Hoeveel toeren evo70 + C16

Ik heb de alleswetende meneer van Nies ff gebeld; je kunt het nergens aan zien, behalve de poorttiming...

Evo oud; uitlaatpoort vanaf bovenkant deck; +/- 22mm
Evo nieuw; uitlaatpoort vanaf bovenkant deck; +/- 19,x mm

Zo kan zelfs je fietsenmaker bepalen welke Evo hij heeft :)

Veel meetplezier allemaal :)
 
Originally posted by SR Max Biaggi


mijn power 1 krukas is pen 10, dan wordt de keuze denk ik al minder :( :'(

hoezo ?
maakt volgens mij nix uit, ik heb ook altijd met evo gereden op 10 pen krukassen altijd goed gegaan behalve op de krukas van top performance die ding is pas bagger
 
Originally posted by Vo0
Kan je dat uitleggen?

Pen 12 is de diameter waar de as doorheen moet bij de zuiger. Als je een dikkere as hebt is dat sterker: een groter oppervlak & grotere naaldlager. De krachten worden dus beter verdeeld, waardoor het minder snel kapot gaat.
 
Originally posted by JaguaRox


Pen 12 is de diameter waar de as doorheen moet bij de zuiger. Als je een dikkere as hebt is dat sterker: een groter oppervlak & grotere naaldlager. De krachten worden dus beter verdeeld, waardoor het minder snel kapot gaat.
Ok je hebt me overtuigd. Aan zoiets zat ik ook al te denken eigenlijk, maarja.
tenx :)
 
Wat een b*llshit van die krachten... De bottleneck qua krachten van een drijfstang/pistonpen-verbinding is absoluut niet de pistonpen... Het zwakste zijn;

1. De drijfstang zelf... Met een pen10 is het oppervlak dat op trek wordt belast ongeveer even groot als bij een pen12, dus daar zit niet het voordeel in...

2. Het lager... De diameter van het lager neemt af bij pen12, waardoor je minder ruimte creeert om fatsoenlijke naalden ertussen te krijgen, dit lijkt me ook geen pluspunt...

Vraag me nu ff niet wat het voordeel is van een pen12... Ik weet in ieder geval wel zeker dat de pistonpen niet de kritische factor is...
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
De diameter van het lager neemt af bij pen12, waardoor je minder ruimte creeert om fatsoenlijke naalden ertussen te krijgen, dit lijkt me ook geen pluspunt...

kan je dat eens wat duidelijker uitleggen bart?

volgens mijn is bij pen 12 het gat in het small-end groter EN de pistonpen groter, dus het lager heeft volgens mij nog precies evenveel ruimte hoor...en de naalden zijn daarom ook even groot, bij p12 soms wat groter dacht ik.... of zie/lees ik iets verkeerd?

in het beter verdelen van de krachten zit ook wel iets denk ik...maar af dat ook echt zo is zou ik eens goed over moeten nadenken :!
 
Ik begrijp Bart ook niet helemaal als ie zegt dat de diamter afneemt bij een pen 12?

Ik dacht iig ook dat bij een pen 12 krukas het small end gat ook gewoon groter is en het lager zelf dus ook iets groter. (dus lager en small end gat beide +2mm in diamter)

Bart zegt waarschijnlijk dat (in het geval het small end gat gelijk blijft) het lager zelf dunner wordt omdat er een 2mm grotere pen inmoet en dan zouden de naalden logischerwijs een stuk kleiner zijn.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Wat een b*llshit van die krachten... De bottleneck qua krachten van een drijfstang/pistonpen-verbinding is absoluut niet de pistonpen... Het zwakste zijn;

1. De drijfstang zelf... Met een pen10 is het oppervlak dat op trek wordt belast ongeveer even groot als bij een pen12, dus daar zit niet het voordeel in...

DENK EERDER DAT HET DUW SPANNING IS. TOCH?

2. Het lager... De diameter van het lager neemt af bij pen12, waardoor je minder ruimte creeert om fatsoenlijke naalden ertussen te krijgen, dit lijkt me ook geen pluspunt...

DIAMETER NEEMT JUIST TOE. WAARDOOR OPPERVLAKTE VAN JE NAALDLAGER WORDT VERGROOT DUS MINDER KRACHT OP 1 PUNT.

Vraag me nu ff niet wat het voordeel is van een pen12... Ik weet in ieder geval wel zeker dat de pistonpen niet de kritische factor is...
 
Waarom zal pen 12 dan worden verkocht bart? neem aan dat er wel voordeel zal zijn, nietwaar? Zelf rijdt ik ook al dikke 4 duizend met evo 70 op pen 10 >> geen probleem, al draai ik ook geen 13 duizend toeren vermoed ik.

Laters
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Wat een b*llshit van die krachten...

Geez, sorry hoor, deze vraag had ik zelf laatst ook en toen had ik de "search" gebruikt en kwam dit antwoord tegen van Freezer
 
Nog om ffkes over die aantal toeren terug te komen.
Ik draaide met c16 19mm en evo70 untuned 13.500 toeren.
Nu met c16 24mm vlak evo70Tuned 14.000 toeren gaat goed hoor :)
 
Originally posted by Pauluz
Nog om ffkes over die aantal toeren terug te komen.
Ik draaide met c16 19mm en evo70 untuned 13.500 toeren.
Nu met c16 24mm vlak evo70Tuned 14.000 toeren gaat goed hoor :)

verlies je geen vermogen bij die 14000?
 
DENK EERDER DAT HET DUW SPANNING IS. TOCH?

DIAMETER NEEMT JUIST TOE. WAARDOOR OPPERVLAKTE VAN JE NAALDLAGER WORDT VERGROOT DUS MINDER KRACHT OP 1 PUNT.

Er is inderdaad een duwkracht de op de onderkant van het pistonpengat staat gericht, daardoor wordt de rest van de wand op trek belast... Van BDP naar ODP is het alleen maar trek...

Die diameter heb je gelijk in Tom, dat is een foutje van mij... excuses daarvoor :) Folkert zegt hoe het moet zitten...
 
Originally posted by //\\//\\@$t€®


verlies je geen vermogen bij die 14000?

Het loopt gewoon goed met C16 bij Paul volgens mij... Er is bij Twins nog een klant met Evo70 tuned & C16, en die draait ook veel toeren... gaat perfect...
 
Back
Top