Krukas wil niet in lagers

Status
Not open for further replies.

Cipher

Well-Known Member
Na wat problemen heb ik mijn nieuwe lagers in mijn carter (Morini) gekregen. De krukas zat echter al voor de helft ni het lager, en kreeg hem niet meer verder of terug uit.


(ja, het pakking hoort zo. Die moet later worden afgesneden ;))

Hoe nu verder :?
De krukas wil in geen van de 2 lagers glijden, ook niet alsik de carterdelen opnieuw verhit. Als ik dan probeer de krukas uit het lager te halen, trek ik juist het lager weer uit het carter. Krukas terug in de vriezer gaat dus niet lukken.
De krukas zit ook nog eens een tikkeltje scheef in het kleine carterdeel. Die kantelt namelijk wanneer ik de krukas draai.

De carterbouten zijn te kort om nu aan te kunnen draaien zodat het geheel zichzelf in elkaar perst. Zou dat sowieso verstandig zijn? Dan haal ik nml even wat langere bouten.
Of kan ik beter wat anders proberen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Volgens mij ben je gewoon effe weg kwijt.

Verhit het carter en probeer voorzicht de lagers en krukas weer los van elkaar te krijgen,

Gooi dan de krukas in de vriezer.De lagers laat je met rust.Dan pak je vast een ronde buis voor op het lager te tikken,Na een paar uur haal je de krukas eruit en pak je de lagers en moet je die er heel makkelijk op kunnen tikken.

DAn pak je een gasbrander,Fornuis is niet echt lekker aan te werken,Dan verhit je het carter een 10 minutjes.En pak je de krukas en zet je die er rechtjes in als het goed is valt die er zo in met het lager.Voorzichtig nog een tikje nageven.DAn pak je het andere carterhelft en doe je precies het zelfde.

Uiteindelijk alles kruislings aandraaien en pakking er uiteraard tussen doen
 
Wat ik uit tientallen andere topics begreep is het handiger eerst de lagers in het carter te doen, omdat het lastig te bepalen is hoever ze om de krukas moeten.
Eerst om de krukas had me wel makkelijker geleken (lagers ff in de oven, krukas in de vriezer, eromheen, carter op fornuis, krukas erin, klaar) maar deed het liever op de methode zoals de meeste andere het beter achten :)

Ik ben alleen bang het krukas niet meer uit het lager te krijgen.
Als ik de carters verhit trek ik de lakers er namelijk weer uit.
Zal het vanavond even met een poulietrekker proberen. Neem aan dat alls ik het carter niet verhit die lagers er ook niet uitkomen?
 
je kan proberen hele zachtjes met rubbere hamer te tikken en dan kijken of je je krukas los van je lager krijgt maar als dat niet gaat ook niet verder doen,En ik vind het makkelijker gewoon eerst lagers om je krukas te doen,Ze kunnen maar tot een bepaalde punt komen en verder niet dus,
 
de lagers moeten eerst in het carter wil je het volgens de goeie methode doen , standaard zit de krukas vrij los in het linker lager , en word de krukas dus eerst in het rechter deel getrokken met een krukastrekker.

maar veel mensen hebben geen krukastrekker dus moet het anders , wat je kunt doen is de carters warm maken en weer uit elkaar trekken ,ze moeten ook hoe dan ook weer uit elkaar. en dan de krukas lagers op de krukas slaan met een buisje , dit kan ,ik raadt het niet aan maar dat is voor jou de makkelijkste manier.

wat je ook kan doen is als je de krukas met lager(s) er weer af hebt even met een poelietrekker of lagertrekker het lager er weer af halen en weer in het carter zetten , dan de kruktappen iets afschuren..
 
Dus de methode van eerst lagers in carter, dan krukas in lagers is alleen geschikt als je een krukas trekker hebt :?

Moet dus de krukas met lagers en al uit het carter halen, en dan de lagers op de binnenring verder op de krukas tikken?
En als de krukas er zonder lagers uitkomt de tappen licht opschuren en hem dan plaatsen?

Dat opschuren, waar moet ik dan aan denken? Minuutje korrel 80 of een paar halen met nat 600?
 
man :p ik doe er wel wat fotos van me project bij :p je doet moeilijk, ik doe het altijd zo: eerst lagers op krukas tikken, doormiddel van een pasbus om het lager, en dan het lager naar de krukaswangen tikken

207w9vl.jpg


, dan verhit je eerst de grote carterhelft met eengasbrander,

207w9pj.jpg


(op de foto deed ik eerst het kleine carter, maar andersom is makkelijker)
dat doe je ongeveer 10 minuten met een grote vlam, dan laat je de krukas met het lager in het grote blokdeel vallen, en dan zit ie erin

207wa2q.jpg


, zorg wel dat het lager er helemaal goed in zit, dan verhit je het kleine carterdeel, dan doe je vloeibare pakking op het grote deel, (wel even de busjes er tussen doen) en dan laat je het kleine deel op de krukas met het lager zakken, gaat dit niet soepel, dan haal je het deel er weer af, en verhit je hem wat langer... zo moet het goed gaan, anders moet je het hele zooitje gewoon weggooien :p
nu zit je blok in elkaar, en kan je de krukas gaan centreren, dit doe je door tikjes te geven op de moeren die je op de uiteindens van de krukas zet, wanneer die soepel draait zit ie goed.

207wa6d.jpg
 
Last edited:
iedereen doet het anders, en iedereen vind de ander moeilijk doen.

je moet gewoon doen wat je zelf het beste lijkt en zo te zien weet je ook heo het moet, alleen zijn je lagers gewoon niet warm genoeg om er zo even omheen te vallen, probeer het gewoon even opnieuw, kijk je lagers na met hoe ze eruit zien en koop des noods nieuwe, en dan gewoon je eigen ding doen, alleen met goed verhitten, plaatsen, centreren e.d.
 
Goed, had dus beter de lagers eerst om de as kunnen doen. Dat leek mij ook makkelijker, maar een groot aantal topics zij dat dit beter was. Beetje jammer (helaas ook geen uitleg op st.net zelf).

Ik voel er nu het meest voor de carters weer te verwarmen en krukas met lagers er nog om eruit te halen. Dan met een pasbus op de binnenring de lagers er goed omslaan. Carters verwarmen, en het zaakie in elkaar.
Als ik op de pasbus sla, moet ik dan de krukas met de bovenste wang in een bankschroef zetten, of met het andere tapeind op het bureau? Want dan krijg de big-end as aardig wat tikken vrees ik?

Of kan ik beter eerst proberen de as uit de lagers te halen met een poulietrekker, en de tappen licht opschuren? De poulietrekker zal ik wel op het carter moeten zetten, waardoor de kracht dus ook op het lager komt te staan?

Bij het verhitten van het kleine carterdeel begon het overigens een beetje naar verbrand rubber te ruiken. Ik ben bang dat dat de afdichtingsring in het lager is geweest. Kan dat kwaad?
De lagers draaien momenteel nog bijzonder soepel.
 
Last edited:
Daarom doe ik ook nooit eerst de lagers in het blok want je moet altijd lang met grote hitte op dat lager branden en voor me gevoel is dat niet goed,Het meot er tegen kunnen natuurlijk daar niet van maar een lager zet ook niet zo heel veel uit.
 
Als je nu eens lange bouten haalt en die kruislings aandraait en erna je originele bouten erin draait lukt het toch ook?

Je trekt de boel zelf wel goed. Daarna ff uitbalanceren en klaar...
 
Ronnie said:
Als je nu eens lange bouten haalt en die kruislings aandraait en erna je originele bouten erin draait lukt het toch ook?

Je trekt de boel zelf wel goed. Daarna ff uitbalanceren en klaar...

Ben je niet bang dat het schroefdraad in het carter kapot gaat? Er moet nogal wat kracht op komen te staan.

Ik zou alles uitelkaar halen en eerst de lagers om de as slaan. Dan carters verhitten en dan leg je de as er zo in.
 
wat ik heb gedaan met mijn morini blok is eerst de lagers in de carters en daarna eerst het kukas in het grootste carterdeel slaan. En daarna het kleine carterdeel er bovenop gelegd en langzaam met een grote bus op de ronde vorm in het carterdeel leggen en op de bus slaan. Niet extreem hard mag er best 100 tikken overdoen als het maar goed gebeurt. En dan valt ie er langzaam in. Ditis me 2 keer gelukt zonder heet of koud maken.

Als ik op de krukas sla dan doe ik er atijd wel iets tussen zoals een blokje hout ofsow. Geen moer op de krukas draaien en dan slaan want dan sla je zo het schroefdraad van de as kapot. Heb dit gehad met orgineel en rito krukas.

Morini lagers doe ik altijd in de carters gelijk met keerringen omdat je de keerringen er heel moeilijk in krijgt als de krukas er al inzit.

FF wachte ik zet ff een foto neer.

EDIT

Afbeelding030-1.jpg


Mijn morini blok ligt nu ook uit elkaar toevallig.

Ik sla dit carterhelt altijd op de krukas om het blok dicht te krijgen. Je hebt wel een bus nodig die op die ronde rand valt want zo gaat het het makkelijkst.
 
Last edited:
Je weet dat je dan enorme radiale (of juist axiale?) krachten op je lager zet? Kun je niet beter een kleinere bus op de binnenste ring van het lager zetten, als die toch al in het carter zit? Denk ook niet dat ik iets heb met zo een grote diameter.

Ik ga in ieder geval wel iets zoeken om tussen de krukaswangen te steken, bijv een sutkje hout, alvorens ik op de krukas ga lopen slaan. Lijkt me een goede tip :) Thanks.
 
Cipher said:
Je weet dat je dan enorme radiale (of juist axiale?) krachten op je lager zet? Kun je niet beter een kleinere bus op de binnenste ring van het lager zetten, als die toch al in het carter zit? Denk ook niet dat ik iets heb met zo een grote diameter.

Ik ga in ieder geval wel iets zoeken om tussen de krukaswangen te steken, bijv een sutkje hout, alvorens ik op de krukas ga lopen slaan. Lijkt me een goede tip :) Thanks.

Zijn het de goeie lagers wel?
Heb het zelf ook een keer gehad, kreeg ik het lager ook niet verder op de krukas.

heel veel gekloot verder kwam ik tot de conclusie dat het lager kleiner was als de passing :?

misschien in jou geval dus ook wel
 
Sjonge jonge,

Wat een gezeur allemaal..

Okej,

Lagers op de krukas slaan met een bus die op de binnenste ring valt,
Als je het lager aan de linkerkant erop sla, span dan ook de linker wang in de bankschroef. laat tussen het lager en de krukas ca 1 a 2 mm ruimte tussen.

Als je allebei de lagers om de krukas heb gedaan,

Verwarm het grote deel,

Steek de krukas in het carter.

Smeer vloeibare pakking op het carter.

En als laatste, verwarm het kleine carterdeel.

Duw deze zo snel als je kan in 1x om de krukas..

Boutjes aandraaien.

Wachten tot het blok is afgekoeld, keeringen monteren met wat eraan en nog even de boutjes natrekken..

Simpel toch?

Al dat moeilijke gedoe hier:X :rolleyes:
 
Het probleem was dat mn krukas momenteel voor de helft in de lagers zit ;)
Dat ik ook eerst de lagers om de krukas had kunnen doen weet ik. Maar uit alle topics bleek het 'beter' te zijn ze eerst in het carter te doen. Frapant dat "iedereen" dat nu tegen spreekt.
Misschien tijd voor een duidelijke hosto op sf.net?
Vond er wel 1 op s-f.nl, en daar doen ze juist ook eerst de lagers in het carter.

Er wordt alleen niet verteld wat te doen als je krukas niet in 1x in het lager valt, en je hem er niet meer uit krijgt :(
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top