New dink 50 afstellen of opvoeren?

Wij hebben op al onze scooters een Malossi Multivar geplaatst.
Ook op een Kymco snor, die maakt nu iets meer toeren en trekt daardoor beter, vooral bij wind tegen of bergop.
 
Dank je wel.
De multivar heb ik ook op het oog. Fijn om te weten, dat hij meer trekkracht biedt.
Ik wacht eerst even de komst van de cilinder uit Italie af. Als dat goed gaat, bestel ik ook de multivar bij hen. Kost daar minder dan de helft van de prijs hier in NL. Alleen hebben ze een levertijd van 2 a 3 weken.
Een andere optie is nog de Naraku overbrengingsset (vario, koppeling, koppelingshuis, torque driver en snaar).
Kost hier in NL nu zo'n 160 euro compleet, dus moet daarvoor nog even doorsparen als ik die wil.
 
Vanavond de onbegrensde DC-CDI van Elec ontvangen.
Net even erin gepropt en kijken wat hij doet.
Starten : weeeeoeweeeoeweeeoewe en het dashboard knipperde op de maat.
Uitgezet en nog een keer. Bij starten stond de toerenteller direct op maximaal, zonder dat hij de bijbehorende toeren maakte.
Qua geluid liep hij wel wat hoog stationair, dus dat een beetje bijgedraaid.
Tijdens het rijden merkte ik geen enkele verbetering t.o.v. de standaard cdi, plus dat de toerenteller niet werkte, want die bleef op maximaal staan. Snelheid net aan 50.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en of ik nog iets kan doen aan de afstelling om dit wel te laten werken?

De eerdere onbegrensde die ik testte was er een van DMP.
Deze was eigenlijk voor een 25 km scooter, maar als je de 2 draadjes eraf knipte, zou hij onbegrensd zijn en ook op een 45 km scooter werken.
Dit volgens de monteur die onlangs de grote beurt had uitgevoerd. Was nog een duur ding ook (50 euro) en hij deed geen ruk.
Ik heb het met sproeier 80 t/m 98 getest, maar hij kwam amper boven de 50 uit en net als bij de gewone cdi kwam het toerental niet boven de 7000 uit.

Met de nieuwe van Elec eigenlijk min of meer dezelfde snelheid (alleen nog met sproeier 88 geprobeerd) + dat de toerenteller niet functioneert.
Trekkracht en acceleratie toonden ook geen verbetering.
Had ook geen tijd vandaag om te sleutelen en bougiekleuren te vergelijken of de vario te checken.
Ik heb gelijk de oude cdi er weer ingezet. Weet het even niet meer.
 
Heb mn grijze massa zich nog eens een beetje laten kraken over het probleem. En vaak is het veel makkelijker en eenvoudiger dan we soms denken. Want een 4takt is niet begrensd dmv een prop in de uitlaat. Dus dat zal het niet zijn dan zou je al gaan denken aan iets van vertanding ofzo om het wat harder te laten rijden, maar dan zit je nog altijd met de toeren wat ons dan bij de ontsteking enzo brengt en dan inderdaad bij de CDI of de ECU. Ik ben zelf helemaal niet thuis in de 4takt wereld, maar die blokjes draaien nooit zoveel toeren als een 2takt dus zou het niet gewoon een beetje de limiet zijn voor een 4takt blokje? Kijk je toeren houden een keer ergens op natuurlijk, en met alle begrenzing eraf zou je toch een heel stuk moeten komen.
Post automatically merged:

En moet je zo'n cdi niet inlezen voor je hem gebruikt? Bepaalde startvolgorde met 3x rem oid heb ik weleens gelezen
 
Dank je wel voor het antwoorden.
Het gekke is, dat hij begrensd ook maar 7000 toeren max maakt en de ontgrensde cdi die ik testte (in ieder geval die van Elec, maar ook van andere merken) juist voor 4 takt gemaakt zijn. Volgens de leverancier heeft een ontgrensde cdi geen invloed op de snelheid bij een 2 takt, maar wel bij een 4 takt.
Hij hoeft niet ingeleerd te worden (plug and play).
Ik heb er net ook maar een mailtje aan Zandri gestuurd, of zij wat weten. Beide cdi's komen bij hen vandaan.
 
De CDI van Elec mag ik terugsturen van Zandri, want die gaf wel rare storing.

De CDI van DMP is vanmiddag getest bij de monteur van wie ik hem had en hij werkte gewoon (!?).
Op de middenstandaard kwam hij dus wel degelijk tot 10000 toeren, alleen zodra ik ging rijden werd dat max 7000.
Ergens zit er iets niet goed in de afstelling dus, maar wat? (behalve mijn gewicht a 120 kg).

Ik reed met de oude (standaard) cdi op sproeier 88. De bougie vergeleken met het fototabel van @bartj en hij gaf duidelijk 'hot or lean' aan.
De monteur kon z'n ogen niet geloven. Hij zei dit hoort niet bij een 50cc, maar doe er dan toch maar een grotere sproeier in.
Ik gaf aan dat het werkplaatshandboek van Kymco op pag 3 duidelijk aangeeft: begrensd: sproeier 90 en onbegrensd: sproeier 100.

Omdat de lucht/benzinestelschroef geen verbetering bracht (bij elke sproeier kwam ik op 1,5 slag uit) gaf hij nog als advies om een van de luchtslangen (van het luchtfilter naar de ruimte naast en boven het blok) los te koppelen om meer lucht te creëren.
De inlaat van de carburateur naar de cilinder was niet begrensd.
Ook kreeg ik als tip dat een nieuwe bobine zou kunnen helpen, aangezien de oude nog uit 2013 is.

Ik heb er nu sproeier 98 in (grotere zijn onderweg). Dat reed toch iets beter i.t.t. eerder, maar niet echt een verbetering t.o.v. de oude (standaard) cdi. Luchtslang doe ik morgen los, of als de nieuwe spoeiers binnen zijn.
 
Last edited:
Lijkt me sterk dat bobine niet goed zou zijn omdat ie uit 2013 komt.... of hij werkt of niet.
Niet lullig bedoeld maar heeft je monteur wel enig idee wat hij doet?
Op de middenstandaard is natuurlijk al een stuk minder weerstand dan wanneer je er zelf op zit.
120kg moet weinig uitmaken, zit zelf rond de 100 kilo schoon aan de haak en nooit echt hinder van ondervonden dat je scooter.bv 3000 toeren minder zou draaien.

Je zou even kunnen kijken welk gewicht rollen erin zitten en anders kun je nog wat lichtere proberen. En er is verder ook niets wat aanloopt ergens zoals je remmen of misschien een te slappe achterband. Of een slippende vsnaar ofzo dat kan ook nog. Slippende koppeling zou nog kunnen worden verholpen door ff op te schuren van je segmenten. Anders ben ik ook ver door mn opties heen die ik zo via het forum kan doorgeven. De kleppen waren al gesteld toch?
 
Die monteur weet veel, maar ook niet alles.
Ik ben (nog) niet deskundig genoeg om hem te kunnen beoordelen.
Hij zei niet dat de bobine slecht was hoor, maar als optie, dat een nieuwe misschien een net wat sterkere vonk zou geven.
Hij liet de scooter op de middenstandaard staan om het verschil te kunnen zien tussen de oude en de nieuwe cdi.
Conclusie was dat de nieuwe cdi goed was en het dus aan de (afstelling van) de scooter lag.

Ik heb er nu 6 gram rollen in zitten.
Bij het starten kon de monteur horen dat de bendix er niet helemaal goed in zat, maar hij startte wel. Dit kwam omdat ik de bouten van het kickstartdeksel niet kruislings had aangedraaid, waardoor hij er net niet 'lekker' in zat. Dat los ik morgen op.

Ik neem aan dat de segmenten bij de grote beurt zijn opgeschuurd. Ga ik checken zodra de nieuwe momentsleutels binnen zijn.
Bandenspanning check ik morgen even.

Zou het kunnen dat ik de moer van de variateur niet strak genoeg heb aangedraaid? Ik heb hem met een ringsleutel aangedraaid tot het (op handkracht) niet verder ging en toen nog een paar tikken met de hamer tegen de sleutel gegeven om hem wat vaster te draaien.
Als de momentsleutels binnen zijn, kan ik het doen zoals het hoort.

De snaar is nieuw, maar zodra ik boven de 45 kom, hoor ik wel een soort gierend bijgeluid (alsof je zacht een vliegtuig hoort overgaan, of dat je een stofzuiger in de verte hoort).

Heeft de test met 'een streep zetten op de vario om te zien hoe hoog de snaar komt' hier enige zin? Zag laatst zoiets op YT
 
Die monteur weet veel, maar ook niet alles.
Ik ben (nog) niet deskundig genoeg om hem te kunnen beoordelen.
Hij zei niet dat de bobine slecht was hoor, maar als optie, dat een nieuwe misschien een net wat sterkere vonk zou geven.
Hij liet de scooter op de middenstandaard staan om het verschil te kunnen zien tussen de oude en de nieuwe cdi.
Conclusie was dat de nieuwe cdi goed was en het dus aan de (afstelling van) de scooter lag.
Waarom zou dat dan betekenen dat het aan de afstelling ligt? Als ie op de middenbok goed rijd zou die op de weg toch ook vrij goed moeten rijden. Een nieuwere bobine zal echt geen sterkere vonk gaan leveren. Als de contact punten en je massa goed zijn is het goed.
Ik heb er nu 6 gram rollen in zitten.
Bij het starten kon de monteur horen dat de bendix er niet helemaal goed in zat, maar hij startte wel. Dit kwam omdat ik de bouten van het kickstartdeksel niet kruislings had aangedraaid, waardoor hij er net niet 'lekker' in zat. Dat los ik morgen op.

Ik neem aan dat de segmenten bij de grote beurt zijn opgeschuurd. Ga ik checken zodra de nieuwe momentsleutels binnen zijn.
Bandenspanning check ik morgen even.
Segmenten kijken de meeste monteurs niet of amper naar met een beurtje. Ff schoonblazen met de compressor en rijden maar. Als het echt word gedemonteerd zal er vast wel naar gekeken worden lijkt me. Eerlijk waar de banden spanning kan echt een wereld van verschil betekenen. Kan er met mn postuur aardig over meepraten
Zou het kunnen dat ik de moer van de variateur niet strak genoeg heb aangedraaid? Ik heb hem met een ringsleutel aangedraaid tot het (op handkracht) niet verder ging en toen nog een paar tikken met de hamer tegen de sleutel gegeven om hem wat vaster te draaien.
Als de momentsleutels binnen zijn, kan ik het doen zoals het hoort.
Dat zou heel goed kunnen, meestal draai ik met de slagmoersleutel toch wel stevig aan. Momentsleutel gebruik ik dan weer niet omdat ik geen blokkeersleutel heb en een zuigerstop ben ik al helemaal geen fan van.
De snaar is nieuw, maar zodra ik boven de 45 kom, hoor ik wel een soort gierend bijgeluid (alsof je zacht een vliegtuig hoort overgaan, of dat je een stofzuiger in de verte hoort).

Heeft de test met 'een streep zetten op de vario om te zien hoe hoog de snaar komt' hier enige zin? Zag laatst zoiets op YT
Proberen kan nooit kwaad, denk eerder dat het gezoem komt van je vario die waarschijnlijk niet vast genoeg staat en beetje gaat bewegen. Of jet zou je vertanding kunnen zijn die wat verse olie vraagt
 
Jaaa, hoe simpel kan het zijn. Bandendruk achter was nog maar de helft van wat het moest zijn.
Dat scheelde al weer gauw zo'n 5 km top plus snellere optrek.
Op een lang recht stuk kom ik tot 63 km p/u.
Het toerenverloop was 7000 a 7200 tot de 45 km, daarna kroop hij langzaam naar 8000 toeren en 63 km p/u.
Terug thuis de kickstartdeksel eraf en de koppelingssegmenten opgeschuurd en koppelingshuis schoongemaakt.
Bij het terug monteren steeds in gevecht met de pakking van het kickstartdeksel.
Moest snel zijn, want vrouwlief wilde naar de tuin.
Niet goed gedaan, want de kickstart zat vast. Dat los ik morgen wel op.
Dan gaat ook sproeier 100 erin en kijk ik of het handboek gelijk had (98 gaf nog steeds een beetje 'lean' aan).
 
Last edited:
Hallo,
Ik reageer nog een x heb het heeele verhaal gelezen. Heb je nog wel schroefdraad in de carb. Ik lees veel op de forums en ik denk dat onze 4 tact jes niet meer power hebben. Die van mij loopt volgas 55 en draai ik het gas langzaam terug loopt ie 60/63.ik weeg 130 en heb er een groot scherm op zitten.
Mvg Wietse
 
Heb je nog wel schroefdraad in de carb
Haha, je zou haast zeggen van niet he?
Dan hebben we nagenoeg dezelfde rijomstandigheden.
Ik wil graag alle mogelijkheden aftasten en leren wat het allemaal doet, om de scooter en het blok goed te leren kennen.
Als ik de laatste sproeier heb gehad (100) dan weet ik op dat vlak voorlopig even voldoende en is de overbrenging aan de beurt.
Zodra ik het maximale uit het blok heb geperst, beslis ik of er wel of geen grotere cilinder op komt.
Met voldoende trekkracht en acceleratie naar de 70 toe zou voor mij al voldoende zijn.
 
Mijn kymco new dink 50CC met 18mm carb liep het beste met
Sproeier: 90
Rollen: 6.7 gr
top 68 km/u


Met een 72cc haal je een top van 80+
Afstelling hiervan kost veel tijd.

Cdi kan je ook vaak ontgrenzen met een paarse kabel die je los kan trekken.
 
Dat is een waarheid als een koe.
Heb er nu 90cc op zitten en ben net begonnen met afstellen.
Wachten tot je weer verder kan sleutelen kost nog de meeste tijd.
Ik heb 2x 72cc gehad en ben toevallig nu ook met een 90cc kymco super 8 begonnen vandaag eerste proefritje 70km/u

Maar ook hier gebrek aan tijd
 
Da's niet verkeerd voor een eerste proefrit. Ik zat met de eerste rit op max 63 a 65.
Daarna begon het gedonder pas (zie topic: 'naraku 90cc montageprobleem')
 
even mijn ervaring delen:

Rij zelf al een tijdje op een new dink 2009 in de stad dus acceleratie is wel gewenst.
had origineel 6.5g rollen met sproeier 90 en orginele trekveren en drukveer
heb eerst met afstelling lopen spelen maar er valt gewoon niks uit een 50cc te halen qua acceleratie

hierbij heb ik dus besloten om een 72cc en sproeier 100 te monteren, dit liep kut, met sproeier 90 er weer op liep hij perfect(zomer)

ik miste toch wel wat trekkracht heeft nu 90cc met kop en loopt perfect, trekt binnen 2 tellen naar 40/43kmper uur met 6.5g rollen en sproeier 93 bougie geeft aan net te arm dus schat dat sproeier 100~110 wel goed is voor 90 cc (24mm carb).

heb zelf veel rollen geprobeerd van 5 gram tot 10 gram maar hard gaat een new dink gewoon niet, bij 6.5 gram rollen heb je de beste trekkracht met als top 68~70km p/uur, bij 10 gram rollen had hij heel veel moeite met op gang komen en reed maximaal 84km per uur (90 cc met witte druk en trekveren en originele vertanding), bij 6.3 gram en onder is alles overtoeren bij 90 cc

een new dink levert maximale vermogen af rond de 6500-7000 toeren, met 6.5 gram rollen en 90cc rij je van stilstand tot ongeveer 56km per uur op dit toerental bij volgas(6800-7100) zonder dips, alles hierboven gaat hij overtoeren maken tot hij zijn begrenzing bereikt van 8000 rpm met top van 68~70 (= 16000rpm in 2takt taal).

vanaf 7.5gram rollers merkte ik kleine dipjes vanaf 30 en soms bij wegtrekken met 6.5gram nooit problemen gehad, heb zelf 7.0 nooit getest
maar mijn dink heeft wel aardig wat trekkracht ja geeft je een beetje een motorscooterachtige gevoel tijdens het rijden.
laat die toerenbegrenzing dus er gewoon inzitten want veel meer vermogen voorbij 7500 levert dit blokje niet meer zelfs niet met 90cc

Ik vind dit het lekkerst rijden in de stad lekker vlot van stoplicht naar stoplicht en sjeezen over alle fietspaden met maximaal vermogen zonder belachelijk hard te gaan, waarschijnlijk kan je hem zelfs nog rollerbankproof maken met een variobus maar daar heb ik weer geen ervaring in

ik moet mijn sproeier ook verhogen van 93 want zodra mijn motor koud is kan ik hem niet electronisch starten meer, kicken wel in 1x altijd maar hou ik wel van mijn dinkie zoals die nu is, afstellen en sleutelen kost aardig wat tijd ja!

niks luchttol, momentsleutel of blokkeersleutels gewoon beunen :)

klepspeling IN - 0.05MM / UIT - 0.05MM was beste voor 50 cc, 72 cc en 90 cc, ik heb andere waarden geprobeerd maar heb of minder vermogen of word doof van het getik

inmiddels al 6500km gereden met deze setup en mijn snaar is zelfs ook nog zo goed als nieuw beetje doffig maar geen scheuren, deze snaar is door mij nog nooit vervangen dus heeft sowieso meer dan 12000km volgens mij.
 
Last edited:
Dank je wel @denizz1992 !
Deze print ik even uit.
Heb je ook al een iets zwaardere drukveer geprobeerd, om de overtoeren om te zetten?
De vorige eigenaar van de cilinder had hem op een people-s en reed met 6,3 gram, een gele malossi drukveer, een naraku half-pully en sproeier 84.
Hij haalde daar (naar zijn zeggen) een top van 100-115 mee.
Nu had mijn dink met 50 cc met alleen vario ontgrensd al sproeier 88 nodig (werkplaatshandboek geeft aan 'begrensd 90 en onbegrensd 100) en met cdi ontgrensd 98.
Met de 24mm carburateur heb ik nog niet kunnen rijden, aangezien hij nog niet start en ik bij doorstarten een rokend kabeltje kreeg en de bougie zeiknat was.
Vonk had hij overigens wel. Kicken hielp ook niet.

Ik hoop morgen weer even te kunnen sleutelen.
Eerst even de carburateur open boren (1e keer proberen open te schroeven, muurvast en gelijk 2 boutjes dol) en een kleinere sproeier erin.
Er schijnt geen nummer op deze sproeier te staan, maar volgens de reviews zou het een 102 zijn die standaard wordt meegeleverd (Naraku 24mm).
Ik heb in ieder geval voldoende sproeiers liggen, dus hopelijk krijg ik hem morgen aan de praat.
 
Hoi Foggy,

als je de vlotter leegt en weer probeert te starten dan moet er weer benzine naar de vlotter, bij mij duurt dit soms 3 minuten lang kickstarten voor hij teken van leven geeft (benzinetank ligt onderin de scooter misschien daarom?), electrisch starten doe ik nooit langer dan 6 seconde en dan kicken, gewoon afblijven van de gashendel en als je rond de 30x gekickt hebt kan je met een beetje gasgeven proberen te starten.

als je verwacht vaak je vlotterbak leeg te halen dan is het verstandig om benzine weer in de vlotter te doen voor je de scooter start, dit voorkomt onnodig doorstarten of eindeloos kicken, ik heb zelf een benzineslang gekoppeld aan een syringe zodat ik na montage de benzine zo weer de vlotter in kan spuiten.

Electrische start gebruik ik zelf altijd alleen als de scooter net gereden heeft met 90 cc is dit sowieso al teveel stress voor je bendix

Dat hij onbegrensd sproeier 100 nodig heeft dat geloof ik wel, want zelfs met sproeier 90 op 50cc standaard liep hij net te arm bij mij.

24mm carb is nutteloos onder de 80 cc, niet aan beginnen. (is me vertelt)
bij mij zat er in iedergeval 105 standaard bij de 24mm carb maar het is chineeze aliexpress meuk van 20 euro.

ik heb alleen malossi wit geprobeerd, denk dat ik maandag even een gele en een rode? haal maar volgens mij krijg je niet meer koppel van een drukveer?, mij werd ook wit geadviseerd omdat 4takt sowieso te zwak is voor zwaarder.

zelf heb ik niet veel verstand van afstellen zelf, weet wel hoe het werkt enzo maar meestal is het wel beun

zou leuk om 125cctjes er uit te trekken maar volgens mij zit er gewoon niet veel meer puf op dit blokje (A kwaliteit 139QMB)

Ik rij nu 33km/ph kwartgas ~4100rpm, 56km/ph half gas rond ~6300 rpm en volgas ~68-70 km/ph ~7900rpm (8k is cdi begrenzing).
ruimte zat voor verbetering.

In 'Murika wordt er dik getuned met dit blokje maar hun halen ook maar max 55 - 59 MPH dat is maximaal 100km/ph..

Ik laat je weten als ik volgende week de drukveren getest hebt :)
 
Back
Top