luchtvochtigheid hoeveel invloed op vermogen?

sprintfreakz

20TITTERTURBO KOEPRA
hoi
vraagje: ik ben vandaag wezen te banken met de zelfde setup als vorig jaar dus helemaal nix aan veranderd. Vorig jaar een score van 18.5 pk gehaald en vandaag met compleet zelfde setup ook draaide die bijna dezelfde toerentallen (scheelde 100n-1) maar vandaag begonnen met 16 pk en geiendigd met 17.2. Nu is mijn vraag in hoeverre is de luchtvochtigheid van invloed op het vermogen??
 
Advertisement - register to remove this

het weer kan het gedrag van de scooter heel erg beinvloeden. daarom heeft het ook niet heel veel om als het heel koud is het ding af te stellen als het toch nog warmer gaat worden in mei. niet dat het nu koud is maar goed.
ik denk dat het nu voornamelijk in je afstelling zit anders zou je eigelijk toch wel hetzelfde aantal pk's moeten kunnen halen.
 
Hoe kouder de lucht hoe meer mengsel er kan worden aangezogen.
Dit komt omdat de moleculen minder bewegen naarmate het kouder wordt.

Volgens mij heeft luchtvochtigheid niks ermee te maken.
In de autorace-wereld gebruiken ze wel watervernevelaars wat met het mengsel mee ingespoten wordt. Dit voor hogere compressie, omdat vloeistof niet samendrukbaar is.
Maar of het uitmaakt voor een scooter.......:?
 
Ja zelfde bank. Die 18.5 is gehaald met een luchtvochtigheid van 79,nogwat % en de 17.2 pk (na afstellen) met 31.1% luchtvochtigheid. Dit was het enige verschil dat ik kon vinden voor de rest is bijna alles hetzelfde zowel setup als luchtdruk en een temperatuur verschil van 1,5 graden celcius.
 
Een gloednieuwe zuiger kost vermogen, dat moet gewoon even inlopen.
Verder is buiten de luchtvochtigheid, de luchtdruk nog veel meer van belang, als je een luchtdruk hebt van 1000 mbar of een luchtdruk van 1025 mbar dan kan dit je zomaar 1,5 pk schelen! En de luchtdruk kan van de een op de andere dag zomaar 10 a 15 mbar verschillen.
 
Best interessant overigens om de verschillende views op de invloed van de lcuht te lezen. Voor het eerst sinds augustus een topic zonder geblaat.
ontopic: ik sluit me bij Pronk aan. Verder heeft het inspuiten van vloeistof, afhankelijk van de toepassing niet alleen met de ansamendrukbaarheid van vloeistof te maken...
 
Topomstandigheden zijn hele koude lucht met een lage luchtvochtigheid en een zo hoog mogelijke druk. Op die manier krijg je zo veel mogelijk zuurstof moleculen in korte tijd in een kleine ruimte.
 
Maar als je gewoon SAE gecorrigeerd meet moet het niet uit maken :)


Hij zal wel te rijk lopen, of je ontsteking staat niet exact hetzelfde als de vorige keer.
 
idd ABT, het is aan te raden je vermogen ALTIJD gecorrigeerd te meten, of anders gezegd vermogen uitgedrukt in SAE, het weer heeft een enorme invloed op je vermogen
 
Thnx mannen
@ ABT hij liep idd te rijk onderin maar dat was snel verholpen, voordeel is dat de grafiek is nu wel heel erg strak is veel beter dan de vorige keer alleen het vermogen komt er niet uit, en het was ook niet zo dat die 18.5 pk een piek op de grafiek was.
Wat betreft het SAE gecorrigeerd meten, het omgaan met test banken is voor mij nieuw (noob dus) :rolleyes: ik heb nog maar 2 x met een tovami bank mogen werken.
Ik heb wel gevraagd of er gecorrigeerd werd gemeten en het antwoord was toen "ja"
Kun je dat zien ergens op de uitdraai als je gecorrigeerd meet? mss domme vraag maargoed......
 
sprintfreakz said:
Thnx mannen
@ ABT hij liep idd te rijk onderin maar dat was snel verholpen, voordeel is dat de grafiek is nu wel heel erg strak is veel beter dan de vorige keer alleen het vermogen komt er niet uit, en het was ook niet zo dat die 18.5 pk een piek op de grafiek was.
Wat betreft het SAE gecorrigeerd meten, het omgaan met test banken is voor mij nieuw (noob dus) :rolleyes: ik heb nog maar 2 x met een tovami bank mogen werken.
Ik heb wel gevraagd of er gecorrigeerd werd gemeten en het antwoord was toen "ja"
Kun je dat zien ergens op de uitdraai als je gecorrigeerd meet? mss domme vraag maargoed......

In dat geval zou het ook goed kunnen dat die 18,5 pk ongecorrigeerd was en je nieuwe meting gecorrigeerd is :)
 
Zo daar zeg je wat, daar had ik idd nog niet bij stil gestaan :) , jammer dat ik net het blokje helemaal uitelkaar heb gehaald om te kijken of het mss een andere oorzaak heeft. Z.s.m. maar even controleren hoe de eerste meting is gemeten. Uitdraai staat nog wel in computer.
Alvast bedankt iedereen.
Ik ben een stuk wijzer geworden, van mij mag die dicht.
 
Boyd said:
Topomstandigheden zijn hele koude lucht met een lage luchtvochtigheid en een zo hoog mogelijke druk. Op die manier krijg je zo veel mogelijk zuurstof moleculen in korte tijd in een kleine ruimte.
dit vind ik tog een btje vreemd van het is tog algemeen bekend dat vochtige lucht veel beter ontbrand dan droge lucht...mijn sprinter rijdt ook 's avonds bter als de luchtvochtigheid hoger is(liefst een btje Nevelig)
 
ja dat klopt maar er is ook een tussenweg van mengeling van vocht en zuurstof. En de temp in die tijd dat ik rijdt is ongeveer 10 graden ofzo (tov 14-15 graden overdag)
 
ik doelde niet echt op de luchttemp 's avonds, maar op de koeling die het water met zich meeneemt :) (water warmt niet zo hard op) maar dat wil niet zeggen dat je verbranding dan beter is...
 
Back
Top