[Theorie] harder met grotere sproeier

Cipher

Well-Known Member
Oke.. de topictitlel klinkt misschien n00b.. maar ik ga het helemaal beargumenteren en toelichten :p

Een scooterblok krijgt zijn mengsel door te zuigen aan de carb. Als je hem start slinger je zelf de krukas aan (met kickstart of startmotor), waardoor aan de carb wordt gezongen, je blokkie mengsel krijgt, aanslaat, en blijft draaien.
Je stationairschroef houd je luchtschuif (en dus ook gasnaald) op een bepaalde hoogte, waardoor je blok een bepaalde hoeveelheid mengsel krijgt, en op een bepaald toerental blijft draaien.

Als je gas geeft gaan je luchtschuif en gasnaald omhoog. Je carb krijgt meer benzine en lucht, en geeft meer mengsel aan je blokje, waardoor de ontbranding sterker wordt, de zuiger harder wordt terug geblazen, en je blokje dus sneller gaat draaien. Hoe meer gas je geeft, hoe meer mengsel hij krijgt, en dus hoe harder hij gaat draaien.

Op volgas staan je luchtschuif en gasnaald zover omhoog, dat alle benzine en lucht die aangezogen kan worden, ook aangezogen worden. Je blokje krijgt een bepaalde hoeveelheid mengsel, waardoor de ontbranding een bepaalde kracht heeft, je zuiger met een bepaalde snelheid naar beneden wordt geblazen, en op zijn maximale toerental draait. Harder draaien zal hij niet, daarvoor heeft de ontbranding niet genoeg kracht.

Tot nu toe heb ik nog niets raars verteld toch? Bovenstaande lijkt me algemeen bekend en kloppend.

Maar..
Stel nu dat er meer mengsel in je verbrandingskamer past, dan dat er bij volgas beschikbaar is. Dat zou betekenen dat als je er toch nog meer mengsel in propt, de ontbranding nog sterker wordt... etc.. en je dus nog meer toeren maakt.
In principe is dit namelijk precies wat je met een grotere carb doet. Een grotere carb heeft een grotere mengkamer, waardoor er meer mengsel aan het blok gegeven kan worden dan door zijn kleinere broertjes.
En de meeste weten wel wat een grotere carb met je vermogen onderin doet (ik kom later terug waarom het op top weinig uitmaakt)

Maar nu vraag ik mij dus af.. als je een grotere sproeier neemt.. en je luchttoevoer hier natuurlijk op aanpast (we willen geen te rijk mengsel natuurlijk).. dan zou je dit toch ook moeten merken onderin je toeren gebied?
En als je huidige carb om welke reden dan ook tekort schiet bij volgas (lees: niet genoeg mengsel kunnen leveren om de verbrandingskamer te kunnen vullen) dan zou dit toch ook een verschil moeten maken op je topsnelheid? (max toeren).

Begin me niet meteen te flamen. Ik heb hier over nagedacht.. maar twijfel heel erg. Ik weet alleen niet waarom. Wie kan mijn ideeën ondersteunen, of onderuit halen met goede argumenten?

Natuurlijk zit hier een bepaald limiet aan. Je kan niet oneindig veel mengsel in je verbrandingskamer blijven stoppen. Buiten dat er natuurlijk maar een beperkte hoeveel in past, heb je ook maar een beperkte tijd om hem te vullen.
Hoe meer toeren je draait, hoe minder tijd het mengsel heeft om van onder het carter boven de zuiger geperst te worden, en hoe minder tijd het mengsel heeft om vanuit je carb door je membraam in je carter te komen.
Grote van spoelpoorten (dat zijn de poorten in je carter welke zorgen dat het mengsel van onder je zugier naar boven kunnen komen toch) en de grote van je membraam lijken me hiervoor dus ook belangrijk. Maar het is maar een theorie ;)
 
Advertisement - register to remove this

Maja, ik heb dus met powerfilter, en met onbegrensde en begrensde luchtfilter gereden, en daarop afgestelde sproeier, maar ik heb zo goed als geen verschil gemerkt. Enkel het geluid en de benz verbruik werden meer8P

maar ik zou zeggen, waarom hier over discuseren, probeer het gewoon uit, en ondervind dat het nix zal opleveren.

:henko:
 
Vind je dat niet knap.. meer benzine gebruikt, maar evenveel prestaties?

Als je benzine verbrand komt er energie vrij. In je cilinder is dit voornamelijk warmte en druk. Als je meer benzine verbrand, zou er dus ook meer druk vrij moeten komen. Meer druk op je zuiger resulteerd in een snellere beweging, en dus meer toeren.

Het lijkt me raar dat je meer benzine kan verbruiken zonder hier iets voor terug te krijgen.. tenzij je gewoon met een te rijk mengsel gaat rijden

En het proberen is de makkelijke weg. Dit is toch veel leuker :p
Plus dat we hier misschien uiteindelijk de conclusie kunnen trekken dat het zonde van je benzine is om met sproeier 120 te rijden, omdat hij het met 70 net zo goed doet (mits ook minder lucht), dat is tenslotte wat de meerderheid beweerd (zie poll)
En om dit te testen zou ik een 17,5mm carb moeten kopen. En dat doe ik liever pas als ik zeker weet dat het nut heeft :p
 
Last edited:
Leg uit.
Wat vind je raar, waar ben je het niet mee eens, wat vind jij anders, en het meest belangrijk; waarom?

Probeer deze theorie overigens vooral niet met mijn "setup" te koppelen, dat is het hele idee niet. Het idee is "heb je meer vermogen door meer mengsel te verbranden" (tering.. had alleen dat in mn openingspost moeten zetten :L)
Niet of het toerental in de powerband van je uitlaat ligt, en of je rollers wel licht genoeg zijn.
 
Cipher said:
Nogmaals.
Dit zal niet gaan werken als je al met een 19mm op je 50cc rond rijdt. Die 19mm krijgt je verbrandinskamer wel vol, lijkt me zo.
Het gaat me er meer om of je een merkbaar verschilt zult hebben op een redelijk standaard scoot.

Ik rij persoonlijk met een 19mm carb op mijn standaard cilinder. Een hogere top heb ik daardoor nauwelijks gekregen mss max 5km/u (is moeilijk te zeggen hoeveel just omdat die kuttellers van benelli enorme afwijkingen hebben) maar wel meer vermogen.
Je moet meer vermogen niet altijd aanwenden voor een hogere top veronderstel ik, ik heb het gebruikt om sneller op te trekken.
 
Ik ben ervan uit gegaan dat je met een hoger vermogen ook een hogere top hebt.
Met een hoger vermogen lijkt het me dat je zuiger harder wordt terug geblazen, en dus meer RPM draait. Hoe meer RPM je krukas draait, hoe meer RPM je achterwiel draait, hoe harder je gaat.
Hoeveel RPM je achterwiel meer draait als je krukas ligt natuurlijk aan de overbrenging tussen voor en achterpoulies en je vertanding.. maar dat is niet ter zake.

Als je qua vermogen wel degelijk een verschil merkt tussen een 12 en 19mm... dan lijkt me dit duidelijk komen doordat er meer mengsel wordt verbrand.
Dat dit op top weingi uitmaakt komt dan misschien toch weer door de kleine tijd dat je membraam open staat... ookal vind ik 5km/u toch aardig wat gezien je alleen maar wat meer benzine verstookt....
 
Cipher said:
Als je benzine verbrand komt er energie vrij. In je cilinder is dit voornamelijk warmte en druk. Als je meer benzine verbrand, zou er dus ook meer druk vrij moeten komen. Meer druk op je zuiger resulteerd in een snellere beweging, en dus meer toeren.

Hier denk ik dat je fout zit. De druk die vrijkomt bij verbranding hangt voor een deel af van de hoeveelheid maar nog meer van de samenstelling van het mengsel en met name de explosiviteit ervan. Bv als je een scoot met kerosine zou laten rijden zou hij veel sneller gaan omdat het mengsel gewoon zuiverder en explosiever is.
Om kort te zijn volgens mij hangt het vermogen van je scoot evenveel af van de hoeveelheid verbrand mengsel als van de samenstelling ervan.
Mooi vb daarvan is de Wallaroo van een vriend van me. Die is helemaal standaard behalve de begrenzers die heeft hij eruit gehaald. Hij heeft dan een bus race olie gekocht (weet niet meer welke) en ging daarmee 5km/u sneller dan met gewone olie
 
Ehm.. ik heb totaal geen idee wat je heirmee wilt zeggen.
De samenstelling van het mengsel moet ook hetzelfde blijven.. het moet alleen meer worden.
Het gebruik van betere olie wil ik nog niet eens over beginnen :p

laagvlieger said:
Om kort te zijn volgens mij hangt het vermogen van je scoot evenveel af van de hoeveelheid verbrand mengsel als van de samenstelling ervan.
En jij bent het dus ook al (onbewust) met me eens :p Dit is nl. precies waar het over gaat.
Hoeveelheid - Zoveelmogelijk (waar dit topic over gaat)
Samenstelling - Niet te arm, niet te rijk, maar precies goed.. zoals altijd
 
Last edited:
Cipher said:
De samenstelling van het mengsel moet ook hetzelfde blijven.. het moet alleen meer worden.
Kijk kzal het dan ff meer gedetailleerd uitleggen. Heb je ooit al gehoord van de klopvastheid van benzine? Dit geeft aan hoe sterk de binding tussen de zuurstof en de koolwaterstoffen is. Hoe groter de klopvastheid hoe meer vermogen je nodig hebt om ze te verbreken en te verbranden maar ook hoe groter hun effect. Voorts heb je ook nog een graad van ontplofbaarheid, dit is de gevoeligheid van mengsel voor ontsteking. Je hebt licht ontsteekbare mengsel en zwaar ontsteekbare. Alsk me nu niet vergis (verbeter me dus indien wel) geven de licht onsteekbare meer vermogen. Het heeft dus wel degelijk iets te maken met de samenstelling
 
Of je nou 1 liter benzine met 1 liter zuurstof mengt, of 10 liter benzine met 10 liter zuurstof. Hieruit krijg je hetzelfde mengsel met dezelfde ontbrandbaarheid.

Ik denk niet dat je de mate van explosiviteit kan koppelen aan de kracht van de ontploffen. Nitroglycerine explodeerd als je er te lang te lang naar kijkt (bij wijze van spreke) en heb je maar zeer weinig van nodig voor een pittige explosie (3% van het kruit van TNT is nitroglycerine). En zo ken ik ook nog een ander explosief wat je alleen tot ontsteking krijg met een gasbrander (1300+ graden celcius).

Maar ik denk niet dat de klopvastheid en ontplofbaarheid hier van toepassing zijn. We hebben het over hetzelfde mengsel van benzine met lucht, alleen in een grotere hoeveelheid.
 
ja ok als je natuurlijk hypothetisch begint te stellen dat je mengsel met een nieuwe carb perfect dezelfde verhouding heeft als het mengsel van je standaard carb (wat overigens quasi onmogelijk is) dan ben ik het met je eens. Heb juist ff naar de broer van een maat gebeld en die gast heeft gedoctoreerd in de chemie (geen bs) en hij geeft me gelijk wbt explosiviteit van het mengsel. Over het motorisch gedeelte kon hij nix zeggen want daar kent hij nix van.
 
JAAAHAAAA!!!
Het gaat ook niet om de perfecte verhouding het gaat om de hoeveelheid
Dit is echt al de 4de keer dat ik dit moet zeggen.. ga het niet nog een keer uitleggen.

@laagvlieger.
Je mengsel hoeft niet in de perfect benzine-zuurstof verhouding te zijn, dat bereik je ook nooit met alleen het kijken naar de kleur van de bougie. Natuurlijk zou dit wel voor een nog betere ontbranding zorgen, maar dat zul je toch nooit bereiken met een vacuümcarburateur. Maar het gaat mij er met dit topic dus om of het een vermogenswint geeft, en vooral een snelheidswinst, om nog meer van het optimale mengsel tegelijk te verbranden.


Maar mensen.. laat maar.
Het lijkt erop dat de ene helft het topic niet leest en meteen post dat je mengsel optimaal moet zijn voor een goede verbranding (ja duh?!). Een ander deel klikt alleen op de poll na het lezen van de topic titel omdat mijn startpost te lang is.
Die paar mensen welke wel gewoon goede inbreng geven hartstikke bedankt voor de moeite. Maar ik denk dat we er niet uit gaan komen..

Misschien heb ik zelf niet genoeg moeite genomen mijn standpunt duidelijk te maken. Misschien heb ik mijn zinnen niet goed geformuleerd. Ik weet niet wat het is, maar mijn ideeën schijnen niet duidelijk over te komen.
Toch lief dat sommige mensen voor optie 3 hebben gestemt. Jammer dat dit niet uit de posts onderbouwt wordt. (heb zelf optie 2 gestemt. Als ik er zeker van was geweest had ik dit topic niet hoeven maken)
 
Cipher said:
JAAAHAAAA!!!
Het gaat ook niet om de perfecte verhouding het gaat om de hoeveelheid
Dit is echt al de 4de keer dat ik dit moet zeggen.. ga het niet nog een keer uitleggen.

en de perfecte hoeveelheid is niet het maximale.....
 
Denk eens verder na...
Stel.. de perfecte mengverhouding is 1 liter benzine, en 2 liter zuurstof.
Dan heb je met 5 liter benzine en 10 liter zuurstof nog steeds de perfecte mengverhouding.
 
Is er zoiets als een perfecte hoeveelheid?
Met dingen die moeten exploderen geld over het algemeen "hoe meer hoe beter".
Hoe meer hoe beter. Hoe meer er te ontbranden is, hoe meer er ontbranden zal. En hoe meer er ontbrand, hoe groter de kracht. De vraag is.. past er meer in de verbrandingskamer dan een 12mm-tje met laten we zeggen sproeiertje 80 kan leveren.
 
ik heb ook een tijdje aan 'tzelfde gedacht als jij! Maar er zijn hier genoeg mensen die kunnen bevestigen dat ze er met een std. setupje niets op vooruit zijn gegaan door bv. luchtfilterbegrenzing te verwijderen of een Powerfilter te plaatsen. Dit komt dus op 'tzelfde neer: Meer lucht dus ook meer benzine om de juiste verhouding te krijgen, maar de prestaties gaan niet vooruit... En we hebben hier een praktisch bewijs dat Cipher blaat! ;) Nee hor, zit gewoon een gezonde kern in maar het werkt niet.
 
Kijk.. nog een nuttige bijdrage.

Maar het verwijderen van de luchtfilterbegrenzing en het groter maken van de sproeier om samen met de meer lucht nog steeds de goede mengverhouding te hebben, geeft dus geen positief resultaat op je vermogen.
Vind ik dan toch wel raar... de energie van die extra benzine die ontbrand moet toch ergens heen...
De hele werking van je motor is er namelijk op gebasseerd hoe meer brandstof je hem geeft hoe harder hij gaat draaien...

Nu zijn er natuurlijk nog een aantal factoren die kunnen meespelen als het membraam en spruitstuk.. maar dan wordt het helemaal natte-vinger werk.
 
Back
Top