spuiten met compressor

velgen zijn dus helemaal kut om te spuiten in zo'n kleur...

heb het zelf gehad met parelmoer lak (goudachtig) van een ''klant''van me... ik kreeg het in mijn hobby setting iig niet gedaan... leek net of de spuitrichting ook bepalend was voor eindresultaat... erg kut...
 
was dat agentum basis lak? daarbij is de spuitrichting bepalend voor de uiteindelijke kleur? agentum is zeg maar zilver of goud zonder metallic. maar wel een typische metaalglans (op men project pagina zie je mijn startmotor in agentum goud/messing)

Door wat problemen met mijn huidige werkgever ben ik daar sowieso gestopt met zwarte klusjes aan nemen (dit wilde hij ineens niet meer:|)
maar ben wel bezig met het regelen voor een spuitcabine die ik kan huren. zodra dit rond is pak ik weer alles wat ik pakken kan (ik probeer alles te regelen zodat het spuitwerk allemaal makkelijk voor seizoen '08 af kan zijn)

Berre, Bojt en Abels wilden hun kappen ook al komen brengen maar dit moet helaas worden uitgesteld...terwijl men handen al jeuken om eraan te beginnen :|

maargoed jullie horen het zo snel mogelijk als ik weer kan beginnen:)
 
je gelooft toch zeker zelf niet dat dat goeie kwaliteit is he...8P
voor een tientje of 2 meer, heb je gewoon echte autolak van een goed merk (Sikkens, DuPont enz enz)

Dit is net als een tuinhekje of een voordeur, na een jaar kun je de boel weer schuren en opnieuw schilderen/spuiten om het weer toonbaar te maken...

Heb je mss een linkje voor prijzen van autolak. Hoeveel lak heb je dan juist nodig, waar kan je eraan geraken... En hoe zit het dan juist met die verdunner en harder...
 
de meeste basis lakken (kleurlak) hebben alleen een verdunner nodig. industrie basis lakken soms verharder en verdunner. als je uit gaat van een DuPont centari basislak is de mengverhouding 3:1. dit betekend 3 delen lak en 1 deel verdunner. voor een hele scooter is vaak 3/4e liter genoeg aan basislak. daaroverheen moet een blanke lak (ook zo'n 3/4e liter).

watergedragen lak van DuPont hoef je niet verder te verdunnen (is helemaal klaar om te spuiten)
watergedragen lak van sikkens moet dan weer 1:1 verdund worden met gedemineraliseerd/gedestileerd water (gewoon kopen van sikkens)

zo is het bij elk merk weer anders. vraag aan je leverancier wat er verder nodig is bij de lak die je hebt gekozen (per merk dus verschillend)


Prijzen voor lakken staan vaak niet op internet.

ik bestel altijd bij luijten VVZ in dordrecht. je hebt ook een locatie in goes (zeeland, misschien makkelijk vanuit zeeuws vlaanderen?) en gouda zitten.

www.luijtenvvz.nl
 
Dus met 1.5 liter is de zaak geklonken.
Ik ben van Belgie dusja... Maar toch bedankt voor de winkels.
Zal ik gewoon even op zoek gaan naar die Dupont verf. Enig idee wat ik +- kwijt zou zijn voor 0.75 liter zwarte autolak en 0.75 liter blanke verf. (puur ter indicatie)
 
metallic zwart zal zo rond de 40 euro schommelen
uni basis zwart (zonder metallic) zo rond de 20 euro
Uni hoogglans (geen blanke lak nodig in principe) zo rond de 25/30 euro

blanke lak van MaxMeyer vind ik altijd fijn werken (de HS versie). deze kost zo'n 20 euro denk ik (verkoop prijs)
 
uhm zit je toch fout, verf handelaar rekend voor 500gram 2k uni lak ex verdunning/verharder toch zo'n 30+ best prijzig dus...

inkoopprijzen zijn stuk netter...


dragspert, dit was een lak op waterbassis, geen idee van de merk.. werd geleverd door de klant..

ik heb daarna zelf lak gehaald wat er op leek (sikkens) en dat ging veel beter...
 
Btw, hoe zit het met het spuiten van binnenkappen (beenschild,...)

Ik ben zelf autospuiter en dit is onze manier om binnenkappen of bumpers glad te maken:

- opruwen met een ScotchBrite matje
- ontvetten
- kunstofhechtprimer (1 dun laagje)
- grondverf (3 lagen)

De grondverf moet een professionele 2K grondverf zijn, omdat deze een betere vulkracht heeft dan spuitbus grondverf.
Dit heb je nodig om de bobbeltjes 'vol' te kunnen spuiten.

Als dat eenmaal gedroogd is (24 uur) kun je de grondverf glad gaan schuren met korrel 500.
Je mag ook beginnen met 320, als je het daarna maar uitschuurt met 500

- stofvrij maken en ontvetten
- kleur spuiten
- blanke lak spuiten (bij 2K kleurlak is dit niet nodig)


Als je met spuitbus lak spuit is het verstandig om een hogere korrel te gebruiken voor het glad schuren van de grondverf (bijvoorbeeld korrel wp1000)
 
Last edited:
kappen absoluut NIET schuren.

eerst ontvet je de boel zeer goed. dan pak je een rol scotch brite van 3M ( je hebt ook namaak, maar daarvan is de kwaliteit om te huilen)
vervolgens kan je de binnenkappen hetzelfde als met water schuren, alleen dan met wasbenzine. hiermee ruw je de kappen alleen op ipv. het plastic letterlijk kapot te schuren.

als alles droog is gemaakt ontvet je de boel nog een keer (ontvetten moet zeer grondig gebeuren omdat de binnenkappen vol zitten met vetten en siliconen (gebruiken mensen vaak om ze mooi te laten glimmen) siliconen veroorzaken kraters in je lak)

zet dan 1 of 2 lagen spuitplamuur of een andere primer op de kappen. laat deze drogen en dan schuur je ze heel lichtjes met korrel 500/600 (kan gewoon droog allemaal) het hoeft maar heel lichtjes.

zet er dan nog 2 of 3 lagen op. laat die goed drogen en dan kun je ze helemaal glad schuren.

als je met de primer in 1x de kappen vol spuit heb je meer kans op onthechting. wanneer je prof. spuitplamuur gebruikt (2 componenten) kun je ook van verschillende merken een gekleurde kunstof primer krijgen (wit, grijs en zwart) deze heeft ook meteen een vullende werking ipv alleen maar de blanke niet vullende primer laag. wanneer de gekleurde kunstof primer droog is kun je meteen doorgaan met het opzetten van drie 2k primer lagen. (dit mag dan wel en dan heb je ze ook in 1x glad)


shit...net te laat:D
 
@ topicstarter:

Ik raad je aan om een manometer onderaan je spuit te schroeven en dan kijken wat voor druk hij geeft bij de ingang van je spuitpistool.
Voor kleurlak zou ik rond de 1.8 a 2 bar kiezen en blanke lak 2 bar

En doe je ook verdunning door je kleurlak heen?

Ook zou ik kijken of je de temperatuur iets omhoog kunt krijgen (kamertemperatuur)
 
kan iemand zeggen wat het verschil is tussen parelmoer, xyrallic en metallic?

en hoe je deze lakken moet spuiten.
parelmoer?
xyrallic?
metallic?
 
parelmoer: uni of metallic onderkleur met blanke parelmoer laag eroverheen spuiten (3 laags systeem)

Xyrallic is geloof ik hetzelfde als ik agentum noem, metaalkleuren zonder metallic (goud/messing/aluminium)

metallic: halfdekkende pigmenten gemixt met aluminium stof.

alles is gewoon spuiten zoals normaal:)

let er wel op dat bij agentum kleuren het belangrijk is dat de ondergrond een perect egale kleur heeft, (spuit bv een lichte onderkleur en dan de agentum eroverheen) de ondergrond mag alleen onder de onderkleur geschuurd zijn. zelfs schuursporen van scotch brite zie je terug in de lak, zorg dus dat er een verse laag lak onder zit.
 
Parelmoer kan ook gewoon een 2 laags systeem zijn. Meestal is het een mica (namaak parelmoer / goedkoper)

2 laags systeem = kleurlak - blanke lak

3 laags systeem = dekkende voorkleur - transparante parelmoer - blanke lak


Xyrallic zijn een soort van hele fijne gekleurde metallic deeltjes in de lak
Ze zijn niet zo transparant dus de ondergrond kleur heeft geen invloed op ze, waardoor de kleur geen flop krijgt zoals met parelmoer.
Ze zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar. Goud/blauw/wit/rood/etc.
Het mooie van Xyrallix is dat je ze bij matig licht niet goed ziet, maar dat ze er in de zon echt uitspringen


Al deze kleuren spuit je in principe op dezelfde manier.
 
Volgens mij zit er ook een 1.2 of een 1.4 sproeier in dezse spuit. Soortgelijk ding gebruik ik ook. maar aangaande die sinaasappel huid, daar ging het de topic starter immers om. Heb je een goed reduceerventiel? Ik heb mijn ketel altijd op 8 bar wat ik reduceer naar 2,5 bar. Ik vermoed echter dat jou sinaasappel huidje komt door een iets te dikke lak. Wellicht dat je een mooier resultaat boekt met meer verdunner.

Even offtopic: Waarom gebruiken jullie terpentine om de spuit schoon te maken? Ik gebruik altijd wasbenzine immers dat veel vluchtiger is.
 
Back
Top