SYM Orbit loopt slecht stationair. Probleem?

Siempie

New Member
Ik ga misschien de scooter van een kennis overnemen. Het gaat om een SYM Orbit II (4-takt) uit 2011 met 5500km op de teller. Optisch is hij verder netjes en ik mag hem voor 650EU hebben. De scooter vertoont weinig mankementen, behalve dat hij niet goed stationair loopt. Hij loopt opvallend hoog, waarna hij ineens terugvalt en uiteindelijk uitvalt (ongeveer 20 tot 30 seconden na het moment van starten). Is de kans groot dat dit (enkel) te maken heeft met de afstelling van de carburateur of is hier wellicht meer aan de hand? Ik lees op internet namelijk veel over problemen met stationair lopen bij SYM. Ik weet dat deze scooter een half jaar tot een jaar in de schuur heeft stil gestaan.

Als iemand mij kan helpen, alsvast hartelijk dank!
 
Advertisement - register to remove this

Misschien even de carburateur schoonmaken, als dat niet wil even de stationair schroef terugdraaien, maar als hij dan uitvalt bij normale stationair, moet je de kleppen even stellen, 0.05 inlaat 0.10 uitlaat.

mvg
 
Ik denk zelf een probleem met keeringen, of een plek waar je valse lucht hebt.. Kan zijn dat het spruitstuk scheurtjes heeft.. Heb hier ook een 4-takt staan waarvan dat spruitstuk echt zwaar gehaverd eruit zag.
 
Zelfde probleem gehad, een jaar mee door gereden alles geprobeerd en afgesteld, uiteindelijk choke eraf gehaald en choke door gemeten,
Choke is stuk , nieuwe choke erop probleem verholpen.

Ga hem maar eens doormeten, op internet kan je vinden hoe je moet meten, je kan er namelijk 12 volt op zetten , sucsess dat is het probleem.
 
Wat naar mijn idee ook zou kunnen.. Neem aan dat de oude eigenaar de eerste eigenaar is van de scooter.. Het is mij verder onbekend of het een snor of brom model is, want dat kan ik helaas niet uit je bericht opmaken..


Het zou kunnen zijn dat de hoofdsproeier nog te arm staat.. Vanuit de fabriek worden er sproeiers erin gedraait om zoveel mogelijk uit stoot te beperken. Men gaat dan net op de lijn zitten van net goed om er nog mee te rijden.. Maar eigenlijk voor langer gebruik staat hij te arm..

Voor de rest staat de stationair schroef gewoon te ver in gedraait (waarschijnlijk gedaan om het bovenstaande probleem te tacklen.

In mijn piaggio zat standaard sproeier 75.. Hier heb ik altijd wel aardig mee kunnen rijden.. Al had ik vaker problemen met direct koud starten..
Meestal naar 3 a 4 pogingen met de gashendel bedienen ging die vaak wel met beetje moeite aan.. Liet je het gas los, dan merkte je meteen dat de motor terug val had en vaker weer uit viel.. Mijn huidige dealer wilde er nooit wat eraan doen.. Maar mijn tweede dealer wel..
Bij sproeier 75 merkte ik ook vaak dat hij onder het rijden wat hollerig geluid maakt als de zuiger heen en weer ging plus vibraties voelde.

Met sproeier 78 merkte ik dat dit minder was.. Het starten was zeker er beter erop geworden, al viel die wel eens iets uit, maar minder vaak als voorheen.. Merkte nou vooral op top snelheid (rond de 60 op de teller) dat het mengsel weer armer werd)

Momenteel zit er sproeier 80 in en loopt en start eigenlijk veel beter.. Nou merk ik ook dat bij het starten eigenlijk 9/10 keer geen gashendel meer nodig hebt en gewoon blijft lopen...


Het is overigens bij een 4-takt heel erg moeilijk om te zien of dat de afstelling van de sproeier goed staat of niet.. Bij sproeier 78 was de bougie ook een beetje roet vormig.. Maar merkte dat sproeier 80 toch wel veel beter liep.
 
Wat naar mijn idee ook zou kunnen.. Neem aan dat de oude eigenaar de eerste eigenaar is van de scooter.. Het is mij verder onbekend of het een snor of brom model is, want dat kan ik helaas niet uit je bericht opmaken..


Het zou kunnen zijn dat de hoofdsproeier nog te arm staat.. Vanuit de fabriek worden er sproeiers erin gedraait om zoveel mogelijk uit stoot te beperken. Men gaat dan net op de lijn zitten van net goed om er nog mee te rijden.. Maar eigenlijk voor langer gebruik staat hij te arm..

Voor de rest staat de stationair schroef gewoon te ver in gedraait (waarschijnlijk gedaan om het bovenstaande probleem te tacklen.

In mijn piaggio zat standaard sproeier 75.. Hier heb ik altijd wel aardig mee kunnen rijden.. Al had ik vaker problemen met direct koud starten..
Meestal naar 3 a 4 pogingen met de gashendel bedienen ging die vaak wel met beetje moeite aan.. Liet je het gas los, dan merkte je meteen dat de motor terug val had en vaker weer uit viel.. Mijn huidige dealer wilde er nooit wat eraan doen.. Maar mijn tweede dealer wel..
Bij sproeier 75 merkte ik ook vaak dat hij onder het rijden wat hollerig geluid maakt als de zuiger heen en weer ging plus vibraties voelde.

Met sproeier 78 merkte ik dat dit minder was.. Het starten was zeker er beter erop geworden, al viel die wel eens iets uit, maar minder vaak als voorheen.. Merkte nou vooral op top snelheid (rond de 60 op de teller) dat het mengsel weer armer werd)

Momenteel zit er sproeier 80 in en loopt en start eigenlijk veel beter.. Nou merk ik ook dat bij het starten eigenlijk 9/10 keer geen gashendel meer nodig hebt en gewoon blijft lopen...


Het is overigens bij een 4-takt heel erg moeilijk om te zien of dat de afstelling van de sproeier goed staat of niet.. Bij sproeier 78 was de bougie ook een beetje roet vormig.. Maar merkte dat sproeier 80 toch wel veel beter liep.


het is ook maar een 1 cilinder 4 takt, het zal nooit helemaal perfect lopen, zoals tweetakt. of als een electronische inspuiting zoals yahama.
 
Een juiste afstelling kan anders veel betekenen hoor, of hij goed loopt of niet.. Dat heb je echt zelf in de hand.
 
Back
Top