Wankelmotor, is jah ontwikkeld door de Heer Felix Wankel jah, en oorspronkelijk heeft hij het weer afgeleid in uit een waterpomp meen ik (niet 100% zeker), en daarna wou hij het toepassen voor motoren van autos, en de ontwikkeling en verhalen hebben me niet zoveel te zeggen, ik weet wel dat Mercedes schijnt ook een wankel te hebben enzo ook 2 andere merken, maar dat zijn hele ouwe bakken, en heeft heel lang geduurd dat het goed werkzaam product was, maar jah zitten nog nadelen na,
1ste hoog verbruik wat je altijd zal houden, op hoog of laag toeren omdat hij gebruik benzine voor drukvulling,
en de pakkingen willen snel eruit vliegen,
en over de wanden vind het meevallen, heb 1 rx7-FC3s met 2 ton gezien die compleet std was en nooit revisatie en deed het prima met genoeg compressie.
Voordelen, je hebt een echte backfire ipv van met bougies kloten
,
blokken kunnen extreem veel toeren maken omdat ze geen belastingen hebben zoals geen kleppen etc, distributieriem, etc en het blok is bijzonder licht en klein waardoor je de voorkant van de auto heel laag kan maken.
Maargoed het is een perfecte engine, mits je maar een goeie portomonnee bezit...
Vriend van mij is bezig met toyota starlet 1975 of zon bolletje met wankel motor FC3s N/A die 250 WHP moet gaan leveren op 650kg
, dat is leuk om mee te dragen...
Ik hou zelf van persoonlijk van de FD3s 1.3 Twin Turbo 255 BHP fabrieksaf, iig als je de casting/rotors veranderd, kunnen die blokken 13/14.000 RPM draaien, heb een filmpje van een 800 WHP N/A 2.6 Rotary die 14k draait dat is te geil voor woorden
Hier nog een link waar veel info staat:
http://www.fd3s.net/