gloomyglow said:In Pro Forum mag toch wel vanuit worden gegaan dat mensen snappen dat de demper een grotere binnendiameter moet hebben dan de tailpipe.
of zoals een wijsman ooit zei: Gebruik je gezonde verstand!
Joël said:Blijkbaar snappen ze het bij Yasuni dus niet... terwijl dat niet echt "B" uitlaten zijn.
dus...yasuni uitlaten hebben een demper met een kleinere diameter als de tailpipe :? bedoel je vanaf het stuk dat de demper in de tailpipe schuift? (ik heb het zelf niet gemeten of bekeken, kan interessant zijn denk ik zo)Joël said:Blijkbaar snappen ze het bij Yasuni dus niet... terwijl dat niet echt "B" uitlaten zijn.
gloomyglow said:Dat zou iemand na moeten meten of je gelijk hebt Joel. Wat zou in hemelsnaam de logica zijn om na het uiterste reflectie punt de uitlaat nog een keer te knijpen.
Joël said:Waarom zou iemand dat na moeten meten?
Een schuifmaat hanteren lukt me nog wel, het spruitstukje van de demper (met de O-ring) heeft een binnendiameter van +/- 16 als ik me niet vergis. De tailpipe daarentegen is 19mm binnen.
Ik heb daarom ook meerdere spruitstukjes uitgeboord naar zo'n 18mm om wat meer veiligheid te geven. Veel meer gaat niet want dan ga je door het materiaal heen.
je zegt dat je dat gedaan heb voor meer veiligheid...heb je het ook getest voor en na behandeling?Joël said:Waarom zou iemand dat na moeten meten?
Een schuifmaat hanteren lukt me nog wel, het spruitstukje van de demper (met de O-ring) heeft een binnendiameter van +/- 16 als ik me niet vergis. De tailpipe daarentegen is 19mm binnen.
Ik heb daarom ook meerdere spruitstukjes uitgeboord naar zo'n 18mm om wat meer veiligheid te geven. Veel meer gaat niet want dan ga je door het materiaal heen.
Henkhuissie said:je zegt dat je dat gedaan heb voor meer veiligheid...heb je het ook getest voor en na behandeling?
toevallig gekeken of er in prestaties net iets concreet verschil zit? dan zou het wel interessant zijn
webmaster Scootparts said:re; je bgrijpt het niet helemaal. De berekeningen van Frits Overmars daar worden heden ten dage bij de Italiaanse renstallen in de GP's nog steeds uitlaten mee gemaakt. Die formule's zijn weliswaar wat aangepast maar de basis is nog steeds hetzelfde. DUS; alles wat na de tailpipe komt telt niet meer. Sorry voor jouw "bewering".
Als ik het mail adres van Frits te pakken heb zal ik eens vragen om hier wat te posten. Hij is zelf erg into pc's etc dus misschien voelt ie er wat voor om hier wat van zijn "geheimen" prijs te geven.
Vroeger sprak ik hem 1x pj omdat ie in de buurt zijn ouders nog heeft wonen. Maar ik heb hem helaas al 3/4 jaar niet meer gesproken. ( hij heeft ook ooit een uitlaat voor een kennis van ons berekent waarvan wij de motor hadden gebouwd. Die motor zat op een solex en werd zo rond 1990 overal kampioen. Tot en met een 12 uurs race in Frankrijk. (coureur Henk Oosterbroek) Beetje off topic maar wel leuk denk ik.
Luuk said:Wat zou in hemelsnaam de logica zijn om na het uiterste reflectie punt de uitlaat nog een keer te knijpen.
da minimi said:nog een vraagje is er een duidelijk verschil of de demper onder of boven de uitlaat door loopt? aan gezien ik dit al op diverse foto's van race scooter's uit spanje heb gezien die o.a. met yasuni en tjt uitlaten reden
ABT said:Nee, dat maakt helemaal geen zak uit, misschien dat de demper bovenlangs in de weg zat ofzo.