Melf's Tomos wegrace project.

ik heb het wel vaker gezien , kreidler blokjes , honda mt blokjes , honda 80cc met 125 blokjes onder puch :P

ik ga al een poosje mee , heb al aardig wat gek spul gezien.

zundapp cilinder op Tomos en puch wil ook vrij goed :P
 
dankje , dankje :)

ff pakketje binnen gekregen , met 2 kroonstukken en 2 kroonplaten , ik had nog helemaal geen kroonplaat , nu heb ik er genoeg :*

kroonplaten.jpg
 
Zo , even weer een paar updates , o.a. nieuwe cilinder.

zie de beginpost hiervoor.

Crossmotor loopt ook weer eens , na zo'n 1,5 jaar , trappen en lopen :)

blijft leuk speelgoed ;)

en nu deze klaar is kan ik weer lekker verder met de Tomos (en de racescooters)


verder zal het roterende blok toch eerst worden klaargemaakt , omdat de carters die ik nu heb teveel aan mankeerd om klaar te maken , moeten gelast worden etc.

het roterende deel kon ik eerst niet mee verder omdat ik geen voor had , deze was ik nodig omdat de kruktap er nog niet door wou. Nou kon ik wel een boor lenen echter is dat MC2 conus , en ik heb MC3 conus , dus maar even een verloophuls besteld , en zo was het probleem in 1 keer opgelost :)

verloophuls :

boorhuls.jpg
 
Wat voor een boring heeft deze cilinder trouwens, dit is normaal toch 40cc. Die slagen die je noemt konden ook nog wel eens interessant zijn voor mijn favo merk(kreidler).
Ik ga dit volgen. :).
 
als die slag van minibike korter is als tomos dan kun je dat toch zeker niet oplossen met een langere drijfstang? dan moet je de afstand van het hart van je krukas tot je bigend vergroten. hoe ga je dit oplossen?
 
@ azzink , dit is een 40mm , ofwel 50cc , de normale versies zijn idd 40cc en dat is 36mm.

de 43 slag is de standaard voor Tomos , de 39,7 is de standaard slag voor Kreidler , in mijn andere Tomos zit ook een Kreidler krukas overigens.

Op Kreidler past een Derbi cilinder zo op , dus dat is gewoon ideaal , je moet alleen rechts even wat opvullen ivm spoelpoorten, zo doen veel classic racers en sprinters dat ook.

@puch chopper , de drijfstanglengte bepaald hoeveer de zuiger komt , en een langere drijfstang bijv. zal de timing MINIMAAL veranderen , ook word de hoek van de drijfstang kleiner.

de slag verander je idd doordat de pen op een andere plek zou komen in de krukas , verder naar binnen of naar buiten , echter is dat natuurlijk geen doen , dus is het makkelijker om een andere krukas te pakken , uiteraard moet deze ook behoorlijk aangepast worden maar dat is wel te doen zoals hierboven als staat , en ik weet dat dat goed is.

verder zou het met een 43mm slag ook wel willen ,echter heb ik liever een vierkante motor ,en als je een 43mm slag gebruikt is het meer dan 50cc.
 
Back
Top