Krukas lager wil er niet in

Status
Not open for further replies.

Cipher

Well-Known Member
Ik ben momenteel bezig nieuwe lagers in mijn carter te doen.
Na het kleine carterdeel op het gas fornuis verhit te hebben viel het lager er zonder problemen in.
Bij het grote carterdeel wil het echter niet zo lukken.

Ik heb het carterdeel dusdanig verhit dat als ik er een paar druppels water op laat vallen deze spontaan beginnen te koken en verdampen.
Toen ik het lager erin wou leggen zat deze direct klem. Had hem er denk ik dus iets te schuin ingelegt. Ik heb hem er met een hamer en een stukje hout zachtjes uit moeten tikken, waar ik me niet bepaald comfortabel bij voelde.
De tweede keer viel het lager er ongeveer tot de helft in, maar weer zt deze muurvast, en weer heb ik deze er met een hamer uit moeten tikken. Niet grappig, omdat dat op de binnenring moet.

Doe ik iets fout, of ben ik gewoon dusdanig scheef dat ik het lager er 2x scheef in legde?
Hoe houd je het lager het beste vast? Ik ben steeds bang mijn vingers te branden.
Is er een speciaal truukje waardoor je het lager zeker weten recht plaatst?
Is het zinvol het lager een paar uur in de vriezer te leggen alvorens het nog een keer te proberen? Het lager is nu vrij warm door de keren dat deze klem zat in het carter.
 
Advertisement - register to remove this

Wat doe je ook moeilijk. Pak een ijzeren staafje ofiets en tik met een hamer er rondom op de lager, dus de buitenkant. Op de binnekant moet je niet tikken dit kan het lager kapot maken. Zo doe ik het altijd als het er niet gelijk invalt ;)
 
Ook al geprobeerd. Zowel met een rubber hamer als een normale . Natuurlijk op de buitenring. Maar hij ging er geen mm verder in.

Helpt het om de lagerpassingen met lagervet in te smeren? En vliegt dat niet in de fik bij het verwarmen? :)
 
Last edited:
ik leg het lager eerst in de vriezer en doe lere handschoenen aan om het blok en het lager vast te pakken. maar je kunt ook een grote dop pakken (volgens mij 24mm) en die op de buitenste ring van het lager zetten, en dus zo erin tikken.
 
Dus het is wel vaker nodig op het lager te tikken omdat deze er niet vanzelf helemaal invalt? Dat geeft in ieder geval weer hoop :)
Lederen handschoenen heb ik niet, idoe alles met een pannenlap :p Maar daarmee is het lager vasthouden niet zo handig.

Het lager welke in mn grote carterdeel gaat (6205) is vrij groot. Een dop 24 is daar lang niet groot genoeg voor. Zou eerder een dop 30-36 moeten zijn.. en die heb ik niet. Heb niets ronds wat ik op de buitenring zou kunnen houden.
Met rondom zachtjes tikken sla je hem zeker alleen maar scheef?
 
Last edited:
Ahh.. gelukt.
Het carrter nog iets langer op het fornuis, met het vuur nog iets hoger. Het lager een uur of 4 in de vriezer tussen de ovenfriet en ijsklontjes, en hij viel er zo in.
Geen hamer bij te pas gekomen :)

Nu de krukas nog....

//Edit
GMR$#@OKFLK@!
Te ongeduldig de krukas er ook vast in willen doen. Nog niet voldoende warmte in het lager getrokken; krukas niet volledig in het lager.
Krukas er weer uit willen trekken -> Lager er ook weer uit.

Heb nu dus krukas met een lager om de helft van de tap :L Lager en krukas liggen weer in de vriezer, carter weer op het vuur.. op naar de 2de poging.
Echt niet een klusje dat je even moet willen doen...
/me is vaker te ongeduldig.

//Edit2
Lager zit weer in het carter, en zit dit keer wel vast. Maar de krukas zit er dus maar voor de helft in.
Wat is dan de juiste stap?
- De krukas eruit zien te tikken, terug in de vriezer, carter opwarmen en erin steken
- Of, Het carter zo verwarmen met de krukas er half in, en als hij heet is de krukas verder proberen te tikken?

Bij de 2de optie ben ik bang dat de lagers te heet worden. Kan dat kwaad? Al verwarm je normaliter het kleine carterdeel ook om hem over de krukas te plaatsen? En dan komt de krukas ook niet meer uit de vriezer?
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top