Spuiten met compressor

ik heb laatst mijn scooter gespoten met een compressor en 2k lak
ook krijg ik op school les in het spuiten met compressor
benodigdheden
1 ervaring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! de techniek van spuiten is erg belangrijk ook de snelheid waarmee je het doet i.v.m indrogen
2 goed schuren van korrel 800 naar 1000 naar 1200 als je niet door de oude laklaag schuurt hoef je niet te primeren
3 goede hechtende ondergrond dus eerst behandelen met primer/hechtmiddel of oude lak laag laten zitten let op deze moet niet meer glanzend zijn maar mat
4 een goede 2k lak met verharder, gewoon te bestellen bij een automaterialen zaak die van mij hoefde geen blanke lak meer eroverheen
5 thinner x erg belangrijk wat het spuitpistool moet goed schoongemaakt worden zorg ook dat voordat je gaat spuiten alles schoon is en leer je weg wijs in de draaiknoppen op het spuitpistool aangezien een goed spuitpistool 4 functies heeft
6 zuurstof masker want thinner x lost heel je hersenen op en 2k lak blijft voor de rest van je leven in je longen als je slim bent zoek je een masker met een koolstoffilter
ps maatbekers zijn handig voor het verhouding mengen en je hebt eigenlijk ook een dincup nodig op de vloeibaarheid te meten maar meestal is de vloeibaarheid wel redelijk goed
 
devince said:
zuurstof masker want thinner x lost heel je hersenen op

Heb je dat ook op school geleerd ?



:|


p.s. Voor de wijsneuzen: doe wil de thinner de hersenen bereiken ? Aangezien dit helemaal afgesloten zit van de rest van het lichaam !
 
devince said:
en korrel 80 schuren is trouwens echt stupid, gewoon met waterproef schuren want in een echt hoogglanzende kap zie je alles


Wat voor school zit jij ?

Je schuurt toch je krassen weg, die korrel 80 is waarschijnlijk om grote krassen en evenuteel dikke laklagen weg te halen !

Goeie school ... :|
 
haha op je teentjes getrapt
okee daar gaat ie thinner is een koolstof keten die zo fijn is dat ie gewoon door de huid en andere lichaamsdelen heen kan dringen dus als de thinner damp in je neus komt dan kan ie vanuit daar de vitale lichaams delen schade aanrichten waarom denk je dat schildersbedrijven niet meer met koolwaterstof houdende verven binnen mogen werken dat komt dus omdat de verdunning van dit spul terpentine is, en uitgebleken is dat dit ernstige klachten met zich mee brengt en dan is terpentine nog het kleinere broertje van thinner laat staan thinner x
deel 2 als je korrel 80 pakt maak je hele diepe krassen opzich is dit niet heel erg maar dan moet je daarna met stappen van 2 hoogstens verders schuren dus 80 120 180 400 800 je ziet wel dit dit erg veel schuurwerk met zich meebrengt je kunt ook wel met korrel 800 proberen de krassen van korrel 80 weg te krijgen maar dan ben je wel een tijdje bezig waarschijnlijk wel een komplete dag voor 1 kap

en mijn school is het sint lucas in boxtel en de opleiding die ik daar volg is decoratie restauratie en krijg dus extreem veel les in verfsoorten en uitwerkingen daarvan en alles wat eromheen valt

nog meer vragen of dingen die je misschien beter weet ik wil het namelijk graag horen
 
ehm jij lult hoor, 80 is veels te grof, blijft er niks van je kappen over en ben je een eeuw bezig die krassen eruit te schuren.

Thinner komt denk ik via de neus?
 
Ohw, ja is dat echt zo? En waarom via je neus dan ? Dat kan toch veel beter via het spuitpistool en compleet is met een c niet met een k of heb ik het nou mis?
 
sr racing team said:
Heb je dat ook op school geleerd ?



:|


p.s. Voor de wijsneuzen: doe wil de thinner de hersenen bereiken ? Aangezien dit helemaal afgesloten zit van de rest van het lichaam !

sorry hoor, maar wat hij zegt is WAAR!
Van thinner krijg je hersenverweking.

En het kan bv. in je lichaam komen via je longen (inademen)

verder is schuren met p320 (droog) fijn genoeg voor je spuitplamuur gaat spuiten. Daarna kan het nuttig zijn om nog wat fijner te gaan spuiten (afhankelijk van het soort lak, bij metallic moet het echt heel fijn geschuurt zijn, bij gewone 2k lak al weer heel wat minder). Maar dit kunnen ze je ook mooi vertellen bij een verfmengzaakje.
 
AuGuRk said:
Ohw, ja is dat echt zo? En waarom via je neus dan ? Dat kan toch veel beter via het spuitpistool en compleet is met een c niet met een k of heb ik het nou mis?


zeg dan niks!!! en je hoeft niks van mij aan te nemen als je het zelf toch beter weet en spelling kan natuurlijk altijd wel een keertje fout gaan en deze zin begrijp ik niet eens "En waarom via je neus dan ? Dat kan toch veel beter via het spuitpistool"
 
ik zie dat de meeste mensen, hier snel met primer en spuitplamuur gaan werken, maar als je oude lak nog goed is dan hoeft dit volgens mij niet.
 
nee primer en spuitplamuur is oon niet altijd nodig vooral als je de orginele lak laag nog hebt is licht opschuren met p 1200 al voldoende zorg gewoon dan dat de kap er mat uitziet
 
mooi, dan ben ik goed bezig :D, trouwens, ik zag bij de formido een kinzo compressor 24 L 8 bar, daar moet je toch wel je kappen mee kunnen spuiten? Me pa heeft nog een goed spuitpistool liggen.
 
Hans F. said:
sorry hoor, maar wat hij zegt is WAAR!
Van thinner krijg je hersenverweking.

En het kan bv. in je lichaam komen via je longen (inademen)

verder is schuren met p320 (droog) fijn genoeg voor je spuitplamuur gaat spuiten. Daarna kan het nuttig zijn om nog wat fijner te gaan spuiten (afhankelijk van het soort lak, bij metallic moet het echt heel fijn geschuurt zijn, bij gewone 2k lak al weer heel wat minder). Maar dit kunnen ze je ook mooi vertellen bij een verfmengzaakje.

Sorry hoorz ! :'(
 
die compressor van kinzo is perfect bij deze kun je ook het aantal bar instellen op de verf die je koopt staat ook vaak aangegeven met hoeveel bar je deze moet spuiten
ik heb zelft ook die kinzo compressor en ik had hem bij de gamma gehaald voor 79 euro terwijl hij bij de praxis 129 euro was ik weet alleen niet hoe duur die bij de formido was
 
ik zal trouwens binnenkort ook hier een linkje zetten van iets wat eens pap had gevonden (een straalpistool met rok eromheen die het verspreiden van het grid tegen gaat en die het waarschijnlijk ook weer opvangt) handig als je die kinzo compressor hebt om dit er bij te nemen om kleine onderdelen te stralen
 
Wij hebben bij dat spuitpistool een verstelbare opening, en via een kennis heeeeeeeeeeeeeeeel fijn grit. Hiermee heb ik ook mn carterkap / blok gestraalt ! Werkt opzich wel goed...
 
Ik zet het hier ook maar even neer, voor de mensen die alleen in dit topic kijken.

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met de compressor. Hoe deed ik dit?

1 ik kocht een compressor van Kinzo met alle kortingen :p en een spuitset erbij

2 Ik heb mijn onderbak fijntjes geschuurd eerst wat ruwer om de krassen weg te halen en uiteindelijk waterproof.

3 ontvet, hiermee ben ik de fout ingegaan. Ik heb het gedaan met een vadoek. Gebruik dus altijd een andere doek die geen haartjes afgeeft.

4 ik heb de garage omgebouwd tot een spuitcabine en 2 uur van tevoren die vloer nat gemaakt en stof gezogen.

5 ik heb een tafeltje gemaakt en daar de onderbak opgelegd.

6 primer gemengd 100/15 terpetine basis

7 in de spuit gedaan en gaan spuiten. Net zolang totdat jij tevreden bent met de dekking, toch wel een laagje of 3 a 4 met de compressor, licht aan je nevel.

8 Daarna Nederland-Duitsland gaan kijken, en toen ik terugkwam kon ik zo die haartjes uit de primer vegen met mijn hand tot mijn grote verbazing! en het zag er al erg mooi uit voor de 1e keer kunstof spuiten met de compressor.

9 ik ga zometeen met korrel 2000 weer heel lichtjes opschuren en dan nog 1 a 2 lagen primer erop om een echt glad resultaat te krijgen.

10 daarna een uurtje of 16 wachten, en dan kan de hoogglans zwart erop.



Welke verven gebruik ik? Ik gebruik verf van de verffabriek phoenix, is te vergelijken met autolak en kost 40 euro per liter in elke gewenste kleur. De verffabriek zit in huizen. Maar aan 250ml heb je voldoende voor een paar kleine kapjes.

tips: Zorg dat je kap echt top is geschuurd, de voorbereidingen zijn het belangrijkste

Zorg ervoor dat alles stofvrij is en doe dat minstens een uur van tevoren!

Zet alles af met zeil, want alles wordt ondergeneveld en daar is pappie niet blij mee.

Gebruik doekjes die geen haartjes afgeven, want die zitten dus mooi op de kap.

Heb veel geduld, je moet niet in 10 minuten klaar willen zijn want dat lukt je niet.

Gebruik de goede spullen en informeer naar de verven. IK kan je vertellen dat ik zeer tevreden ben met de phoenix primer, over de phoenix lak horen jullie het nog!

ik hoop jullie hiermee een beetje te hebben geinformeerd. Zodra de camera weer volle baterijen bevat, schiet ik er een paar pics van.

mvg Leon

Edit: de prijzen lopen erg uiteen, voor een eminen e13 spuitpistool betaal je voor een middel bovenbeker al 140 euro. Verf kost dus 40 euro per liter en de primer kost 20 euro per kilo (750 ml) De compressor was 67 euro en de spuitset 40. Dan komt er nog wat rommel bij zoals zeil (2,50) schuurpapier (5,00) en plamuur (10,0 ??) en terpetine, kost ook een paar euro´s. Maar het meeste heb je denk ik wel liggen. Als er vragen zijn hoor ik het wel
 
Last edited:
Back
Top