Begrenzen van Sym orbit 2 die 60 km/u rijdt naar 52 km/u

Jurim

Member
Hij rijdt dus te snel en ik wil hem begrenzen zonder teveel moeite te doen, terwijl ik waarborg dat de scooter lang mee gaat en de begrenzingsmethode hierin daar niet te veel risico voor vormt. Ik weet niet of de varioring er nog in zit, maar ik ga er vanuit van niet.
Ik heb nog een extra CDI die kleiner is als die in de scooter zit, misschien is dat het proberen waard?
Tips zijn heel welkom!
 
Advertisement - register to remove this

Even opletten met er zomaar een andere cdi in te steken zonder te weten welk type in de scooter hoort, daarmee bedoel ik een AC-CDI/DC-CDI.

Die 60 kmpu is dit op de snelheidsmeter van de scooter afgelezen of gemeten met een gps app op je telefoon?
Inden het eerste kan het goed zijn dat de scooter al binnen de wok-grens van 55 kmpu valt, dan hoef je namelijk niks te veranderen!
 
Goed om even met de gps te checken. Is 55 km/u echt de grens voor een boete?
in elk geval voor een WOK, die je nog harder wilt vermijden dan een boete.
(boete voor te snel rijden kan nog steeds denk ik, maar 55 is de marge voor een Wacht Op Keuren, de verplichting om je héle scooter op en top te maken en opnieuw te laten keuren bij de RDW.
 
Geloof dat het 54 kmh is. Vanaf 55 kmh wok.
Dan nog hopen dat de rollerbank goed geijkt is.
voor hetzelfde geldt wijkt hij een km af naar boven. Imo is daar de correctie van de rollerbank ook voor bedoeld.
Zo niet kan hij dadelijk zomaar 55kmh aangeven.

 
Ik heb gemeten hij gaat 58 km/u. Mooi om hem naar 53 te brengen. 5 kilometertjes er af snoepen. Tips hoe ik dit even kan doen? Heb nog een andere cdi liggen. Misschien dat proberen als die inderdaad compatibel is (AC/DC). Edit 59 km/u zelfs!
 

Attachments

  • Screenshot_2023-06-09-22-35-29-819_gps.speedometer.digihud.odometer.jpg
    Screenshot_2023-06-09-22-35-29-819_gps.speedometer.digihud.odometer.jpg
    87.2 KB · Views: 10
Last edited:
Ik heb er een andere CDI ingedaan (DC-CDI), maar hij doet het nog precies hetzelfde en hij haalt 59km/u. Tips hoe ik dit kan terugbrengen naar 53km/u?
 
Als ik er een varioring in zet welke dikte denken jullie dat het beste in de buurt gaat komen bij 59 -> 53 km/u?
Origineel zit er dus een 4mm dikke varioring in een Sym Orbit 2.
Ik ga er vanuit dat mijn scooter geen varioring meer heeft.
 
wij denken hier niet zoveel.... vooral niet aan jou scooter..
maar een waardeloze gps snelheid terug gaan brengen naar een legale snelheid op een rollenbank??
en dan nog op de gok ook nog.......

zoek een bord in de buurt op waar de snelheid op komt te staan als je voorbij komt..... rij achter een paar auto's en je weet hoe snel je gaat.
als je alleen op de scoot lang dat bord gaat geeft ie een te lage snelheid aan omdat de scoot niet zoveel ijzer/metaal/ferro/oppervlakte heeft als een auto.

enjoy the hobby!
 
wij denken hier niet zoveel.... vooral niet aan jou scooter..
maar een waardeloze gps snelheid terug gaan brengen naar een legale snelheid op een rollenbank??
en dan nog op de gok ook nog.......

zoek een bord in de buurt op waar de snelheid op komt te staan als je voorbij komt..... rij achter een paar auto's en je weet hoe snel je gaat.
als je alleen op de scoot lang dat bord gaat geeft ie een te lage snelheid aan omdat de scoot niet zoveel ijzer/metaal/ferro/oppervlakte heeft als een auto.

enjoy the hobby!
Ook nog wakker? haha. Bedankt voor je comment en tip.

Ik heb drie metingen met de GPS gedaan en die komen rond de 58/59 km/u uit. Je weet het inderdaad nooit hoe accuraat dit is. De kilometerteller geeft ~62 aan.

Ik ga maar een varioringen setje met blokkeersleutel aanschaffen. Ik dacht eerst aan een CDI die verstelbaar is, maar dat is volgensmij een minder geschikte oplossing of zelfs geen oplossing (i.v.m. het toerental (BPM) las ik).
 
Net varioring gehaald bij de scooter zaak, past deze NET niet op mijn Sym Orbit 2.

Ik ga deze vanbinnen vijlen zodat hij past met schuurpapier.

Mijn vraag is: moet de ring strak op de as zitten zonder speling OF kunnen ronddraaien op de as?
 

Attachments

  • 16864147208525565749763691314343.jpg
    16864147208525565749763691314343.jpg
    137.7 KB · Views: 6
Google maps geeft best goed snelheid aan vergelijkbaar met borden en in de auto gebruik het ook om het randje van de toegestane snelheid te rijden.
Ik heb wel apps gebruikt waar ik ook te hard ga, je kan zo'n app starten telefoon in je zak doen en achteraf kijken hoe hard je max snelheid is maar het heeft voor mij nooit goed gewerkt, de snelheid aflezen terwijl je rijd wel.
Ik denk ook dat zo'n ring wel begrenst naar 45km maar zonder zal hij iets van 52-54 gaan, grote kans ook dat ze niet of nauwelijks met een klant meegaan met die ring erin.
M'n maat heeft een orbit2 uit 2014 waar ook die ring niet inzit gaat 51/52, hij heeft hem er niet uitgehaald en de originele eigenaar ook niet.
Hier bijv zegt hij dat ik 57km ga, dat red ik nooit, vol wind mee 54 maar meestal 53 op maps en op de rollerbank ga ik 52km met mijn orbit1.
 

Attachments

  • Screenshot_20230610_205847_Drag Racer.jpg
    Screenshot_20230610_205847_Drag Racer.jpg
    72.9 KB · Views: 5
Het is gelukt trouwens! De 2mm varioring deed niks, maar de 4 mm varioring heeft hem van 59 naar 52 km/u gekregen; perfect. Wat blijkt: Een varioring moet je op de as slaan (rubberen hamertje erbij en de variobus op de grond, varioring erbovenop en deze eromheen slaan). Het beste is als deze wel degelijk strak zit, anders kan deze teveel gaan bewegen in de variateur. Althans dat zijn mijn woorden zoals ik het heb begrepen van wat de scootervakman mij vandaag leerde.
 
Lekker bezig.
Normaal gesproken schuif je die ring er overigens zo op.
Oh, die man van de scooterzaak die zegt al 25 jaar te werken met scooters, zegt dat hij best strak erop moet zitten. Maar ik ga er vanuit dat beiden dus kan, ze draaien allebei om de bus heen, strak of niet, dus het zal niks uitmaken.
 

Zie bij 1:10.

Niet dat ik extreem veel varioringen heb gezien, maar zaten tot nu toe allemaal los.

En getuige jouw ervaring maakt het verder niet uit wanneer hij vast zit.

De varioringen voor GY6/Sym etc die ik gelinkt had kon ik bij mijn GY6 iig zo erop schuiven.

Top dat je scooter nu naar wens is. :)
 

Zie bij 1:10.

Niet dat ik extreem veel varioringen heb gezien, maar zaten tot nu toe allemaal los.

En getuige jouw ervaring maakt het verder niet uit wanneer hij vast zit.

De varioringen voor GY6/Sym etc die ik gelinkt had kon ik bij mijn GY6 iig zo erop schuiven.

Top dat je scooter nu naar wens is. :)
Dankje! Ja Joey Schaar is een held, die video gebruikte ik ook tijdens het klussen haha.
 
Back
Top