Krukas wil niet in lagers

Status
Not open for further replies.

Cipher

Well-Known Member
Na wat problemen heb ik mijn nieuwe lagers in mijn carter (Morini) gekregen. De krukas zat echter al voor de helft ni het lager, en kreeg hem niet meer verder of terug uit.


(ja, het pakking hoort zo. Die moet later worden afgesneden ;))

Hoe nu verder :?
De krukas wil in geen van de 2 lagers glijden, ook niet alsik de carterdelen opnieuw verhit. Als ik dan probeer de krukas uit het lager te halen, trek ik juist het lager weer uit het carter. Krukas terug in de vriezer gaat dus niet lukken.
De krukas zit ook nog eens een tikkeltje scheef in het kleine carterdeel. Die kantelt namelijk wanneer ik de krukas draai.

De carterbouten zijn te kort om nu aan te kunnen draaien zodat het geheel zichzelf in elkaar perst. Zou dat sowieso verstandig zijn? Dan haal ik nml even wat langere bouten.
Of kan ik beter wat anders proberen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

PB-Tuning said:
Sjonge jonge,

Wat een gezeur allemaal..

Okej,

Lagers op de krukas slaan met een bus die op de binnenste ring valt,
Als je het lager aan de linkerkant erop sla, span dan ook de linker wang in de bankschroef. laat tussen het lager en de krukas ca 1 a 2 mm ruimte tussen.

Als je allebei de lagers om de krukas heb gedaan,

Verwarm het grote deel,

Steek de krukas in het carter.

Smeer vloeibare pakking op het carter.

En als laatste, verwarm het kleine carterdeel.

Duw deze zo snel als je kan in 1x om de krukas..

Boutjes aandraaien.

Wachten tot het blok is afgekoeld, keeringen monteren met wat eraan en nog even de boutjes natrekken..

Simpel toch?

Al dat moeilijke gedoe hier:X :rolleyes:


idd wil toch ff zeggen dat ik al wel altijd al deze manier heb gebruikt en nog nooit problemen gehad, en het is ook onzin naar mijn weten om eerst de lagers in het carter te doen of iets, gewoon zo weinig mogelijk op de lagers fikken met de gasbrander:) :)
 
Vanavond een nieuwe poging gedaan, met nieuwe lagers;

Een steeksleutel tussen de krukaswangen door, en laten rusten op mijn benen.
Met een andere steeksleutel welke net om de krukas past op de binnenring met een hamer het lager er moeiteloos opgetikt. Zelfde voor de andere kant.
Grote caterdeel kwartiertje op het gasfornuis tot de waterdruppels die je erop gooit spontaan beginnen te koken, en lager viel er zo in.
Zelfde voor andere kant.

Super simpel op deze manier, snap niet waarom men durft te beweren dat het handiger is om de lagers eerst in de carters te doen (zonder speciaal gereedschap).

Het ligt nu af te koelen, en draait in ieder geval erg soepel. Nu de keeringen nog :p Maar PB-Tuning, en anderen, bedankt :)
 
Cipher said:
Vanavond een nieuwe poging gedaan, met nieuwe lagers;

Een steeksleutel tussen de krukaswangen door, en laten rusten op mijn benen.
Met een andere steeksleutel welke net om de krukas past op de binnenring met een hamer het lager er moeiteloos opgetikt. Zelfde voor de andere kant.
Grote caterdeel kwartiertje op het gasfornuis tot de waterdruppels die je erop gooit spontaan beginnen te koken, en lager viel er zo in.
Zelfde voor andere kant.

Super simpel op deze manier, snap niet waarom men durft te beweren dat het handiger is om de lagers eerst in de carters te doen (zonder speciaal gereedschap).

Het ligt nu af te koelen, en draait in ieder geval erg soepel. Nu de keeringen nog :p Maar PB-Tuning, en anderen, bedankt :)

mja , een goeie monteur heeft speciaal gereedschap , of een andere goeie oplossing... ;)
 
Cipher said:
Ik ben programmeur, geen monteur. Die scooter is slechts een hobby ;) :p
Zelfde geldt voor het merendeel van dit forum.


ja goed , als het lukt is dat natuurlijk mooi :)

maarja , ik doe ook geen hartoperaties , ieder zijn vak ;)

rare vergelijking maar je snapt wat ik bedoel.

goed gereedschap is nog altijd het halve werk ,soms moet je meer investeren dan je lief is maar achteraf soms wel erg gunstig.

maar ik hoop iig voor je dat het nu goed is gelukt en succes ermee :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top