Nieuwe parts #8

Status
Not open for further replies.
Dit is niet juist. Massa zonder onbalans levert natuurlijk niet meer trilingen op. Het is juist positief voor het onbalans wat al aanwezig is in de krukas. (Daarom zie je bij sommige motorblokken ook behoorlijk dikke krukaswangen)
Een krukas heeft een bepaalde balansfactor welke afhankelijk is van de zuiger, drijfstang, pistonpen enz... Deze balans moet gecreëerd worden door een contragewicht van de krukas zelf. Dit gebeurt dan ook tussen de lagers. Een zwaarder zuiger zal dus ook een zwaarder contragewicht willen als je de balans goed wilt krijgen. Een bredere krukas kan ook nodig zijn als de big-end pen steviger moet worden. Bijvoorbeeld bij een 4-takt...

Een zwaar vliegwiel kan overigens ook nadelig zijn voor bijvoorbeeld circuit fietsen vanwege de gravitatiekracht die optreed. Deze komt de wendbaarheid niet ten goede.
 
Massa wat in ballans is levert geen extra trillingen op. Een goed gebalanceerde rotor/vliegwiel neutraliseert de trillingen die door andere delen aan de krukas worden veroorzaakt. Heb je geen massa dan krijg je erg piekerige trillingen, op bepaalde Frequenties treedt dit op.


De massa zal gerust wel in balans zijn, wat ik bedoel is dat een krukas altijd wel een beetje kan slingeren. Dan kan je beter 10 gram ipv 1000 gram mee slingeren ;) Ook scheelt het natuurlijk een boel torsie in je kruktappen zelf tijdens versnellingen van de krukas!! En zoals Neohippe zegt, tussen de lagers in zorg je dat een krukas in balans is. Grappig trouwens ook dat veel mensen vallen over de balans en trillingen, terwijl ze het hoofdmedicijn tegen trillen niet checken / laten aanpassen. Daarna weer verder praten ;)
 
De winterbanden van Heidenau zijn de helft goedkoper;

http://www.mcwolvega.com/heidenau.pdf
http://www.reifenwerk-heidenau.de/profil_ausgabe.php?id_profil=71&profil=K66%20LT



k66lt.jpg
 
Dan heb jij wat anders gehoord dan mij:+ Ik heb gehoord je moet het natuurlijk testen per blok dat het zeker verbetering is meer koppel
 
JHS is 1 van die gasten van RR-tuning.

ik heb ze een mail gestuurd, want zijn het wel goede metingen.

ik zie zelf ook nooit speed cilinders die 15500 toeren draaien, en ze maken al kopjes voor de Bigbore (zijn die dan getest op standaard cilinder of getuned), ze lijken namenlijk ook erg op mijn kopjes, enkel gaat bij mij het toerntal omlaag en koppel neemt toe, dus verschuiving van de powerband.
Ik liet ze door VHM cncdraaien.
 
Maja het onderdeel is er volgens mij al behoorlijk lang, dus beter dat we het weer over nieuwe parts gaan hebben en dat iemand een discussie topic over die kopjes aanmaakt :)
 
Ze lijken namenlijk ook erg op mijn kopjes, enkel gaat bij mij het toerntal omlaag en koppel neemt toe, dus verschuiving van de powerband.
Ik liet ze door VHM cncdraaien.
Komop zeg..

Alle getjoende cilinders lijken ook op elkaar, en poorttimingen kan je ook niet bekijken op foto's..

Hetzelfde verhaal met de kopjes, ze kunnen best op elkaar lijken, maar toch heel anders zijn.

Niet iedereen hoeft/gaat gelijk iets van jou als "super heiko tuning" te kopieren omdat je ooit een keer een record heb gereden met je freem....+pippi+ (dit is dus niet lullig bedoeld ofzo)
 
Last edited by a moderator:
kwam toevallig laatst grafiekjes van een Spanjaard tegen met deze kop. De powercurve word er dus ook bij hem stukken mooier op, maargoed al zie je de std kop is dat ook een logisch gevolg..

2njhnhx.jpg
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top