sym orbit tanken vraag.

adebak

New Member
Hoi, Ik rijdt sinds 2016 naar volle tevredenheid een Sym Orbit 2.
Tank op advies van anderen (normaal Texaco ) E10 benzine en voeg toevoeging Putoline E10 Fuel Figter toe.
Nooit motor problemen gehad.

Over een aantal maanden wil ik overgaan van de Orbit 2 naar de Orbit 3. (Euro Norm euro-5)
Over het tanken vindt ik verschillende adviezen.
De een zegt E10 is slecht voor de motor (ik vermoed vanwege mijn ervaringen, niet met mijn toevoeging Putoline), de ander zegt E5 is slecht voor de motor.
Nu staat bij specificaties Orbit 3 " soort benzine: E5
Het wordt voor mij met die verschillen beetje onduidelijk. Of zijn er ook verschillen in E5?
Of moet ik bij de Orbit 3 net als nu gewoon maar doorgaan met E10 + de toevoeging.
Kan iemand me duidelijkheid geven? Thanks.
 
Advertisement - register to remove this

E10 is inderdaad niet goed voor de motor.
Probleem is dat er ethanol in zit. (Max 10%).
In E5 zit maximaal 5% ethanol, maar in de praktijk vrijwel altijd 0.
Ethanol kan voor motorschade zorgen. Vreet rubbers en keerringen op, en kan zorgen voor detonatie.
Het gaat niet bij iedere scooter fout, maar ik heb veel kapot gelopen blokken gezien met gaten in de zuiger wat door de brandstof kwam.
Ik zou echt E5 brandstof tanken. Dan weet je zeker dat het goed gaat.
 
Waarom zou je ooit E10 tanken, en dan iets toevoegen? Tank dan gewoon E5.

Ethanol zorgt niet voor detonatie, dat doet juist het tegenovergestelde. Motorschade door ethanol kan eigenlijk gewoon niet.

Schade aan het brandstofsysteem is wat anders.
 
Een additief toevoegen geeft zeker resultaat.
De injector wordt gereinigd.
Echter hoeft deze niet bij elke tankbeurt toegevoegd te worden.
Rond de 2000 KM rijden deze toevoegen op een volle tank is meer dan voldoende.
 
Het beste volgens mijn bromfietsmonteur is E5 en absoluut geen E10. Tegenwoordig zit er ethanol in veel benzines. Dat is voor het milieu, maar is niet goed voor veel motoren. E5 heeft max. 5 procent ethanol en soms ook geen ethanol. En dan nog het liefste de E5 van bijv shell v power of bp ultiemate. Die hebben helemaal geen ethanol en daar zit een additief tussen. Je kleppen blijven met deze benzine schoon en je motor blijft schoner. Bij andere goedkopere benzines krijg je problemen met de moderne viertaktmotoren
 
Last edited:
E10 brandt ook heel schoon hoor. Veel issues worden toegedicht aan brandstof, maar komen door slechte afstelling.

E10 trekt sneller vocht aan waardoor problemen kunnen ontstaan. Maar zoals gezegd rij ik al jaren met E10 zonder ook maar een probleem.
 
Back
Top