AGM RETRO GY6 CDI Begrenzen 25 kmh

frnak6892

New Member
Goedenmiddag!

Mijn AGM retro (10 inch) loopt ongeveer +/-65 op de teller en dit wilde ik terug brengen naar de 35 km. Hiervoor heb ik een 35kmh cdi besteld.

De problemen begonnen meteen, korte kleine dip bij wegrijden. En bij koude start onmogelijk weg kunnen rijden, wat enkele minuten aanhoud. Dus een nieuwe (dezelfde) Cdi besteld om uit te sluiten of cdi niet goed was, zelfde probleem. Dus aan de CDI ligt het niet . Tevens met de originele AGM CDI vergelijkbare problemen, ondanks dat die dan maar 25 gaat, functioneerd de weg ernaartoe niet zoals het hoort.

Op het moment dat die stottert hapert etc. en ik haal de puls kabel bij carterkap los loopt de scooter weer direct goed( maar gaat dan natuurlijk weer 65). Omdat ik ook al verschillende sproeiers/afstelling geprobeerd zonder verbetering kan ik eigenlijk met 95% zekerheid zeggen dat het iets elektronisch is, alleen weet ik niet goed wat. Ter info; Sproeier 80 zit nu gemonteerd.

Ik begrijp verder dus niet goed wat er gebeurd op het moment dat de scooter stil staat en niet eens toeren wil maken bij gasgeven. De puls op koppeling is voor de topsnelheid, en deze draaid natuurlijk alleen als achterwiel draaid. Wat kan er verder nog aan de hand zijn?

Op advies ga ik nog standaard 8 grams rollen en vario ring plaatsen, maar persoonlijk denk ik niet dat het hier aan ligt. Mijn gevoel zegt echt dat het iets elektronisch moet zijn waardoor die geen toeren maakt vanuit stilstand. Kan het nog de puls op de ontsteking zijn? Of de carter puls kabel nu wel of niet vast zit, in beide gevallen gaat de puls op ontsteking via de CDI? Deze werkt dus onbegrensd maar begrensd niet, dit zou ook weer vreemd zijn.

mvgr, Frank
 
Advertisement - register to remove this

Bij een viertakt is een CDI dus wel van invloed op de topsnelheid, maar dit is niet de enige factor.
De topsnelheid heeft ook te maken met dingen zoals uw variateurring of benzine-luchtafstelling.
Dus wanneer uw scooter bijvoorbeeld 60 km/h loopt, wil het niet zeggen dat u hem weer 25 km/h kunt laten lopen met alleen het vervangen van de CDI.
Zit er wel een v-riem in van de goede breedte en of lengte?
Rollen van ± 8 gram wordt voor 25 km geadviseerd en 5 gram voor 45 km (bron Zandri onderhoudspakket)
 
Bedankt voor je input wat je hierboven zegt begrijp ik volledig. Sproeier is goed bougie koffiebruin etc... Het gewicht nu weet ik niet ivm ontbreken weegschaal. Ik zal dus 8 gr rollen monteren de vriem is 18x667. Wat ik niet begrijp is dat de scooter dus helemaal geen toeren maakt vanuit stilstand. Het vreemde is met puls kabel los werkt het direct weer zoals het hoort. Ik zou dus bijna zeggen dat er elektronisch gezien iets niet klopt of bijv een anderontsteekt moment. Alleen waar zou ik dit moeten zoeken of hoe is ditlogisch te verklaren?
 
Zou het nog de pick up sensor kunnen zijn van de carterpan? Dat deze slecht werkt bij koude motor, slecht/verkeerd signaal doorgeeft aan de cdi, dat dit vervolgens weer correct/betersbij een hoger toerental en warme motor?
 
lijkt mij niet, het is niet meer dan een spoeltje en dan denk ik werkt normaal of helemaal niet. Wordt ook niet warm in de deksel.
die kosten ook niet veel dus je kan hem verwisselen voor een nieuwe of van een andere scoot dan weet je het zeker.
Voor nog geen 4 euro heb je een klein digitaal weegschaaltje op AliE bv tot 300 gram = genoeg voor je rolletjes te wegen.
 
Back
Top