tailpipe versus toerental versus vermogen

peugeot nl

Well-Known Member
apart verhaal, misschien is het antwoord voor de hand liggend en vraag ik naar de bekende weg maar zou graag de theorie erachter weten/snappen.

Scooter liep perfect met getunede 50 cilinder en Jolly Moto 50 uitlaat, tot op een kwade dag het toerental omhoog bleef schieten en de snelheid er totaal uit was. Voor deze kwade dag was het ca 100 digi bij 10.800 rpm en dat ging best lang goed.
Daarna maximaal 85 bij 11.100 rpm zonder dat er iets verander was aan de afstelling.

Hoop geklooi met andere snaren, afstellingen etc etc etc maar het uiteindelijke euvel bleek een nagenoeg dichtgekoolde tailpipe. Dit opgelost door resoluut de tailpipe door te zagen, de kool er uit te halen en het zaakje weer netjes dicht te lassen.........

Toen liep de scooter weer netjes rond de 10.800 maar was het vermogen totaal zoek en haalde ik nog maar amper de 80 digi...........

Ik heb er nu iets zwaardere rollen in gestopt en ben er nog niet helemaal uit qua ideale afstelling maar er komt schot in. Bij 10.500 presteerd ie al een stuk beter als bij 10.800 wat echter voorheen het ideale toerental was.
( gemeten op testbank met geblokkeerde vario )

Waar ik nu een beetje over pieker is :

waarom toerental omhoog schoot bij een dichtekoolde uitlaat ?
( zou eerder denken dat hij daarmee niet op toeren zou kunnen komen )

waarom bij een schoongemaakte uitlaat het vermogen op het voorheen ideale toerental afgenomen is.....

waarom ik nu ineens op lagere toeren meer vermogen heb gekregen....

Nou, ik zie jullie reacties wel een keer :rolleyes:
 
Advertisement - register to remove this

hmm....nasty...
Je toere stegen ws. doordat de temp toenam in de pijp tengevolge van dichtgekoolde tailpipe.
Je heb t niet meer bij zelfde toerental als eerst je gewenste power, omdat je pijp bij de meting ook al gedeeltelijk dicht was geslibt...dus bij iets hoger toerental power afgaf.
Verder is een meting niet genoeg om te zeggen van : bij 10800 ging ie 100.
Dat was op een bank, met zonnig weer bv. Nu is het op straat met nat weer ofzo....
Dus
1) hang je neit op aan 1 testbank meting
2) Een pijp is onderhevig aan grote veranderingen(blijkbaar), waardoor de vermogenskarakteristiek wisselt van "uiterlijk".
 
Was ik via de search "tailpipe" al op terecht gekomen, kon er wel wat logica uithalen maar nog niet helemaal de antwoorden die ik zoek.
Dat door warmte opbouw in de pijp door een dichtzittende tail de toeren oplopen is aannemelijk alhoewel een dichte pijp volgens mij ook de toeren kunnen drukken. Zie bijvoorbeeld de uitlaten met een prop als begrenzer voorin, of met een begrenzing in de einddemper. ( komt af en toe weleens voor ) In beide gevallen drukt dat het toerental...... maar zet je bijvoorbeeld een begrenzer net voor de einddemper ( in de tail dus ) dan drukt dat je toerental kennelijk niet |( en dat vind ik opmerkelijk
 
Back
Top