Na een jaartje in Noorwegen te hebben gezeten en in maart de seizoensopener mee te rijden, was het dit weekend ook weer eens tijd voor mij om op circuit te zitten.
Afgelopen week nog snel in mijn getrouwe NSF een 2T motor gezet. Goed voor +/- 13PK ipv de std 8 PK. DE fun verwachtingen waren hoog en de zin was groot om nog eens te rijden.
Zaterdag om 11h toegekomen in het natte Francorchamps. Effe gehaast om de regenwielen erop te zetten en in te schrijven. Maar dat ging niet snel genoeg om nog een manche voor de middagpauze mee te nemen. Dan maar eerst iets eten en nog wat water zien vallen.
Vol enthousiasme de zeiknatte baan opgegaan met 3/4 versleten TT72'ers. Gezien ik regenrijden wel aangenaam vind heb ik ongeveer een 2.5h bijna continue gereden. Op de natte baan met een 13PK toch een voor mezelf een mooie rondetijd van een 56.5 kunnen rijden. Voldaan als ik was besloten om de laatste 10min toch nog een tandje bij te steken.
In eerste instantie leverde het niet echt een snellere tijd op maar veel geschuif en de regenbandjes werden alsmaar kaler. Een uitstap in de grindbak zat er dan ook aan te komen, het was toch vrij rijden/training, dus de schrik om daar te belanden was er ook niet. En daar lag ik dan ook 2x. Na men 2de crash voelde de brommer toch een stuk slomer aan en draaide niet meer stationair. Het vermoeden was dat het luchtfilter te nat was geworden. Dus die maar even laten drogen en gelijk carbu gekuist en membraan nagezien.
Zondag ochtend ingeschreven voor de sprint koers. Al direct met het oprijden van het circuit voelde ik dat het drogen van het filter en het kuisen van de carbu geen verbetering heeft mogen geven. Dus na de training maar begonnen met verder zoeken naar het probleem. Cilinder eraf getrokken maar die was nog mooi, uiteindelijk geconstateerd dat het vliegwiel niet goed vast stond en heeft staan trillen. Met als gevolg dat de tap op de krukas en het vliegwiel samen met de spie compleet uitgelopen waren en de onsteking compleet vergaan was. Na een poging tot herstellen besloten om dan maar van de races te genieten als toeschouwer.
Na overleg met Arno Bojmistruk hebben we besloten met zijn scooter de endurance mee te rijden. Kwalificatie zat er niet in omdat hij zeker wou zijn dat de brommer nog perfect in orde was voor zijn 2de reeks van de sprint. Dus achteraan starten was de boodschap in de endurance. Ik mocht de start doen zodat hij nog wat kon uitrusten van de 2de reeks. Achteraf gezien was er tijd genoeg wegens de lange tombola. Maar toch mocht ik de start doen.
Dus de opwarm ronde was voor mij de eerste keer dat ik nog eens op een scooter heb gereden sinds +/- 1.5 - 2j. Van die ronde goed gebruik gemaakt op de scooter wat te leren kennen, hoe stuurt hij in en hoe goed werken de remmen. Nadat de vlag gevallen was heb ik een behoorlijk goede start gedaan. Van plaats 26 gelijk als 7de (denk ik) de eerste bocht in! Na de eerste doorloop gelijk 5de over de meet! Dat zat wel goed.
Nadien hing ik op een mooie algemene 3de plaats met voorsprong op de achterliggers. Het had dan ook weining zin om er als een zot voor te gaan de koplopers waren toch te snel voor mij. Mooie stabiele ronde tijden van 52.3 die ik met gemak kon volhouden zonder enig gepush gereden. Todat ik een scooter in het vizier kreeg die er ook goed vandoor ging. Blijkbaar zat Jos hierop (niet zijn scooter) Dus even tandje bij gezet en tot bij hem gereden. Voor mij waren het dan 2 of 3 mooie rondjes waar we samen gereden hebben met hier en daar een inhaal manouvre. Spijtig genoeg ging het de pits in. Zonder al te veel moeite en risico toch een 51.59 kunnen rijden. Na de 2de helft het stuur overgegen aan de eigenaar Arno, die heeft de algemene 3de plaats kunnen vast houden. En dus 1 in de scooter klasse geworden.
Nadien nog even op Christoph Van Hove zijn 4t zippert mogen rijden. Niets speciaal op gedaan, gewoon eens even gevoeld hoe dat nou rijd. Buiten het feit dat de scooter voor mijn gevoel constant naar buiten wil gaan in de bocht reed het wel heel relaxerend!
Dus uiteindelijk een behoorlijk geslaagd terug uit Noorwegen koers
Al zou ik eigenlijk wel eens dolgraag de sprint met die scooter meerijden. Naar mijn gevoel kon het nog wel wat sneller en zou het dus nog een mooie koers kunnen worden
Wie weet krijg ik die kans nog wel een keer.
Nu even nieuwe krukas op mijn NSF en de malossi binnendraaier erop. En stilaan opzoek naar een mooi kitje om erop te zetten. En hop naar de 12h!