tailpipe

JohanS

Well-Known Member
Oi,

Ik had ff een vraagje, want ik was ff wat uitlaten aan het vergelijken. toen kwam ik tot de conclusie dat er veel verschil zat in de lengetes van de tails. Ik heb naar de volgende uitlaten gekeken: c20, hebo, tnt, tino pijp, polini race pijp, maar wat er vooral opmerkelijk was, was de lengete van de kundo. Als ik ff et plaatje van sjoerd mag gebruiken:

deel1.JPG


Dus wat ik me nu afvraag, wat doet de lengte van de tail met je koppel, toerental en met je band?
ik hoor et wel, greetz johan
 
Advertisement - register to remove this

Ik vroeg me dit vandaag ook af toen ik op een franse site deze foto tegenkwam:



(Sorry voor de grootte :rolleyes: )

Dit is de uitlaat van de Metrakit F12 die dit jaar in Frankrijk met een redelijk grote voorsprong kampioen is geworden. Wat vrij duidelijk opvalt is die tailpipe die helemaal verschilt van een gewone MK Pro Race uitlaat. Er zal dus wel een reden voor zijn, maar wat die reden juist is weet ik ook niet.

Hopelijk meer info...
 

Attachments

  • MK Race uitlaat (frankrijk F12).jpg
    MK Race uitlaat (frankrijk F12).jpg
    54.9 KB · Views: 2,614
ik heb inderdaad ook vaak gehoord dat de lengte minder belangrijk is dan de dikte. Alleen snap ik er geen aarz van waarom die PR tail zo achterlijk lang is.
 
Tuurlijk heeft de lengte ook invloed. Waarom denk je dat Yrjo met een in lengte verwisselbare tailpipe reed.......
 
Volgens tino heeft de lengte helemaal geen invloed maar alleen de dikte ... zijn tailpijp is max 10 cm lang... erg kort dus....
 
Originally posted by Arne
Tuurlijk heeft de lengte ook invloed. Waarom denk je dat Yrjo met een in lengte verwisselbare tailpipe reed.......
Ik denk dat je in dikte verwisselbare tailpipe bedoelt.
Voor zover ik weet vind Fred ook dat de diameter bepalend is en niet de lengte.
DPR heeft ook ooit zoiets gezegd volgens mij toen ik er met Joor was.
 
De lengte heeft wel invloed op prestaties. Hoe langer hij is hoe meer mooite het de gassen kost om de uitlaat te verlaten. Hierdoor zal de druk in de uitlaat stijgen. Dit heeft ook weer effect op de schokgolf. Hoe hoger de druk hoe kleiner de breedte van de schokgolf en hoe hoger de piek. Je powerband zal dus smaller worden. En meer piekvermogen theoretisch.

Maar je uitlaat moet natuurlijk wel genoeg gas kunnen verplaatsen bij het toerental waar vermogen wordt afgegeven.
Verder zal de temperatuur in de uitlaat waarschijnlijk ook toenemen --> hoogtoeriger, doordat de schokgolf een grotere snelheid krijgt.

Bovenstaande dingen ben ik niet helemaal zeker van...

Ik denk dat je dus niet altijd kan zeggen grotere lengte is meer piepkvermogen. Dat zal ook per uitlaat en per setup schelen.

Uiteraard is 1mm in diameter een groter verschil dan 1 mm in lengte, maar het zal altijd verschil geven...
 
Lengte van tailpipe heeft idd wel wat invloed op power.
Maar de diameter heel veel meer.
Tailpijp moet gewoon niet te lang zijn want dan krijg je hetzelfde effect als een te dunne.
Diameter is tpm afhankelijk,ik probeer ze zo kort mogelijk te houden.
greetzzz
 
bedankt voor de reacties allemaal, erg intressant. Valt dan een tail van een c20 nog te tunen kwa diameter? Of wordt dat te link kwa hitte? Misschien mensen die met verschillende waarden hebben getest??
 
Het schijnt dat als je de lengte van je tailpipe verandert dat je je koppel verlegd, en wanneer je de diameter gaat veranderen dat dan je vermogen wat verandert.
De verschillen zijn errug klein maar voor race gebruik kan het erg handig zijn.
 
Originally posted by lennart
Het schijnt dat als je de lengte van je tailpipe verandert dat je je koppel verlegd, en wanneer je de diameter gaat veranderen dat dan je vermogen wat verandert.
De verschillen zijn errug klein maar voor race gebruik kan het erg handig zijn.

in beide gevallen verander je dus je vermogen
 
Nou niet zo zeer je vermogen alleen het toerengedied waarin het vermogen optreed. Sommige racers gebruiken daarom per baan een andere tailpipe. Omdat ze op de ene baan wat minder toeren en wat meer koppel willen hebben
 
Onzin, het verandert ook de hoeveelheid vermogen. Anders zou natuurlijk iedereen een taipipe kiezen waarbij zijn vermogen bij een zo laag mogelijk toerental ligt.

Wat je mischien bedoelt: Je legt het koppel in een wat andere toerenrange neer. DIt klopt: Meer druk door dunnere tailpipe betekent hogere temperatuur in de uitlaat, zodat hij zich gedraagt als een pijp met minder volume=hoogtoeriger. Langere tailpipe doet hetzelfde, maar dan in minder mate. Ik denk dat het de voorkeur heeft op met diameter het gewenste effect te bereiken ipv kloten met lengte.

Belangrijk is de tailpipe zo te construeren dat hij wua toerengebeid het best op de cilinder aansluit, zo'n krachtige mogelijke terugwaartse drukpulsen geeft en bovendien voorkomt dat je cilinder kapot loopt door bijv. teveel warmteontwikkeling.
 
wiwirast said:
Maar waarom zijn de tailpipe van de Team'00-'04 en HR2 langer dan de meeste uitlaten???

Quote van Frits Overmars: "de tailpipe moet zo lang zijn dat je de demper op een geschikte plaats kwijt kunt".

De diameter telt, niet de lengte. Tenzij je de lengte absurd groot maakt natuurlijk, dan heb je het effect van een smallere tail.
 
Joël said:
Quote van Frits Overmars: "de tailpipe moet zo lang zijn dat je de demper op een geschikte plaats kwijt kunt".

De diameter telt, niet de lengte. Tenzij je de lengte absurd groot maakt natuurlijk, dan heb je het effect van een smallere tail.

Dat van Frits ,
Heeft dat geen andere reden? Misschien dat een te krappe bocht de prestaties beinvloed?

De demper kan bij bv een team 00-04 gewoon een heel stuk zakken maar dan zit je met een enorme "snelle" bocht.
 
Back
Top