Krukas wil niet in lagers

Status
Not open for further replies.

Cipher

Well-Known Member
Na wat problemen heb ik mijn nieuwe lagers in mijn carter (Morini) gekregen. De krukas zat echter al voor de helft ni het lager, en kreeg hem niet meer verder of terug uit.


(ja, het pakking hoort zo. Die moet later worden afgesneden ;))

Hoe nu verder :?
De krukas wil in geen van de 2 lagers glijden, ook niet alsik de carterdelen opnieuw verhit. Als ik dan probeer de krukas uit het lager te halen, trek ik juist het lager weer uit het carter. Krukas terug in de vriezer gaat dus niet lukken.
De krukas zit ook nog eens een tikkeltje scheef in het kleine carterdeel. Die kantelt namelijk wanneer ik de krukas draai.

De carterbouten zijn te kort om nu aan te kunnen draaien zodat het geheel zichzelf in elkaar perst. Zou dat sowieso verstandig zijn? Dan haal ik nml even wat langere bouten.
Of kan ik beter wat anders proberen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Niemand in mijn omgeving houd zich met dergelijke dingen bezig. Gaat dus helaas niet op.
Pak wel een blokkie hout en wikkel er wat tape omheen. Kan het ook niet uit elkaar spatten :)
 
Joël said:
Verder was de passing met het lager aan 1 zijde dusdanig slecht dat de krukas grotendeels in het lager te schuiven was (met een minimaal temperatuurverschil welteverstaan).
Als het een beetje tegen zit dan gaat die krukas lekker draaien in de binnenste lagerschaal met alle ellende van dien.

Dus ik heb genoeg gezien, voor mij geen power one krukassen meer, dan heb ik liever Rito.

Uit deze quote van Joël (van 2003 oid) maak ik uit dat het slecht is dat de krukas draait in de binnenkant van het lager :?
Ik dacht dat dit net de plek was waar de krukas in draait...

Als dit verhaal klopt, is het dan niet schadelijk om de tappen op te schuren? Dan draait de as toch makelijk in de binnenkant van het lager?

Of ik begrijp weer alles verkeerd +pippi+
 
DME3 said:
Uit deze quote van Joël (van 2003 oid) maak ik uit dat het slecht is dat de krukas draait in de binnenkant van het lager :?
Ik dacht dat dit net de plek was waar de krukas in draait...

Als dit verhaal klopt, is het dan niet schadelijk om de tappen op te schuren? Dan draait de as toch makelijk in de binnenkant van het lager?

Of ik begrijp weer alles verkeerd +pippi+


als je de kruktap zo afschuurt dat ie er los in ligt wel ja , maar met opschuren bedoel ik ook niet dat je zoveel weghaalt , gewoon genoeg zodat ie er makkelijker in gaat , en niet erin valt ;)

en zoals ik al heb gezegd heb ik geen problemen met deze methode en zit de as dus ook daadwerkelijk vast in de lagers..
 
Dacht ik ook al :)

Maar even ter verduidelijking: de as draait dus niet in de lagers maar zit gewoon vast in de lagers die in het carter zitten? Dus lagers draaien in carter?

Lijkt me dat deze redenering volledig fout is, maar wil het ff zeker weten :)
 
DME3 said:
Dacht ik ook al :)

Maar even ter verduidelijking: de as draait dus niet in de lagers maar zit gewoon vast in de lagers die in het carter zitten? Dus lagers draaien in carter?

Lijkt me dat deze redenering volledig fout is, maar wil het ff zeker weten :)

Binnenring zit vast aan de krukas en buitenring in je carter.
Je lager draait rond zeg maar.
 
je hebt een binnenring en een buitenring , in beide zit een groef , ze noemen het dan ook wel "deep groove" (diepe groef) kogellagers , daartussen zitten ronde kogels (balletjes) , daarop rolt dus het lager..

als je alles wilt weten over lagers en wat voor soorten er zijn, toleranties etc. moet je eens bij www.skf.com kijken , daar staat echt alles op.

er staat ook een referentielijst op met maten en types , dus weet je de maat maar niet het type kun je het daar opzoeken , handig dus , en je kunt meteen zien welke maten wel of niet bestaan en in welke uitvoering.
 
Ik vertrouw het geluid van de lagers toch niet. Met wat ronddraaien blokkeerde er ook 1. Moest een stukje terug draaien voor ik hem weer verder kon draaien. Lijkt me dus dat er iets tussen de kogels zit.
Ik heb een nieuw setje besteld en ga het fijn helemaal opnieuw proberen.

Nou maar hopen dat ik deze lagers van de as af krijg :|
 
heb net ook me lagers eruit gehaald om dat ik nieuw spul wil kopen maar lagers waren net nieuw dus eruit gehaald en eerst goed doorgespoelt met wd40 zodat je geen viezigheid er meer in heb en toen gewoon wat kogelvet ertussen gedaan en zijn nu weer als nieuw.
 
@Sandor
Jawel, het zijn de juiste lagers. Ben zelf niet zo heel verbaasd dat perspassingen moeilijk in en uit elkaar gaan eigenlijk :) Ondaks dat he twel vrij vervelend is

@BlackDevil
Van het geld dat ik inmiddels in deze scooter heb gestoken had ik er makkelijk 3 2de hands kunnen kopen. Mijn verstand zegt momenteel dat ik beter die lagers even vervang voor een nieuwe, ookal zegt mijn portomonee dat dat nergens voor nodig is. Er kom straks ook een nieuw cilinderkitje op en voel er weinig voor de cilinder en as binnen een maand in de soep te rijden, omdat ik het nu niet goed wou doen.

Ik heb een fout gemaakt bij de montage, namelijk te ongeduldig zijn. Daar heb ik van geleerd, en ik hoop de 2de keer geen nieuwe fouten te maken.
Het nut van het opschuren van de kruktappen heeft zich net bewezen. Ik had de as met wat tikken zo uit het grote carter. Uit het kleine deel moest ik hem persen want die kant had ik niet opgeschuurt. Doe ik dus voor hermontage wel nog even :)

Ik heb het stappenplan al uitgestippelt voor mijn 2de poging;
As gaat een paar uur/dag de vriezer in. Grote carterdeel verhit ik op gasfornuis, lager erin. Kleine carterdeel verhit ik op gasfornuis, lager in.
Met verhit ik met een gassoldeerbrander de binnenringen en gaat de as eirn.
Zo is het nu ook gelukt, alleen niet in 1x :p
 
BlackDevil Sprinter said:
heb net ook me lagers eruit gehaald om dat ik nieuw spul wil kopen maar lagers waren net nieuw dus eruit gehaald en eerst goed doorgespoelt met wd40 zodat je geen viezigheid er meer in heb en toen gewoon wat kogelvet ertussen gedaan en zijn nu weer als nieuw.

Je gaat vet EN Wd40 doen in een lager wat gesmeerd gaat worden door een olie/benzine luchtmengsel? dat slaat dus echt nergens op.
 
Cipher said:
@Sandor
Jawel, het zijn de juiste lagers. Ben zelf niet zo heel verbaasd dat perspassingen moeilijk in en uit elkaar gaan eigenlijk :) Ondaks dat he twel vrij vervelend is

@BlackDevil
Van het geld dat ik inmiddels in deze scooter heb gestoken had ik er makkelijk 3 2de hands kunnen kopen. Mijn verstand zegt momenteel dat ik beter die lagers even vervang voor een nieuwe, ookal zegt mijn portomonee dat dat nergens voor nodig is. Er kom straks ook een nieuw cilinderkitje op en voel er weinig voor de cilinder en as binnen een maand in de soep te rijden, omdat ik het nu niet goed wou doen.

Ik heb een fout gemaakt bij de montage, namelijk te ongeduldig zijn. Daar heb ik van geleerd, en ik hoop de 2de keer geen nieuwe fouten te maken.
Het nut van het opschuren van de kruktappen heeft zich net bewezen. Ik had de as met wat tikken zo uit het grote carter. Uit het kleine deel moest ik hem persen want die kant had ik niet opgeschuurt. Doe ik dus voor hermontage wel nog even :)

Ik heb het stappenplan al uitgestippelt voor mijn 2de poging;
As gaat een paar uur/dag de vriezer in. Grote carterdeel verhit ik op gasfornuis, lager erin. Kleine carterdeel verhit ik op gasfornuis, lager in.
Met verhit ik met een gassoldeerbrander de binnenringen en gaat de as eirn.
Zo is het nu ook gelukt, alleen niet in 1x :p

Wat kunnen jullie allemaal ongelooflijk moeilijk doen zeg!
Stook carter op, gooi dat lager derin, ff wachten, as derin, zelfde geld voor andere kant, kit ertussen, bouten derin klaar.
Al dat gezeik met kruktapjes opschuren, vriezers en al die ellende, nergens voor nodig.
 
D@ve said:
Je gaat vet EN Wd40 doen in een lager wat gesmeerd gaat worden door een olie/benzine luchtmengsel? dat slaat dus echt nergens op.
Volgens mij staat er dat hij hem schoonspoelt met WD40.
Vervolgens wat lagervet erin lijkt misschien overbodig, maar kan geen enkele kwaad. Zelfs een goede bescherming tegen vocht tot de lagers voor de eerste keer moeten werken en goed in de olie staan.

D@ve said:
Ieder zijn methode. Denk niet dat jouw methode bij mij zal werken, gezien hoe moeilijk he tnu al ging. Maar wie weet.
 
ik zou de binnenschaal van het lager niet verhitten dat is slecht voor het lager(mss had je daarom een schurent of piepent geluid bij het ronddraaien) zeker als je lagers hebt met kunststof kooi mag je deze niet verhitten met een brander want dan kan de kooi smelten. als je je carterdeel warm hebt gestookt en je legt het lager erin, slurpt dat lager vanzelf de warmte op, als je dan je kruk uit de vriezer neemd valt die er ook zo in. je moet het wel met een vlotte/vloeiende beweging doen want de kruk neemd meteen de warmte van de lagers op.
 
Dat is dus de manier waarop ik nu het kleine carterdeel erop heb geprobeerd te krijgen, wat totaal niet lekker ding.
Betwijfel echt of ik de krukas het lager in krijg zonder deze te verhitten.

Het kan inderdaad goed zijn dat het geluid dat ik nu hoor van de kooi komt die is beschadigd door het verhitten. Maar de eerste keer heb ik het carter op het fornuis verhit toen het lager er al inzit, omdat de soldeerbrander nog in mijn beunhok beneden lag.

Als ik voorkom dat de open vlam de kooi raakt, en ik puur de binnenring opwarm (dus niet gloeiend heet), zou het dan ook kwaad kunnen? Dan wordt hij in principe niet veel heter als dat je hem monteerd terwijl het carter nog heet is, toch?
 
D@ve said:
Wat kunnen jullie allemaal ongelooflijk moeilijk doen zeg!
Stook carter op, gooi dat lager derin, ff wachten, as derin, zelfde geld voor andere kant, kit ertussen, bouten derin klaar.
Al dat gezeik met kruktapjes opschuren, vriezers en al die ellende, nergens voor nodig.

precies,..nergens voor nodig
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top