Krukas wil niet in lagers

Status
Not open for further replies.

Cipher

Well-Known Member
Na wat problemen heb ik mijn nieuwe lagers in mijn carter (Morini) gekregen. De krukas zat echter al voor de helft ni het lager, en kreeg hem niet meer verder of terug uit.


(ja, het pakking hoort zo. Die moet later worden afgesneden ;))

Hoe nu verder :?
De krukas wil in geen van de 2 lagers glijden, ook niet alsik de carterdelen opnieuw verhit. Als ik dan probeer de krukas uit het lager te halen, trek ik juist het lager weer uit het carter. Krukas terug in de vriezer gaat dus niet lukken.
De krukas zit ook nog eens een tikkeltje scheef in het kleine carterdeel. Die kantelt namelijk wanneer ik de krukas draai.

De carterbouten zijn te kort om nu aan te kunnen draaien zodat het geheel zichzelf in elkaar perst. Zou dat sowieso verstandig zijn? Dan haal ik nml even wat langere bouten.
Of kan ik beter wat anders proberen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Lager spannen in de bankschroef en dan moer op je schroefdraad, dan je as eruit tikken. zo heb ik t ook gedaan. Werkt goed alleen lager kan je weg knikkeren.
 
Cipher said:
Het probleem was dat mn krukas momenteel voor de helft in de lagers zit ;)
Dat ik ook eerst de lagers om de krukas had kunnen doen weet ik. Maar uit alle topics bleek het 'beter' te zijn ze eerst in het carter te doen. Frapant dat "iedereen" dat nu tegen spreekt.
Misschien tijd voor een duidelijke hosto op sf.net?
Vond er wel 1 op s-f.nl, en daar doen ze juist ook eerst de lagers in het carter.

Er wordt alleen niet verteld wat te doen als je krukas niet in 1x in het lager valt, en je hem er niet meer uit krijgt :(


ik spreek dat niet tegen , het is ook beter om eerst de lagers in het carter te doen..

maar als je dit nog nooit gedaan hebt is het niet altijd even makkelijk , zo kom jij dus nu direct al een probleem tegen en zit je met je handen in je haar.

maar je hebt dan dus ook niet gedaan wat er staat in de topics ,je had voor jezelf een keuze moeten maken , of tappen oppschuren of de lagers op de krukas zetten , lagers verhitten is imo helemaal niet goed.

als je dus 1 van de 2 had gedaan was het nu klaar geweest , maar je bent ook met iets bezig wat zeer nauwkeurig komt , dat heb je nu door , dit moet in 1 keer goed , het beste zorg je als je het voor de eerste keer doet dat er dus iemand bij is die weet wat ie doet en je kan helpen , nu zit je dus met de problemen en iedereen zeurt hier wat anders en jij word er gek van nu..

wat je imo moet doen nu is een keus maken , of je slaat de lagers voorzichtig op de krukas , of met een pers erop persen , of je zet de lagers in het carter en schuurt de tappen dusdanig op dat je m er met een kunstof hamer zo in slaat met weinig moeite. kunstof hamer ben je dus nodig en je moet een moer op het draad zetten als je slaat , hierdoor beschadig je het draad nooit en heeft het meer oppervlak waardoor je ook niet zo hard hoeft te tikken.

dus , maak je keuze en het komt wel goed ;)
 
Van alle personen die de lagers eerst in het carter doen, ben jij de enige die zegt de tappen op te schuren :) Heb ze ook heel licht geprobeerd op te schuren met k160 maar dat is duidelijk lang niet genoeg geweest.

Maar belast je bij het erop persen van de lagers het bigend niet te veel, of de lagers zelf? Of pers je dan tegen de binnenkooi en de dichsts bijzijnde krukas wang?
Ik ga vanmiddag proberen de krukas uit de lagers te krijgen met een grote poulietrekker. Mocht dat lukken schuur ik de tappen net zo lang op tot hij erin valt of ik hem zachtjes aan mot tikken.
Komt hij er met lagers en al uit probeer ik de lagers er volledi gop te tikken, en verhit ik de carters weer.

Thanks voor de duidelijke post :)
 
Cipher said:
Van alle personen die de lagers eerst in het carter doen, ben jij de enige die zegt de tappen op te schuren :) Heb ze ook heel licht geprobeerd op te schuren met k160 maar dat is duidelijk lang niet genoeg geweest.

Maar belast je bij het erop persen van de lagers het bigend niet te veel, of de lagers zelf? Of pers je dan tegen de binnenkooi en de dichsts bijzijnde krukas wang?
Ik ga vanmiddag proberen de krukas uit de lagers te krijgen met een grote poulietrekker. Mocht dat lukken schuur ik de tappen net zo lang op tot hij erin valt of ik hem zachtjes aan mot tikken.
Komt hij er met lagers en al uit probeer ik de lagers er volledi gop te tikken, en verhit ik de carters weer.

Thanks voor de duidelijke post :)

ja , het schuren kan even duren als je het met de hand moet doen , ik doe het met een draaibank en dan is het een minuutje en klaar met 2 verschillende korrels papier. ik heb met deze manier altijd plezierig gewerk en nooit wat mee gehad en doe het al jaren :)

met de pers doe ik zelf niet maar voor nood zou het kunnen ,ik ken ze die het wel doen en dat gaat volgens hun goed , je moet dan alleen zorgen dat de krukwang ondersteunt worden , dus 1 helft , en dat doe je door een plaat door het midden van de krukas te leggen. lagers gaan er vrij makkelijk op, je bent dan alleen een pers nodig.

het erop tikken deed ik vroeger waar ik werkte alleen maar , dit vond ik zelf niet het beste maar het moest daar van de baas ,naja goed , het was daar ook wel eens vaker raak dat de lagers kapot liepen omdat ze te dicht op de krukas zaten en daarom doe ik het (thuis) niet zo.

als je dus de krukas schuurt is het zo dat de krukas er niet al te moeilijk in wil , waardoor je het materiaal niet onnodig belast. de lagers liggen op deze manier ook zo diep mogelijk in het carter waardoor je de krukas ook de ruimte geeft om zich te kunnen centreren.

je moet wel eerst de lagers in het carter zetten , ik zet dan meestal 1 helft in de bankschoef als ie is afgekoeld en schuur de tap af die daar in hoort , even proberen, hij moet er met een kunstofhamer zo in willen met niet veel geweld , blijft ie op een kwart steken schuur ik m nog meer af totdat ie met 3 a 4 tikken er in wil.. dus zoveel hoeft er niet af.

het is belangrijk dat het carter afgekoeld is anders heb je kans dat het lager er weer uit gaat. en voor de andere kant af te schuren moet je ook de andere carterhelft pakken
 
Nice :)
Ga zo naar beneden hopen de krukas er zonders lagers uit te krijgen.
Anders heb ik nog wel ergens een stalen strip iiggen welke ik tussen de wangen kan doen welke ik op de bankschroef kan laten rusten, zodat het bigend geen tik krijgt.
Heb er weer goede hoop in dat het gaat lukken :) Thanks
 
Hij zit erin :)

Heb met een beetje kantelen en wikken het kleine carterdeel van de as gekregen. Lager bleef netjes in het carter zitten.
Met een rubber hamer de krukas zachtjes uit het grote carterdeel kunnen tikken, ook daar bleef het lager netjes zitten.

Geprobeerd het tap op te schuren met k180 maar meer dan een paar krasjes kreeg ik er niet op (Rito kwaliteit +pippi+).
Vervolgens met een soldeerbrander de binnenring van het lager heet gestookt en de krukas viel er zo in.
Zelfde bij het kleine carterdeel geprobeerd, maar daar viel hij er niet helemaal in.

Toch maar de carterbouten erin en kruislings aangedraaid tot de carters dichtzaten. Alleen, nu draait de krukas heel stroef als ik alle bouten strak aandraai. Draai ik ze allen een halve slag los draait hij wel soepel.
Betekend dit dat de as nog niet goed genoeg gecentreerd is? Heb er al aardig op lopen tikken met rubberen hamer, maar lijkt geen verschil te maken.

En ja, er zit wel een (papieren) pakking tussen.

Overigens "zoefen" de lagers ook een beetje als ik de krukas draai. Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat er zand tussen zit, maar dat is onmogelijk. Is dat normaal? Schadelijk? Gewoon mee gaan rijden?
 
als ie zwaar draait zit ie gewoon teveel naar 1 kant toe , en dat klopt ook wel omdat je nu het carter hebt aangedraaid en zo de krukas 1 kant op hbt gedrukt , je zult toch de krukas even heen en weer moeten slaan nu om m verder van het lager af te krijgen en zo de spanning op het lager weghalen.

heb je wel een moer op de krukas?
 
Ik heb een moer op het draadeind zitten ja :)
Hoe moet ik dat tikken opvatten? Wat lief teder gestreel of mag je wel aardig meppen om hem in het midden te krijgen?
 
nou , je mag m even een tikje geven , met een kuntstofhamer wel te verstaan , met een rubberhamer moet je wel heel erg hard slaan wil het hetzelfde effect hebben..
 
Dus rubber hamer en heel hard slaan? :)
Niet normale (stalen) hamer met stuk hout ertussen?

Ga natuurlijk niet voor deze ene keer een koperen hamer kopen ;) Ookal zou dat ws. wel het meest ideale zijn.

Heb toch ook maar besloten nieuwe lagertjes te bestellen. Vertrouw het geluid toch niet helemaal. Dan maar nog een keer €30 neertellen en zeker weten dat het goed is, liever dan volgende maand opnieuw beginnen.
 
Rubber gaat niet echt werken. Absorbeert de klap te veel. Stukje hout en stalen hamer zal wel gaan, je slaat alleen gegarandeerd het hout kapot. En die troep vliegt overal heen. Koop of vraag aan iemand een kunstof hamer, vast iemand die er één heeft die je mag gebruiken.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top