Kymco Dink 2017 Lang stilgestaan / stationair afstelling reageert niet

Perjean

New Member
Ik heb een Kymco gekocht die waarschijnlijk lange tijd heeft stilgestaan. Heeft maar 2000 km gereden en alles zie eruit als nieuw. Rijdt prima maar wil niet goed stationair draaien. Motor slaat af bij stilstaan.
Op stationairschroef reageert hij niet. Geen valse lucht kunnen ontdekken. Na starten op bok blijft hij wel stationair draaien op ca 1000 toeren en slaat net niet af.
Heel af en toe gaat schiet toerental iets omhoog. Tot nu toe alleen nieuwe accu en nieuwe bougie geplaatst. Wat kan ik het beste doen?
 
Advertisement - register to remove this

Foggy

Active Member
Allereerst een servicebeurt geven.
Olie verversen, oude benzine eruit en vervangen, carburateur grondig schoonmaken.
Als de kans bestaat dat de vorige eigenaar euro95 heeft getankt (met E10), zou je voor de zekerheid 5in1 kleppenreiniger bij je eerste paar tankbeurten erbij kunnen gooien. En vanaf heden alleen euro98 erin.
 

Foggy

Active Member
2 x ja.
Op youtube staan plenty filmpjes hoe je het onderhoud kunt uitvoeren, maar daar zal je zelf ook wel achter zijn gekomen.

ps
Het kan ook erg handig zijn om het werkplaatshandboek van de new dink te downloaden.
Ik had hem van de website van scootertuub, maar volgens mij staat hij ook hier onder 'resources'.
 
Last edited:

Harrr

Well-Known Member
Draait op de bok het achterwiel mee?
Wil die op de grond stationair al rijden?
Maw; komen de koppelingsschoentjes mooi terug?
Groet,
 

Perjean

New Member
2 x ja.
Op youtube staan plenty filmpjes hoe je het onderhoud kunt uitvoeren, maar daar zal je zelf ook wel achter zijn gekomen.

ps
Het kan ook erg handig zijn om het werkplaatshandboek van de new dink te downloaden.
Ik had hem van de website van scootertuub, maar volgens mij staat hij ook hier onder 'resources'.
dankje
 

denizz1992

New Member
je moet je blokje pas afstellen na een ritje waarbij hij goed warm is, hierbij is het belangrijk dat je je scooter niet af laat slaan (haal eventueel de schroeven van je zadelbak alvast los)

als je je scooter laat afslaan moet je hem weer starten en 2/3 min wachten tot de automatische choke uit staat.
mengselschroef (links onderin) helemaal dichtdraaien en dan 1.5 slag uit met een schroevendraaier
Stationairsschroef zo afstellen dat hij rond de 1900 tot 2100 rpm blijft draaien op de bok, hierbij is het niet belangrijk of je achterwiel draait of niet.

je blokje moet echt warm zijn voor je goed kan afstellen, je kan eventueel even de stekker van de choke even loskoppelen als hij constant afslaat bij afstellen.

als dit niet werkt zal ik eerst je carbarateur goed schoonmaken dus ook vlotter en sproeiers, hou je sproeier tegen de zonlicht aan kan je gelijk kijken of er iets blokkeert wat meestal het geval is na lang stilstaan, dus ook je stationairsproeier even nakijken, haal een bus remreiniger bij de action en spuit even alles af in de carb ook doorgangetjes enzo

check ook welke hoofdsproeier er in zit, er hoort 90 in te zitten in een dink en volgens mij 34 stationairs sproeier

als je de carb schoon heb gemaakt dan moet je de vlotter weer vullen met benzine en aangezien bij een dink de tank onderin ligt kan dit soms wel even duren, ik zou gewoon even een minuutje kicken en dan kijken of hij al start.

NOOIT EURO 95 TANKEN, dit verkracht je kleppenseals waardoor dus geen vacuum meer is en valse lucht kan aanzuigen en misschien is dit ook wel jou probleem?
Altijd E5 of euro 98.
in noodgevalletjes kan je wel een liter of 2 euro 95 tanken maar ik zou nooit voltanken met 95 en langduring laten stilstaan, altijd even met 98 vullen en even kleinstukje rijden.

Klepreiniger heeft geen nut als er al 95 mee getankt is en rondgereden

mocht de info hierboven niet helpen dan zou ik hem even naar de scooterboer brengen want misschien is je cilinderkop lek door het verkeerd tanken van benzine en dat kan je beter iemand laten doen met ervaring en de juiste middelen, het is tevens een vrij nieuw blok zoals je zelf aangeeft dus dit wil je niet verpesten door zelf te sleutelen
 

Perjean

New Member
je moet je blokje pas afstellen na een ritje waarbij hij goed warm is, hierbij is het belangrijk dat je je scooter niet af laat slaan (haal eventueel de schroeven van je zadelbak alvast los)

als je je scooter laat afslaan moet je hem weer starten en 2/3 min wachten tot de automatische choke uit staat.
mengselschroef (links onderin) helemaal dichtdraaien en dan 1.5 slag uit met een schroevendraaier
Stationairsschroef zo afstellen dat hij rond de 1900 tot 2100 rpm blijft draaien op de bok, hierbij is het niet belangrijk of je achterwiel draait of niet.

je blokje moet echt warm zijn voor je goed kan afstellen, je kan eventueel even de stekker van de choke even loskoppelen als hij constant afslaat bij afstellen.

als dit niet werkt zal ik eerst je carbarateur goed schoonmaken dus ook vlotter en sproeiers, hou je sproeier tegen de zonlicht aan kan je gelijk kijken of er iets blokkeert wat meestal het geval is na lang stilstaan, dus ook je stationairsproeier even nakijken, haal een bus remreiniger bij de action en spuit even alles af in de carb ook doorgangetjes enzo

check ook welke hoofdsproeier er in zit, er hoort 90 in te zitten in een dink en volgens mij 34 stationairs sproeier

als je de carb schoon heb gemaakt dan moet je de vlotter weer vullen met benzine en aangezien bij een dink de tank onderin ligt kan dit soms wel even duren, ik zou gewoon even een minuutje kicken en dan kijken of hij al start.

NOOIT EURO 95 TANKEN, dit verkracht je kleppenseals waardoor dus geen vacuum meer is en valse lucht kan aanzuigen en misschien is dit ook wel jou probleem?
Altijd E5 of euro 98.
in noodgevalletjes kan je wel een liter of 2 euro 95 tanken maar ik zou nooit voltanken met 95 en langduring laten stilstaan, altijd even met 98 vullen en even kleinstukje rijden.

Klepreiniger heeft geen nut als er al 95 mee getankt is en rondgereden

mocht de info hierboven niet helpen dan zou ik hem even naar de scooterboer brengen want misschien is je cilinderkop lek door het verkeerd tanken van benzine en dat kan je beter iemand laten doen met ervaring en de juiste middelen, het is tevens een vrij nieuw blok zoals je zelf aangeeft dus dit wil je niet verpesten door zelf te sleutelen
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik wel iets mee. Werkplaatsboek heb ik ook inmiddels. Betreft overigens een schadescooter. Zover ik kon nagaan alleen schade (klein scheurtje en krassen) aan zijkant van voorkap en afgebroken bevestigingspunten van de voorkap. Ik wil deze scooter opknappen voor mijn zoon maar ivm beperkte middelen wil ik dit zelf proberen te doen. Carberateur heb ik inmiddels los op het blok liggen. Gaskabel en slangen nog niet losgehaald. Wel olie ververst, nieuwe bougie en variobus vervangen. Snaar en binnenzijde zijn als nieuw. Dat wil idd nog niet zeggen dat de cilinder geen klap heeft gehad maar dat ziet er niet zo uit. Heb je nog een tip hoe ik het eenvoudigst de bezine uit mijn tank kan laten lopen? Ik heb nu een volle tank E10.
 
Last edited:

Foggy

Active Member
bezine uit mijn tank kan laten lopen
Slang die lang genoeg is in de tank hangen tot op de bodem.
Het andere uiteinde moet lager dan de bodem eindigen.
Aanzuigen met de mond en in een emmer of jerrycan leeg laten lopen.
Blijf er daarbij op letten dat het uiteinde van de slang lager blijft dan de bodem van de tank.
 

Broos

Active Member
Ik heb al 10 jaar een Kymco Like. Vanaf het begin E95 getankt op advies van de dealer.
De laatste 3 jaar E5 en meestal V-power van Shell.
Alles werkt nog altijd naar behoren.
Vind het wel spookverhalen over E10.
 

Foggy

Active Member
E10 is pas sinds oktober 2019 verplicht aangeboden, dus pas 2 jaar.
Als je al 3 jaar E5 tankt is er geen E10 in je tank terechtgekomen.
 

denizz1992

New Member
Vind het wel spookverhalen over E10.
kan zijn ja dat je 10 jaar lang zonder problemen E95 heb getankt, E95 is geen E10

E10 zit bio-ethanol in, e10 is pas sinds 2019 bij de pomp te krijgen.
rij even 1000km met E10 en kijken of je brommert nog geweldig rijd, wedden van niet.

e10 is zelfs schadelijk voor je oldtimer (auto)

google is je beste vriend over dit onderwerp, maar ik praat tevens uit ervaring
ik woon in een studentenhuis met 220 mensen hier, veel ubereats bezorgers die verkeerd tanken en dan bij mij komen huilen dat hij het niet meer doet, geen probleem gratis geld voor mij :)

je kan ook de benzine slang van je carb afhalen en de vacuumslang van je spruitstuk, aan de vacuumslang zuigen en je krijgt benzine.
omdat de tank onderin ligt kan je beter de tip van foggy gebruiken!

E10 is pas sinds oktober 2019 verplicht aangeboden, dus pas 2 jaar.
Als je al 3 jaar E5 tankt is er geen E10 in je tank terechtgekomen.

je was me net 4 minuten voor!
 
Advertisement - register to remove this
Top