[Theorie] harder met grotere sproeier

Cipher

Well-Known Member
Oke.. de topictitlel klinkt misschien n00b.. maar ik ga het helemaal beargumenteren en toelichten :p

Een scooterblok krijgt zijn mengsel door te zuigen aan de carb. Als je hem start slinger je zelf de krukas aan (met kickstart of startmotor), waardoor aan de carb wordt gezongen, je blokkie mengsel krijgt, aanslaat, en blijft draaien.
Je stationairschroef houd je luchtschuif (en dus ook gasnaald) op een bepaalde hoogte, waardoor je blok een bepaalde hoeveelheid mengsel krijgt, en op een bepaald toerental blijft draaien.

Als je gas geeft gaan je luchtschuif en gasnaald omhoog. Je carb krijgt meer benzine en lucht, en geeft meer mengsel aan je blokje, waardoor de ontbranding sterker wordt, de zuiger harder wordt terug geblazen, en je blokje dus sneller gaat draaien. Hoe meer gas je geeft, hoe meer mengsel hij krijgt, en dus hoe harder hij gaat draaien.

Op volgas staan je luchtschuif en gasnaald zover omhoog, dat alle benzine en lucht die aangezogen kan worden, ook aangezogen worden. Je blokje krijgt een bepaalde hoeveelheid mengsel, waardoor de ontbranding een bepaalde kracht heeft, je zuiger met een bepaalde snelheid naar beneden wordt geblazen, en op zijn maximale toerental draait. Harder draaien zal hij niet, daarvoor heeft de ontbranding niet genoeg kracht.

Tot nu toe heb ik nog niets raars verteld toch? Bovenstaande lijkt me algemeen bekend en kloppend.

Maar..
Stel nu dat er meer mengsel in je verbrandingskamer past, dan dat er bij volgas beschikbaar is. Dat zou betekenen dat als je er toch nog meer mengsel in propt, de ontbranding nog sterker wordt... etc.. en je dus nog meer toeren maakt.
In principe is dit namelijk precies wat je met een grotere carb doet. Een grotere carb heeft een grotere mengkamer, waardoor er meer mengsel aan het blok gegeven kan worden dan door zijn kleinere broertjes.
En de meeste weten wel wat een grotere carb met je vermogen onderin doet (ik kom later terug waarom het op top weinig uitmaakt)

Maar nu vraag ik mij dus af.. als je een grotere sproeier neemt.. en je luchttoevoer hier natuurlijk op aanpast (we willen geen te rijk mengsel natuurlijk).. dan zou je dit toch ook moeten merken onderin je toeren gebied?
En als je huidige carb om welke reden dan ook tekort schiet bij volgas (lees: niet genoeg mengsel kunnen leveren om de verbrandingskamer te kunnen vullen) dan zou dit toch ook een verschil moeten maken op je topsnelheid? (max toeren).

Begin me niet meteen te flamen. Ik heb hier over nagedacht.. maar twijfel heel erg. Ik weet alleen niet waarom. Wie kan mijn ideeën ondersteunen, of onderuit halen met goede argumenten?

Natuurlijk zit hier een bepaald limiet aan. Je kan niet oneindig veel mengsel in je verbrandingskamer blijven stoppen. Buiten dat er natuurlijk maar een beperkte hoeveel in past, heb je ook maar een beperkte tijd om hem te vullen.
Hoe meer toeren je draait, hoe minder tijd het mengsel heeft om van onder het carter boven de zuiger geperst te worden, en hoe minder tijd het mengsel heeft om vanuit je carb door je membraam in je carter te komen.
Grote van spoelpoorten (dat zijn de poorten in je carter welke zorgen dat het mengsel van onder je zugier naar boven kunnen komen toch) en de grote van je membraam lijken me hiervoor dus ook belangrijk. Maar het is maar een theorie ;)
 
Advertisement - register to remove this

cipher... je blaat.

door dat er teveel mengel in de verbrandingskamer komt, kan het niet allemaal ontbranden, daardoor blijft er steeds troep hangen waardoor je bougie iedere keer slechter het nieuwe mengsel berijkt, tevens bied het niet ontbrande mengsel weerstand waardoor je zelfs langzamer.

en met een kleinere spoeier ga je harder, maar als ie te klein kan je cilindertje vastlopen....
 
@Vdende
Please hou het on-topic. Ik probeer hier een informatieve discussie te starten.


Als je lucht en benzinetoevoer met elkaar in verhouding zijn, heb je een perfect ontbrandbaar mengsel. Waarom zou niet al het mengsel ontbranden?

Je hebt gelijk dat de zuiger meer weerstand ondervind bij het naar beneden bewegen omdat er meer mengsel onder de zuiger zit wat naar boven moet worden geperst. Maar het lijkt mij dat de kracht die je behaald met het verbranden van meer mengsel deze weerstand ruim overwint...
 
volgens mij klopt je theorie lang de ene zijde, maar ik denk ook dat je carb opeens een grotere luchtinlaat moet hebben, omdat een tweetakt al zowiezo zijn "limiet" lucht aanzuigt en dus toevoeging van lucht weinig uitmaakt (ramair-effect). nuja dit is mijn mening, goed mogelijk dat ze fout is.
 
Door bijvoorbeeld gaten in je luchtfilter te maken wordt de weerstand kleiner en kan er nog meer lucht worden aangezogen. (of denk aan een powerfilter). Denk dat de toevoer van nog meer lucht niet echt het probleem zal zijn.
Het begrip "ramair-effect" zegt me weinig :?

En ik doel er dus niet op om je 80 sproeier te vervangen met een 120 ;)
Maar een paar stappen in combinatie met meer lucht.
 
Wat jij hier verteld is toch gewoon de gehele theorie van NOS/NX, doordat je bij die systemen op een bepaalde manier extra veel lucht in wordt gespoten heb je meer benzine nodig om het mengsel weer goed te krijgen. Hierdoor verbrand meer mengsel en ga je harder.
 
De verhouding moet je gelijk houden, je wilt geen arm of rijk mengsel. De hoeveelheid verhoog je. Maar ik neem aan dat dit is wat je bedoeld.
Maar hoe meer mengsel -> hoe meer toeren.

Er zit inderdaad een limiet aan hoeveel lucht (en benzine) de carb kan aanzuigen. Mijn theorie is er dan ook op gebasseerd dat de carb nu niet aan zijn limiet zit, en dat het dus zou helpen om dit wel naar zijn limiet te brengen. Anders is een grotere carb (met grotere in- en uitlaat, en mengkamer) een mogelijkheid om meer mengsel te leveren.

Ik weet niet precies wat de werking van een lachgas systeem is. Maar volgens mij heeft dit inderdaad te maken met het inbrengen van veel koude lucht voor een betere verbranding. Misschien dat iemand met (meer) verstand van NOS-systemen hier wat nuttigs over kan zeggen,
- Edit
Heb even wat sites afgezocht en NOS doet inderdaad hetzelfde. Lachgas bestaat voor een groot deel uit lucht. Lachgas is onder druk een vloeistof, maar zodra het wordt ingespoten gaat het over in gas. Deze fase-overgang onttrekt veel energie aan de omgeving, waardoor de temperatuur zakt. Door extra benzine bij te mengen krijg je een grotere explosie in je cilinder -> meer vermogen. Door de koude temperatuur van de lucht heb je minder kans op oververhitting.

Dus het idee klopt; meer mengsel -> meer vermogen -> meer toeren -> hogere top?. Dit ervan uitgaande dat er meer mengsel in je verbrandingskamer past als dat er nu ingaat.

Ik ben toch blij dat niet iedereen vind dat ik maar wat blaat (zie poll ;))
 
Last edited:
Maar als je bv. je luchtfilterbegrenzing eruit haalt en daarbij je sproeier aanpast heeft dit ook geen positief effect, vaak zelfs negatief. Dit komt op 'tzelfde neer als wat jij wilt....
 
Hmz.. daar noem je een goede. Maar is het waar?
Klopt het dat je niet beter trekt, en geen hogere top haalt, zonder luchtbegrenzer en grotere sproeier (= meer mengsel)?

Ik ben nog wat aan het nazoeken over NOS en dit hele systeem is er inderdaad op gebasseerd dat je xtra lucht injecteerd Lachgas bestaat voor 33% uit zuurstof (buitenlucht uit 20%). Door deze extra lucht kan er ook meer benzine worden verbrand, wat voor een vermogensboost zorgt. Verder zorgt de temperatuurdaling door de verdamping van het lachgas er ook nog eens voor dat er meer lucht in je verbrandingskamer past, en dus meer benzine verbrand kan worden.
Dus als je gelooft dat lachgas werkt, geloof je dat je meer vermogen hebt door meer mengsel te verbranden.

Nu is dus de twijfelfactor aan mijn 'theorie' of je inderdaad meer mengsel in je verbrandinskamer kan krijgen met een grotere sproeier en meer lucht.
 
Ik heb nooit ervaren dat een (vrij standaard) scooter beter ging lopen doordat 't luchtfilter eruit was, enkel voor 't gevoel omdat 't geluid iets harder is. Maar dat is mijn waarnemen...
 
volgens mij zit er ergens een probleem in je theorie (heb je overigens al zelf aangehaald) Op een bep moment kan je niet meer mengsel verbranden omdat je cilinder vol zit maar heb je er ook al aan gedacht dat hoe rijker je mengsel is, hoe groter de dichtheid. Bijgevolg gaat bij een te rijk mengsel de weerstand ervan tegen de zuiger te groot zijn waardoor deze niet op het kritieke punt geraakt waardoor het mengsel dus niet zal ontsteken.
 
maik said:
Ik heb nooit ervaren dat een (vrij standaard) scooter beter ging lopen doordat 't luchtfilter eruit was, enkel voor 't gevoel omdat 't geluid iets harder is. Maar dat is mijn waarnemen...
Dat zou deze theorie flink voor zijn kont schoppen :p Ben benieuwd wat de ervaringen van anderen hiermee zijn...

@laagvlieger
Het mengsel moet niet rijker worden.. het moet meer mengsel worden.
Een (te) rijk mengsel ontbrand natuurlijk niet goed.
Wat betreft de rest van je post;
Cipher said:
Je hebt gelijk dat de zuiger meer weerstand ondervind bij het naar beneden bewegen omdat er meer mengsel onder de zuiger zit wat naar boven moet worden geperst. Maar het lijkt mij dat de kracht die je behaald met het verbranden van meer mengsel deze weerstand ruim overwint...
Dit is natuurlijk wel iets wat je met een lachgas systeem niet hebt. Daar wordt de lachgas (de extra zuurstof en extra benzine) direct in de inlaatpoort ingespoten, waardoor de zuiger dit niet naar boven hoeft te persen.
 
Kijk, wat je nu zegt komt eigenlijk op pcies hetzelde neer als het ontgrenzen van je luchtfilter. Hij gaat wat meer geluid maken, en krijgt wat meer mengsel, en je zal er weinig aan prestaties van merken. Waarom, omdat je cilinder maar met iets meer benzine gevuld wordt. Hij heeft dat een goede verbranding, en bij de perfecte verbranding, heb je de perfecte terugslag. Wat je dus eigenlijk wil doen is nog meer benzine erin gieten, en dan met bv een powerfilter genoeg luchttoevoer geven. Echter, je stnd carb zal daarvoor niet geschikt zijn, omdat de inlaat maar een beperkte hoeveelheid benzine toe kan laten.

Een 17.5 heeft een grotere benz opslag, en kan dus sneller het perfecte mengsel je cilinder in mieteren, waardoor die wat meer kracht heeft

denk ik:p
 
Joost@aerox said:
er zit gewoon een limiet aan de hoeveelheid lucht die je carb kan aanzuigen.


dat bedoelde ik dus, eens je luchtinlaat al "vrij" is kan hij niet NOG meer lucht aanzuigen.
ram air effect is hetgeen veel circuit motoren hebben (gsxr,r6,r1,cbr,zxr,...)
daardoor krijgen ze meer vermogen door lucht die onder druk wordt toegevoegd aan de airbox, dit principe werkt enkel op 4 takt dacht ik
 
foxrider said:
...en krijgt wat meer mengsel, en je zal er weinig aan prestaties van merken
Als hij veel meer mengsel krijgt, zul je er dan veel meer van merken? ;)
Want hoeveel verschil in lucht maakt zo n prop in je luchtfilter nou eigenlijk?

Het is ten alle tijden natuurlijk de bedoeling om de juiste hoeveelheid benzine en lucht te mengen voor de optimale verbranding, en dus de optimale terug slag. Ik heb het hier over de hoeveelheid mengsel voor een zo sterk mogelijke optimale verbranding.
Een dynamietstaaf is toch ook krachtiger dan een strijker (meer kruit, grotere ontbranding, meer druk, meer kracht)

Het is niet de bedoeling om dit met een std carb te bereiken, ookal zal dat misschien wel mogelijk zijn. Ik heb geen idee hoe efficient de verbrandingskamer gebruikt wordt, en hoeveel meer mengsel er eigenlijk tegelijkertijd nog bij inpast.

Maar eigenlijk denk jij dus dat ik gelijk heb met mijn theorie;
Met een 17,5 heb je meer vermogen, want die kan meer mengsel geven waardoor er meer mengsel wordt ontbrand, je ontbranding dus sterker is, en je dus meer vermogen hebt.

wiem said:
dat bedoelde ik dus, eens je luchtinlaat al "vrij" is kan hij niet NOG meer lucht aanzuigen.
Wie zegt dat je luchtinlaat nu met zijn volledige capaciteit wordt gebruikt voor het aanzuigen van lucht? Voel jij echt een zuigende kracht als een stofzuiger aan de gaatjes van je luchtfilter?
Volgens mij heeft je luchtfilter en verbinding naar je carb meer dan genoeg capaciteit om meer lucht aan te zuigen dan hij nu doet.
Enkel zal je carb pas harder aan je lucht zuigen als je blok harder aan je carb zuigt, en dat doet hij als hij nog meer toeren gaat draaien...

Nogmaals.
Dit zal niet gaan werken als je al met een 19mm op je 50cc rond rijdt. Die 19mm krijgt je verbrandinskamer wel vol, lijkt me zo.
Het gaat me er meer om of je een merkbaar verschilt zult hebben op een redelijk standaard scoot.
 
Cipher said:
Maar eigenlijk denk jij dus dat ik gelijk heb met mijn theorie;
Met een 17,5 heb je meer vermogen, want die kan meer mengsel geven waardoor er meer mengsel wordt ontbrand, je ontbranding dus sterker is, en je dus meer vermogen hebt.

Nee integendeel. Ik denk dat het nut van een 17.5 is, dat die SNELLER het goede mengsel kan geven, dan een 12, omdat de 17.5 een grotere vlotter heeft, en een grotere inlaat. Uiteindelijk zal de 17.5 net zoveel mengsel geven als de 12, met dezelfde luchtfilter, mits goed afgesteld.
 
Bij mijn theorie ga ik ervan uit dat het blok net zo lang aan de carb zuigt, tot de zuiger naar beneden beweegt. Het membraam wordt hierdoor dicht geduwt en het mengsel dat op dat moment in het carter onder de zuiger zit wordt naar boven de zuiger geperst door de inlaat poort.
Op het moment dat de zuiger weer omhoog gaat krijg je weer een onderdruk in je carter, wordt je membraam opengezogen, en wordt er vers mengsel aangezogen.

In jouw reply lijkt het dat jij ervan uit gaan dat de carb de ruimte onder de zuiger vol krijgt, nog voor het membraam weer gesloten wordt.
Ik denk dus, dat je met een normaal luchtfilter en een hierop afgestelde sproeier te weinig mengsel leverd om in die korte tijd dat het membraam open staat voldoende mengsel te leveren, waardoor de verbrandingskamer zo vol mogelijk zit.

Daarom denk ik dus, dat je met een grotere spoeier in combinatie met meer lucht (dus wel de juiste verhouding) meer mengsel kan leveren, waardoor je deze verbrandingskamer wel vol krijgt.
Misschien dat je hier niet eens een grotere sproeier en aangepast filter voor nodig hebt, maar dat een 17,5mm dit al voor elkaar krijgt op een standaard setup
 
Back
Top