van de scooter tuning ;) Maar daar wil ik het hier liever niet over gaan hebben
 
Cipher said:
@laagvlieger
Welkom in de wondere wereld van de scooter tuning ;) Maar daar wil ik het hier liever niet over gaan hebben
Geeft niet kheb er zelf al een thread over gestart. Lijkt me een interessante discussie die nuttig kan zijn voor leden van dit forum die niets weten van de werking van uitlaatpoorten.
 
Heb je er weer zo ééntje.
Doe een nuttige bijdrage, of doe geen bijdrage.
Geef je mening, corrigeer me, ga met me in discussie.
Ik ben hier om te leren, niet om mijn ideeën op te dringen.
Wat klopt er niet, hoe zit het dan wel. Vertel eens wat nuttigs in plaats van zo een nutteloze reply!
 
ik reed eerst met een 68 sproeier en hij was perfect afgesteld en kleur van bougie was goed maar hij hield een beetje in vond ik enne een local scooter fixer zij tegen me kleine carb.+dikke pijp=groote sproeier dus ik hield me een 80 sproeier op en woppa hij loopt nu veeeel lekkerder.
maar in snelheid was toen wijnig verandert alleen het optrekken ging iets beter.
 
Back
Top