peugeot nl
Well-Known Member
apart verhaal, misschien is het antwoord voor de hand liggend en vraag ik naar de bekende weg maar zou graag de theorie erachter weten/snappen.
Scooter liep perfect met getunede 50 cilinder en Jolly Moto 50 uitlaat, tot op een kwade dag het toerental omhoog bleef schieten en de snelheid er totaal uit was. Voor deze kwade dag was het ca 100 digi bij 10.800 rpm en dat ging best lang goed.
Daarna maximaal 85 bij 11.100 rpm zonder dat er iets verander was aan de afstelling.
Hoop geklooi met andere snaren, afstellingen etc etc etc maar het uiteindelijke euvel bleek een nagenoeg dichtgekoolde tailpipe. Dit opgelost door resoluut de tailpipe door te zagen, de kool er uit te halen en het zaakje weer netjes dicht te lassen.........
Toen liep de scooter weer netjes rond de 10.800 maar was het vermogen totaal zoek en haalde ik nog maar amper de 80 digi...........
Ik heb er nu iets zwaardere rollen in gestopt en ben er nog niet helemaal uit qua ideale afstelling maar er komt schot in. Bij 10.500 presteerd ie al een stuk beter als bij 10.800 wat echter voorheen het ideale toerental was.
( gemeten op testbank met geblokkeerde vario )
Waar ik nu een beetje over pieker is :
waarom toerental omhoog schoot bij een dichtekoolde uitlaat ?
( zou eerder denken dat hij daarmee niet op toeren zou kunnen komen )
waarom bij een schoongemaakte uitlaat het vermogen op het voorheen ideale toerental afgenomen is.....
waarom ik nu ineens op lagere toeren meer vermogen heb gekregen....
Nou, ik zie jullie reacties wel een keer
Scooter liep perfect met getunede 50 cilinder en Jolly Moto 50 uitlaat, tot op een kwade dag het toerental omhoog bleef schieten en de snelheid er totaal uit was. Voor deze kwade dag was het ca 100 digi bij 10.800 rpm en dat ging best lang goed.
Daarna maximaal 85 bij 11.100 rpm zonder dat er iets verander was aan de afstelling.
Hoop geklooi met andere snaren, afstellingen etc etc etc maar het uiteindelijke euvel bleek een nagenoeg dichtgekoolde tailpipe. Dit opgelost door resoluut de tailpipe door te zagen, de kool er uit te halen en het zaakje weer netjes dicht te lassen.........
Toen liep de scooter weer netjes rond de 10.800 maar was het vermogen totaal zoek en haalde ik nog maar amper de 80 digi...........
Ik heb er nu iets zwaardere rollen in gestopt en ben er nog niet helemaal uit qua ideale afstelling maar er komt schot in. Bij 10.500 presteerd ie al een stuk beter als bij 10.800 wat echter voorheen het ideale toerental was.
( gemeten op testbank met geblokkeerde vario )
Waar ik nu een beetje over pieker is :
waarom toerental omhoog schoot bij een dichtekoolde uitlaat ?
( zou eerder denken dat hij daarmee niet op toeren zou kunnen komen )
waarom bij een schoongemaakte uitlaat het vermogen op het voorheen ideale toerental afgenomen is.....
waarom ik nu ineens op lagere toeren meer vermogen heb gekregen....
Nou, ik zie jullie reacties wel een keer