Motor en Motorrijden # 14

Status
Not open for further replies.
Zow, motor is door de keuring..
Er kwam toch wel wat db te veel uit de dempert, maar hij vond het wel best... Dat 'certificaat' van BOS-dempers zei hem niets, ging uiteindelijk toch om de meting volgens hem...

PS: Er was toen iemand die mij vragen wilde stellen over invoeren, ik heb nu het hele 'proces' gehad ;)
 
Ik vind een prijs onder de €7.000 toch wel erg optimistisch hoor Erik.. Alles daaronder vind ik dat je hem redelijk goedkoop hebt..
 
Zo, ik heb alvast laarzen gekocht, witte sidi's.
Nu nog een mooie helm en handschoenen, en me theorie is aanvragen :D

Kan echt niet wachten om te gaan lessen, alleen kijk altijd zo erg op tegen dat theorie :o
 
Je moet even echt het boekje helemaal doorlezen, ALLES.. dan ff wat vragen maken op de computer en dan komt het wel goed man ;)..

Ik heb morgen weer rijles, haha..
 
Heeft ie ook olie koeling dan ?

olie koeling is gewoon nog een klein extra radiateurtje puur voor de olie, omdat deze anders blijkbaar te warm wordt.

De meeste supersport motoren hebben dat niet, op sommige ducati's na.

Lucht- en waterkoeling verschil weet je zelf neem ik aan ook wel.
 
Dat weet ik.

Maar bij sommige staat oliegekoeld, en ander watergekoeld.

oliegekoelde blokken zijn dus altijd luchtgekoeld ?


Of snap ik er nu officieel niks meer van :P
 
Oliekoeling heeft idd veder vrij weinig te maken met de verdere koeling van de cylinders. Meestal zit er een oliekoeler op luchtgekoelde motoren. Mijn 996 heeft bv. vloeistofgekoeld + oliekoeler.
 
Bij die Monsters zit die oliekoeler toch net achter voorwiel? Is die plek niet link ivm opspattende steentjes enzo?
 
Achter het voorwiel heb je de meeste rijwind en dus de beste koeling.

Die radiateurs zijn gemaakt om tegen steenslag etc te kunnen. Kachelradiateurtjes bv kunnen daar veel slechter tegen.
 
Dat weet ik.

Maar bij sommige staat oliegekoeld, en ander watergekoeld.

oliegekoelde blokken zijn dus altijd luchtgekoeld ?


Of snap ik er nu officieel niks meer van :P
Oliegekoelde suzuki blokken van de GSXR/GSXF/GSF gebruiken de olie eigenlijk als enige koelmiddel.
Er zit dus een veel grotere oliekoeler op dan op een luchtgekoelde of watergekoelde motor (de oliekoeler is net zo groot als een gemiddelde radiateur).
De luchtkoeling is ook min of meer bijzaak (wel noodzakelijk, maar de vinnen zijn erg klein, de olie voorziet het grootste deel vd koeling).

Erg betrouwbare blokken trouwens, die oliekoelers.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top