Kymco Dink 2017 Lang stilgestaan / stationair afstelling reageert niet

Perjean

Member
Ik heb een Kymco gekocht die waarschijnlijk lange tijd heeft stilgestaan. Heeft maar 2000 km gereden en alles zie eruit als nieuw. Rijdt prima maar wil niet goed stationair draaien. Motor slaat af bij stilstaan.
Op stationairschroef reageert hij niet. Geen valse lucht kunnen ontdekken. Na starten op bok blijft hij wel stationair draaien op ca 1000 toeren en slaat net niet af.
Heel af en toe gaat schiet toerental iets omhoog. Tot nu toe alleen nieuwe accu en nieuwe bougie geplaatst. Wat kan ik het beste doen?
 
Advertisement - register to remove this

Allereerst een servicebeurt geven.
Olie verversen, oude benzine eruit en vervangen, carburateur grondig schoonmaken.
Als de kans bestaat dat de vorige eigenaar euro95 heeft getankt (met E10), zou je voor de zekerheid 5in1 kleppenreiniger bij je eerste paar tankbeurten erbij kunnen gooien. En vanaf heden alleen euro98 erin.
 
2 x ja.
Op youtube staan plenty filmpjes hoe je het onderhoud kunt uitvoeren, maar daar zal je zelf ook wel achter zijn gekomen.

ps
Het kan ook erg handig zijn om het werkplaatshandboek van de new dink te downloaden.
Ik had hem van de website van scootertuub, maar volgens mij staat hij ook hier onder 'resources'.
 
Last edited:
Draait op de bok het achterwiel mee?
Wil die op de grond stationair al rijden?
Maw; komen de koppelingsschoentjes mooi terug?
Groet,
 
2 x ja.
Op youtube staan plenty filmpjes hoe je het onderhoud kunt uitvoeren, maar daar zal je zelf ook wel achter zijn gekomen.

ps
Het kan ook erg handig zijn om het werkplaatshandboek van de new dink te downloaden.
Ik had hem van de website van scootertuub, maar volgens mij staat hij ook hier onder 'resources'.
dankje
 
je moet je blokje pas afstellen na een ritje waarbij hij goed warm is, hierbij is het belangrijk dat je je scooter niet af laat slaan (haal eventueel de schroeven van je zadelbak alvast los)

als je je scooter laat afslaan moet je hem weer starten en 2/3 min wachten tot de automatische choke uit staat.
mengselschroef (links onderin) helemaal dichtdraaien en dan 1.5 slag uit met een schroevendraaier
Stationairsschroef zo afstellen dat hij rond de 1900 tot 2100 rpm blijft draaien op de bok, hierbij is het niet belangrijk of je achterwiel draait of niet.

je blokje moet echt warm zijn voor je goed kan afstellen, je kan eventueel even de stekker van de choke even loskoppelen als hij constant afslaat bij afstellen.

als dit niet werkt zal ik eerst je carbarateur goed schoonmaken dus ook vlotter en sproeiers, hou je sproeier tegen de zonlicht aan kan je gelijk kijken of er iets blokkeert wat meestal het geval is na lang stilstaan, dus ook je stationairsproeier even nakijken, haal een bus remreiniger bij de action en spuit even alles af in de carb ook doorgangetjes enzo

check ook welke hoofdsproeier er in zit, er hoort 90 in te zitten in een dink en volgens mij 34 stationairs sproeier

als je de carb schoon heb gemaakt dan moet je de vlotter weer vullen met benzine en aangezien bij een dink de tank onderin ligt kan dit soms wel even duren, ik zou gewoon even een minuutje kicken en dan kijken of hij al start.

NOOIT EURO 95 TANKEN, dit verkracht je kleppenseals waardoor dus geen vacuum meer is en valse lucht kan aanzuigen en misschien is dit ook wel jou probleem?
Altijd E5 of euro 98.
in noodgevalletjes kan je wel een liter of 2 euro 95 tanken maar ik zou nooit voltanken met 95 en langduring laten stilstaan, altijd even met 98 vullen en even kleinstukje rijden.

Klepreiniger heeft geen nut als er al 95 mee getankt is en rondgereden

mocht de info hierboven niet helpen dan zou ik hem even naar de scooterboer brengen want misschien is je cilinderkop lek door het verkeerd tanken van benzine en dat kan je beter iemand laten doen met ervaring en de juiste middelen, het is tevens een vrij nieuw blok zoals je zelf aangeeft dus dit wil je niet verpesten door zelf te sleutelen
 
je moet je blokje pas afstellen na een ritje waarbij hij goed warm is, hierbij is het belangrijk dat je je scooter niet af laat slaan (haal eventueel de schroeven van je zadelbak alvast los)

als je je scooter laat afslaan moet je hem weer starten en 2/3 min wachten tot de automatische choke uit staat.
mengselschroef (links onderin) helemaal dichtdraaien en dan 1.5 slag uit met een schroevendraaier
Stationairsschroef zo afstellen dat hij rond de 1900 tot 2100 rpm blijft draaien op de bok, hierbij is het niet belangrijk of je achterwiel draait of niet.

je blokje moet echt warm zijn voor je goed kan afstellen, je kan eventueel even de stekker van de choke even loskoppelen als hij constant afslaat bij afstellen.

als dit niet werkt zal ik eerst je carbarateur goed schoonmaken dus ook vlotter en sproeiers, hou je sproeier tegen de zonlicht aan kan je gelijk kijken of er iets blokkeert wat meestal het geval is na lang stilstaan, dus ook je stationairsproeier even nakijken, haal een bus remreiniger bij de action en spuit even alles af in de carb ook doorgangetjes enzo

check ook welke hoofdsproeier er in zit, er hoort 90 in te zitten in een dink en volgens mij 34 stationairs sproeier

als je de carb schoon heb gemaakt dan moet je de vlotter weer vullen met benzine en aangezien bij een dink de tank onderin ligt kan dit soms wel even duren, ik zou gewoon even een minuutje kicken en dan kijken of hij al start.

NOOIT EURO 95 TANKEN, dit verkracht je kleppenseals waardoor dus geen vacuum meer is en valse lucht kan aanzuigen en misschien is dit ook wel jou probleem?
Altijd E5 of euro 98.
in noodgevalletjes kan je wel een liter of 2 euro 95 tanken maar ik zou nooit voltanken met 95 en langduring laten stilstaan, altijd even met 98 vullen en even kleinstukje rijden.

Klepreiniger heeft geen nut als er al 95 mee getankt is en rondgereden

mocht de info hierboven niet helpen dan zou ik hem even naar de scooterboer brengen want misschien is je cilinderkop lek door het verkeerd tanken van benzine en dat kan je beter iemand laten doen met ervaring en de juiste middelen, het is tevens een vrij nieuw blok zoals je zelf aangeeft dus dit wil je niet verpesten door zelf te sleutelen
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik wel iets mee. Werkplaatsboek heb ik ook inmiddels. Betreft overigens een schadescooter. Zover ik kon nagaan alleen schade (klein scheurtje en krassen) aan zijkant van voorkap en afgebroken bevestigingspunten van de voorkap. Ik wil deze scooter opknappen voor mijn zoon maar ivm beperkte middelen wil ik dit zelf proberen te doen. Carberateur heb ik inmiddels los op het blok liggen. Gaskabel en slangen nog niet losgehaald. Wel olie ververst, nieuwe bougie en variobus vervangen. Snaar en binnenzijde zijn als nieuw. Dat wil idd nog niet zeggen dat de cilinder geen klap heeft gehad maar dat ziet er niet zo uit. Heb je nog een tip hoe ik het eenvoudigst de bezine uit mijn tank kan laten lopen? Ik heb nu een volle tank E10.
 
Last edited:
bezine uit mijn tank kan laten lopen
Slang die lang genoeg is in de tank hangen tot op de bodem.
Het andere uiteinde moet lager dan de bodem eindigen.
Aanzuigen met de mond en in een emmer of jerrycan leeg laten lopen.
Blijf er daarbij op letten dat het uiteinde van de slang lager blijft dan de bodem van de tank.
 
E10 is pas sinds oktober 2019 verplicht aangeboden, dus pas 2 jaar.
Als je al 3 jaar E5 tankt is er geen E10 in je tank terechtgekomen.
 
Vind het wel spookverhalen over E10.
kan zijn ja dat je 10 jaar lang zonder problemen E95 heb getankt, E95 is geen E10

E10 zit bio-ethanol in, e10 is pas sinds 2019 bij de pomp te krijgen.
rij even 1000km met E10 en kijken of je brommert nog geweldig rijd, wedden van niet.

e10 is zelfs schadelijk voor je oldtimer (auto)

google is je beste vriend over dit onderwerp, maar ik praat tevens uit ervaring
ik woon in een studentenhuis met 220 mensen hier, veel ubereats bezorgers die verkeerd tanken en dan bij mij komen huilen dat hij het niet meer doet, geen probleem gratis geld voor mij :)

je kan ook de benzine slang van je carb afhalen en de vacuumslang van je spruitstuk, aan de vacuumslang zuigen en je krijgt benzine.
omdat de tank onderin ligt kan je beter de tip van foggy gebruiken!

E10 is pas sinds oktober 2019 verplicht aangeboden, dus pas 2 jaar.
Als je al 3 jaar E5 tankt is er geen E10 in je tank terechtgekomen.

je was me net 4 minuten voor!
 
Ik heb de bezinetank kunnen legen en gevuld met BP ultimate Eur98. Bougie en olie vervangen. Scooter blijft slecht starten en na gasgeven blijft ie even op 6000 toeren hangen. Bij stationair draaien blijft ie dat "automatisch"doen om de 30 seconden ongeveer. Op stationairschroef reageert ie niet. Gasgeven reageert traag. Stationairsproeier stond ongeveer 5 slagen teruggedraaid. Carberateur heb ik openliggen en sproeiers schoongemaakt. 1 sproeier kreeg ik er niet uit (zie afbeelding). Schroevendraaier heeft ook een stukje van de bovenkant van de sproeier afgebroken waardoor ik m sowieso er niet uit krijg om schoon te maken (probleem?). Het wordt een echt een uitdaging de scooter goed te laten lopen. Zodra de scooter warmgereden is heeft hij overigens geen problemen meer. Zat aan de automatische choke te denken. Eruit gehaald maar ziet er goed uit. Als ik gasgeef zonder te starten zie ik de klep in carb wel heen en weer gaan maar de gasschuif niet (normaal?). Gasschuif kan ik wel met hand bewegen. Graag weer wat advies.
Post automatically merged:

Toevallig in Amstelveen?
sorry ff niet op website gewest. Nee niet in Amstelveen
 

Attachments

  • kymcarb.jpg
    kymcarb.jpg
    88.6 KB · Views: 38
  • IMG_1279.jpg
    IMG_1279.jpg
    77.6 KB · Views: 33
  • statschroef.jpg
    statschroef.jpg
    101.8 KB · Views: 30
  • IMG_1288.jpg
    IMG_1288.jpg
    132.4 KB · Views: 29
  • IMG_1290.jpg
    IMG_1290.jpg
    88.4 KB · Views: 37
Last edited:
De choke kun je testen , dat hij er goed uitziet zegt niets over de werking , staan filmpjes op you tube. De gas schuif werkt op onderdruk dus dat hij niet beweegt met de gasklep is normaal , alleen als de motor loopt en je gas geeft beweegt hij .
 
De choke kun je testen , dat hij er goed uitziet zegt niets over de werking , staan filmpjes op you tube. De gas schuif werkt op onderdruk dus dat hij niet beweegt met de gasklep is normaal , alleen als de motor loopt en je gas geeft beweegt hij .
Aantal millimeters heb ik zojuist opgemeten en indrukken van naald en hele unit gaat ook goed. Resistance etc kan ik nog niet meten omdat ik de apparatuur nog niet heb. Nog een tip om sproeier eruit te krijgen? Toch geen omgekeerd schroefdraad?
 
Net als bij een dolle schroef: met een 1 of 2mm boortje uitboren en met een linkse tap eruit draaien.
Ik Zou ik m evt ook in kunnen laten zitten. Of zit daar ook vaak vuil in? Ik lees op forums ook dat ik beter een 88 hoofdsproeier er in kan zetten. Er zit nu een 90 in. Of zal dat niet het probleem kunnen zijn? Scooter is verder origineel. Alleen varioring is eruit. loopt normaal gespreken rond 58 km/u (Kymco New Dink 2017)
 
Last edited:
Kan iemand mij de naam en functie van deze sproeier (?) vertellen. Ik besef dat het voor mij tijd wordt de scooter naar een specialist te brengen maar dat kan helaas even niet.
 

Attachments

  • spr afgebr.jpg
    spr afgebr.jpg
    103.7 KB · Views: 31
Back
Top