Moet ik een nieuwe krukas kopen?

Steff

New Member
Ik heb een peugeot speedfight 2 en ik wou mijn krukaslagers vervangen van mn scooter en de krukas gewoon weer overnieuw gebruiken, maar toen ik mn oude krukaslagers eraf had gehaald had ik krassen gemaakt op me krukas wang en nu weet ik niet of het echt heel erg is want ik zit te twijfelen om een nieuwe krukas te halen. de krukas is ookal best roestig dus misschien moet t wel en er is al rond de 23000 km mee gereden geloof ik.

dit is een foto van 1 kant ik heb nu geen foto van de andere kant maar die ziet er ook ongeveer zo eruit
20221107_184331.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb dan nog een vraagje, want ik heb 2 krukassen gevonden online maar ik weet niet welke beter is om te halen.

deze passen als het goed is allebei op speedfight 2 met elektrische oliepomp maar ik weet niet welke het beste is en ik heb zelf nooit van het merk carenzei gehoord


 
Ik heb een peugeot speedfight 2 en ik wou mijn krukaslagers vervangen van mn scooter en de krukas gewoon weer overnieuw gebruiken, maar toen ik mn oude krukaslagers eraf had gehaald had ik krassen gemaakt op me krukas wang en nu weet ik niet of het echt heel erg is want ik zit te twijfelen om een nieuwe krukas te halen. de krukas is ookal best roestig dus misschien moet t wel en er is al rond de 23000 km mee gereden geloof ik.

dit is een foto van 1 kant ik heb nu geen foto van de andere kant maar die ziet er ook ongeveer zo eruit
20221107_184331.jpg


Noem dat niet echt krassen, lijkt wel of je met een bijl stukken staal eruit hebt lopen hakken.
Post automatically merged:

Ik zou nr 1 kiezen , die past .
Nr2 is voor Horizontaalblok , tevens vind ik DMP waardeloze Troep.


Heb er zelf ook een DMP in mijn vivacity zitten. Ondanks dat het DMP is vind ik hem best heel redelijk.. Hij is zeg maar nog niet gefaald.

In een peugeot vertikaal zou ik persoonlijk nooit een 3rd party krukas erin zetten.. En al helemaal geen volle wagen krukas.
Peugeot blok heeft standaard al te veel carter druk van zich zelf. Met zo`n imitatie ga je dat probleem alleen maar erger maken.

Beste vind ik zelf om er altijd gebruikt te maken van de originele fabrieks krukas.. Deze werkt het beste met het ontwerp van het blok.

Tenzij je voor openbare weg gebruik niet meer intresseerd en er gewoon een cross of racer van wilt maken om ergens door de blubber te raggen..
Dan kan je in prenciepe elke bagger krukas erin zetten.

Maar loopt gewoon beter met standaard as. Ook het zuinigste.

Overigens heb ik de DMP destijds gekocht omdat ik geen zin had over de 80 euro een nieuwe krukas te steken.. (scooter was eigenlijk al zover om verkocht te worden.. En dan ga je er geen super dure onderdelen eronder zetten.
Was het een blijver dan wel originele krukas.
 
Last edited:
Hallo ik heb weer een vraag, ik had de krukas bestelt en ik wist niet dat ik nog een spie er apart bij moest bestellen en ik ben van plan om me krukas morgen in me blok te gaan zetten, maar ik heb nog geen spie dus ik vraag me af of ik me spie later op me krukas kan zetten nadat me blok in elkaar is gezet. Waarschijnlijk is dit echt een domme vraag want ik denk van wel maar ik wil het toch ff checken voordat ik het doe.
 
Fiets ff naar de lokale brommerboer om een spie te halen. Kun je meteen alles in elkaar zetten als je bezig bent. Of zeg ik nu iets heel geks en hebben ze in de buurt geen 1 brommerzaak
 
Ik wil nu mijn krukaslager in me blok doen aan de kant van me oliepomp dus deze lager is anders dan de andere lager voor de andere helft, want er zit aan 1 kant vet en aan 1 kant een soort rubber ofzo en ik weet niet of het erg is als ik verkeerd in de carter doe

In de foto's zie je het, maar weet iemand dan welke kant naar de krukas moet?
Post automatically merged:

Fiets ff naar de lokale brommerboer om een spie te halen. Kun je meteen alles in elkaar zetten als je bezig bent. Of zeg ik nu iets heel geks en hebben ze in de buurt geen 1 brommerzaak
Dat was misschien wel handiger geweest maar ik weet niet of er een brommerzaak hier in de buurt is
 

Attachments

  • 20221230_231715.jpg
    20221230_231715.jpg
    63.4 KB · Views: 18
  • 20221230_231708.jpg
    20221230_231708.jpg
    59.4 KB · Views: 26
Je snap het niet ... De Open kant van het lager 'kijkt" straks tegen de krukas wang aan zeg maar.
Wat smering betreft : De lagers krijgen smering van het benzine / Olie mengsel wat in het Carter terecht komt.
Ik vraag mij af hoe jij de Lagers gaat vervangen , Lagers met een kunststof kooi , vraagt een bepaalde manier / Handeling .
Kan je vertellen hoe jij dat gaat doen ?
 
Je snap het niet ... De Open kant van het lager 'kijkt" straks tegen de krukas wang aan zeg maar.
Wat smering betreft : De lagers krijgen smering van het benzine / Olie mengsel wat in het Carter terecht komt.
Ik vraag mij af hoe jij de Lagers gaat vervangen , Lagers met een kunststof kooi , vraagt een bepaalde manier / Handeling .
Kan je vertellen hoe jij dat gaat doen ?
ik wil de krukaslagers eerst in het blok doen en dan de krukaslagers en carter opwarmen zodat de krukas erin kan. Het opwarmen doe ik met een verf fohn
 
Dat gaat fout zo .
Krukas gooi ik in de vriezer .
Ik heb een elektrisch kookplaatje , daar zet ik een pannetje op met nieuwe motor olie , ik leg de oude lagers in het Pannetje met Olie , de nieuwe lagers leg ik boven op de oude lagers met de Kooi omhoog , de nieuwe lagers raken de bodem van de Pan niet , en de lagers liggen gelijk goed voor montage op de krukas .
Als de Olie klein beetje gaat Borrelen pak ik de krukas uit de vriezer, doe er een doekje om en zet deze in de Bankschroef.
Met een tangetje pak ik het lager , en laat ik over de krukas glijden , ( valt vanzelf naar beneden).
10 sec. wachten , krukas omdraaien, andere lager op de krukas.
Maak nu de Carters warm met een Fohn / verstripper.
Plaats de krukas eerst in het lange Carter , dan ander Carter verwarmen, Carter er op , boutjes er in , Centreer de krukas indien nodig .
Als je lagers met een kunststof kooi in de vriezer gooi , kan de kooi breken , of haarscheuren krijgen .
Heb je geen kookplaatje ? verwarm het pannetje (van de Action ) met een brander / verstripper.
 
Back
Top