Malossi stuffer

Van welke factoren hangt dat "optimale inlaatlengte" dan af??

Dat begrijp ik nooit echt hoe je dat berekend, uitvindt..

(laat die formules maar achterwege, dat begrijp ik toch nooit :D)

Jeroen
 
Ik ken er geen formule voor, maar als je bij wijze van spreke de gasschuif tegen het membraan kan plaatsen [constructief niet mogelijk, maar puur als hypothese :)] gaat het niet werken, dat begrijp jij ook... Er is een bepaalde lengte nodig om een kwalitatief goed mengsel te laten ontstaan... Er is niet "opeens" een goed mengsel na de gasschuif...
 
Het is toch zo dat je membraan bovenin (waar jem op je carter schroeft) ruimer is dan onderin (bij de kleppen). Dit dan allemaal zonder de stuffer. En aangezien je gat in je spruitstuk kleiner is dan je membraan bovenin kan je hier een stroom versnelling verw88. Maar doordat je membraan onderin smaller is krijg je een puls terug (richting carb). Dus hoe stugger je kleppen hoe minder ver ze open zullen gaan met als gevolg dat je een sterkere puls terug krijgt. Als je dit in een open bak bekijkt zie je dat er aardig wat golven onstaan in tegenover gestelde richting van de stroming. Je ziet dan dat het mengsel wel goed mengt.

Nou spreekt Honda nsr over een sterkere puls, maar dat zal dan wel richting het carter zijn. De puls die je terug krijgt is dan ook sterker en krijg je dus toch een beter mengsel.

Volgens mij klopt je stelling dan wel.

edit: Even vergeten er bij te zetten dat je overloop van spruitstuk naar membraan wel geleidelijk moet zijn (wat sjoerd dus heeft gedaan en wat dus gebeurt met behulp van de stuffer), als dit niet zo is krijg je meer geklots dan een nette stroming. Ik denk alleen dat een stuffer het mengsel geen genoeg ruimte geeft om te versnellen. Zal het zelf binnenkort wel uitproberen. :edit
 
Hoe langer/meer onnodig volume er tussen membraan en carb zit, hoe meer kans op lagere druk verschillen toch?
En als hij tijdens een dicht membraan ook nog us mengsel door de carb terug gooit, wat voor mengsel blijft er dan nog tussen de carb en membraan over..?
Lijkt me opzich beter dat hij bij de adem slag zoveel mogelijk "vers gemaakt" mengsel mee trekt, dus niet wat er van de vorige slag over was.
 
Waarom zou het beter zijn om alleen vers gemaakt mengsel mee te trekken? Lijkt me niet dat het oude mengsel verlopen is 8P of nadelig kan werken.

En die puls die ik hier boven had uitgelegd is dus het zelfde principe als de uitlaat met de puls terug bij de versmalling. Alleen stroomt het mengsel naar beneden en krijg je een puls omhoog. Bedacht me later dat dit ook nog eens tegen de zwaartekracht in is en de puls minder sterk zal zijn. Ik kom er alleen niet echt uit of de zwaartekracht er veel invloed op heeft aangezien de massa zo laag is en de tijd zo kort.
 
Naar mijn mening is et zo dat je het zo kort mogelijk moet houden, maar natuurlijk niet direct venturi ->membraanklep.

Als jij 14 k rijdt heeft je blok iets van 0.002 seconde om te vullen, dus hoe dichter bij het blok hoe hogere vulling je krijgt en hoe directer hij reageert.(gasreactie dus)
Joel had me ook verteld dat hij de ideale inlaatlengte had berekend, hierbij kwam hij op een hele rare waarde, iets van 17 cm ofzo.

Maar kijk bv.maar eens naar een kartcarb, waar denk je dat hij zijn winst vandaan haalt tov een normale carb.

Maar weet nou of je die stuffer kan aanpassen naar 28 mm?? dan kan ik weer verder met me home made spruitstuk.:)
 
Originally posted by Joor
VL14 is Minarelli.

En ik kan je vertellen dat het VL13 membraan is ontwikkeld speciaal voor FIM races (Italië). En dat er door zowel Malossi als teams als Ferraro mee gereden wordt. Dus van wie je die wijsheid weer hebt.

Ja Vl13/Vl14 bedoel ik. Maare, ik hoorde dus dat ze daarmee niet reden.

Want ik dacht dus ook dat die stuffer erin zat voor die 19mm, ook gezien het doorlaatgat, maar dat was dus niet zo volgens diegene.
 
Originally posted by Chiel
De oppervlakte (membraan) is op het breedste punt (f uit me hoofd) 30x32=960 mm2
Oppervlakte 28mm Carb = 616 mm2
Vind persoonlijk t verschil nogal groot (1,56x).

1,56x grotere carb nemen dus :D
ik heb hier nog een 50mm kart carb liggen incl spruitstuk, ik kan em wel eens ff aan je broertje meegeven :)
 
Originally posted by Casper
1,56x grotere carb nemen dus :D
ik heb hier nog een 50mm kart carb liggen incl spruitstuk, ik kan em wel eens ff aan je broertje meegeven :)

Geef maar mee :p

Ik heb nu me vl12 membraan opgevuld met kneedbaar metaal (hoop dat t houdt :D ), om zo een soort stuffer te creeeren. Het lukte me niet om de normale Malossi stuffer tot 28mm te krijgen (niet netjes iig)
Doordat ik nog een ophoogblokje moet maken, voor rechte spruitstuk, kan ik nu wel het geheel van spruitstuk,blokje, membraan, mooi in elkaar laten verlopen. Ben benieuwd of het gaat werken :)
 
Back
Top