rotatie motor

ZipSjezer

Easy Stuntin
hoi

ik kreeg dus gister een verhaal te horen van een 1.3 liter blok van een rx-8..
ik krabte ff op me kop en snapte er werkelijk niks van, vage verhalen over een roterend blok ofzo.

ik dus zoeken op internet, weinig duidelijkheid kunnen vinden...tot ik op www.howstuffworks.com uitkwam.

ik kreeg rotary engines te zien

leek me erg tof, ik dus alle bladzijdes btje doorgelezen...en vind het een erg vet en knap blokje, heel erg vaag bedacht maar toch erg netjes imo.

voor meer duidelijkheid voor julllie vond ik deze het beste:
http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine8.htm

misschien meer mensen die er meer over kunnen vertellen?
ik snap namelijk niet direct waarom dit met zo veel meer vermogen kan geven terwijl het blok toch aanzienlijk kleiner is.

is het niet een page waardig closen jullie em maar, k kon er nog niks over vinden iig.
 
Advertisement - register to remove this

Weinig bewegende massa he. En de ene slag versterkt de andere. Die 1300 turbo motor levert idd veel vermogen. Nadeel is het hoge benzineverbruik en de enorme slijtagen en olieverbruik. En stationair kan je ook niet gassen, hij verzuipt dan (RX-8)

Voordeel is dat de motor erg klein is en veel vermogen levert.

/edit: deze motor is beter bekend als de wankelmotor.
 
Je hebt het denks over een Wankel motor ofnie:D(zo'n zuiger met 3 kanten:p) Dat zijn inderdaad ziekelijke blokjes:eek: Gewoon heel veel pk's uit een 1,3l:) Maarja reden dat het geen massa productie is, is vanwege grotere/snellere slijtage en de kosten:) T blijven iig interessante blokjes:D
 
Wankelblok noemen ze het ook wel.. Zo heet namelijk de meneer die hem heeft ontworpen.. Misschien daar eens opzoeken?

Edit:// Meneer hierboven dacht er ook zo over :)
 
Ze zijn volgens mij ook nog in vliegtuigen toegepast, maar onderhand werkt alleen mazda er nog mee. Het maakt ook een ziek geluid en je zit zo op de 9000 rpm.
 
Idd:eek: Kheb wel filpjes gezien van rx-7's met wankelmotoren:X Dingen trekken echt ziekelijk hard weg en het geluid:~ Net f1:D Maarja zoals k al zei: Helaas niet succesvolg door slijtage(hoeken aan zuiger) en idd het hoge benzineverbruik:)
 
mja ik vond het al zo vaag met dat soort dingen, die hoekjes zetten toch op ene vage manier uit en moeten toch dicht tegen de wand komen wil je je compressie goed hebben, daarbij slijt dat dus supersnel idd..

dan snap ik dus niet waarom ze dit het blok van het jaar vinden...ik zal het zo nog is opzoeken of dat dan wel klopt, maar d8 dat gister op ze mazda site gezien te hebben.

imo is het blok iig niet beter als bv een V6 oid...grootte van het blok is alleen het gewicht wat dan in het nadeel is...als dat wankelblok dan ook veel zuipt e.d. vat ik het blok van het jaar niet echt.
 
Blok van het jaar, door een unanieme stemming van de bussemse triangelclub? Wie noemt dat het blok van het jaar dan, en technisch vind ik het een stuk mooier dan een V6.
 
Blok van het jaar kan ik me wel voorstellen eigenlijk, om in deze tijden met de strenge emissie eisen het nog voor elkaar te krijgen een wankelmotor op straat te krijgen is best knap... Verder is het gewoon weer eens wat 'anders' :)

ZipSjezer said:
ik vind het technisch gezien echt een supervet ding..
mooi idee enz.
alleen vind ik daarbij cker niet dat het de normale blokken overtreft.

http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/previous04.html

daar zie je het staan tussen de 2.5 liter blokken..
dat is dan ook weer vaag 8P
ik hou er wel over op :p

Denk dat ie tussen de 2.5 liter blokken staat omdat het anders helemaal niet eerlijk zou zijn tegenover de gewone 1.3tjes :p
 
Hij is idd te vergelijken met een conventionele 2.5 liter... In de RX-8 zit trouwens een dubbelschijfs rotatiemotor, dus 2x 0,7 liter ongeveer. De zuiger zit direct op de krukas, geen drijfstang dus. Tot nu toe waren er altijd veel problemen met afdichting op de punten van de zuiger etc, en de eerdergenoemde problemen, maar Mazda zegt dat ze dat inmiddels grotendeels onder controle hebben.

Er is genoeg over te vinden op internet, bijvoorbeeld op Wikipedia
 
Ze gebruiken sins paar jaartjes ook wankel motoren op karts, dingen geven vet veel koppel en pk's. Heb er een zien rijden, een 125cc schakel lijkt er een tracktor bij :D Maakt ook super vet geluid :D

NSU kwam met het ontwerp, Citroën is daar mee doorgegaan maar de auto's hadden last van electrocuties, toen is citroën daarmee gestopt, Mazda heeft het veder voor gezet en de techniek verfijnt! :)
 
Wankelmotor, is jah ontwikkeld door de Heer Felix Wankel jah, en oorspronkelijk heeft hij het weer afgeleid in uit een waterpomp meen ik (niet 100% zeker), en daarna wou hij het toepassen voor motoren van autos, en de ontwikkeling en verhalen hebben me niet zoveel te zeggen, ik weet wel dat Mercedes schijnt ook een wankel te hebben enzo ook 2 andere merken, maar dat zijn hele ouwe bakken, en heeft heel lang geduurd dat het goed werkzaam product was, maar jah zitten nog nadelen na,

1ste hoog verbruik wat je altijd zal houden, op hoog of laag toeren omdat hij gebruik benzine voor drukvulling,

en de pakkingen willen snel eruit vliegen,

en over de wanden vind het meevallen, heb 1 rx7-FC3s met 2 ton gezien die compleet std was en nooit revisatie en deed het prima met genoeg compressie.

Voordelen, je hebt een echte backfire ipv van met bougies kloten :p,
blokken kunnen extreem veel toeren maken omdat ze geen belastingen hebben zoals geen kleppen etc, distributieriem, etc en het blok is bijzonder licht en klein waardoor je de voorkant van de auto heel laag kan maken.

Maargoed het is een perfecte engine, mits je maar een goeie portomonnee bezit...

Vriend van mij is bezig met toyota starlet 1975 of zon bolletje met wankel motor FC3s N/A die 250 WHP moet gaan leveren op 650kg ;), dat is leuk om mee te dragen...

Ik hou zelf van persoonlijk van de FD3s 1.3 Twin Turbo 255 BHP fabrieksaf, iig als je de casting/rotors veranderd, kunnen die blokken 13/14.000 RPM draaien, heb een filmpje van een 800 WHP N/A 2.6 Rotary die 14k draait dat is te geil voor woorden :p

Hier nog een link waar veel info staat:
http://www.fd3s.net/
 
ik wou net zeggen met die slijtage, das gewoon bs, alleen zon ding moet je voorzichtig warmdraaien das het enigste, en over het veel zuipen gesproken, hij zuipt mischien veel als je hem vergelijkt met een "normale" 1300cc motor wel ja, alleen deze blokjjes hebben het vermogen van een 2500-3000cc motor dus moet je ze daar ook mee vergelijken en dan valt het wel mee.
en rx-7 is ook behoorlijk snel(c) 5,2 naar de 100 +ralf+

edit// en een nadeel van de rx-8 is dat je hem zowieso 5 min moet laten lopen, start je hem ff om hem 10 meter naar voren te rijden?? kan je meteen hem laten afslepen :p omdat de bougies dan meteen vet slaan :z
 
Last edited:
schiet niet op dus :p, njah als je de dopste dvd ervan wilt zien, moet je ergens Best Motoring Roaring Rotary plukken ;), daar zijn togh een paar bakken tussen....
 
YasinB said:
Wankelmotor, is jah ontwikkeld door de Heer Felix Wankel jah, en oorspronkelijk heeft hij het weer afgeleid in uit een waterpomp meen ik (niet 100% zeker), en daarna wou hij het toepassen voor motoren van autos, en de ontwikkeling en verhalen hebben me niet zoveel te zeggen, ik weet wel dat Mercedes schijnt ook een wankel te hebben enzo ook 2 andere merken, maar dat zijn hele ouwe bakken, en heeft heel lang geduurd dat het goed werkzaam product was, maar jah zitten nog nadelen na,

1ste hoog verbruik wat je altijd zal houden, op hoog of laag toeren omdat hij gebruik benzine voor drukvulling,

en de pakkingen willen snel eruit vliegen,

en over de wanden vind het meevallen, heb 1 rx7-FC3s met 2 ton gezien die compleet std was en nooit revisatie en deed het prima met genoeg compressie.

Voordelen, je hebt een echte backfire ipv van met bougies kloten :p,
blokken kunnen extreem veel toeren maken omdat ze geen belastingen hebben zoals geen kleppen etc, distributieriem, etc en het blok is bijzonder licht en klein waardoor je de voorkant van de auto heel laag kan maken.

Maargoed het is een perfecte engine, mits je maar een goeie portomonnee bezit...

Vriend van mij is bezig met toyota starlet 1975 of zon bolletje met wankel motor FC3s N/A die 250 WHP moet gaan leveren op 650kg ;), dat is leuk om mee te dragen...

Ik hou zelf van persoonlijk van de FD3s 1.3 Twin Turbo 255 BHP fabrieksaf, iig als je de casting/rotors veranderd, kunnen die blokken 13/14.000 RPM draaien, heb een filmpje van een 800 WHP N/A 2.6 Rotary die 14k draait dat is te geil voor woorden :p

Hier nog een link waar veel info staat:
http://www.fd3s.net/
Link van dat filmpjes?:D Dat geluid is echt ziek namelijk:~
 
Back
Top