Nieuwe parts #8

Status
Not open for further replies.
ben benieuwd wat het gaat doen8) denk wel aardig, vind het alleen jammer dat het er zo lelijk uitziet


ja jammer, want je koopt ook zoiets voor de looks en niet voor t vermogen :+

Ben benieuwd naar zo'n ding! als ik weer eens geld overheb,ga ik er over nadenken!
 
Maakt geen zak uit. Het balanceren van de krukas doe je niet met een vliegwiel. Ook maakt het geen zak uit welke kruktap er zwaarder is. De motor zal alleen minder makkelijk stationair lopen omdat er minder massa doordraait om de zuiger door de compressie te slingeren. Voordeel is weer dat de krukas tijdens versnelling minder massa in beweging hoeft te brengen. Tadaa, Het voordeel van een rotor...

Een vliegwiel maakt natuurlijk geen deel uit van het balans.. Maar veel massa is wel positief om trillingen tegen te gaan.
 
Last edited:
Een vliegwiel is maakt natuurlijk geen deel van het balans.. Maar veel massa is wel positief om trillingen tegen te gaan.

meer massa geeft waarschijnlijk ook een betere/stabielere vermogensopbouw of denk ik nu verkeerd?
misschien is het een leuk id om een topic hiervoor te maken?
 
ben benieuwd wat het gaat doen8) denk wel aardig, vind het alleen jammer dat het er zo lelijk uitziet


ben ik het zeker mee eens! maar de rotors die er nu zijn, vind je mooi omdat je weet dat ze duur zijn en brute prestaties geven, want ja, een leek zou zeggen; wat doet dat gele ding nou weer op een glans zwarte scooter met chrome accenten (zomaar even een voorbeeld, een malossi rotor op een zwart met chrome scoot)

Misschien als je deze ontsteking goed polijst dat het er wel nice uit kan zien, maar ik denk dat we er vooral aan moeten wennen, en als de prestaties echt goed zijn, zal het wel snel wennen ;)
 
Je moet toch heel je ontsteking afdekken bij sbo dus wat boeit het nou hoe die eruit ziet...

Nu kun je zeggen van, ja ik rijd geen sbo maar dat doet het merendeel hier wel
 
Uiteindelijk blijft wat ik typ maar een mening, maar uiterlijk voor motorische onderdelen is toch wel erg interessant! De blauwe ronde koppen van 2Fast bijvoorbeeld, geeft toch net dat speciale, waarvoor ik best extra geld voor wil neerleggen.

Deze ontsteking is best nieuw en je moet er aan wennen, en hoe langer ik er naar kijk, hoe toffer ik hem vind eigenlijk.
 
In ontstekingen zit onderling imo weinig verschil in topvermogen. Er zit enkel verschil in het gebied onder en boven de powerband, maar dit valt bij een programeerbare ontsteking natuurlijk ook weer in het niet.

meer massa geeft waarschijnlijk ook een betere/stabielere vermogensopbouw of denk ik nu verkeerd?
misschien is het een leuk id om een topic hiervoor te maken?

Dat is het hele doel van een vliegwiel. Het is inderdaad een interessant onderwerp, is hier niet al eerder een topic over geweest?
 
Een vliegwiel is maakt natuurlijk geen deel van het balans.. Maar veel massa is wel positief om trillingen tegen te gaan.

minder draaiende delen trilt minder hoor.. Weet niet hoe harjo het ervaart, maar met een lichte rotor draait mijn blok gewoon trillingvrij, en erg smooth...
 
minder draaiende delen trilt minder hoor.. Weet niet hoe harjo het ervaart, maar met een lichte rotor draait mijn blok gewoon trillingvrij, en erg smooth...

Dit is niet juist. Massa zonder onbalans levert natuurlijk niet meer trilingen op. Het is juist positief voor het onbalans wat al aanwezig is in de krukas. (Daarom zie je bij sommige motorblokken ook behoorlijk dikke krukaswangen)
 
Uiteindelijk blijft wat ik typ maar een mening, maar uiterlijk voor motorische onderdelen is toch wel erg interessant! De blauwe ronde koppen van 2Fast bijvoorbeeld, geeft toch net dat speciale, waarvoor ik best extra geld voor wil neerleggen.

Deze ontsteking is best nieuw en je moet er aan wennen, en hoe langer ik er naar kijk, hoe toffer ik hem vind eigenlijk.

mja , zulke onstekingen bestaan al tig jaar , later ook programmerbeer zoals deze...

dus echt nieuw is het niet , ligt eraan alleen aan waarop...


je zou overigens mischien ook de onsteking aan de variokant kunnen maken eventueel , kun je de rechter kruktap afzagen en de keerring weg laten , nog minder wrijving en massa...
 
Dit is niet juist. Massa zonder onbalans levert natuurlijk niet meer trilingen op. Het is juist positief voor het onbalans wat al aanwezig is in de krukas. (Daarom zie je bij sommige motorblokken ook behoorlijk dikke krukaswangen)

mja, hoe minder massa aan je krukas hoe minder kans op onbalans ;)

en vooral , hoe verder uit het midden van de krukas (dus op de uiteinden van de as) en hoe groter de straal van het objebt hoe meer invloed het zal hebben.
 
maar met een lichte rotor draait mijn blok gewoon trillingvrij, en erg smooth...

Amen,

Vanmiddag de straat door gereden, loopt mooi stationair.
Wat je wel merkt is dat hij veel makkelijker in toeren klimt.
Dit kan natuurlijk te maken hebben met de curve of met het gewicht aan de as.

Ik denk het eerste aangezien ik wat aanpassingen aan de curve had gedaan.

Nog even de banksessie @ marco afwachten:D

edit//

@ melf, keering weglaten lijkt me niet verstandig+pippi+
 
Last edited:
zou dit systeem alleen werken op 50 of 70ccc cilinders..? want als je hoger in de cc gaat heb je toch wel een vlieg wiel nodig om hem door ze compressie heen te helpen of heb ik dit verkeerd?
 
Dat heb je idd verkeerd :+ Maar dit is het nieuwe parts topic, ik stel voor dat iemand hier een apart topic voor opent (harjo?) als er nog interesse is in discussie.
 
heb ff topic aan gemaakt hier over omdat ik zelf wat meer info wilt hebben
 
meer massa geeft waarschijnlijk ook een betere/stabielere vermogensopbouw of denk ik nu verkeerd?
misschien is het een leuk id om een topic hiervoor te maken?

ja, ik denk dat je blok ook een stuk zenuwachtiger word door een (te?) lichte rotor.
hoe lichter je rotor is, hoe meer moeite je blok heeft om stabiel stationair te lopen.
 
mja, hoe minder massa aan je krukas hoe minder kans op onbalans ;)

en vooral , hoe verder uit het midden van de krukas (dus op de uiteinden van de as) en hoe groter de straal van het objebt hoe meer invloed het zal hebben.

Massa wat in ballans is levert geen extra trillingen op. Een goed gebalanceerde rotor/vliegwiel neutraliseert de trillingen die door andere delen aan de krukas worden veroorzaakt. Heb je geen massa dan krijg je erg piekerige trillingen, op bepaalde Frequenties treedt dit op.


Ps. Waar is dat topic?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top