How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
ben nu begonnen met men tnt voorkap met ene tnt koplamp er in te polysteren... Hoop dat het hard word en dat ik niet alles weer opnieuw hoef te doen... Zal over een uur wel weer ff checken en een foto schieten 8P
 
Ik had me voorlichten dicht geplamuurd van een nrg kap. Maar toen ze gespoten werden ging het niet helemaal goed. Plamuur is helemaal gaan barsten. Kan dus overnieuw beginnen. Ik heb het gedaan met autoplamuur van albestine, uit een tube.

wwbs08.jpg


wwbsp5.jpg
 
Dat van mij is dus ook mislukt :|. Nu een paar uur later als ik dan aan het hars kom dat ik in de naden heb gelegt is het nog plakkerig.... Dat op de matjes is wel aardig hard :S. Hoe kan ik dat hars het beste van mijn kwast halen en van de kappen? Schoonmaken enzo.
 
DG SF2 said:
En waar is dat op gebaseerd :rolleyes:

getest :P

TunedFox said:
Ik had me voorlichten dicht geplamuurd van een nrg kap. Maar toen ze gespoten werden ging het niet helemaal goed. Plamuur is helemaal gaan barsten. Kan dus overnieuw beginnen. Ik heb het gedaan met autoplamuur van albestine, uit een tube.

*foto's*

Je moet ook polyester gebruiken slimmert!!
Probeer je zelf eerst eens te orienteren voordat je aan zoiets begint!

ProjectRox said:
Dat van mij is dus ook mislukt :|. Nu een paar uur later als ik dan aan het hars kom dat ik in de naden heb gelegt is het nog plakkerig.... Dat op de matjes is wel aardig hard :S. Hoe kan ik dat hars het beste van mijn kwast halen en van de kappen? Schoonmaken enzo.

Dan moet je meer verharder gebruiken! Als het na een paar uur nog niet droog is zal het nooit echt helemaal sterk worden denk ik!
Na het polyesteren kan je het beste je hars in een potje met thinner doen. Dit werkt perfect!
En als ik geknoeid heb met hars op mijn kappen dan laat ik het gewoon opdrogen en schuur ik het daarna gewoon weg met de schuurmachine! Daar zie je niks van.. :)
 
Tezzaahh said:

Dan mag jij mij nu even haarfijn gaan uitleggen hoe jij dat hebt getest :).

Wanneer jij beide plamuur merken handmatig met verharder hebt gemengd is je 'test' namelijk al niet meer rechtvaardig in mijn ogen.
 
ProjectRox said:
Dat van mij is dus ook mislukt :|. Nu een paar uur later als ik dan aan het hars kom dat ik in de naden heb gelegt is het nog plakkerig.... Dat op de matjes is wel aardig hard :S. Hoe kan ik dat hars het beste van mijn kwast halen en van de kappen? Schoonmaken enzo.

De kwast meteen in de thinner zetten werkt inderdaad perfect.

Aardig hard heb je ook niks aan, dus ik had het even weggehaald als ik jou was en even overnieuw begonnen.
Te weinig verharder gebruikt dus, de volgende keer niet als een malle erbij voegen, gewoon een stukje meer als wat je nu had aangemaakt :).
 
TunedFox said:
Ik had me voorlichten dicht geplamuurd van een nrg kap. Maar toen ze gespoten werden ging het niet helemaal goed. Plamuur is helemaal gaan barsten. Kan dus overnieuw beginnen. Ik heb het gedaan met autoplamuur van albestine, uit een tube.

wwbs08.jpg


wwbsp5.jpg


Klassiek voorbeeld is dit:).

Enorm klote, want glad schuren is geen probleem, jammer dat je niet lang van je werk kan genieten. Mja, het is toch echt duidelijk, en volgens mij staat het zelfs bij de beschrijving dat plamuur voor afwerken is bedoeld :).

Zo moet plamuur gebruikt worden in mijn ogen:

Om het bij koplampen te houden, met een matje aan de binnenzijde, hars toevoegen en schuren. De gaten, kieren, bulten etc zijn duidelijk te zien (het was mijn eerste keer met poly)



Dit heb ik glad lopen schuren totdat ik de vorm van de koplamp er weer precies inzag. Glad was het nog steeds niet, dus heb ik er een laag plamuur over gezet.



Deze hele laag heb ik gedaan om er zeker van te zijn dat ik geen gaatjes, of kuilen zou vergeten en ik het nu perfect in model kon schuren

Uiteindelijk bleef er dit over



Zoals te zien is, hou je vrijwel geen dikke laag plamuur over, je vult op wat ongelijk was, en daarmee houdt het ook echt op. 80% is polyhars 20% is plamuur om het af te werken.

Overigens is dit niet hoe het was voordat het in de spuitplamuur ging, maar andere pics heb ik even niet :) Denk dat het duidelijk is
 
Last edited:
Ik heb ook weinig plamuur gebruikt. ik heb eerst het polyester nog glasd geschuurt en daarna de plamuur erover. Maar echt precies bij de randen waar plamuur ophoud is het geschuurd. In het midden is het wel goed gegaan.

Deze kap flikker ik weg of gooi hem in de hoek en koop wel een orginele en laat die weer spuiten.
 
Mijn gevoel zegt dat meer dan de helft van de mensen die met polyesteren/plamuren begint, het later weer opnieuw moet doen of het verneukt.
Erg jammer, maar erg makkelijk is het niet.
Ik ben ook X weken aan mijn kappen bezig geweest, toen later laten spuiten bla bla bla
En nu ben ik weer wat nieuwe veranderingen aan het toepassen met de polyester :P Zo blijf je bezig natuurlijk :rolleyes:
 
Dremeltje heb ik hier nu wel liggen dus ff bezig. Maar zal morgen weer ff voelen als het dan net zo is al paar uur geleden haal ik het er af. Als het hard is tjah dan maar laten zitten denk ik.
 
ProjectRox said:
Dremeltje heb ik hier nu wel liggen dus ff bezig. Maar zal morgen weer ff voelen als het dan net zo is al paar uur geleden haal ik het er af. Als het hard is tjah dan maar laten zitten denk ik.

Als je het laat zitten, verder gaat en het uiteindelijk eruit knapt als je veel verder bent niet hier komen klagen he :rolleyes:

Waarschuwingen staan hier genoeg
 
Heb het er al afgehaalt :). Alleen hoe haal ik de resten van men kappen dat hars? Ben al vet lang bezig onder de kraan aan het boenen alleen wil er maar niet af 8P. Ook met tinner?
 
ProjectRox said:
Heb het er al afgehaalt :). Alleen hoe haal ik de resten van men kappen dat hars? Ben al vet lang bezig onder de kraan aan het boenen alleen wil er maar niet af 8P. Ook met tinner?

Schuren, schatje :*
 
TunedFox said:
Ik had me voorlichten dicht geplamuurd van een nrg kap. Maar toen ze gespoten werden ging het niet helemaal goed. Plamuur is helemaal gaan barsten. Kan dus overnieuw beginnen. Ik heb het gedaan met autoplamuur van albestine, uit een tube.

Je meot ook niet alle plamuur in 1x erop doen.als je dit in lagen had gedaan had dit niet gebeurt
 
Wie-o-wie kan me een stukje opweg helpen? :)

Ik zit namelijk met 't volgende - ik heb een reeds dichtgemaakte voorkap van een ICE en daar wil ik 't een en ander in gaan bouwen. Maar aangezien die kap al een poosje oud is zijn er op diverse plekken scheurtjes ontstaan, omdat 'ie blijkbaar niet helemaal goed gepoly-ed + geplamuurd is. Aangezien ik al een kap 'verpest' heb door overhaast te werk te zijn gegaan, wil ik nu goed advies om 't weer 't herstellen en eindelijk eens een mooi kapje te maken. :)

Dit zijn de problemen:

x1lm6d.jpg


x1lmc8.jpg


x1lnnl.jpg


x1lnvo.jpg


x1lnxg.jpg


Ik heb hier nu thuis een Albastine polyester pakketje staan + Albastine polyesterplamuur om mee te werken.

Ik hoop dat ik wat nuttige tips krijg. :)
Alvast bedankt.

ps. Deze kap was van Arno, toen 'ie hier nog op 't forum zat (blauw ICE frame)
 
ThundeRRacing said:
Je meot ook niet alle plamuur in 1x erop doen.als je dit in lagen had gedaan had dit niet gebeurt

Heb ik ook gedaan. Ligt waarschijnlijk aan de albestine plamuur want ik heb ook ergens geplamuurd met de plamuur van de spuiter en dat is wel gewoon goed.

Maar het het is gewoon gaan reageren lijkt het wel. Met de primer was er nog niks aan de hand.
 
TunedFox said:
Heb ik ook gedaan. Ligt waarschijnlijk aan de albestine plamuur want ik heb ook ergens geplamuurd met de plamuur van de spuiter en dat is wel gewoon goed.

Maar het het is gewoon gaan reageren lijkt het wel. Met de primer was er nog niks aan de hand.

Dat moet dan wel heel apart zijn wil het echt een reactie zijn geweest.

Primer wil nog wel eens reageren met plamuur, dan krijg je het 'eiland' principe :). Ik blijf van mening dat Albastine er helemaal niks mee te maken heeft, en je met dat merk net zo goed een kap kan doen :). Natuurlijk zit er wel verschil in, maar in die mate niet. Dat jij nu Albastine aanwijst als dader kan je niet onderbouwen aangezien jij vast en zeker niet meer weet of je dezelfde verhouding hebt gemengd bij de Albastine plamuur als dat van je spuiter. (om maar een voorbeeld te geven dat het geen eerlijke conclusie is)

Een reactie waar het van scheurt is zeldzaam, helemaal na zo'n lange tijd. Een gevolg is eerder mijn gok. Wat mij bij jou lijkt is spanning op de kap aangezien je zegt dat het eerder een tijdje is goed gegaan. Mijn gok staat op dat er op de 1 of andere manier druk op de kap is komen te staan, wat bij nog al veel mensen gebeurd in het polyester proces door de krimpeigenschappen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top