Wat naar mijn idee ook zou kunnen.. Neem aan dat de oude eigenaar de eerste eigenaar is van de scooter.. Het is mij verder onbekend of het een snor of brom model is, want dat kan ik helaas niet uit je bericht opmaken..
Het zou kunnen zijn dat de hoofdsproeier nog te arm staat.. Vanuit de fabriek worden er sproeiers erin gedraait om zoveel mogelijk uit stoot te beperken. Men gaat dan net op de lijn zitten van net goed om er nog mee te rijden.. Maar eigenlijk voor langer gebruik staat hij te arm..
Voor de rest staat de stationair schroef gewoon te ver in gedraait (waarschijnlijk gedaan om het bovenstaande probleem te tacklen.
In mijn piaggio zat standaard sproeier 75.. Hier heb ik altijd wel aardig mee kunnen rijden.. Al had ik vaker problemen met direct koud starten..
Meestal naar 3 a 4 pogingen met de gashendel bedienen ging die vaak wel met beetje moeite aan.. Liet je het gas los, dan merkte je meteen dat de motor terug val had en vaker weer uit viel.. Mijn huidige dealer wilde er nooit wat eraan doen.. Maar mijn tweede dealer wel..
Bij sproeier 75 merkte ik ook vaak dat hij onder het rijden wat hollerig geluid maakt als de zuiger heen en weer ging plus vibraties voelde.
Met sproeier 78 merkte ik dat dit minder was.. Het starten was zeker er beter erop geworden, al viel die wel eens iets uit, maar minder vaak als voorheen.. Merkte nou vooral op top snelheid (rond de 60 op de teller) dat het mengsel weer armer werd)
Momenteel zit er sproeier 80 in en loopt en start eigenlijk veel beter.. Nou merk ik ook dat bij het starten eigenlijk 9/10 keer geen gashendel meer nodig hebt en gewoon blijft lopen...
Het is overigens bij een 4-takt heel erg moeilijk om te zien of dat de afstelling van de sproeier goed staat of niet.. Bij sproeier 78 was de bougie ook een beetje roet vormig.. Maar merkte dat sproeier 80 toch wel veel beter liep.