spuiten met compressor

dankzij mijn suffe computer loopt internet vast als ik dat plaatje wil openen.
de knop aan de zijkant is sowieso om de breed-en-punt straal in te stellen
de grote knop aan de achterkant is om de hoeveelheid verf in te stellen.

zit er nog een knop aan de onderkant waar je hand zit?
Zo ja is die om de druk in te stellen:)

het blijft voor mij een beetje gissen dankzij mijn klote pc...
 
dan is de kleine knop onder de knop waarmee je de hoeveelheid verf instelt de druk regelaar:) indraaien is druk lager zetten, uitdraaien druk hoger.

als er iemand zegt dat je er water in moet doen en dan proberen kun je dat beter negeren. jouw spuit is geloof ik niet van aluminium:)

Dan heb ik nog 1 vraagje:) wat voor nozzle zit erin? dit kun je zien als je de luchtkap eraf haalt (daar waar je verf uitkomt met die 2 nokken erop is je luchtkap) als je die eraf haalt zie je je nozzle zitten. welk nummer staat daar op?
 
ik zou niet weten wrom je geen water zou kunnen gebruiken is dus gewoon dikke bs...

ik heb zelf spuiten van hvlp/devilbis GT die doe ik dus al dik 2jaar gewoon met water schoonmaken, nog nix stuk... geld groeit mij niet op de rug om elke keer zo'n spuit schoon te spuiten met terpentine....

na gebruik spuit ik dus 2 bekers water leeg... en daarna 1 met terpentine die ik weer opvang, vuil laat bezinken en dan weer in de fles doe..

daarna gaat de hele pistool uitelkaar en worden netjes met terpentine schoongemaakt. (soms doe ik wat deeltjes met olie smeren..)

jij zal vast wel een 1.2/1.4 nozzle hebben... zit er meestal altijd standaard in...
 
devilbiss GT...als je nou eens leest wat ik net zeg...

een devilbiss GT bestaat al niet maar ik ga ervan uit dat je de GTi bedoeld. Deze is van alu gemaakt en hier kan dus water geen schade aanrichten (met oog op water gedragen laksystemen) de spuit die de TS heeft is denk ik van ijzer (ziet eruit als zo'n ding die je bij je compressor krijgt.)
hij spuit met 2k lak dus hier heeft water al helemaal geen invloed op met schoonmaken.


als je je spuit gewoon goed schoon wilt hebben kun je na het spuiten je verf eruit gooien (in de beker terug met aangemaakte lak)

pak dan een beetje thinner (mag de verdunner voor de lak zijn maar het liefste de (ook goedkopere) spoelthinner)

blaas dit net zo lang totdat de thinner die je eruit spuit blanker wordt om te zien.

dan een bakje vullen met thinner en dan je spuit uit elkaar halen en erin leggen. (let er wel op dat bij de goedkopere spuiten de rubberen ring rond de binnenste luchtnok NIET thinner bestendig is! deze dus niet of enkel heel vluchtig met een kwastje met thinner schoonmaken en direct droogmaken)

je mag alleen een klein stukje van je verfnaald smeren. dit moet heel af en toe bij de pakking. nog lang niet van belang als je af en toe eens voor de hobby spuit:)

nozzle is vaak 1.4 tot 1.6 bij dat soort spuiten (grondlak afmetingen)

en dan nog iets...als het geld je niet op de rug groeit...waarom dan een Devilbiss GTi voor jezelf?
 
devilbiss GT...als je nou eens leest wat ik net zeg...

een devilbiss GT bestaat al niet maar ik ga ervan uit dat je de GTi bedoeld. Deze is van alu gemaakt en hier kan dus water geen schade aanrichten (met oog op water gedragen laksystemen) de spuit die de TS heeft is denk ik van ijzer (ziet eruit als zo'n ding die je bij je compressor krijgt.)
hij spuit met 2k lak dus hier heeft water al helemaal geen invloed op met schoonmaken.


als je je spuit gewoon goed schoon wilt hebben kun je na het spuiten je verf eruit gooien (in de beker terug met aangemaakte lak)

pak dan een beetje thinner (mag de verdunner voor de lak zijn maar het liefste de (ook goedkopere) spoelthinner)

blaas dit net zo lang totdat de thinner die je eruit spuit blanker wordt om te zien.

dan een bakje vullen met thinner en dan je spuit uit elkaar halen en erin leggen. (let er wel op dat bij de goedkopere spuiten de rubberen ring rond de binnenste luchtnok NIET thinner bestendig is! deze dus niet of enkel heel vluchtig met een kwastje met thinner schoonmaken en direct droogmaken)

je mag alleen een klein stukje van je verfnaald smeren. dit moet heel af en toe bij de pakking. nog lang niet van belang als je af en toe eens voor de hobby spuit:)

nozzle is vaak 1.4 tot 1.6 bij dat soort spuiten (grondlak afmetingen)

en dan nog iets...als het geld je niet op de rug groeit...waarom dan een Devilbiss GTi voor jezelf?



was dat nou weer voor waardeloze opmerking in je laaste stukje??

omdat ik een dure spuit zou hebben betekend dat ik ook geld weg moet gooien aan thinner/terpentine???

ik heb nou eenmaal graag goed gereedschap, aangezien ik ze vaak gebruik en dan behoort zo'n spuit tot 1 van de betere...

iedereen heeft z'n eigen methodes om iets te doen, voor mij werkt het prima op mijn manier en jah ook ik spuit wel es met ijzerepistolen (grondverf) en ook dan gaat 't spul gewoon met water schoon... pistool is al 1.5 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit...
 
trouwens, denk ik dat de ts gewoon een alu pistool heeft, tis een LUX profi... en dat is niet zo'n hobby ding wat je bij de gamma koopt... maar een goede pistool voor ''hobby'' doeleinden...
 
ik kan het plaatje niet openen dus heb geen duidelijke foto kunnen zien nog. en je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen hoor:) ik vind het alleen raar dat je een spuit hebt van 250 euro en dan moeilijk loopt te doen over wat thinner die je gewoon kan hergebruiken...
 
voel me niet aangevallen hoor, zoals ik zei iedereen heeft zijn eigen methode.. ook ik had liever zo'n mooie apparaat gehad waar je de spuiten in gooi (zoals de meeste spuiterijen hebben) mjah 't zijn keuzes die je maakt he...

niet omdat ik een dure pistool hebt betekent het automatisch dat ik me schuurpapieren van 6 cent de vel niet goed gebruik...

mjah hier heeft de ts starter nix aan, ik denk dat jij een alu pistool hebt, de lux basic zijn van ijzer maar profi zijn toch echt semiprof gereedschap voor hobby gebruik..
 
Nog even een vraagje.
Kan je ook andere verf gebruiken dan 2K verf? En is het verschil in resultaat erg groot. Kan je bvb verf gebruiken voor harde kunststoffen.
 
Ik heb gewone huis/tuin en keuke paint gebruikt en het resultaat mag er best wezen... Moet er wel nog een x blanke lak overheen...
Resultaat:




Let niet op het middengedeelte dat aan de buddy grenst... dat moet nog wit worde... (heb het gwoon f vlug meegespote zodat ie vast aantoonbaar was :p
 
Last edited:
Welk merk van verf heb je dan juist gebruikt?
Is dat hoogglans, of staijnglans?
Hoeveel verf heb je gebruikt voor je scooter?
Heb je de verf verdund? Zoja, in welke verhouding?

Ziet er idd best goed uit, geen verschil te zien op foto met 2K lak.
 
je gelooft toch zeker zelf niet dat dat goeie kwaliteit is he...8P
voor een tientje of 2 meer, heb je gewoon echte autolak van een goed merk (Sikkens, DuPont enz enz)

Dit is net als een tuinhekje of een voordeur, na een jaar kun je de boel weer schuren en opnieuw schilderen/spuiten om het weer toonbaar te maken...
 
leg jij mij aub eens uit hoe het candy systeem werkt :+
Ik heb candy apple red velgen, de spuiter zei dat het een kut kleur is om te spuiten? waarom? :p
 
Weet niet meer precies wat voor merk verf het was... zal vanavond wel ff kijken... (Dacht dat de rode verf van Flexa was... iig hoogglans)
Boeit me echt niet als ik hem volgend jaar weer moet overspuiten.. (wat waarschijnlijk niet het geval is). Misschien ben ik de kleur dan wel zat of wil ik nog meer aan m'n kappen gaan veranderen (het laatste zal denkk van toepassing zijn :p ).
De rode verf kostte me (als k me het goed herinner...) 17,50 voor 3/4 Liter (bij een verfspeciaalzaak).
De witte verf was rond de 10-15 euro de liter volgens mij...

[EDIT] ff gegoogled :p
Candycolors zijn eigelijk transparante kleuren die hun effect halen uit hun onderlaag .
Kunt die krijgen in rood,blauw,groen,oranje.....
Onderlaag bepaald het effect zowat,onderlagen word meestal zilver gebruikt.
Daarom zal het wel zo moeilijk zijn... [/EDIT]
 
Last edited:
candy spuiten is moeilijk.

Niet alleen omdat de onderkleur moeilijk vast te stellen is (als je bv niet dezelfde spuiter hebt) maar ook de candy tint zelf spuiten is moeilijk.
Dit zijn zogenaamde transparante kleurlakken. als je bv. 1 laag spuit is het effect licht, bij de 2e laag al een stuk heftiger en bij de derde laag dekkender, bij de 4e bv dekkend.
Dit betekend dat je overal exact gelijkmatig moet spuiten en overal de zelfde laag dikte op MOET/KAN zetten.

toen ik zelf mijn candy lakje ging maken ging het fout met de 2 achterkappen. (rechter achterkap werd donkerder.)
Als je het over moet doen moet je dus weer van begin af aan beginnen. (witte primer, grijze onderkleur 2 lagen candy)

het is makkelijker om bv een hele auto candy te spuiten dan alleen losse scooteronderdelen. omdat alle vormen/hoeken/bollingen zullen anders dekken dan volle vlakke delen:) het gelijkmatig spuiten van scooter delen is dus moeilijk ja:)

maar als het allemaal klopt en mooi gedaan is is het super mooi (zeker nadat er nog ff 4 lagen blanke lak overheen zijn gezet) het effect is dan super diep om te zien.

Dupont centari 6000 serie kost 27.35 voor een halve liter:) (is autolak van zeer hoge kwaliteit. Prijs is zonder verdunner)
 
juist, is ook zo bij mijn velgen.
mijn spuiter was een normale hobbyist, hier en daar een loppertje, maar ben er vrij tevreden over.

kappen komen wel niet zijn zijn handen.
jij spuit ook voor mensen?

[ir]http://xs121.xs.to/xs121/07475/DSC03675.JPG[/ir]
 
Back
Top