tailpipe

@Exup@NRG: meeste "snelle" pijpjes zitten tussen de 18 en 20mm

@A-Bizar: als je er de binnen-diameter niet meer verandert zou het niet uit moeten maken, alhoewel te kort misschien ook weer invloeden heeft (zelfde als grotere diameter, maar dan in mindere mate)
 
Ik denk dat je je gewoon vast moet houden aan de uitspraak van Tino, aangezien hij het vast wel uitgebreid getest zal hebben.
 
Ik gebruik meestal na de eindconus een conisch verloopbusje naar de juiste diameter, daarna een tailpipe die kwa diameter een stuk groter is, dan maakt de lengte weinig meer uit :)
 
ABT said:
Ik gebruik meestal na de eindconus een conisch verloopbusje naar de juiste diameter, daarna een tailpipe die kwa diameter een stuk groter is, dan maakt de lengte weinig meer uit :)

Precies dat is idd makkelijk. Ook moet je even checken of de demperdoorgang niet kleiner van diameter is dan de tailpipe.

*ahum* ...Yasuni dempers... *ahum*
 
VOlgens mij bedoelt hij dat de Jolly demper een klembevestiging op de tailpipe heeft. Daaruit concludeert hij dat je de demper 'met voorbedachte rade' kan verplaatsen :rolleyes:
 
daarom, dit forum is geen onzinplaats, maar voor wat hoger niveau gedacht.
Nutteloze posts zijn hier dus niet op de goede plaats...
 
Infeite zou je zelfs zonder dat laatste gedeelte van die uitlaten geen vermogen mogen verliezen.
In de praktijk hebben deze natuurlijk allen een stuk buis die van het expansie gedeelte naar de demper moet.
Regel bij deze is dat de oppervlakte(doorlatend debiet), minstens de helft moet zijn van de kleinste oppervlakte gemeten zo dicht mogelijk bij zuiger.
Waarom wordt er dan af en toe een grotere diameter en/of een langere bocht gebruikt, omdat een bocht altijd een belemmering inhoud.
Maar veel maakt deze niet uit zolang die debiet regel gehouden wordt.
 
Jij bedoelt dat het oppervlak van de doorsnede van de tailpipe de helft moet zijn van het oppervlak van de doorsnede van de uitlaatschacht ?

Maar jij ben het toch ook wel met me eens dat als je de tailpipe diameter verkleint dat de temperatuur in de gehele uitlaag stijgt en zo de eigenschappen veranderen.

Bedoel je dat niet meer als richtwaarde?
 
Als je die diameter kleiner maakt dan zoals bovenstaand uitgelegd dan verander je inderdaad de eigenschappen. Maar boven die regel maakt het niet veel uit, de vermogens opbouw is daar al geschied.
Pas op kleiner wordt wel nog veel toegepast, maar dan bij motoren die kortstondig maar wel snel een hoog toerental nodig hebben, bv sprints, drag of zelfs jets die efkes een afterburn sprintje trekken...(die 'fins' die achter de turbine open en dicht kunnen).
 
goldfingers said:
Als je die diameter kleiner maakt dan zoals bovenstaand uitgelegd dan verander je inderdaad de eigenschappen. Maar boven die regel maakt het niet veel uit, de vermogens opbouw is daar al geschied.
Pas op kleiner wordt wel nog veel toegepast, maar dan bij motoren die kortstondig maar wel snel een hoog toerental nodig hebben, bv sprints, drag of zelfs jets die efkes een afterburn sprintje trekken...(die 'fins' die achter de turbine open en dicht kunnen).

Het is ook zo dat je puur kijkend naar topvermogen op korte duur best wat winst kan pakken door bij talloze uitlaten de tail te verkleinen. Omdat vervolgens o.a. de cilinder meer opwarmt, bouwt je vermogen weer af en loop je meer risico op warm/vastlopen. Het is dus van belang de toepassing (korte duur (sprints) of lange duur (race) mee te nemen in je keuze.
 
Het is gewoon weer eens het zoeken naar het evenwicht. Neem je een vroeger onstekingstijdstip of hogere compressie, of is mischien je koeling wat minder, dan zul je voor veiligheid al snel een grotere diameter tail moeten kiezen, ondanks het feit dat je dan dus wat winst laat liggen.

De contradictie is trouwens juist wel weer dat gebleken is dat een later onstekingstijdstip ook juist het effect van een dunnere tail kan benaderen doordat de gassen opwarmen en zo de druk in de uitlaat verhogen.

Een leuke theorie die ik laatst gelezen heb is trouwens dat de wrijving van gassen afneemt naarmate de temperatuur ervan stijgt. Dit impliceert dus dat je op zoek moet naar een veilig evenwicht bij een hogere uitlatgastemperatuur om tot een beere uitlaatflow te komen. Vermoedelijk eerder boeiend bij 4tacters...
 
het klopt dat de diameter belangrijk ik en de lengte minder . tegenwoordig komen bijna alle uitlaten met kortere tailpipes . telange tailpipe is nadeleig omdat de hete gassen niet snel genoeg naar buiten kunnen en dat lijd tot een enorme hitte naar je zuiger toe . resultaat is vastloper. en de acceleratie is ook minder met een kleineren en kortere tailpipe . groter en korter krijg je meer power onderin bij . een goede diameter van een tailpipe voor race begint bij 18,5mm door tot een maximum van 21mm. en de lengte is ongeveer 8x je tailpipe diameterafhankelijk van het circuit dat je rijd . veel bochten ? dan moet je voor meer kracht onderin zorgen dus............ je begrijpt het dan vriend. veel succes.
 
Sorry, maar volgens mij gaat het toch echt om tegendruk. En deze kan dus bereikt worden door een langere tail, maar gemakkelijker door een kleinere diameter. En ja dit geeft een hoegre temperatuur en dus meer risico voor de cilinder. Maar dat was al genoemd.

Die waardes die jij noemt gaan niet op. Een lc 50cc racer kan ik sommige gevallen best nog een stuk kleinere diameter gebruiken bijvoorbeeld.

Laat staan oudere racers met een lagere bmep waar weer heel andere waardes gelden.
 
Wat tino tegen mij zei was , dat de lengteniet uitmaakt ja wel als je hem overdreven lang maakt wel de dikte even dik als de binnenkant van de demper als je m nog dunner maakt ga je hem knijpen dikker heeft geen invloed ook vertelde hij dat hij heelvaak pijpen test voordat de tail er nog niet op zit
 
Ik vind niet dat je d.m.v de lengte van de tailpipe je uitlaat eigenschappen mag veranderen. Het klopt dat als je hem langer (lees te lang) maakt dat je je uitlaat warmer dus hoogtoeriger maakt. Maar dit hoogtoerige kan je beter voorin de uitlaat zoeken. Een waarde van 55% tot 70% (afhankelijk van de opbouw) zal meestal voldoen.

Iets anders wat mij altijd opvalt bij expansie uitlaten van scooters is de dunne binnendiameter van de dempers. Les 1 die ik altijd te horen kreeg van een 2takt expert was dat de binnen diameter het liefst even groot is als D1 (de uitlaatflens diameter). Dit omdat de demper helemaal niks met de uitlaat prestaties te maken mag hebben en omdat die dan beter het geluid zal dempen.
 
sander3412 said:
Wat tino tegen mij zei was , dat de lengteniet uitmaakt ja wel als je hem overdreven lang maakt wel de dikte even dik als de binnenkant van de demper als je m nog dunner maakt ga je hem knijpen dikker heeft geen invloed ook vertelde hij dat hij heelvaak pijpen test voordat de tail er nog niet op zit

Op deze manier verleng je toch je tail :rolleyes:

En dikker heeft zeker wel invloed. ook als je demper weer dunner is.
 
Back
Top