Secundaire overbrengin wel of niet!!

wiwirast

Well-Known Member
Een vriend van me heeft een Piaggio AC met een 70cc Athena vlinderpoort(tuned),bida C16,21mm,MHR vario,MHR v-snaar.Nu heeft ie thuis nog een secundaire malossi overbrenging en die wilt ie erin zitten.De verhouding weet ik niet maar de vraag is dus kan dat met een standaard primaire.En zo ja wat zij de voor en nadelen?Gaat ie echt minder trekken of valt dat wel mee?Ik vraag het want als ik scooters zie met maar 1 snelle overbrengin is het altijd de primaire die snel is.
 
Advertisement - register to remove this

Secundair kan net zo goed. Maare, trek je carterkap eraf, je achterwiel laat de olie eruit lopen en pleur die vertanding derin, zie je gauw genoeg wat er gebeurd.

Tel ff de tandjes op de tandwielen die je erin doet en eruit haalt.
 
ok.als jij het zegt zal wel goed zijn(heb een mooie vermogen).Tandjes zal ik effe telle.maar effe iets anders.Standaard tandjes zijn recht,snelle zijn schuin.is dat wel goed.
 
precies andersom ;) stdd zijn schuin en "snel" zijn recht

Je vervangt de 2 schuine secundaire tandwielen voor rechte, de primaire tandwielen hebben hier geen "tandwielcontact" mee dus dit kan gewoon...
(anders zou je ook niet met alleen primaire rechte vertanding kunnen rijden)
 
sec. vertanding is bij snellere setups vaak wel handig, ligt er aan wat je wil, kijk maar ff naar me uitlegje:

1. je trekt je scooter minder snel op je achterwiel, dus je hoeft nooit kracht terug te houden, dit kan er zelfs in resulteren dat je uiteindelijk dus sneller wegtrekt als zonder.

2. De vario blijft langerwerken, je moet dus wel genoeg kracht hebben om niet weg tevallen, maar met jou setup ;)

je moet het zo zien, als je een (sterke)wielrenner op een fiets zet met de versnelling op het slapst. resultaat de wielrenner kan ze vermogen(kracht) niet kwijt en kan eigenlijk alleen wielies maken en topsnelheid zal zeer laag zijn.

zal je echter de versnelling zwaar(der) zetten kan de wielrenner wel ze vermogen kwijt en zal dus ook sneller weg fietsen dan de andere met een hogere snelheid

SNAPPIE :)

edit:
met andere woorden je moet het gewoon ff testen en kijken of jou scooter een lager RF (reductie factor) aankan.
 
Tommetje bedankt voor de goede uitleg.hier heb ik wel wat aan.En scooter is van een vriend van me.Deze kan wel dicht denk ik.Morgen effe testen!!
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Weet niet of dat voor piaggio geldt ofzo, maar bij Minarelli is iig de secundaire vertanding altijd al recht. Alleen de primaire tandwielen zijn schuin.

Pia is schuin standaard.
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Weet niet of dat voor piaggio geldt ofzo, maar bij Minarelli is iig de secundaire vertanding altijd al recht. Alleen de primaire tandwielen zijn schuin.

Ik sprak idd voor pia...
(Bij mina heb ik nog nooit het vertandingsdeksel los gehad)
 
Back
Top