rotatie motor

Wankel_Cycle_anim_en.gif


maakt 't wel wat duidelijker denks

bron: wikipedia
 
De vergelijking met een V6 is ronduit stompzinnig te noemen.

De Rotatie motor heeft geen energie verlies in het stoppen en versnellen van de zuiger. Een zeer belangrijk punt , want er gaat veel efficiente energie verloren in dat proces bij de Otto-motor.

En een V6 is een te zwaar blok vanwege de stabilisatie assen etc die erin verwerkt zijn. Zonder die dingen zou het blok vanzelf uit elkaar trillen vanwege de Onbalans.
BMW gebruikt niet voor niets een 6cil lijn motor.

V motoren zijn pas interessant vanaf 8 cilinders.

De motoren in vliegtuigen zijn de zogeheten ster motoren.

Dat is een krukas en dan in een ster vorm als dit * cilinders erom heen.
 
Als Volkswagen zoveel geld in de wankelmotor had gepompt in plaats van in de TDI hadden we nu allemaal met wankels gereden werd mij laatst verteld door een leraar :p

Verder een heel vet principe en die blokjes zijn gewoon supergeil.
 
JohnB said:
De vergelijking met een V6 is ronduit stompzinnig te noemen.

De motoren in vliegtuigen zijn de zogeheten ster motoren.

Dat is een krukas en dan in een ster vorm als dit * cilinders erom heen.

Radial_engine.gif


:)
 
VAG had gewoon niet een w16 moeten bouwen voor de Veyron, maar een 6 schijf wankel met 6 turbo's :p

Hoezo 1000pk.. we gaan voor de 2000! 8P

Edit: Overigens, in vlieguitgen worden ook vaak 4- en 6-cilinder boxer motoren gebruikt. Voor zover ik weet zonder balansassen, de onderliggende nokkenas loopt wel tegengesteld maar dat zal nie veel uitmaken denk ik..
 
edit// en een nadeel van de rx-8 is dat je hem zowieso 5 min moet laten lopen, start je hem ff om hem 10 meter naar voren te rijden?? kan je meteen hem laten afslepen :p omdat de bougies dan meteen vet slaan :z[/QUOTE]

Is onzin, heb zelf een weekeind een RX8 mee gehad, nergens problemen mee gehad. tenminste afgezien van het belachelijke benzine verbruik. Mazda gebruikt de wankelmotor onder de naam Renesis.

is ook mooi om te zien dat in het design van de auto, de "zuiger" overal terug komt. voor onderin de grill, achter de mistlamp in het midden en in de hoofdsteunen. Leuk detail is dat die zuiger in de hoofdsteunen op ware groote zijn. (die verkooper was d'r behoorlijk trots op)

Maar, verslavende auto.... knallen met 10.000 rpm En t mooiste was, bij ca 9500 rpm krijg je een piepje te horen dat je schakelen moet. Dus wat doe je dan, schakelen als je een piepje hoort... elke keer weer.

Geen geschikte auto voor mij om dagelijks in te rijden... Wel super gaaf (achterwiel aandrijving)
 
paulyamaha said:
edit// en een nadeel van de rx-8 is dat je hem zowieso 5 min moet laten lopen, start je hem ff om hem 10 meter naar voren te rijden?? kan je meteen hem laten afslepen :p omdat de bougies dan meteen vet slaan :z

Is onzin, heb zelf een weekeind een RX8 mee gehad, nergens problemen mee gehad. tenminste afgezien van het belachelijke benzine verbruik. Mazda gebruikt de wankelmotor onder de naam Renesis.

is ook mooi om te zien dat in het design van de auto, de "zuiger" overal terug komt. voor onderin de grill, achter de mistlamp in het midden en in de hoofdsteunen. Leuk detail is dat die zuiger in de hoofdsteunen op ware groote zijn. (die verkooper was d'r behoorlijk trots op)

Maar, verslavende auto.... knallen met 10.000 rpm En t mooiste was, bij ca 9500 rpm krijg je een piepje te horen dat je schakelen moet. Dus wat doe je dan, schakelen als je een piepje hoort... elke keer weer.

Geen geschikte auto voor mij om dagelijks in te rijden... Wel super gaaf (achterwiel aandrijving)[/QUOTE]


nou, k werk bij de mazda dealer :rolleyes: , ik heb het nou al al vaker mee gemaakt, her overkomt iedere rx-8 rijder eens:p en dan pas leren ze het dat ze dta niet weer moeten doen:)

http://video.google.com/videoplay?docid=4187173837968708531&pl=true
 
Last edited:
als jij er werkt, zul je het wel weten. Ik heb er geen last van gehad, maar eerlijk is eerlijk, hij kreeg bij mij ook niet de kans om stationair te lopen op het warmdraaien na dan.

en idd, die ping is verslavend :D
 
Jongen uit mijn klas heeft zo ooit 30 min voor een stoplicht gestaan, omdat hij afsloeg toen ze aan het gassen waren voor het stoplicht. Maar als hij rijdt, gaat hij ook als een kogel.
 
die 1.3 cilinderinhoud is ook maar een fabeltje , als je weet dat een wankelmotor 3 arbeidsslagen per omwenteling per heeft. vergelijk dit eens met de klassieke viertakt..

imo heeft de wankelmotor "theoretisch" toch een stapje voor qua rendement.
 
de rotatie motor heeft dan mss meer rendement maar de slijtage is veel groter bij een auto met wankelmotor.

En het wist iemand al dat er ook een wankel motor in een golf 1 heeft gelegen?
Ze hadden wel een andere naam toen een er zijn er maar weinig van gemaakt maar zijn er wel geweest, ben ff de naam kwijt (een collega van mij heeft er 1 gehad)
 
buh said:
die 1.3 cilinderinhoud is ook maar een fabeltje , als je weet dat een wankelmotor 3 arbeidsslagen per omwenteling per heeft. vergelijk dit eens met de klassieke viertakt..

imo heeft de wankelmotor "theoretisch" toch een stapje voor qua rendement.

Je bent echt niet helemaal 100, dat ding zuipt echt als een zwerver. NO way dat het een goed rendement heeft, om over de emissie waarden maar te zwijgen.
 
Rendement van een 1300 dat je die kunt vergelijken met een v6 of v8 bedoelt ie denks.

Dus uit een klein blok veel vermogen halen.

En beetje rustiger reageren is ook geen overbodige luxe
 
deze motoren zijn ook voor sportdoeleinden gebouwt misschien? Dan is het niet bepaald fair om over verbruik te beginnen. En zolang als de auto nog in productie is zullen de emissiewaarden wel binnen de perken liggen he :p

Jammer dat de afdichting een probleem is van die zuigers, briljant als iemand dat 100% dicht kan krijgen :)
 
Kijk, ik vind het echt de tofste motor die leverbaar is in een auto, maar het is: te duur, niet practisch, en de rijeigenschappen zijn alleen fijn op 9000 rpm :7. Denk dat wanneer je de liters brandstof afzet tegen het aantal Newtons die de motor levert, dat een twingo meer rendement heeft.

Maar het is gewoon een technisch superieure motor, die gewoon respect verdient, maar zuinig: nee.
 
Stephan@Spy said:
Jongen uit mijn klas heeft zo ooit 30 min voor een stoplicht gestaan, omdat hij afsloeg toen ze aan het gassen waren voor het stoplicht. Maar als hij rijdt, gaat hij ook als een kogel.

sterk dat een jongen bij jou uit de klas al in een rx-8 rijdt :rolleyes: en daarbij ik heb nog never nooit niet gehoord dat ze stationair uitvallen.
en als je het vergelijkt hoeveel de wankel motor wordt ontwikkeld... staat die nog maar in de kinderschoentjes in verhouding met de op en top geontwikkelde "conventionele" motoren
 
Ik zit op een particuliere opleiding, er zijn gasten met wel duurdere auto's. Maar die rx-8 kwam van een proefrit. Maar toch denk ik dat wanneer je de wankelmotor doorontwikkeld, hij achterblijft op de conventionele motoren met een zuiger. Beetje net als 2-takt, dat levert ook veel vermogen, maar tegenwoordig is er niet echt een vraag naar meer vermogen, er is meer vraag naar een zuinige motor met geen uitstoot.
 
Back
Top