Karsemeijer Superspecial 2-Cilinder
Afgelopen winter kwamen we op het idee om een nieuw project te starten voor de SBO superspecial klasse. In deze klasse is een “totale” cilinderinhoud van 100cc toegestaan. Omdat er geen 100cc cilinder op de markt is en we toch aan de 100cc wilden komen hebben we eerst gekeken hoe ver we met het aanpassen van bestaande cilinderkits konden komen. Uiteindelijk zijn we op het idee gekomen om een tweecilinder blok te bouwen. Twee keer 50cc is ook 100cc, zo gezegd zo gedaan…
Toen kwam de grootste uitdaging “het carter”. Als eest moest er een type blok gekozen worden. We hebben voor dit project gekozen voor een Piaggio blok. Waarom de keuze voor een Piaggio blok?:
- Al onze sprinters rijden al met een Minarelli blok.
- Piaggio heeft doorgaans veel minder last van slip in de overbrenging.
- Om het vermogen op de weg te krijgen willen we met een drag race band gaan rijden die we mooi op een DNA carter kunnen monteren.
Nu de keuze voor Piaggio gemaakt was konden we beginnen met het ontwerpen van een tussencarter om van een Piaggio carter een tweecilinder blok te maken. Na gigantisch veel meet, teken en uitzoekwerk zijn we tot het volgende model carter gekomen:
Het voordeel van dit ontwerp is dat er twee aparte blokken opgebouwd worden die achteraf aan elkaar gemonteerd worden. In dit ontwerp staan de krukaskamers compleet los van elkaar. Mocht er ooit een keering gaan lekken dan kan er nog steeds geen valse lucht getrokken worden door de extra O-ring die de tussenkamer luchtdicht afsluit. In de tussencarters kunnen de standaard Piaggio keeringen en lagers gemonteerd worden. De keeringen liggen tegen een aanslag wat het monteren van de keeringen vereenvoudigd.Het carter is ook uit te kotteren voor 70, 80 en 90cc cilinders, ook is er de mogelijkheid om het carter uit te kotteren voor andere slag krukassen. De krukassen zitten verbonden met een losse bus die spelingsvrij gemonteerd word. De blokken kunnen hierdoor eenvoudig uit elkaar geschoven worden. Er is rekening gehouden met de afmetingen van alle type cilinders, deze kunnen dan ook allemaal op dit carter gemonteerd worden.
Na het ontwerp is het uiteindelijke carter geproduceerd:
De carters zijn vervaardigd uit het hoogwaardige 7075-T6 Aluminium, door zijn sterkte word dit type aluminium ook veelal toegepast in de lucht en ruimtevaart.
De extra koelwateraansluiting hebben we van Titanium gemaakt, waarom de keuze voor titanium.. gewoon omdat we dit leuk vonden.
Voor de krukassen hebben we twee Malossi MHR Team 99 assen gebruikt. De krukassen zijn aangepast en voorzien van splines. De krukassen worden verbonden met een gedraadvonkte verbindingsbus uit gereedschapstaal.
De krukassen staan onder 180˚ gemonteerd, hiervoor is ook een ontsteking nodig die op 180 graden vonkt. Er is gekozen voor een kant en klare HPI Tweecilinder ontsteking:
Voor het vermogen hebben we gekozen voor twee MHR Team 50cc cilinders. Dit zijn toch wel de bewezen snelste 50 cc cilinders die er te koop zijn. Doormiddel van deze cilinders komen we met een standaard Piaggio slag op een cilinderinhoud van 98,77cc. De cilinders zijn vooralsnog standaard en worden binnenkort getuned zodra we meer tijd hebben. Wel hebben we eigen uitlaatflenzen met O-ring afdichting gemaakt voor de Team 50 cilinders.
Om de twee 50cc cilinders voldoende voeding te geven gebruiken we twee Keihin 28mm PWK carburateurs in combinatie met Malossi draaibare spruitstukken en aangepaste VL13 Membranen.
Voor het uitlaatsysteem is gekozen om twee exact dezelfde gespiegelde uitlaten te maken. De uitlaten staan naar achteren gericht.
Om het vermogen op de weg te krijgen gebruiken we een echte Dragrace band. Deze achterband zit gemonteerd op een lichtgewicht aluminium velg. De afmetingen van deze band zijn: 10x8x19 inch.. De bandmaat is 10 inch, de breedte van het loopvlak is 8 inch, en de omtrek 19 inch. De totale breedte van deze band is 26 centimeter. Het totale gewicht van deze band + velg ligt veel lager als het gewicht van een normaal 10 inch achterwiel!.
Om er voor te zorgen dat er niet te veel torsie op de achteras komt is er een speciale achterbrug gemaakt die in een gelagerde achternaaf valt. De achternaaf is uit een geheel gedraaid en gefreesd uit het hoogwaardige 7075-T6 Aluminium. Om het gewicht laag te houden is de achternaaf helemaal hol gedraaid.
Na het bouwen van het blok moest er ook nog een frame komen. Bij een speciaal blok moet ook een mooi frame gebouwd worden. We hebben er voor gekozen om het frame met veel ronde vormen op te bouwen. Na het nodige buig, wals, frees en laswerk is er het volgende frame gebouwd:
Afgelopen winter kwamen we op het idee om een nieuw project te starten voor de SBO superspecial klasse. In deze klasse is een “totale” cilinderinhoud van 100cc toegestaan. Omdat er geen 100cc cilinder op de markt is en we toch aan de 100cc wilden komen hebben we eerst gekeken hoe ver we met het aanpassen van bestaande cilinderkits konden komen. Uiteindelijk zijn we op het idee gekomen om een tweecilinder blok te bouwen. Twee keer 50cc is ook 100cc, zo gezegd zo gedaan…
Toen kwam de grootste uitdaging “het carter”. Als eest moest er een type blok gekozen worden. We hebben voor dit project gekozen voor een Piaggio blok. Waarom de keuze voor een Piaggio blok?:
- Al onze sprinters rijden al met een Minarelli blok.
- Piaggio heeft doorgaans veel minder last van slip in de overbrenging.
- Om het vermogen op de weg te krijgen willen we met een drag race band gaan rijden die we mooi op een DNA carter kunnen monteren.
Nu de keuze voor Piaggio gemaakt was konden we beginnen met het ontwerpen van een tussencarter om van een Piaggio carter een tweecilinder blok te maken. Na gigantisch veel meet, teken en uitzoekwerk zijn we tot het volgende model carter gekomen:
Het voordeel van dit ontwerp is dat er twee aparte blokken opgebouwd worden die achteraf aan elkaar gemonteerd worden. In dit ontwerp staan de krukaskamers compleet los van elkaar. Mocht er ooit een keering gaan lekken dan kan er nog steeds geen valse lucht getrokken worden door de extra O-ring die de tussenkamer luchtdicht afsluit. In de tussencarters kunnen de standaard Piaggio keeringen en lagers gemonteerd worden. De keeringen liggen tegen een aanslag wat het monteren van de keeringen vereenvoudigd.Het carter is ook uit te kotteren voor 70, 80 en 90cc cilinders, ook is er de mogelijkheid om het carter uit te kotteren voor andere slag krukassen. De krukassen zitten verbonden met een losse bus die spelingsvrij gemonteerd word. De blokken kunnen hierdoor eenvoudig uit elkaar geschoven worden. Er is rekening gehouden met de afmetingen van alle type cilinders, deze kunnen dan ook allemaal op dit carter gemonteerd worden.
Na het ontwerp is het uiteindelijke carter geproduceerd:
De carters zijn vervaardigd uit het hoogwaardige 7075-T6 Aluminium, door zijn sterkte word dit type aluminium ook veelal toegepast in de lucht en ruimtevaart.
De extra koelwateraansluiting hebben we van Titanium gemaakt, waarom de keuze voor titanium.. gewoon omdat we dit leuk vonden.
Voor de krukassen hebben we twee Malossi MHR Team 99 assen gebruikt. De krukassen zijn aangepast en voorzien van splines. De krukassen worden verbonden met een gedraadvonkte verbindingsbus uit gereedschapstaal.
De krukassen staan onder 180˚ gemonteerd, hiervoor is ook een ontsteking nodig die op 180 graden vonkt. Er is gekozen voor een kant en klare HPI Tweecilinder ontsteking:
Voor het vermogen hebben we gekozen voor twee MHR Team 50cc cilinders. Dit zijn toch wel de bewezen snelste 50 cc cilinders die er te koop zijn. Doormiddel van deze cilinders komen we met een standaard Piaggio slag op een cilinderinhoud van 98,77cc. De cilinders zijn vooralsnog standaard en worden binnenkort getuned zodra we meer tijd hebben. Wel hebben we eigen uitlaatflenzen met O-ring afdichting gemaakt voor de Team 50 cilinders.
Om de twee 50cc cilinders voldoende voeding te geven gebruiken we twee Keihin 28mm PWK carburateurs in combinatie met Malossi draaibare spruitstukken en aangepaste VL13 Membranen.
Voor het uitlaatsysteem is gekozen om twee exact dezelfde gespiegelde uitlaten te maken. De uitlaten staan naar achteren gericht.
Om het vermogen op de weg te krijgen gebruiken we een echte Dragrace band. Deze achterband zit gemonteerd op een lichtgewicht aluminium velg. De afmetingen van deze band zijn: 10x8x19 inch.. De bandmaat is 10 inch, de breedte van het loopvlak is 8 inch, en de omtrek 19 inch. De totale breedte van deze band is 26 centimeter. Het totale gewicht van deze band + velg ligt veel lager als het gewicht van een normaal 10 inch achterwiel!.
Om er voor te zorgen dat er niet te veel torsie op de achteras komt is er een speciale achterbrug gemaakt die in een gelagerde achternaaf valt. De achternaaf is uit een geheel gedraaid en gefreesd uit het hoogwaardige 7075-T6 Aluminium. Om het gewicht laag te houden is de achternaaf helemaal hol gedraaid.
Na het bouwen van het blok moest er ook nog een frame komen. Bij een speciaal blok moet ook een mooi frame gebouwd worden. We hebben er voor gekozen om het frame met veel ronde vormen op te bouwen. Na het nodige buig, wals, frees en laswerk is er het volgende frame gebouwd: