Kale-Man said:mijn scootertje loopt altijd nog beter als dat ding van jouw dus ik zal wel weten of mijn scooter goed stond niet pronkje!!!!!!!
Kale-Man said:mijn scootertje loopt altijd nog beter als dat ding van jouw dus ik zal wel weten of mijn scooter goed stond niet pronkje!!!!!!!
JohnB said:Wat is dat nou voor onzin , lange slag draait minder toeren. Dat is allemaal tot een bepaalde grens. En met die slag van 44mm kan je gewoon 14k draaien zonder problemen.
Kale-Man said:en die van mij ging met de lange drijfstang 500 toeren omhoog groetjes
ruud. said:kickje :+
hoe denk je dan over de traagheidskrachten van de zuiger van de zuiger wat daar mee gebeurt? Om de 44 slag als voorbeeld te nemen, op het zelfde toerental als een std slag zie je dat krachtenspel wel aanzienlijk groter worden. Ook lijkt me dat een langere slag bij onze 2taktjes langere zuigers betekent, die uitlaatpoort moet namelijk wel netjes afgesloten, langere zuiger is dus weer zwaarder. Dan word het al steeds minder aantrekkelijk om net zoveel toeren te draaien lijkt me...
Joël said:Juist dat krachtenspel bepaalt het maximum toerental dat daalt bij een langere slag.
ruud. said:tuurlijk, maar de meeste blokken draaien niet op de maximum toerentallen, het gaat om de toerentallen waarop gereden word. Jullie stellen dat het gewoon even veel toeren moet knallen, terwijl dus die krachten rap oplopen.
johnB heeft het over een bepaalde grens, wat is de grens dan? Dat bij een 78,5mm slag hij ineens 6 duizend toeren minder draait? clue, lijkt me duidelijk dat het toerental minder word naar mate de slag langer word.
Joël said:Een aantal posts terug geeft Runner1987 grenswaarden aan die gebaseerd zijn op een maximale gemiddelde zuigersnelheid van 25 m/s.
Joël said:Een aantal posts terug geeft Runner1987 grenswaarden aan die gebaseerd zijn op een maximale gemiddelde zuigersnelheid van 25 m/s.
ruud. said:Wie zegt dat de blokken het beste presteren bij een 25m/s zuigersnelheid?
Prestaties gaat t om, niet wat het theoretisch maximaal technisch verantwoord toerental is (stukje over de r6 heb je vast al gelezen dat die boven de 25 m / seconde zit? ) , gaat om het toerental waar het hoogste vermogen gehaalt kan worden..
Joël said:Waar hebben we het nu over? :?
ws over 2 verschillende dingen, ik lees net dat op pagina 2 er dus ook al over 2 verschillende dingen word gesproken :+
De toerentalgrens die opschuift met een langere slag... Staan prestaties volkomen los van natuurlijk.
ruud. said:om dan verder te gaan over de prestaties, juist dat vind ik interessant en was mijn vraag/ stelling. Net als melf zei op pagina 2.
--Zou een langere slag altijd een lager toerental moeten draaien op onze kleine motortjes voor topvermogen? --
> in hoeverre is het toerental van topvermogen afhankelijk van je cilinder inhoud? Hoort een 50 je met dezelfde slag als een 70 meer of minder toeren te draaien? Lijkt me dat er toch wel een verschil in moet zitten.
vragen zijn lastig te "formuleren", dat het setup afhankelijk is snap ik ook nog wel, ga maar uit van een situatie oid (piek-topvermogen, niet ideaal, maar wel een leuke vergelijkbare waarde) , dat is uiteindelijk toch het toerental waarnaar je tuned.
Joël said:Wat betreft prestaties is mijn ervaring dat het toerental niet uitmaakt met een langere slag.
Mijn blok draait, net als getunede 70cc blokken tussen de 14 en 14500 rpm. Dat toerental wordt grotendeels begrensd door je inlaat. Meer toeren kan wel, maar dan hou je geen koppel meer over, daarvoor heb je een roterende inlaat nodig.
Het feit dat veel mensen met 2Fast "slechts" rond de 13500 rpm draaien zit hem vooral in de gebruikte uitlaat.
Joël said:Wat betreft prestaties is mijn ervaring dat het toerental niet uitmaakt met een langere slag.
Mijn blok draait, net als getunede 70cc blokken tussen de 14 en 14500 rpm. Dat toerental wordt grotendeels begrensd door je inlaat. Meer toeren kan wel, maar dan hou je geen koppel meer over, daarvoor heb je een roterende inlaat nodig.
Het feit dat veel mensen met 2Fast "slechts" rond de 13500 rpm draaien zit hem vooral in de gebruikte uitlaat.
ruud. said:waarom denk je dat er geen koppel valt te halen met een membraan-inlaat op ( stom voorbeeld) 16k? Vroegah dacht iedereen volgens mij hetzelfde over 14 / 15 duizend toeren...
ruud. said:koppel * toeren = vermogen , dat is al een oeroud rekensommeje.