luchtvochtigheid hoeveel invloed op vermogen?

Ik denk dat luchtvochtigheid wel degelijk invloed heeft op de prestaties. Anders wordt er in de autorace ook geen gebruik van gemaakt. Bij een hogere luchtvochtigheid heb je meer luchtdruk, sproeier net krap aan zetten en daarbij vallen naar mijn weten de hogere scores..
 
Ik heb een keer iets gelezen over een blok met een ' waterdamp injectie' oid. Het klinkt raar, maar er wordt op bepaalde momenten een heel klein beetje water ingespoten, klinkt als een fabeltje ofzo, maar heb er vaag iets over gehoord, van nogal een betrouwbare bron. Ik durf alleen niet te zeggen of het ook op 2 tact was, en ik weet ook niet wat ik met deze post wil bereiken, maar misschien weet er iemand hier meer over. Het verhaal was iig dat het voor een betere ontbranding zou zorgen...:?
 
XtremeNRG said:
In de autorace-wereld gebruiken ze wel watervernevelaars wat met het mengsel mee ingespoten wordt. Dit voor hogere compressie, omdat vloeistof niet samendrukbaar is.
Is geen fabeltje pronk;), zoals ik al eerder zei in dit topic.
 
Het enigste wat ik daar over weet is: dat bij sommige race motoren (4-takt) wordt er een water door verstuivers heen wordt gepomt wat voor een super fijne verneveling zorgt dit allen gebeurd voor de gasklep!! Wat ze hier mee bereiken is een betere koeling waardoor je een hogere compressie kan realiseren, ook verander je je benzine hierdoor waardoor je een hoger toerental zou moeten kunnen halen maar hoe dat precies zit weet ik niet dus knoop me er niet op vast.
 
Pronk said:
Ik heb een keer iets gelezen over een blok met een ' waterdamp injectie' oid. Het klinkt raar, maar er wordt op bepaalde momenten een heel klein beetje water ingespoten, klinkt als een fabeltje ofzo, maar heb er vaag iets over gehoord, van nogal een betrouwbare bron. Ik durf alleen niet te zeggen of het ook op 2 tact was, en ik weet ook niet wat ik met deze post wil bereiken, maar misschien weet er iemand hier meer over. Het verhaal was iig dat het voor een betere ontbranding zou zorgen...:?

bij crossers doen ze ook welles wat druppeltjes water in de carb inlaat voor ze gaan rijden... zal vast niet nutteloos zijn anders deden ze het niet +ralf+ :p
 
Bij de crossers die ik ken iig niet....
Volgensmij lopen die beter op benzine, discussieren over dingen waar je geen idee van hebt waar ze voor dienen is niet echt nuttig.
 
JasperdB said:
bij crossers doen ze ook welles wat druppeltjes water in de carb inlaat voor ze gaan rijden... zal vast niet nutteloos zijn anders deden ze het niet +ralf+ :p

Carb inlaat?? Dat was de radiateur Jasper! 8P
 
XtremeNRG said:
Hoe kouder de lucht hoe meer mengsel er kan worden aangezogen.
Dit komt omdat de moleculen minder bewegen naarmate het kouder wordt.

Volgens mij heeft luchtvochtigheid niks ermee te maken.
In de autorace-wereld gebruiken ze wel watervernevelaars wat met het mengsel mee ingespoten wordt. Dit voor hogere compressie, omdat vloeistof niet samendrukbaar is.
Maar of het uitmaakt voor een scooter.......:?
Volgens mij doen ze dat omdat door het tempverschil waterstofgas ontstaat, maar hierin ben ik echt noob (heb het ook maar gehoord)
 
ik had t toevallig gister met iemand er nog over! We hadden t id als je bijv een 2e carb plaatst waar water inzit ipv benzine die waternevel doorlaat zodat je met vochtige lucht rijdt. Maar 2 praktische problemen water gaat niet zonder hoge druk erachter door een sproeier van 60 micrometer, dan zou je al met krachtige inspuiting moeten gaan werken. en probleem 2 is dat je een spruitstuk zal moeten maken waar een 28mm(bijv) ingaat en ook een 21mm(bijv) 28 voor mengsel, 21 voor waternevel. Hoe denken de profs hierover? wat mij betreft is t onmogelijk...
 
bij de tractorpulling gebruiken ze het ook, wij hebben er zelf ook meegereden. Door het water zakt de uitlaat(verbrandingstemp) waardoor je hem schraler af kan stellen. en dus betere verbranding kan realiseren=meer vermogen) en Let op in water zit ook zuurstof. of je het gebruikt :S i dont know. dus ik denk vooral dat het is om te koelen. Ik heb het over dieselmotoren, bij benzine kan het hetzelfde liggen maar dat durf ik niet te zeggen.
 
Pronk said:
Ik heb een keer iets gelezen over een blok met een ' waterdamp injectie' oid. Het klinkt raar, maar er wordt op bepaalde momenten een heel klein beetje water ingespoten, klinkt als een fabeltje ofzo, maar heb er vaag iets over gehoord, van nogal een betrouwbare bron. Ik durf alleen niet te zeggen of het ook op 2 tact was, en ik weet ook niet wat ik met deze post wil bereiken, maar misschien weet er iemand hier meer over. Het verhaal was iig dat het voor een betere ontbranding zou zorgen...:?

Waterinjectie wordt/werd gebruikt in de gp. Maar dan niet in de verbrandingskamer oid, maar in de bocht van de uitlaat. Zodoende haal je de uitlaatgastempratuur omlaag en creëer je een bredere vermogenskromme. Dit inspuiten gebeurt bij niet alle toerentallen.
 
Pronk said:
In de vorm van grapje? Damn...lekker scherp weer :p

Een extra carb voor water lijkt me nou net weer overdreven, en niet te realiseren.

volgens mij snap je me niet helemaal liefurt :*

ik zei tog nix over een extra carb ofzo :?
 
JasperdB said:
volgens mij snap je me niet helemaal liefurt :*

ik zei tog nix over een extra carb ofzo :?

Damn Jasper, ga er anders nog ff serieus op in! Jij zegt dat je bij crossers mensen waterdruppels in de carb zag doen, ik zeg als grap dat jij waarschijnlijk het verschil niet ziet tussen een carb en een radiateur (snap je de grap? In een radiateur hoort dus water) Nu is het alleen niet grappig meer omdat ik de grap nu uit moet leggen, pfffff :)

Maarja...we zijn nu dus vet offtopic aan het gaan, dus als je het nog niet begrijpt spreek ik je wel op MSN.
 
RickH said:
Volgens mij doen ze dat omdat door het tempverschil waterstofgas ontstaat, maar hierin ben ik echt noob (heb het ook maar gehoord)


ik denk dat het waterstofgas alleen door elektrolyse kan ontstaan, zou dan moeten komen door de bougie vonk???

dan krijg je wel extra zuurstof idd en waterstof, denk alleen dat de reactie te traag is, aangezien je dan na de vonk de ontleding pas krijgt (te laat dus) ook zal de hoeveelheid gassen minimaal (te kort) zijn om een merkbaar verschil te krijgen...

redenen van koeling zullen imo dan ook beter kloppen...
 
Back
Top