Karsemeijer Superspecial 2-Cilinder 100cc!!

Karsemeijer Superspecial 2-Cilinder

Afgelopen winter kwamen we op het idee om een nieuw project te starten voor de SBO superspecial klasse. In deze klasse is een “totale” cilinderinhoud van 100cc toegestaan. Omdat er geen 100cc cilinder op de markt is en we toch aan de 100cc wilden komen hebben we eerst gekeken hoe ver we met het aanpassen van bestaande cilinderkits konden komen. Uiteindelijk zijn we op het idee gekomen om een tweecilinder blok te bouwen. Twee keer 50cc is ook 100cc, zo gezegd zo gedaan…

Toen kwam de grootste uitdaging “het carter”. Als eest moest er een type blok gekozen worden. We hebben voor dit project gekozen voor een Piaggio blok. Waarom de keuze voor een Piaggio blok?:
- Al onze sprinters rijden al met een Minarelli blok.
- Piaggio heeft doorgaans veel minder last van slip in de overbrenging.
- Om het vermogen op de weg te krijgen willen we met een drag race band gaan rijden die we mooi op een DNA carter kunnen monteren.

Nu de keuze voor Piaggio gemaakt was konden we beginnen met het ontwerpen van een tussencarter om van een Piaggio carter een tweecilinder blok te maken. Na gigantisch veel meet, teken en uitzoekwerk zijn we tot het volgende model carter gekomen:

3d1v.jpg


3d2d.jpg


3d3g.jpg


3d4f.jpg


3d5j.jpg


3d6a.jpg


Het voordeel van dit ontwerp is dat er twee aparte blokken opgebouwd worden die achteraf aan elkaar gemonteerd worden. In dit ontwerp staan de krukaskamers compleet los van elkaar. Mocht er ooit een keering gaan lekken dan kan er nog steeds geen valse lucht getrokken worden door de extra O-ring die de tussenkamer luchtdicht afsluit. In de tussencarters kunnen de standaard Piaggio keeringen en lagers gemonteerd worden. De keeringen liggen tegen een aanslag wat het monteren van de keeringen vereenvoudigd.Het carter is ook uit te kotteren voor 70, 80 en 90cc cilinders, ook is er de mogelijkheid om het carter uit te kotteren voor andere slag krukassen. De krukassen zitten verbonden met een losse bus die spelingsvrij gemonteerd word. De blokken kunnen hierdoor eenvoudig uit elkaar geschoven worden. Er is rekening gehouden met de afmetingen van alle type cilinders, deze kunnen dan ook allemaal op dit carter gemonteerd worden.
Na het ontwerp is het uiteindelijke carter geproduceerd:

carter1s.jpg


carter2.jpg


carter3.jpg


carter4.jpg


carter5.jpg


De carters zijn vervaardigd uit het hoogwaardige 7075-T6 Aluminium, door zijn sterkte word dit type aluminium ook veelal toegepast in de lucht en ruimtevaart.

De extra koelwateraansluiting hebben we van Titanium gemaakt, waarom de keuze voor titanium.. gewoon omdat we dit leuk vonden.

koelnippel.jpg


Voor de krukassen hebben we twee Malossi MHR Team 99 assen gebruikt. De krukassen zijn aangepast en voorzien van splines. De krukassen worden verbonden met een gedraadvonkte verbindingsbus uit gereedschapstaal.

krukas1.jpg


krukas2.jpg


De krukassen staan onder 180˚ gemonteerd, hiervoor is ook een ontsteking nodig die op 180 graden vonkt. Er is gekozen voor een kant en klare HPI Tweecilinder ontsteking:

ontstekingc.jpg


Voor het vermogen hebben we gekozen voor twee MHR Team 50cc cilinders. Dit zijn toch wel de bewezen snelste 50 cc cilinders die er te koop zijn. Doormiddel van deze cilinders komen we met een standaard Piaggio slag op een cilinderinhoud van 98,77cc. De cilinders zijn vooralsnog standaard en worden binnenkort getuned zodra we meer tijd hebben. Wel hebben we eigen uitlaatflenzen met O-ring afdichting gemaakt voor de Team 50 cilinders.

cilinders1.jpg


cilinders2.jpg


Om de twee 50cc cilinders voldoende voeding te geven gebruiken we twee Keihin 28mm PWK carburateurs in combinatie met Malossi draaibare spruitstukken en aangepaste VL13 Membranen.

inlaat.jpg


keihin1.jpg


keihin2.jpg


Voor het uitlaatsysteem is gekozen om twee exact dezelfde gespiegelde uitlaten te maken. De uitlaten staan naar achteren gericht.

uitlaate.jpg


Om het vermogen op de weg te krijgen gebruiken we een echte Dragrace band. Deze achterband zit gemonteerd op een lichtgewicht aluminium velg. De afmetingen van deze band zijn: 10x8x19 inch.. De bandmaat is 10 inch, de breedte van het loopvlak is 8 inch, en de omtrek 19 inch. De totale breedte van deze band is 26 centimeter. Het totale gewicht van deze band + velg ligt veel lager als het gewicht van een normaal 10 inch achterwiel!.

wiel.jpg


Om er voor te zorgen dat er niet te veel torsie op de achteras komt is er een speciale achterbrug gemaakt die in een gelagerde achternaaf valt. De achternaaf is uit een geheel gedraaid en gefreesd uit het hoogwaardige 7075-T6 Aluminium. Om het gewicht laag te houden is de achternaaf helemaal hol gedraaid.

remschijf.jpg


wieladapter1.jpg


wieladapter2.jpg


achterbrug.jpg


Na het bouwen van het blok moest er ook nog een frame komen. Bij een speciaal blok moet ook een mooi frame gebouwd worden. We hebben er voor gekozen om het frame met veel ronde vormen op te bouwen. Na het nodige buig, wals, frees en laswerk is er het volgende frame gebouwd:

56811719.jpg


71276207.jpg


14491415.jpg


57315523.jpg


70894507.jpg


61871865.jpg


23384715.jpg


46098828.jpg


32127623.jpg


91938772.jpg


75279041.jpg


10940849.jpg


66567149.jpg


62952486.jpg


sboheerenveen1.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Belachelijk vet ding en ontzettend netjes uitgevoerd!!!

Ik heb Zondag nog een hele tijd staan praten met 1 van jullie al weet ik de naam van de desbetreffende persoon niet.

Ga zo door jongens, dit is echt heel erg gaaf!
 
Ik geloof dat de machine nog geen echte tijd gereden heeft en dat er alleen maar een aantal proefruns gemaakt zijn in Heerenveen. Hopelijk is dit gruwelijk vette apparaat op Lisse ook aanwezig!
 
tjezus! heeul netjes uitgevoerd en bedacht!
zou het jullie niet na doen..
heel mooi dat ie op 2 x 50cc loopt, ben heeul erg benieuwd hoe die klinkt..
succes in de toekomst en zie uit na een goed filmpje (aub met goed geluidskwaliteit:$)
 
Volledig mega dit ding. Echt, op Heerenveen heb ik m'n woorden er al over uitgelaten, het is echt een prachtige machine!

Jammer dat ie gelijk peerde ^_^ :*

Bob, doe me even een smsje, wil binnenkort die van mij ook weer slopen *D
 
Het is meest geweldige machine die ik ook ooit heb gezien! Je kan uren blijven staren!

Het is mooi, slim, afgewerkt en al. 1 woord Schitterend!

Complimentjes voor de Karsemeijer team!

Hall of Fame waard

Jammer dat afgelopen zondag niet gereden kon worden, dan maar lekker slapen :p
 
Ik zou graag de heer Arthur Kroes willen citeren met één van zijn uitspraken die goed is blijven hangen bij mij en veel impact in mijn leven heeft gehad:

''Zo ik krijg hier een echt stijve lul van zeg'' (Auteursrecht: ''Arthur Kroes 2010'')




Ik denk dat zo alles wel gezegd is:+
 
Back
Top