New dink 50 afstellen of opvoeren?

Foggy

Active Member
Dank je wel voor je ervaringen. Daar leer ik ook weer van.

Zojuist met sproeier 98 getest.
Startte niet.
Toen even de compressietestset gepakt, gaf niet meer dan 30 a 40 psi (2 a 3 bar), maar dit blijkt volgens anderen op het forum aan de testset te liggen. Een goedkope van HBM. Deze schijnt bij meerderen niet veel hoger dan 2 a 2,5 te testen. Die gaat retour of in de kliko.
Even met de duim op het bougiegat, voelde ik hem flink. Duim los en starten en de benzine sproeide uit het bougiegat.
98 is dus teveel??
Ik vraag me af of er tussen een 98 m4 sproeier en 98 m5 sproeier verschil in doorlaat zit? 98 is toch 98?
De 50cc deed het prima op sproeier 98.
Ik ga straks even het advies van de vorige eigenaar van de cilinder opvolgen en 84 erin zetten. Kijken wat het doet.
Hij deed het wel in combinatie met een gele malossi drukveer, polini vario en 6,3 grams rollen.
De gele veer heb ik, de vario had ik ongebruikt via MP gekocht. Daar begin ik pas mee als ik hem een beetje aan het rijden heb en de carburateur goed afgesteld is.

(8k is cdi begrenzing).
Heb jij nog een begrensde cdi dan?
Die van mij is onbegrensd, maar haalt evengoed 'maar' max 8000.
Tenzij je hem onbelast op de bok laat draaien. Dan komt ie volgas tot 10.000.
 

Foggy

Active Member
2 dagen alleen maar geklooi met die 24mm carburateur.
De scooter niet 1 keer kunnen starten.
Er was vonk en er was een natte bougie. Wat heet nat, bij het testen van de compressie even 'starten' met open bougiegat leverde daar een straaltje benzine op.
Tot ik de vlotterkamer opengeboord had (dolle schroefkoppen) en er geeneens benzine in de vlotterkamer zat.

1+1=2 ---> de vacuumslang en de benzineslang zaten verkeerd om aangesloten! Tjongejonge, soms kan ik mezelf wel slaan.
Waarschijnlijk zit de cilinder nu vol?
Heb de bougie eruit gelaten, zodat er nog wat kan verdampen.
Nieuwe accu was weer leeg (12v) dus weer aan de lader.
Morgen weer verder, hoop ik.
 

denizz1992

New Member
Dank je wel voor je ervaringen. Daar leer ik ook weer van.

Zojuist met sproeier 98 getest.
Startte niet.
Toen even de compressietestset gepakt, gaf niet meer dan 30 a 40 psi (2 a 3 bar), maar dit blijkt volgens anderen op het forum aan de testset te liggen. Een goedkope van HBM. Deze schijnt bij meerderen niet veel hoger dan 2 a 2,5 te testen. Die gaat retour of in de kliko.
Even met de duim op het bougiegat, voelde ik hem flink. Duim los en starten en de benzine sproeide uit het bougiegat.
98 is dus teveel??
Ik vraag me af of er tussen een 98 m4 sproeier en 98 m5 sproeier verschil in doorlaat zit? 98 is toch 98?
De 50cc deed het prima op sproeier 98.
Ik ga straks even het advies van de vorige eigenaar van de cilinder opvolgen en 84 erin zetten. Kijken wat het doet.
Hij deed het wel in combinatie met een gele malossi drukveer, polini vario en 6,3 grams rollen.
De gele veer heb ik, de vario had ik ongebruikt via MP gekocht. Daar begin ik pas mee als ik hem een beetje aan het rijden heb en de carburateur goed afgesteld is.


Heb jij nog een begrensde cdi dan?
Die van mij is onbegrensd, maar haalt evengoed 'maar' max 8000.
Tenzij je hem onbelast op de bok laat draaien. Dan komt ie volgas tot 10.000.

Sproeiers zijn in 100ste van een millimeter, dus sproeier 100 is 1mm doorgang, of dit m4 of m5 is maakt niet uit.
sproeier 98 is dus 0.98 mm opening.
ik zal toch echt eerst je compressie meten voor je andere dingen gaat doen, leen er anders even eentje van een kennis of huur er eentje want je komt echt ver met zoon ding, mocht je toch te weinig compressie hebben zet dan even je cilinderbouten wat strakker dit werkte bij mij.
sproeier 98 is echt teveel voor 50 cc, ik denk dat er gewoon iets niet klopt aan je blok maar je moet dus eerst je compressie juist meten.

Mij is vandaag verteld dat een drukveer voor 4takt niet veel uitmaakt qua top(scooterboer), ik heb zelf geen verstand van CVT afstellingen dus ze kunnen me alles wijs maken.

Op een engels forum las ik dus dat onze achterpoulie waar de drukveer in zit best klein is en er is geen ruimte voor grotere poulies.
er zijn mensen die hun carter bewerken zodat ze toch een grotere poulie in kunnen doen maar dit is allemaal veel werk en je moet echt weten wat je doet.

Ik heb 2cdi's liggen, eentje is begrensd en andere is doorgezaagd, echter heb ik ervoor gekozen om de begrensde CDI te houden want op 8000 toeren gaat je zuigert 266x per seconde op en neer waarvan de helft dus met verbranding niet fijn dus (8000 rpm op 90cc is niet echt heel slim overigens)

een 4takt is geen toerenmonster en sowieso niet een klein blokje zoals dit, als je dit vergelijkt met 2takt is dit dus 16000RPM en voor 2takt is dit sowieso zeer schadelijk!, ik heb een vrij goed blokje heel schoon en maar 20k km maar dit zie je er echt niet aan beetje zonde om dit te slopen :)
Ik wil gewoon comfortable rijden zonder dat ik van de weg af wordt gedrukt door die GTI gappies die nog in mama's kelder wonen

1RPM op 2takt = 1x op en neer
1RPM op 4takt = 2x op en neer (waarvan 1x verbranding)

om meer vermogen uit een 4takt te krijgen onder de 125cc dan is cilinder vergroten zowat je enige optie.
4takt blokje moet je ook zo afstellen dat je met volgas maximaal vermogen haal op het RPM dat jou blokje voor gemaakt is, onze kymco blokjes zijn gebaseerd op de 139qmb design en die levert maximaal vermogen(dus pk en koppel) af op 6500-7250 rpm, scooterboer heeft zojuist op mijn kymco gereden en hij zegt ook niks meer aan veranderen rijd perfect zo (top 68kmph 90cc met bijhorende kop en 24mm carb)

Mijn eerste new dink had ik gekocht van iemand die er 72cc op had zitten en die reed wel 90/91kmph

Wil je echt hard gaan koop dan een 2takt of een 4takt 125cc

er bestaat trouwens blijkbaar een kymco new dink 125cc/Yager 125cc (duitsland), misschien mogelijk om dit blokje eronder te krijgen? :p
 

Foggy

Active Member
Wederom bedankt @denizz1992
Ik had de cilinder van iemand die hem op een people s had. Deze reed volgens hem dik over de 100 (115 top). Ik geloof hem wel. Was geen braniemannetje.
100 of meer hoeft voor mij nou ook weer niet.
Mijn doel is max rond de 70 en met mijn vrouw achterop max 60. Ik ben lang en zwaar (vandaar ook de dink) en ik wil niet naar de top hoeven kruipen. Ook een viaduct wil ik soepeltjes kunnen nemen. Al lijkt het me ook leuk om, als het kan, af en toe het gas lekker open te kunnen trekken.
2 takts van na 2010 (ivm milieuzone) zijn er weinig (of geen?) waar ik op pas. Ik wil er wel Amsterdam mee in kunnen/mogen.
ik denk dat er gewoon iets niet klopt aan je blok
Ik krijg ook het vermoeden, maar wat? Met 50cc reed hij aanvankelijk prima, maar trok mij niet snel genoeg op.
Ik had de kopbouten al een extra tikje aangedraaid. Het aanvankelijke isolatorblokje had geen o-ring en ook geen uitsparing daarvoor, dus heb ik er maar een van naraku besteld, dus die sluit zowiezo goed af.

Mogelijk dat het vele in en uithalen van de bougie wat ruimte voor compressieverlies biedt, dus ik zal er eerst een nieuwe ingooien.
Compressie met de goedkope set was, met de gasschuif open, 60 psi dus zo'n 3 bar. Dit lijkt me erg weinig.
Ik ga morgen wel even naar die scootergarage om te vragen of hij een setje te leen heeft (neem ik de mijne mee om bij hem te testen).

Het hele gedonder begon pas na het monteren van de 90cc, dus dat is ook een verdachte. Hij start niet meer sinds het monteren van de 24mm carburateur, dus morgen even kijken of misschien de gasnaald niet goed zit(?).
Pas als ik weet wat er aan schort en ik alles opgelost heb, wil ik eerst een poosje rijden.
Daarna overweeg ik het blok te reviseren en er uit voorzorg een nieuwe krukas in te zetten. Lijkt me een leuk project om van te leren.
 

denizz1992

New Member
Het aanvankelijke isolatorblokje had geen o-ring en ook geen uitsparing daarvoor, dus heb ik er maar een van naraku besteld, dus die sluit zowiezo goed af.
Bedoel je deze? zover ik weet zit er standaard een o-ring bij maar kan altijd uitzondering zijn :p
Mogelijk dat het vele in en uithalen van de bougie wat ruimte voor compressieverlies biedt, dus ik zal er eerst een nieuwe ingooien.
zou niet moeten, ik heb wel een keer meegemaakt dat iemand zijn bougiegat dol was maar dan monteer je hem echt gigantisch fout :p

Het hele gedonder begon pas na het monteren van de 90cc, dus dat is ook een verdachte. Hij start niet meer sinds het monteren van de 24mm carburateur, dus morgen even kijken of misschien de gasnaald niet goed zit

Ik vermoed toch dat hij niet "goed" gemonteerd is vandaar dat ik wil dat je de compressie meet, rond 8 is perfect, over de 10 is teveel, je problemen zijn gestart na het monteren van een 90cc cilinder dus hier zit dus iets fout, 90cc start en rijd ook met orginele carb dus ik zou deze even terug zetten.

probeer hem anders te starten met iets vlambaars ofso? aanmaakspray? ik gebruik zelf wd40 natuurlijk niet teveel gewoon een keer drukken

check ook even of er olie komt boven in je blok (dus bij je kleppen) zo weet je of je voldoende compressie heb om iniedergeval wel "werkend" te krijgen, kleppendeksel eraf na paar keer kicken en even controleren.

in het ergste geval even cilinder eraf halen en kijken naar zuigerveren of deze nog goed zitten. heb je er een 90cc kop bij of doe je orginele kop?
orginele kop zou ik een voetpakking gebruiken van 1mm OF 2 voetpakkingen met beetje vloeibare pakking tussenin (heel klein beetje hoor voor hechting)

ik heb zelf een 90 cc werkend gekregen met de orginele kop en 90cc kop, nergens problemen gehad dus alleen merkte ik na 200km dat hij minder kracht had en minder weerstand op de kickstarter, hierop heb ik de bouten op de kleppenhevel strakker gezet en kleppen gesteld en nooit meer gezeik gehad, rij er nu alweer 5000km mee alleen me rollen slijten dus als de malle, mijn scooter start ook met de oude carb met 1x kicken.

alles even nachecken, kijk desnoods even een video hoe je een bigbore kit moet monteren, kan echt zomaar zo zijn dat je een klein dingetje over het hoofd ziet.

controleer voor de zekerheid ook even je bougie of hij goed vonkt dan kan je de bougie uitsluiten

ik hoop dat je het snel kan oplossen


BEUN: probeer eens te starten zonder uitlaat gemonteerd? als je vuur en knallen uit de uitlaatklep ziet komen dan moet hij gewoon lopen want dan is er compressie benzine en vonk, of haal de carb er vanaf de spruitstuk af en start hem zo en voel of hij goed aanzuigt, kijk uit want soms loopt de knal terug de inlaat in en tegen je hand kan je aardig van schrikken maar doet geen pijn ofso, natuurlijk kan je dit maar voor 5 seconde doen en dan moet de carb er weer op want tsja geen benzine
 

Foggy

Active Member
Thanks again.
Ik moet iets verkeerd hebben gedaan. Met de gewone carburateur startte hij wel, maar reed hij beroerd. Het is een 90cc met bijbehorende kop.
Ik heb daar van alles bij geprobeerd, maar bij bleef beroerd rijden (heel schokkerig rijden). Alleen het allereerste testritje deed hij het goed met de oude carb. snel tot de 40-45 daarna traag naar de 60-65. Alle ritjes daarna reed hij zo schokkerig en traag. Ook met de sproeier die ik er als eerste in had weer terug erin. Daarna alleen maar pikzwarte bougie's (zie topic 'zwarte olie na 2 maanden'). Na een tijdje proberen, werd ik het zat en zette ik de 24mm carb erop. Sindsdien start hij helemaal niet meer. Startmotor draait, hij geeft vonk bij zowel de kickstart als bij electrische start.

Het isolatorblokje dat ik eerst had was helemaal glad aan beide zijden (dus zonder uitsparing voor een o-ring).
Omdat ik het spruitstuk eerst met inbusbouten aan de cilinder had gezet (tapeind gebroken en scooterzaak had geen nieuwe. alleen inbusbouten), was het een heel geklooi om hem vast te zetten, omdat dat kl... blokje telkens verschoof. Nu heb ik deze erin. Wel duur, maar ik kwam er net mee over de verzendkostengrens.
bougiegat dol
Dat niet, maar de bougiepakking misschien te vaak ingedrukt, bedoelde ik.

Ik ga toch zoeken naar een manier om te meten. Misschien dat ik de manometer van mijn compressortje erop kan zetten. Het was me nog niet gelukt om de lucht van de compressor door de testset te blazen, dus kon ik niet checken of hij dezelfde waarde meet.

starten met iets vlambaars
Gewoon in het bougiegat en dan de bougie er weer in?

video hoe je een bigbore kit moet monteren
Daar heb ik vooraf al vele van gezien, voordat ik ertoe over ging om een grotere cilinder te monteren. Dat was eigenlijk simpeler dan ik had verwacht. Alles stap voor stap nagedaan. Alleen het sls-systeem heb ik verwijderd. Ik vermoed dat ik het hele proces weer opnieuw moet doen. Misschien is dat wel beter. Moet ik wel eerst weer een nieuwe pakkingset halen.

bouten op de kleppenhevel strakker gezet

Die heb ik nog niet strakker gezet, alleen de kopbouten. Dat ga ik morgen als eerste doen.
Ik had wel alle bouten met een momentsleutel op het juiste moment aangedraaid, maar een klein tikje strakker kan misschien helpen.

Ik zal je tips en adviezen ter harte nemen.
 

denizz1992

New Member
haal luchtfilter eraf en dan direct in de carb een klein beetje spuiten (echt heel weinig hoor), probeer hem tevens te starten terwijl je spuit zodat hij hem ook direct aanzuigt, hou ook je hand voor die ingang om hem een beetje te "choken"

als je met een momentsleutel heb aangedraaid dan zal ik er niet meer aanzitten, ik heb zelf altijd zonder momentsleutel gewerkt gewoon op gevoel aangedraaid dus dan ligt het niet daaraan volgens mij.

als je SLS verwijderd zonder de ingang dicht te doen op de kop dan heb je inderdaad een vacuumlek volgens mij bij mij zat er zelfs een dun metalen pakken tussen het chrome SLS pijpje en me cilinderkop

bougiepakking platgedrukt? nog nooit van gehoord en zou ook niet moeten, een bougie is een vrij sterk voorwerp en kan echt veel hebben.
naraku isolator is ook goed mooi ding!

hmm zit verder ook even aardig achter me hoofd te krabben hierover maar zolang je benzine en vonk hebt dan zou het kunnen liggen aan een te lage compressie, bij iets teveel compressie zou hij ook wel moeten lopen maar kan hij heel schokken enzo (en sowieso niet goed voor je keeringen van je krukas)

Heb je met monteren wel alles op de juiste tijd gezet?? kan ook zijn dat je ketting misschien 1 of 2 tandjes ernaast zit op de nokkenas dan loopt hij ook onwijs kut.

zelfs op motorforums wordt aanbevolen om eerst een compressiecheck te doen als ik google op je probleem, zwarte bougie kan ook komen door slechte verbranding of onjuiste timing

zwart en droog =weinig lucht, zwart en nat = teveel benzine
 

Foggy

Active Member
direct in de carb
Thanks, ga ik doen.

SLS verwijderd zonder de ingang dicht te doen op de kop dan heb je inderdaad een vacuumlek
Volgens mij zat er daar geen doorgang naar je kop of kleppendeksel. Ik hoefde alleen bij het oude spruitstuk de ingang af te doppen.
Ik zal het straks voor de zekerheid nog een keer checken, maar dan zou hij met de oude carb ook niet hebben kunnen rijden.
Bij het nieuwe spruitstuk zat er zowiezo maar 1 zijaansluiting aan, alleen voor de vacuumslang.
bougiepakking
Ik bedoel de ring die eromheen zit en als pakking dient. Ik kan me voorstellen dat die z'n functie verliest als je hem vele keren in en uit heb gedraaid.

bij iets teveel compressie zou hij ook wel moeten lopen maar kan hij heel schokken enzo
Zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn van het schokken tijdens het rijden toen ik hem met de oude carb testte?

alles op de juiste tijd gezet??
Zeker. daar heb ik goed op gelet. Zowel bij de tekens op het tandwiel boven, als bij het vliegwiel.

Volgens de fototabel kan een zwarte bougie ook duiden op vervuilde olie, vandaar dat ik de olie checkte en ververste (zie ook topic "zwarte olie na 2 maanden"):
1637661888884.jpeg
Alleen hielp dat ook niet.

Ik ga zo eerst even wat anders doen.
Zodra ik weer thuis ben wil ik aan de slag met de punten die je tot nu toe hebt aangegeven.
Compressie testen wacht ik nog op antwoord van de monteur die destijds de grote beurt heeft gedaan.

Edit:
Ik verdenk ook het spruitstuk. Misschien ten onrechte, maar toen ik hem uit de verpakking haalde zaten er lijmresten aan de buiten- en onderkant. Ik kon het er met de hand aftrekken, maar helemaal jofel zag het er niet uit.
 

Attachments

  • 1637661803219.jpeg
    1637661803219.jpeg
    21.5 KB · Views: 0
Last edited:

denizz1992

New Member
18,5 x 5 = 92,5 sproeier ongeveer
24 x 5 = 120 sproeier ongeveer

dit heb ik ergens vernomen natuurlijk verschilt dit per scooter, ik rij zelf met sproeier 93 met zelfde setup als jou en kan hem zonder moeite starten bij mij is de bougie grijs wit met lichtjes bruin dus eigenlijk veelste arm, misschien omdat er iets niet goed is bij jou wilt hij helemaal niet starten dus.

probeer je grootste sproeier even, kijk of hij daarop start maar niet rijden ermee misschien toch ergens valse lucht ofso waardoor hij dus veelste arm is om te starten want met kleine carb krijgt hij minder lucht dus loopt hij iets rijker en kan hij misschien weer starten dus.

dat je boegie zwart wordt kan ook betekenen dat er olie dus bij komt maar alsnog veelste arm is

als het kan test beide carbs even met je grootste sproeier, loopt hij beter met orginele carb met sproeier 110? dan heb je ergens echt valse lucht
je moeten het probleem zien te isoleren, mijn vermoeden is dat het mengsel dat binnen komt niet juist is en dat kan komen door een lekkage ergens (compressie dus).

demonteer je kop en spuit met een busje wd40 en kleine plasje in je kop en zet er een handdoek onder en hou hem recht, gaat het door de kleppen heen dan is hij lek dus. test dit tevens met je orginele kop en als hij nog niet wilt probeer je orginele kop te monteren.

als bovenstaande niet werkt vermoed dat je het beste even alles kan demonteren en even nieuwe voet en koppakking moet regelen en goed schoonmaken tevens ook cilinder en kop met een rubberenhamer goed op de pakkingen tikken zodat het echt op de juiste plek zit en schud een beetje kijk of het goed vast zit soms kan dit ook fout gaan daar heb je dus die pasbussen voor, mocht hij hierna niet werken dan zit het probleem in je inlaat traject en zeker niet met enig haast tewerk gaan

heb je rekening gehouden met lange/korte kleppen? volgens mij is orgineel korte kleppen en 90 cc kop lang, de kleppenbrug moet ook vervangen worden maar volgens mij zit dit ook wel goed bij jou want anders had je de kleppen niet normaal kunnen stellen

probeer je echt zoveel mogelijk tips te geven maar probeer alles 1 voor 1 af te werken om het probleem dus te isoleren, ik beun echt vaak aan die china dingetjes zowat zelfde blok, kymco gebruikt beter materiaal en kymco's zijn gebouwd om 80cc fabrieksaf aan te kunnen denk aan lagers, vertanding, krukas etc etc

reply op andere topic: als je in de buurt woonde had ik je wel geholpen ik zit in Rotterdam helaas
 
Last edited:

Foggy

Active Member
Vele malen dank @denizz1992
Had gisteren even een break-down, alle energie weg. Kon helemaal niets meer doen.
Vandaag een afspraak met de jongen van scootergarage. Hij testte de scoot niet met een testset, maar gewoon op gevoel en zei: "nou, die heeft zat compressie". Daarna een aantal keren proberen te starten en (krijg nou tieten), hij startte gewoon!
Ik had m'n koelkappen eraf, dus hij raadde me af om hem terug naar huis te rijden. Kon ik het hele eind weer terugduwen.
Kom ik thuis en weer niet starten he. De monteur gaf me wel als advies om de connector van de draad naar de startmotor af te knippen en de draad rechtstreeks op het lipje te solderen dat uit de startmotor komt. Deed hij bij veel Kymco's zei hij. Dat zou mogelijk het roken van het draadje tegengaan. Heb helaas vandaag en morgen geen tijd om te sleutelen.
Morgen cursus en daarna op pad om een Canta proberen te scoren voor vrouwlief.
 

denizz1992

New Member
De startmotor is inderdaad ook heel zwak voor een 90cc, bij mij werkt hij met dit weer alleen als je 5 min geleden gereden hebt, in de zomer slaat hij wel eerder aan maar als hij echt koud is moet ik kicken.

ik heb inderdaad ook gelezen dat je ook de standaard kabels vanaf de starmotor kan vervangen voor iets dikkere kabels naar de accu zodat hij niet rookt en meer kan trekken maar heb dit nergens gelezen over kymco nog, komt omdat ze kwaliteit gebruiken volgens mij.

je moet hem juist aankicken, je drukt de kickstartpedaal zachtjes in tot je op TDC bent dus wanneer je tegendruk voelt dan laat je hem los zodat je hem met een slag kan aankicken en geen gas geven pas na 5x kicken kan je lichtjes met gas spelen maar niet teveel dan verzuipt hij.

probeer ook even met je gas volgas - terug naar 0 - volgas - terug naar 0 - volgas - terug naar 0 - starten met kickstartpedaal.
je moet echt 100% gas geven want hiermee activeer je de acceleratiepomp die benzine in je carb spuit waarmee je met een iets "rijker" mengsel kan starten.
als hij niet start nog na dit dan zou ik de bovenstaande niet herhalen ivm verzuipen.
is hij verzopen dan helpt het om de bougie eruit te halen in even met remreiniger afspuiten en afdrogen de rest verdampt in 2 minuten openlucht en weer indraaien.

ik ben vandaag naar een andere scooterboer geweest en die beweerde dat voor kymco 4T malossi geel en rood niet bestaan? misschien reed je maat op een 2T maar een new like is ook 4T dus vreemd.
dus hij smeerde mij een malossi groen aan en als ik groen en origineel kymco allebei indruk zijn ze even sterk voor mij gevoel terwijl malossi groen 60% stugger moet zijn, groen is tevens net 2 á mm langer vreemd.
ik heb tevens nog een drukveer gevonden die net zo lang is als groen en hij oogt origineel qua kleur maar hij heeft een goudachtige gloed en is echt is vele malen sterker dan groen en origineel denk dat ik deze morgen probeer en kijken of ik hogere top kan halen


succes!
 

Foggy

Active Member
Hopelijk kom ik vrijdag weer aan sleutelen toe. Afhankelijk van of de deal met de Canta doorgaat, hij voor die tijd gebracht wordt en ik vrouwlief niet teveel rijles moet geven ;)
De Naracu carburateur heeft geen acceleratiepomp.
Goed om te weten dat ik niet zoveel tijd nodig heb om de benzine te laten verdampen.

Zou een startmotor van een kymco 125cc passen, of is die weer te groot/te sterk?

T.a.v. de Gele Malossi drukveer heb ik deze.

Thanks again.
Jij ook succes!
 
Last edited:

denizz1992

New Member
Hopelijk kom ik vrijdag weer aan sleutelen toe. Afhankelijk van of de deal met de Canta doorgaat, hij voor die tijd gebracht wordt en ik vrouwlief niet teveel rijles moet geven ;)
De Naracu carburateur heeft geen acceleratiepomp.
Goed om te weten dat ik niet zoveel tijd nodig heb om de benzine te laten verdampen.

Zou een startmotor van een kymco 125cc passen, of is die weer te groot/te sterk?

T.a.v. de Gele Malossi drukveer heb ik deze.

Thanks again.
Jij ook succes!

Nee volgens mij zijn de afmetingen van 125cc anders, er bestaan wel startermotoren met label "high torque" maar mij is vertelt dat dit nagenoeg dezelfde is als origineel.

om je startmotor harder te laten draaien heb je een sterkere accubron nodig want hij heeft geen moeite meer als je een 12v autoaccu of jumpstart pack aansluit, hierbij komen natuurlijk ook weer dikkere kabels bij kijken als je een sterkere accu monteert.
Helaas past er geen andere formaat accu in de new dink of je moet beunen.

hmm ik heb nu de groene met 7.5gram rollen op advies van de scooter boer en hij rijd wel lekker, trekt tot 30kmph met 5000-5500 toeren en daarna pas na 50km/ph gaat hij heel langzaam omhoog in toeren tot hij net over de 7000 rpm aantikt op 65kmph topsnelheid.

hij wilt harder gaan maar het lukt hem net niet ofso vandaag was echt rot weer met veel tegenwind.
Ik ga dus langzamer maar heb dus zwaardere rollen in gedaan dan dat ik eerst had, denk dat ik terug ga naar 6.5g met groene veer of anders zelfs 6.0gram zodat ik met vol vermogen weg kan rijden (6500 - 7250 rpm)

ik ga dus langzamer dan eerst +- 3kmph verschil met witte veer maar hij loopt wel lekkerder & rustiger nu.
sinds woensdag wel slecht starten moet soms 10keer kicken voor hij aanslaat na een nachtje buitenstaan volgens mij.
en als hij aanslaat mag je 20 seconde niet aan je gas zitten anders slaat hij af helaas...

als ik een gele veer kan bemachtigen dan zal ik deze proberen, echter ben ik aardig tevreden met groen en heb al teveel geld verbrand aan mijn dinkie en moet hem nog opknappen (plamuren en van wit naar zwart spuiten)
 

Foggy

Active Member
Heb verdorie donderdag de hele dag de sleutel in het contactslot gelaten. Vandaag (vrijdag) accu leeg. Heb een half uur staan kicken, maar geen reaktie. Op het laatst heel even een blubje, verder niets.
Hangt nu weer aan de lader. Morgen weer een kans. Eerst een betere soldeerbout halen. Het tin hechtte niet op het lipje van de startmotor.
Afgelopen avond wel een nieuwe accu voor de auto thuis laten bezorgen (we stonden donderdagavond een half uur met een zga dode accu te blauwbekken tijdens de Cantajacht).
Meet ik vanavond de oude accu door, blijkt hij gewoon vol te zijn.
Naja, heb ik nu een extra starthulp voor de dink.
Zaterdag weer een nieuwe poging om de boel te starten.
 

Foggy

Active Member
Helaas past er geen andere formaat accu in de new dink
Toch wel.
Als je de schuimblokken uit het accuboxje haalt, past deze er precies in. Wel moet je dan de zwarte en rode accukabel verleggen, omdat de plus en minpool van deze accu andersom zitten.
Ik heb de kabels verlengd en achter de accubox langs geleid. De zekeringen passen dan niet meer in de box. Hiertoe heb ik 2 stukken binnenband als hoesjes met tiewrap om elke zekering bevestigd.

Het weekend niet aan sleutelen toegekomen. We waren weer op Cantajacht en uiteindelijk geslaagd. Er moet wel het e.e.a. aan gebeuren, waardoor ik de komende tijd geen tijd meer heb om aan de Dink te sleutelen. Vrouwlief moet zich straks droog en warm kunnen vervoeren, aangezien de kou en nattigheid haar reuma geen goed doen.

Vanmiddag nog even geprobeerd. Kreeg zowaar het kabeltje naar de startmotor dit keer wel gesoldeerd. Starten leverde niets op dan enkel weer een hete draad. Op een gegeven moment gebeurde er niets meer. Behalve dat ik het relais hoorde klikken. Mogelijk een zekering doorgepiept, of de startmotor.
Morgen breng ik hem naar de scootergarage. Had het liever zelf opgelost, maar nood breekt wet.

Ik moet nu echt de focus op de Canta richten. Heb er de ballen verstand van, dus wel weer leuk en leerzaam.
Ontzetten leuk ding met een 200cc grasmaaimotortje erin van Honda. Hij is gelukkig wel hard, dus hoef ik geen roestproblemen aan te pakken (tikt heel hard af onder z'n bureau). Wel de niet functionerende remmen, knipperlichten en een niet stationair draaiende motor die waarschijnlijk een beetje lekt.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Heb verdorie donderdag de hele dag de sleutel in het contactslot gelaten. Vandaag (vrijdag) accu leeg. Heb een half uur staan kicken, maar geen reaktie. Op het laatst heel even een blubje, verder niets.
Hangt nu weer aan de lader. Morgen weer een kans. Eerst een betere soldeerbout halen. Het tin hechtte niet op het lipje van de startmotor.
Afgelopen avond wel een nieuwe accu voor de auto thuis laten bezorgen (we stonden donderdagavond een half uur met een zga dode accu te blauwbekken tijdens de Cantajacht).
Meet ik vanavond de oude accu door, blijkt hij gewoon vol te zijn.
Naja, heb ik nu een extra starthulp voor de dink.
Zaterdag weer een nieuwe poging om de boel te starten.
Als de tin niet hecht gebruik je geen flux of is de temperatuur van de soldeerbout te koud.
 

Foggy

Active Member
geen flux of is de temperatuur van de soldeerbout te koud
Beide + ik gebruikte een eeuwenoud rolletje platte tin, die voor geen meter wilde hechten.
Flux gebruik ik overigens nooit, behalve bij koperen leidingen. Wel had ik de contactoppervlakken vetvrij gemaakt met remreiniger.
M'n oude bout was slechts een 15 watter en de nieuwe draadloze van Action geen idee (zou tot 420 C gaan).

Het gekke is, dat het vanmiddag, zonder enige voorbereiding wel in 1x lukte. Al was de afloop minder gelukkig.

Omdat ik de laatste tijd toch al in een buying spree ben met gereedschap, bestel ik binnenkort wel een nieuwe bout.
Eerst wachten tot een bepaald lasapparaat bij Lidl bestelbaar wordt. Dan kan een bout er makkelijk bij.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Je kan ook het contact punt een beetje licht opschuren zodat de oxidatie laag eraf is.. En dan vertinnen, je draad vertinnen en dan op elkaar leggen en het soldeer verhitten.

15watt is een beetje erg weinig als je veel massa moet verhitten. Is alleen leuk voor fijn elektronica werk.
 

Foggy

Active Member
Contactpunten opschuren en draad vertinnen had ik al gedaan.
de 15 watt is nog van 'vroeger'.
M'n vader heeft jarenlang een electronicagroothandel gehad. Ik werd vroeger doodgegooid met bouwpakketjes, maar heb er nooit een fatsoenlijk in elkaar gekregen. M'n tremoren gooiden elke keer roet in het eten. Ik weet wel hoe ik moet solderen, maar faal in de uitvoering.
Ook met sleutelen speelt het me regelmatig parten. Kan regelmatig niet eens normaal de punt van een schroevendraaier in een schroef krijgen of houden. Gelukkig hoef ik me daardoor niet te laten weerhouden en heb ik het geluk dat we een garagebox konden huren, waar ik lekker in m'n eentje m'n gang kan gaan.
Niemand die op m'n vingers kijkt, of m'n regelmatige gemopper en getier over m'n eigen onvermogen hoeft aan te horen.
Met wat geduld kom ik er wel, al duurt het vaak wat langer.
 

Foggy

Active Member
Kak! Dus toch m'n startmotor die het begeven heeft.
Ik wilde hem vanmorgen even proberen te starten, voordat ik hem weg zou brengen. Dat lukte 2 keer met eindeloos kicken, maar sloeg ook af als ik even wachtte. Elektrisch hoorde ik alleen de relais klikken. Weggebracht en werd vanmiddag gebeld dat de startmotor dood is. Kon ik hem weer ophalen, want volgens de monteur is de startmotor te zwak om de 90cc aan te slingeren met alleen 12v.
Wat ik betwijfelde, aangezien hij met de oude carburateur wel startte. Met de nieuwe 24mm van Naraku is het me nog geen 1 keer gelukt.
Têr plekke de oude carburateur er weer op gezet en na een paar keer kicken startte hij. Kon ik toch nog hortend en stotend naar huis rijden. . De monteur gaf aan dat de naraku carb teveel vacuum weghaalde van de cilinder, waardoor deze niet voldoende compressie kon maken om te starten (of zo iets).
Maar goed, ik ben dus weer terug bij af. Deze set up gaat dus niet werken. Volgens de monteur kon het wel, maar dan met een extra 6v accu erbij om de startmotor wat meer power mee te geven. Daar had ik geen zin in. Ik wilde niet teveel gebeun aan het ding. Toen gaf hij aan dat hij dan alleen werkend te krijgen was met kickstart. Elektrisch starten zou bij deze scoot een probleem blijven.
Ik hoefde hem niets te betalen. "je hebt al genoeg kosten aan dat ding" zei hij.

Ik overweeg nu de hele 90cc te demonteren en of tijdelijk een goedkope 72cc erop te zetten, of de 50cc er weer op en dan wachten tot de DR80 weer leverbaar is. Al kan dat laatste nog wel maanden duren.
For the time being twijfel ik nu tussen een TNT 72cc of een 101 octane 72cc.
Heeft iemand ervaring met een van deze 2?

Edit:
Ik kon m'n ongeduld weer niet bedwingen.
Het is een TNT geworden.
De 90cc gaat er dus af (snik).
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top