even mijn ervaring delen:
Rij zelf al een tijdje op een new dink 2009 in de stad dus acceleratie is wel gewenst.
had origineel 6.5g rollen met sproeier 90 en orginele trekveren en drukveer
heb eerst met afstelling lopen spelen maar er valt gewoon niks uit een 50cc te halen qua acceleratie
hierbij heb ik dus besloten om een 72cc en sproeier 100 te monteren, dit liep kut, met sproeier 90 er weer op liep hij perfect(zomer)
ik miste toch wel wat trekkracht heeft nu 90cc met kop en loopt perfect, trekt binnen 2 tellen naar 40/43kmper uur met 6.5g rollen en sproeier 93 bougie geeft aan net te arm dus schat dat sproeier 100~110 wel goed is voor 90 cc (24mm carb).
heb zelf veel rollen geprobeerd van 5 gram tot 10 gram maar hard gaat een new dink gewoon niet, bij 6.5 gram rollen heb je de beste trekkracht met als top 68~70km p/uur, bij 10 gram rollen had hij heel veel moeite met op gang komen en reed maximaal 84km per uur (90 cc met witte druk en trekveren en originele vertanding), bij 6.3 gram en onder is alles overtoeren bij 90 cc
een new dink levert maximale vermogen af rond de 6500-7000 toeren, met 6.5 gram rollen en 90cc rij je van stilstand tot ongeveer 56km per uur op dit toerental bij volgas(6800-7100) zonder dips, alles hierboven gaat hij overtoeren maken tot hij zijn begrenzing bereikt van 8000 rpm met top van 68~70 (= 16000rpm in 2takt taal).
vanaf 7.5gram rollers merkte ik kleine dipjes vanaf 30 en soms bij wegtrekken met 6.5gram nooit problemen gehad, heb zelf 7.0 nooit getest
maar mijn dink heeft wel aardig wat trekkracht ja geeft je een beetje een motorscooterachtige gevoel tijdens het rijden.
laat die toerenbegrenzing dus er gewoon inzitten want veel meer vermogen voorbij 7500 levert dit blokje niet meer zelfs niet met 90cc
Ik vind dit het lekkerst rijden in de stad lekker vlot van stoplicht naar stoplicht en sjeezen over alle fietspaden met maximaal vermogen zonder belachelijk hard te gaan, waarschijnlijk kan je hem zelfs nog rollerbankproof maken met een variobus maar daar heb ik weer geen ervaring in
ik moet mijn sproeier ook verhogen van 93 want zodra mijn motor koud is kan ik hem niet electronisch starten meer, kicken wel in 1x altijd maar hou ik wel van mijn dinkie zoals die nu is, afstellen en sleutelen kost aardig wat tijd ja!
niks luchttol, momentsleutel of blokkeersleutels gewoon beunen
klepspeling IN - 0.05MM / UIT - 0.05MM was beste voor 50 cc, 72 cc en 90 cc, ik heb andere waarden geprobeerd maar heb of minder vermogen of word doof van het getik
inmiddels al 6500km gereden met deze setup en mijn snaar is zelfs ook nog zo goed als nieuw beetje doffig maar geen scheuren, deze snaar is door mij nog nooit vervangen dus heeft sowieso meer dan 12000km volgens mij.